Döva och hörande är lika värt?

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
Diesel_018
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: alla hondor
Namn: Diesel

26 oktober 2008, 19:59

Hej HPC.

Tycker ni Döva/hörselskadad och Hörande är lika värd?

Kan ni tänkte sig att vara vän/hpckompis med döva/hörselskadad?

Har ni träffa något gång med döva/hörselskadad? träffa och snacka eller sett?

Tycker ni teckenspråk är tönt?

Men annars många döva är inte så bra med svenska pga född först med teckenspråk och andra svenska språk.
(men inte alltid)
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

26 oktober 2008, 22:18

Konstig fråga tycker jag, det är väl självklart att man inte är mindre värd för att man har ett handikapp...

Känner inga som är döva dock och har inte sett teckenspråk annat än på TV vad jag kan minnas. Töntigt? Nej det kan jag inte se att det skulle vara.
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

27 oktober 2008, 01:33

öh, behövs den frågan ens ställas?
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Krister
Användare
Användare

27 oktober 2008, 08:42

Självklart är de lika värda, värdet har inget med nedsatt förmåga att göra... för mig handlar det om vad man gör som person som kan eventuellt göra att du är mindre värd än andra i mina ögon... typ kronisk misshandlare, inbrottstjyv osv osv osv.

Har ett par tjejkompisar som är döva, riktigt irriterande när de börjar "snacka" med varandra, man fattar ju ingenting. :) Sen att teckenspråk är överlägset på krogen är det ju inget snack om, de störs ju inte av den höga musiken.
Dock tyckte en polare att det var lite konstigt att ha sex med en döv tjej, hon hade ganska konstiga läten för sig. :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Namn: Elvis

27 oktober 2008, 09:13

Krister skrev:Dock tyckte en polare att det var lite konstigt att ha sex med en döv tjej, hon hade ganska konstiga läten för sig. :)
haha :biglaugh2: :oops:

nej men självklart är alla lika värda.. förstår mig dock inte riktigt på din fråga. lite svårt att fatta.
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

27 oktober 2008, 09:17

Krister skrev:Dock tyckte en polare att det var lite konstigt att ha sex med en döv tjej, hon hade ganska konstiga läten för sig. :)
Sånt man kan leva med dock :D

Tjejer med perfekt hörsel kan också ha lite konstiga ljud för sig :P
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

27 oktober 2008, 09:32

Haha min flickvän och sina kompisar hade faktiskt den diskussionen innan, garvade ihjäl sig!

Men självklart är man lika mycket värd, det vet du om! Se till bara att ha bra "carma" behandla andra, som du själv vill bli behandlad. Så ska du inte oroa dig!
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Krister
Användare
Användare

27 oktober 2008, 09:50

Något jag blir lite nyfiken på är varför denna fråga kommit upp?

Kör:
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

27 oktober 2008, 10:00

<a href="index.php?showtopic=49386" target="_blank">index.php?showtopic=49386</a>

Och detta är inte första gången som det har strulat med döva personer i affärer inom HPC, tex Freddy har oxå haft problem när döva människor kom och skulle köpa någon småsak av honom men de snodde saker ur hans garage, Freddy var ensam och dem andra var 2-4personer som plockade fickorna fulla bakom ryggen på honom.

En döv människa är värd lika mycket som alla andra, men en idiot är fortfarande en idiot oavsett om han är döv eller ej.
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 27 gånger.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
adio
Lärd
Lärd
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

27 oktober 2008, 11:03

Att folk snor saker har väl inget med att man är döv eller inte att göra?! Tycker det är en korkad inställning.
Ett sånt uttalande ser jag som nervärderande! Det är samma sak som att säga att alla muslimer är terrorister.

Jag bor i Örebro och där har de en av landets största skolor för hörselskadade så det är många i och runt Örebro med hörselskador.
Jag har spelat hockey med en kille som var döv från födseln och det är skillnad på hur man uppfattar dessa människor, de har inte kunskapen gratis som hörande får mycket av. Allt de tar in måste de känna, se och läsa in. Det kan göra att man blir lite efter, när man hör får man in så mycket kunskap dagligen genom att lyssna och man blir uppmärksam på vad som händer genom ljud som en hörselskadad inte gör.
Det är självklart inget som säger att personer med hörselskador är mindre värda men när man använder sitt handikapp som ursäkt för kriminella handlingar då är man ynkligare än en vanlig tjuv.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Jay-c
Användare
Användare
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

27 oktober 2008, 13:52

jag skulle vilja säga så att det beror på hur man ser det, rent personlighetsmässigt etc. så tycker jag alla är lika värda men det går inte att kringgå det faktum att en handikappad person har lägre produktivitet än någon som har alla sinnen fungerande. när det gäller folk som är hindrade vad gäller tal, hörsel och syn blir det komunikationen som blir lidande och motsvarande för andra funktionshinder så är det bara.

personligen tycker jag inte illa om t.ex döva personer även fast jag kan tycka det är jobbigt. det är förståss för att det uppstår ett problem i komunikationen då jag är ovan att komunicera med hörselskadade.
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
boltis
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

27 oktober 2008, 14:57

Arbetar dagligen med en kille som är döv sedan födslen. Riktigt skön kille men det är betydligt vanligare med missförstånd när det gäller honom än mina andra kollegor. Av naturliga orsaker givetvis. Jag kan inte teckenspråk, så det är viftande, försök till teckenspråk och papper/penna som gäller och det är inte lätt alla gånger.
Han har för övrigt gått på gymnasiet i Örebro han också.

Att påstå att en döv/stum person skulle vara mindre värd håller jag inte med om. Tycker snarare tvärt om, många blir istället "imponerade" över hur bra t.ex. Jörgen här på jobbet klarar av sitt "vanliga liv" om man nu kan säga så.
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket

http://www.boltis.se
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

27 oktober 2008, 21:42

det är väl inte så konstigt att han klarar sitt "vanliga liv" är man döv från födsel så är det nog så naturligt för en att man knappt reflekterar över att man är döv.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Krister
Användare
Användare

28 oktober 2008, 09:12

Mindre produktiv skulle jag absolut inte vilja påstå... vet folk som har alla sina sinnen kvar men som fortfarande är fruktansvärt oproduktiva.
Sen gäller det bara att hamna på rätt ställe här i livet, en döv skall kanske inte jobba som telefonist eller att stämma pianon.

Kör:
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

28 oktober 2008, 09:31

Krister skrev:Sen gäller det bara att hamna på rätt ställe här i livet, en döv skall kanske inte jobba som telefonist eller att stämma pianon.
Ja dom har ju alla möjlighet i världen att bli det dom vill, i dagens sammhälle. Allt handlar naturligtvis om vilja, men samtidigt att man hammlar på RÄTT arbetsplats där du har möjligheter att utvecklas. Även om du är t ex döv.

Så kör på!
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

28 oktober 2008, 11:26

Givetvis är döva lika myckat / lite värda som icke handikappade människor!
Jag har haft en hel del med döva och hörselskadade att göra under min uppväxt eftersom lillbrorsan är döv så anser mig ha ganska bra koll på vad jag pratar om i sammanhanget.

1, Missförstånd på grund av bristande svenska är vanligt mellan döva och hörande.
2, Hörande blir rädda för döva eftersom de inte fattar vad de säger och att många döva har "underliga" ljud för sig när de kommunicerar.
3, Döva har en tendens att stänga ute hörande eller sänga inne sig själva tillsammans med andra döva eftersom de helt enkelt inte blir förstådda bland hörande och inte är vana att umgås med hörande.

Jag vill vara lite kontroversiell och mena att samhället misslyckats ganska rejält med att förbereda döva för ett vuxenliv med så lika förutsättningar som möjligt jämfört med hörande.
Från allra första början så sätts döva barn i dövdagis och dövskolor, ofta på internat många mil från sina föräldrar. Detta för att det är smidigt att samla alla döva på en plats för att kunna prata teckenspråk med dem. På så vis kan ett fåtal lärare med teckenspråkskunskaper lära många samtidigt. Känner vi ingen detta från något annat i samhället som inte funkat direkt bra?

Jag menar att det är kass att göra så om man vill ge de döva en chans att till 100% klara sig själva i livet och på riktigt integreras i samhället. Istället bör man ha tolkar ute i de vanliga skolorna så att de döva får samma chans som alla andra, samma läroplan, samma krav och lär känna samma personer som sina jämnåriga i det sammhälle de kommer ifrån. Nackdelen är att det finns en risk att döva blir utanför som barn och inte får så många kompisar. Fördelen är att de har en grymt mycket bättre grund att stå på som vuxna och framförallt att hörande vänjer sig med döva personer och fördomar och missförstånd blir färre! En annan nackdel är förstås att det är dyrt och besvärligt att ordna tolkar i vanliga skolor. Det är nog framförallt där skon klämmer hos politikerna.

Jag har också upplevt att det "daltas" lite för mycket med döva framförallt under senare delen av skoltiden. Skolorna förutsätter liksom att döva inte klarar samma nivå som hörande och ställer inte samma krav på dem. Resultatet blir att många döva tyvärr får en utbildningsnivå som ligger under snittet och därmed föår sämre förutsättningar att komma framåt i arbetslivet. Givetvis så finns det mängder med unantag som alltid, och det finns till och med någon döv tjej som forskat och doktorerat, men jag menar att de döva som verkligen lyckas i arbetslivet har fått kämpa mycket mer i motvind än deras hörande kollegor, och framförallt mer i motvind än de borde ha behövt, tack vare en ganska medioker grund och gymnasieskola.

Men åter till topic. Givetvis är döva lika mycket värda som hörande! Teckenspråk är bland det coolaste jag vet, och jag önskar att jag inte blivit så ringrostig på det de sista 10 åren när man sällan träffar brorsan. Som döv har man dock ett helvete att få ett bra jobb jämfört med en hörande med samma utbildning tror jag, så på arbetsmarknaden är jag säker på att man är mindre värd som döv än som hörande. Vissa jobb klarar inte en döv person av (butikssäljare, telefonist, serviceyrken där man ska ta hand om hörande etc, men med rätt utbildning så borde det egentligen vara lättare för en döv att jobba idag än det var för 20 år sedan. Nu kommunicerar vi ju så otroligt mycket även på arbetsplatsen via SMS och mail!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar