Några sopåkare här?

För Topics som ej är motorrelaterade
Bongo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Crx/Civic
Namn: Daniel Fernerö
Has thanked: 1 time

6 februari 2010, 19:11

Krister skrev:Sen vad gäller den här artikeln, som vanligt så lär media ha letat upp just det företag/avdelning i landet som har absolut mest betalt... jag skulle gärna vilja se vad ingångslönen är för en sopåkare... för några 30k är det absolut inte.

För drygt 4 års sen när jag körde så hade västerås 19,6 i grundlön (sopåkare går under samma avtal som lastbils chaufförer)
Men västerås har inte kört på ackord förutom att när man var klar med sitt distrikt kunde man parkera & gå hem.

Så vad jag har hört är de bara sthlms sopgubbar som plockar ut dom lönerna.
*Regionsombud mitt*
--Daniel Fernerö--
070-2662372

HONDA CRX VT 91 (B20c4)
HONDA CIVIC 78 1200 Sbc GEN1 ;)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

8 februari 2010, 14:23

MagnusL skrev:Ja, i tillägg till Steffos lönesnack bara..

Låt gå för att en Civ. ingenjör kanske har en 33-35 kkr efter 10 år, typ när han är 32-34 år eller så. Kanske känns lite jobbigt när man är där, men när ingenjören är 55 och tjänar 70-90 kkr i månaden och möjligen har musarm, så står sopåkaren där med sina samma 32 kkr i månaden och halvpaj kropp..

Även Christers löneutveckling kommer ha avstannat, kanske inte i samma mån, men ändå. Om hans jobb nu finns kvar (och mitt) och inte blivit outsourcat till nått låglöneland.. ;)
Det är inte många 55-åriga ingenjörer som sitter med de lönerna. Men måhända dras snittet upp av att det finns ett fåtal som vid det laget blivit VD, styrelsemedlemmar och andra höga chefer med fantasilöner på miljontals kronor.

Men att tjäna 50-60 000 i månaden (i dagens valuta) som 55-åring bör inte vara omöjligt om man gör ett bra jobb och fortsätter att utvecklas.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Bagarn
Wannabe
Wannabe

9 februari 2010, 14:26

Ni jobbar i fel land (lonemassigt) ;)
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Kristian
Master
Master

9 februari 2010, 19:28

Jobbar i fel land lönemässigt kanske, men hur är det med kostnaderna i London? Det kanske går jämt upp i slutändan ändå...

Håller med Krister om lönestege, högskola är överskattat ;)
Kristian, Hondalös.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

9 februari 2010, 19:56

Om man bara tittar till lönestege är det kanske överskattat, men vem är någon att prata om överskattat som inte själv har en högre utbildning? Det borde vara dem som har det som kan uttala sig om det? Jag ångrar inte min utbildning för allt i världen, hade inte suttit där jag gör idag utan den. Så frågar man mig är all högre utbildning aldrig fel, om inget annat så sopar den ofta bort det svart-vita seendet från människor.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
PhR34k
Användare
Användare
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures

9 februari 2010, 20:15

Tycker inte de ska få lägre lön. Men när man blir soppgubbe så säger det inte pang, fuck va jobbigt de var. Man vet om det från början.. De flesta kör väl bara ett par år säkert och sedan byter upp sig.
Som andra skrivit så finns de minst lika tunga jobb men mindre pröjs. Tex, Tjejen jobbar som personlig assistent. Ibland får hon hjälpa muppar på 100kg att komma till o från sängar, rullstoll, toasits, dusch och när de ramlar. och hon väger 50kg. Och de tjänar runt 20 000kr i månaden inkl semester peng (innan skatt).
Sen har vi rivare, sådana som går runt på byggen och river och sedan måste städa upp efter sig.. En rivare vad jag vet tjänar minst på byggena.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

9 februari 2010, 21:34

M Scotte skrev:Om man bara tittar till lönestege är det kanske överskattat, men vem är någon att prata om överskattat som inte själv har en högre utbildning? Det borde vara dem som har det som kan uttala sig om det? Jag ångrar inte min utbildning för allt i världen, hade inte suttit där jag gör idag utan den. Så frågar man mig är all högre utbildning aldrig fel, om inget annat så sopar den ofta bort det svart-vita seendet från människor.
Kan inte annat än hålla med. Även om jag själv inte har högre utbildning (mer än 10 ynka poäng i företagsekonomi). En jäkla grundtrygghet som jag saknar ibland. Som tur är har det väl inte gått så pjåkigt ändå.
Senast redigerad av 1 MagnusL, redigerad totalt 9 gånger.
2008 wrx sti
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

10 februari 2010, 00:19

Högskoleutbildning gör att det finns en mängd fler dörrar att välja mellan när man ska söka nytt jobb och att chansen till att bra inkomster väntar bakom dörrarna ökar. Men det är ju ingen garanti för att få varken bra jobb eller bra betalt. Man måste ju kunna sälja in sig själv på ett bra sätt och dessutom kunna prestera något som uppskattas av arbetskamrater och chefer som vanligt. Lite tur skadar aldrig heller!

Riktigt duktiga personer KAN gå hur långt som helst utan utbildning men med lite tur. Men varför chansa när man bara har ett liv ;) ?

Jag rackar inte ner på folk som inte utbildar sig. Jag har aldrig haft några som helst fördomar mot outbildade!
Men jag har lite svårt att förstå de som klagar på dålig lön och dåliga arbetsvillkor om de inte ens försökt att göra vad de kunnat åt det eftersom det i princip är gratis att utbilda sig i Sverige. Studielånen tar man för att klara sitt uppehälle under utbildningen samt för att köpa studielitteratur.
Senast redigerad av 1 Steffo, redigerad totalt 10 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Bagarn
Wannabe
Wannabe

10 februari 2010, 13:42

Kristian skrev:Jobbar i fel land lönemässigt kanske, men hur är det med kostnaderna i London? Det kanske går jämt upp i slutändan ändå...

Håller med Krister om lönestege, högskola är överskattat ;)
De stora kostnaderna i London ligger framst i bostadsmarknaden, men det kan man fixa genom att bo langre ut och pendla i en oandlighet till jobbet. ;)
Sen finns det ju bra mycket fler roliga grejer har att branna sina surt forvarvade pengar pa ocksa :)

Jobbar man i en bransch med vettiga karriarmojligheter sa ar taket bra mycket hogre har an i Sverige, sa i slutandan (nar man ar 60) borde jag vinna :prop:
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Lynxen
Användare
Användare

21 februari 2010, 19:52

Verkar finnas en yrkeskategori som jag helt missat, vad gör en soppåkare? Åker runt och portionerar ut ärtsoppa eller är den sån som håller till i skogen och letar svamp land och rike runt?
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Skriv svar