Bästa 42" LCd tv just nu??

För Topics som ej är motorrelaterade
ctr-micke
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:31
Ort: Upplands väsby

Dags att byta ut min sony 32" lcd mot nåt nytt
Undrar va ni tycker är den bästa lcd tvn just nu?
Har kollat lite på LG 42SL9000... som är en edge-led

Enda kraven är full-hd och max 12500:-

Ös på med era tips och rekommendationer :)
LED? LCD? PLASMA?

//Micke
//Michael Fredriksson
//Upplands Väsby
//Subaru Impreza WRX STI
<a href="http://www.garaget.org/ctr-micke" target="_blank">GARAGET.org :: Subaru Impreza WRX STI</a>
fredrik
Styrelsen Gold
Inlägg: 2005
Blev medlem: 3 februari 2005, 18:22
Bil: S2000
Namn: Fredrik Hellström
Ort: Borås
Has thanked: 17 times
Been thanked: 19 times

Fredrik Hellström
0709 80 80 35

Honda S2000 AP1 '00
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Hade en Sony 52" lcd tidiger och var mycket nöjd, kanske lite svag i branta betraktnings vinklar.

Köpte sedan en Panasonic plasma 46" 600hz m.m..........

Och satan i gatan vilken skilnad :oops: :blink: :D

Nu känns det som ett fönster in i tv världen i stället..... vilken jävla bild skillnad, fan hollywood skådisarna är inte så snygga som man trodde... 8)
Mycket celluliter och rynkor även där :prop:

Skall även tillägga att jag ännu inte köpt blueray, utan kolla bara på vanlig DVD.


Min rekomendation blir Plasma, gärna 400hz och uppåt.

Lycka til / Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

För 12500 lär du knappast få en dålig LCD. Dom flesta idag är bra. Var ju mest för några år sen man snacka stora skillnader. Var för inte köra led istället då ?
Gammal räv...
stumpen
Inlägg: 288
Blev medlem: 7 april 2005, 22:12
Bil: Prelude -92a
Namn: Fredrik Björkman
Ort: MÅNKARBO- sthlm no more!

köp en lcd, ingen plasma.
plasmerna säljer dom ut billigt då de drar mye mye mera ström och EU förbjuder försäljningen utav dem inom något år.

led e inget du behöver då de bara e ett annat sätt de belyser "bilden" och så är inte led´en så mycket ström snålare än en eko lcd.

100hz lär du ha då de förbättrar rörelserna i skärmen avsevärt.
(bilder flyter på med 100hz, då man kan få en hackig bild vid snabba rörelser på vanliga skärmarna)

kolla vilken typ av box som är inbyggd i tv också om du har comhem eller boxer(robert) så den har mpeg4.
(om du inte har inspelningsbar box på sidan om)
Senast redigerad av stumpen den 24 februari 2010, 00:09, redigerad totalt 1 gånger.
ctr-micke
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:31
Ort: Upplands väsby

näe plasma blir det inte..
ser ut att bli en LG 42sl8000 eller 8500 eller 9000..

Raseri: ang. sharp så finns det en LC40(LU)705s och en LC40(LE)705s vet du vad som skiljer dom åt??
//Michael Fredriksson
//Upplands Väsby
//Subaru Impreza WRX STI
<a href="http://www.garaget.org/ctr-micke" target="_blank">GARAGET.org :: Subaru Impreza WRX STI</a>
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Jag jämför ju självklart inte en Plasma i dag med 600hz teknik med en lcd från flera år till baka.... det är ju befängt.

Plasman är och förblir överlägsen i bild jämförd med lcd/led m.m. Skall du ha bättre bild så får du köpa projektor, men då pratar vi helt andra pengar!

Gällande ström förbrukningen så är det inte så stor skillnad längre mellan plasma och lcd, då lcd kräver en viss ström för att hållas lysande medans plasman kan dämpa sig betydligt lägre, då det inte behövs.

Visst tittar du på vinter OS oavbrutet så kommer plasman att dra mer ström, då det är så ljus bild, men hur vanligt är det resterande delen av året. Skillnaden är försumbar.


Varför man skall köpa plasma:

responstiden är överlägsen en lcd ( inga släpningar vid tittande av sport m.m.)

Det skulle bli skitdyrt att köpa en lcd med samma höga hz som en plasma, minst 200hz (mjuk och behaglig/naturlig bild).

Sedan får du as mycket tv för pengarna.


P.s läs tidnigarna M3, ljud o bild m.m. så får du mycket bra info där.

/ Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Såg att Mediamarkt sålde ut 50" plasma för 6.900.
Läste också att Panasonic köpt upp Pioneers teknik gällande plamsa-TV, då de var överlägsna på just plasma och räknade med att plasman faktiskt kommer tillbaka.
Antonio Pozzi
fredrik
Styrelsen Gold
Inlägg: 2005
Blev medlem: 3 februari 2005, 18:22
Bil: S2000
Namn: Fredrik Hellström
Ort: Borås
Has thanked: 17 times
Been thanked: 19 times

Enbart färgen på dom! Satsa på sharp!

Jag hade valt LG pga av varierande kvalitet på deras TV, tyvärr! Efter LG's scarlett så i min åsikt har det bara gått utför!
Fredrik Hellström
0709 80 80 35

Honda S2000 AP1 '00
Jante
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 april 2006, 17:53
Bil: Mazda 3 MPS
Namn: Thomas Hempel
Ort: Nässjö.

Richard skrev:Jag jämför ju självklart inte en Plasma i dag med 600hz teknik med en lcd från flera år till baka.... det är ju befängt.

Plasman är och förblir överlägsen i bild jämförd med lcd/led m.m. Skall du ha bättre bild så får du köpa projektor, men då pratar vi helt andra pengar!

Gällande ström förbrukningen så är det inte så stor skillnad längre mellan plasma och lcd, då lcd kräver en viss ström för att hållas lysande medans plasman kan dämpa sig betydligt lägre, då det inte behövs.

Visst tittar du på vinter OS oavbrutet så kommer plasman att dra mer ström, då det är så ljus bild, men hur vanligt är det resterande delen av året. Skillnaden är försumbar.


Varför man skall köpa plasma:

responstiden är överlägsen en lcd ( inga släpningar vid tittande av sport m.m.)

Det skulle bli skitdyrt att köpa en lcd med samma höga hz som en plasma, minst 200hz (mjuk och behaglig/naturlig bild).

Sedan får du as mycket tv för pengarna.


P.s läs tidnigarna M3, ljud o bild m.m. så får du mycket bra info där.

/ Richard
Kan bara hålla med.. Riktigt bra tv..
Kör själv en Panasonic plasma med 600hz, fast dom 600hz är ju inte samma sak som det vanliga 100hz..
Din tv har ju 100hz framefrekvensen och 600hz subfieldfrekvens..
Att den drar mycket ström det stämmer ju inte helt å hållet..
För det beror ju på vad man tittat på.. mycket hockey å os då drar den mer..
Vissa tester dom har gjort under längre tid så drar den till å med mindre äv vissa lcd..
Thomas Hempel
Civic Type-R GT 08 SÅLD
Mazda 3 MPS 2010

http://www.garaget.org/CTR-Jante
ITR
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:29

Köp panasonics nya G20 plasma, den har samma teknik som pioneers plasma paneler vilket hade den bästa bilden på marknaden.
Har själv tittat med blu ray filmen Terminator 2 hos polarn och OJJJJ vilken bild.. kändes som 3D . djupet och vilken svärtan , helt SVART inga gråa nyanser.


Sen om G20 är lika bra vet jag ej men det lutar åt rätt håll.
Senast redigerad av ITR den 7 mars 2010, 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Steve Pang

<span style='color:red'>[b]Honda Integra Type-R[/b]</span>
Sthlm div
#470
Användarvisningsbild
c0k3
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 augusti 2005, 21:54
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson
Ort: Örebro

Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

ITR skrev:Köp panasonics nya G20 plasma, den har samma teknik som pioneers plasma paneler vilket hade den bästa bilden på marknaden.
Har själv tittat med blu ray filmen Terminator 2 hos polarn och OJJJJ vilken bild.. kändes som 3D . djupet och vilken svärtan , helt SVART inga gråa nyanser.


Sen om G20 är lika bra vet jag ej men det lutar åt rätt håll.
Kollade på en G20 i en butik härom dagen.
Ser j-kligt lovande ut!
I slutet av mars kommer 50" och skulle ligga runt 17K.
Man blir ju sugen...
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

<a href="http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ ... 53,3113%29" target="_blank">http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ ... 3113%29</a>
sån köpte jag just efter nyår, kunde inte vara nöjdare. riktigt fin bild och nätverksmöjligheter med att streama divx o grejjer. men det som jag är mest nöjd över är Ambilight, ger väldigt skön effekt och gör filmer mer levande. rekommenderar den starkt.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Skulle jag köpa så skulle jag satsa på Panasonic 600hz plasma. Det låter löjligt tycker vissa men läs om 600hz så förstår ni.

"Panasonic subdivides their plasma display panels into 10 sub-fields. Each sub-field is refreshed at a 60 Hz rate. 10 sub-fields refreshed at 60 Hz (10 x 60 = 600) produces a 600 Hz sub-field drive figure.

Is a 600 Hz sub-field drive better for fast motion? NO. It neither helps nor hurts fast motion on a plasma display panel. Plasma pixels switch at 1 micro-second; thousands of times faster than the fastest LCD response time. Because of this speed difference, a plasma TV operates different than a LCD TV and, therefore, does not produce the motion blur and jitter produced by a LCD display panel. Plasma TVs do NOT need 120 Hz refresh rates to compensate for these motion artifacts because they do not produce these motion artifacts.

Additional Details: Panasonic plasma display panels are 12 bit, not 8 bit. The number of bits in a display panel determines the number of grey levels each colored sub-pixel (blue, red or green) can achieve. A Panasonic PDP can achieve 4096 gray levels per sub-pixel. These bits are NOT used to address the pixel and do not affect the number of sub-fields.

Sub-fields allow plasma manufacturers to reduce the cost of a Plasma TV. Plasma pixels are driven by large, powerful transistors to 300 volts. To reduce the cost of manufacturing and repair, plasma manufactures reduce the number of these drivers via multiplexing and sub-fields. The drivers are first used to address all the pixels in the first sub-field and flash image on this sub-field. While the pixels are decaying to black in the first sub-field, the same drivers are now used in the next sub-field to flash its image via multiplexers. This process repeats until all pixels in all the sub-fields have been driven to flash an image. The whole sequence is then repeated 60 times a second."

Det är alltså inte 600 bilder i sekunden.

Jag är stor plasma fan och anser (läs: vet) att det är överlägset LCD på alla sätt förutom strömförbrukningen men det är en droppe i havet med tanke på allt onödigt man lägger pengar på så vem bryr sig? Inte mycket pengar det handlar om. Jag kör med förnyelsebar energi förövrigt så miljön slipper lida.
Senast redigerad av Yobaman den 13 mars 2010, 02:48, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Skriv svar