Vilka yrkesgrupper tror ni kommer att blomstra i framtiden??

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 1 time

26 februari 2010, 13:21

Ja en till fråga från mig.

Om ni fick välja att utbilda er till ett nytt yrke nu vad skulle ni välja då och vad tror ni att jobben finns??
Jag sitter och allmänt funderar på om man nu var helt grön och skall utbilda sig till något, vad skulle man välja så att man inte sen står där och inte får jobb när man är klar.

Och de känns som transport, webb/data och vården kommer de alltid att finnas jobb.

Sen så funderar jag på allt inom miljö kommer väl att slå stort i framtiden. Och även säkerhets sektorn kommer ju alltid att finnas kvar.
Folk blir ju bara nojigare för varje dag som går..

Berätta om hur ni ser på detta...
Om ni vill då så klart.. :)
Senast redigerad av 1 {BÅGEN}, redigerad totalt 26 gånger.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
tobo
Användare
Användare
Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
Namn: Torbjorn Litsfelt

26 februari 2010, 15:46

VVS-montör.
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten

26 februari 2010, 15:49

licenssvetsare

tex: inom kärnkraften
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
blom_
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Ctr Fn2
Namn: Martin Blomquist

26 februari 2010, 15:56

Jag hade vidareutbildat mig inom elyrket. Jobbar som elektriker nu, främst på hög och mellanspänningssidan. Hade då vidareutbildat mig till konstruktör av någon form.
Jag tror det kommer finnas en hel del jobb inom elbranshen och då spec på industri och kraft sidan. Finns ju väldigt väldigt mycket gamla stationer runt om i landet som som börjar bli dags att bytas ut exempelvis, och hos eljättarna finns det ju oftast pengar med. Dom investerar ju häldre nu för en bättre driftsäkerhet än chansar på avbrott som kan kosta hur mycket som helst, är iaf vad jag tror.
Samma på industrisidan, är det gamla ställverk och styrutrusningar som inte håller måttet längre måste dom ju investera, även om inte pengar finns nästan, för det kostar så pass mycket mera om det blir stillestånd.
Sen är ju transport som du nämnde troligtvis ett ganska säkert kort med.
Sugen på att byta jobb eller varav frågan förresten?
Follow your nose your nose knows...
Koffe
Gillar Honda!
Gillar Honda!

26 februari 2010, 18:10

jobbar själv inom lås/larm/passage/cctv/brand osv vi har o göra o det kommer förmodligen inte bli mindre, dock blir systemen mer o mer nätverks och datorbaserade så en utbildning inom it med inriktning på säkerhet kan leda långt
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

26 februari 2010, 19:18

Ja Blom jag är sugen på att utbilda mig till något...

Men jag vet inte riktigt vad så jag försöker komma fram till vad som kan vara värt att satsa på...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer

26 februari 2010, 19:19

Allt inom järnväg.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

26 februari 2010, 19:33

Ja jag har kollat lite på tågförare men då skulle jag nog helst jobba med godståg.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Holman85
Wannabe
Wannabe
Bil: Nissan Qashqai
Namn: Andreas Holmgren

26 februari 2010, 19:51

Koffe skrev:jobbar själv inom lås/larm/passage/cctv/brand osv vi har o göra o det kommer förmodligen inte bli mindre, dock blir systemen mer o mer nätverks och datorbaserade så en utbildning inom it med inriktning på säkerhet kan leda långt
Håller på med samma sak! och det blir inte mindre av jobben, snarare mera.
Stockholm - Lidingö

Kör - Honda CBR 600RR' 06:a - Moviestar
kör - VW Caddy 08:a vit
kör - Nissan Qashqai 2.0 Tekna 2010 Svart
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

26 februari 2010, 19:59

Allt inom vården är väll så kasst det kan vara.. JAg ahr ett som jag tycker ett kanonjobb som hjälpmedels ingenjör och håller på med elektriska rullstolar.. Arbetsuppgifterna är kanon och man jobbar inte direkt ihjäl sig och man får använda skallen lite. Landstinget är inget man vill va anställd av i mina ögon i alla fall.. Något mer otacksamt får man leta efter.. Det skulle vara komunen då.. Jag kan leva med kassa arbetsuppgifter stundtals om jag visste att det ger något om man själv ger något extra.. JAg villl ha ett ställe man kan jobba sig uppåt och få något för de förbättringarna man lyckats med.. Landstinget... zipp.. nada noll.. Eller föresten.. en klapp på axeln på sin höjd.. Lönen och utväcklingen är kass med..

Skulle jag utbilda mig idag till något praktiskt skulle det vara elektriker tror jag.. Fett med möjlighet att knäcka extra. Bygg/snickare med.. Men jag är lite inne på det mest för att jag har hus funderingar själv. En KY utbildning på det så kan man nog komma rätt långt.. Allt med miljö och energi kommer att ha med el att göra i framtiden så rent framtids säkert röstar jag på el.. Min erfarenhet är att man helt enkelt ska gå på det man tycker är roligast och trivs med så mår man bäst i slutänden..

Tågförare är jäkligt välbetalt i alla fall och kanske kan vara något men för mig så är jag rädd att det är för passivt.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Pollie
Användare
Användare
Bil: Honda CRX VTEC
Namn: Robin Thunstrom
Kontakt:

26 februari 2010, 20:01

Jobbar som Bilelektriker/montör och jobbar mest med Komradio,alkolås,handsfree,taxameter och hela den biten i bland annat Polisbilar, Taxibilar osv. Finns inte många sånna här firmor kvar och har väll inte den ljusaste framtiden tror jag. Dock kan inte robotar montera taxiutrustning och bygga polisbilar så finns ju jobb
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

26 februari 2010, 20:13

Ja elektriker eller snickare har jag tänkt på men vet inte om det är min grej. Svårt att jobba upp sig till en annan position då, man är ganska bunden känns de som men jag vet inte. Men som du säger de kommer ju att gynna än själv för eller senare då man kan extraknäcka och göra jobben själv på huset etc.

Ja de med tågförare kan ju bli lite segt men som sagt de är bra betalt och de lär finnas jobb för de är nog många som går i pension nu..

Skulle jag jobba med de jag tycker är kul så hade jag jobbat med att bygga kompetenta banbilar till höger och vänster.. :)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

blom_
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Ctr Fn2
Namn: Martin Blomquist

26 februari 2010, 20:51

{BÅGEN} skrev:Ja elektriker eller snickare har jag tänkt på men vet inte om det är min grej. Svårt att jobba upp sig till en annan position då, man är ganska bunden känns de som men jag vet inte. Men som du säger de kommer ju att gynna än själv för eller senare då man kan extraknäcka och göra jobben själv på huset etc.

Ja de med tågförare kan ju bli lite segt men som sagt de är bra betalt och de lär finnas jobb för de är nog många som går i pension nu..

Skulle jag jobba med de jag tycker är kul så hade jag jobbat med att bygga kompetenta banbilar till höger och vänster.. :)

Det går ju jobba sig uppåt i sådana bransher med om man vill, och ofta så får du ju utbildningar genom företag då lixom. Hos oss är dom flesta av verkmästarna gamla montörer, endel har gått vidare upp med, om jag inte minns fel så sitter en som varit gammal montör som regionschef nu, så möjligheter finns alltid om man vill. Är ju allid bra att ha praktisk erfarenhet innan man sätter sig bakom skrivbordet med, bara för datorn säger en sak är det inte säkert att det är praktiskt möjligt i verkligheten.

Men som sakt, någon som du känner att du tycker är intressant är ju viktigast av allt, väljer du något du gillar blir du ju oftast bra på det, och kan i sin tur gå hur långt som helst i prinsip :D
Lycka till i vilket fall som helst!
Follow your nose your nose knows...
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 6 times
Kontakt:

26 februari 2010, 23:23

Utbildning på universitetsnivå till vad som helst ger om inget annat en rad möjligheter att växla arbete under resans gång.

Dem flesta praktiska yrken inom bygg ger oftast en rejält bra lön efter lärningstid, men att gå vidare eller få en rejlt stegrande löneutveckling är svårare när man kommer upp i fullt betald, då är det endast accorden som kan ge en det där extra stöten. Att komma uppåt i karriären går också oftast betydligt långsammare, än om du väljer universitetsvägen.

Vissa vill arbeta fysiskt medan andra vill ha det mer övergripliga och skrivbordsaktiga arbetet. Vilket man väljer får ens egen personlighet bestämma.

Jag gillar fysiskt och praktiskt arbete, men helst bara på fritiden.

För min del har mina studier lett till exakt det jag ville, självklart med ett brinnade intresse för det jag arbetar med. Jag kommer ha svårt att ta igen dem 5 år jag spenderade på universitetet/högskolan lönemässigt mot någon som gick yrkesförberedande i gymnasiet, men ångrar mig inte en sekund ändå. För min del så har löneutvecklingen varit kanon! Drygt 10 000kr på 4 år, det mesta genom att byta från kommunal gymnasieskola till Honda givetvis.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Been thanked: 2 times

27 februari 2010, 03:58

Du kan i princip utbilda dig till vad som helst i fastighets branschen så har du goda framtids utsikter, vill du har möjligheter till att kunna tjäna mycket så är universitetsutbildning en stor fördel.

Det är på väg att bli ett generationsskifte på arbetsmarknaden, då en väldigt stor grupp människor går i pension ungefär samtidigt, detta kommer att skapa en enorm brist på personal och kompetens i fastighets branschen.

Allt från snickare till konstruktörer m.m.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Familje pulka CR-V 2015

Jazz -05 83hk
Kinnekulle 1.12.0

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Robz
Wannabe
Wannabe

27 februari 2010, 19:20

Jag är medicinteknisk ingenjör inom landstinget och jag måste säga att så dålig är inte lönen som Fredrik Welen säger (ok, den skulle vara bättre i den privata sektorn), dessutom går utvecklingen i en rasande fart när det gäller hjälpmedel, teknisk utrustning, laboratorieutrustning och forskning. Som bonus kan jag säga att den utrustning som finns på svenska sjukhus även finns i resten av världen (nästan) och har man ingen gnällig kärring å skrikande ungar så kan man söka jobb utomlands t.ex USA å Canada, än så länge har vi svenskar ett gott rykte internationellt och har ganska lätt att få jobb.
Sen måste jag säga att Scottes inlägg är värt och läsa 2 gånger, han har sååå rätt :notworthy: även blom har rätt om du siktar på byggsektorn och gillar matematik, elektriker behövs och kommer alltid behövas tack vare våra svenska regler AB,BBH1 och 2.

Vad du än gör, sätt dig inte i en budbil eller lastbil om du inte har större ambitioner :laughbounce:
Robban Stevemark

Type R FN2 <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Deep Bronze Pearl<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Hondata FlashPro "E-tuned by <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Nuno<!--colorc--></span><!--/colorc-->"
XO/AAS Race Exhaust Manifold
BlueFlame Catback
Tomason TN1 18x8,5
Jante
Användare
Användare
Bil: Mazda 3 MPS
Namn: Thomas Hempel

28 februari 2010, 10:36

blom_ skrev:Jag hade vidareutbildat mig inom elyrket. Jobbar som elektriker nu, främst på hög och mellanspänningssidan. Hade då vidareutbildat mig till konstruktör av någon form.
Jag tror det kommer finnas en hel del jobb inom elbranshen och då spec på industri och kraft sidan. Finns ju väldigt väldigt mycket gamla stationer runt om i landet som som börjar bli dags att bytas ut exempelvis, och hos eljättarna finns det ju oftast pengar med. Dom investerar ju häldre nu för en bättre driftsäkerhet än chansar på avbrott som kan kosta hur mycket som helst, är iaf vad jag tror.
Samma på industrisidan, är det gamla ställverk och styrutrusningar som inte håller måttet längre måste dom ju investera, även om inte pengar finns nästan, för det kostar så pass mycket mera om det blir stillestånd.
Sen är ju transport som du nämnde troligtvis ett ganska säkert kort med.
Sugen på att byta jobb eller varav frågan förresten?

Får hoppas att du har rätt angående dom gamla ställverken.. Bygger ställverk å el centraler nu å har varit en bra svacka nu i ett halv år..
Thomas Hempel
Civic Type-R GT 08 SÅLD
Mazda 3 MPS 2010

http://www.garaget.org/CTR-Jante
Daniel J
Wannabe
Wannabe

8 mars 2010, 15:00

Jag tror att trafikpolis är ett framtidsyrke ;)
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Been thanked: 1 time
Kontakt:

8 mars 2010, 16:23

Lokförare är det inte så stor efterfrågan på som ni tror. Men däremot det som dom där tågen kör på skriker efter folk på högsäsong.
Men det är ju rätt så många som är för bekväm för att gå med slägga och spett hela dagarna så det känns som om jag i alla fall kommer få fortsätta jobba fackvidriga timmar per månad i några år till :P
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

11 mars 2010, 15:49

säkerhet blir det bara mer och mer jobb inom i takt med att det blir osäkrare och osäkrare.

personligen så pluggar jag osteopati, finns mycket jobb där om man är duktig och brinner för det man gör. Att satsa på privatvården tror jag är en riktigt bra idé.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
blown
Användare
Användare
Bil: EP3
Namn: Viktor Andersson

11 mars 2010, 22:40

Färdig med min maskiningenjörsutbildning till sommaren, så jag hoppas ju stenhårt på att högkonjunturen sätter fart och ökar suget :) Enligt DN (kan vart SvD med) så ska det vara det fjärde mest eftertraktade nu, så det lutar åt rätt håll! Märkligt nog så var civilingenjörer långt ner, så förmodligen så går dom ner i lön och tar "våra" jobb när det kommer till kritan ;)
Viktor Andersson när han är som bäst
Melanoz
Användare
Användare

18 mars 2010, 04:01

Allt inom byggsektorn tror jag har en ljus framtid, både om man vill jobba i Sverige eller andra delar av världen.
Kolla på byggnadsingenjör, finns en ky utbildning på 80 poäng.

Själv jobbar jag som yrkes/anläggningsdykare finns bra med jobb både i Sverige och resten av världen.
Marcus Melanoz
Skriv svar