repotage om "sverige" från USA !!!

För Topics som ej är motorrelaterade
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

1 december 2004, 15:53

<!--QuoteBegin-Sanel+1 Dec 2004, 14:29:22--><div class='quotetop'>QUOTE(Sanel @ 1 Dec 2004, 14:29:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Magnus håller med dig 100 %...Der gäller att vara påläst [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Läs lite Michael Moore och liknande så kommer era ögon att öppnas [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /blink.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Läs tramset Michael Moore läser med lite distans, han är har inte alltid koll på läget. Mitt råd för er som är intresserade är att läsa Al Frankens bok istället: Lögnare och de lögnaktiga lögnarna som berättar det. Den är betydligt mycket bättre, och ger en mer nyanserad bild istället för Moores populistiska synvinkel.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

1 december 2004, 16:26

<!--QuoteBegin-ART+1 Dec 2004, 15:44:16--><div class='quotetop'>QUOTE(ART @ 1 Dec 2004, 15:44:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-MagnusL+1 Dec 2004--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL @ 1 Dec 2004)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
Det känns som att Public service har extremt mycket högre trovärdighet.

"Mina källor"? Jag lyssnar på det mesta och bildar mig en egen uppfattning, men har nog SVT och BBC väldigt högt på skalan.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag syftade på de källor du gav som underlag för din kritik av FOX.
SVT är enligt mitt sätt att se på saken knappast en särskilt trovärdig källa. Maken till vänstervridet får man leta efter... BBC är ganska OK, faktiskt, det kan jag hålla med om.

Värt att komma ihåg är att även public service får sina pengar någonstans ifrån, och sällan biter den hand som föder särskilt hårt...

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Dock har han lite svårt för folk som ljuger, det har jag också.  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Naturligtvis är lögnare besvärande. Men hur vet man vem som ljuger, egentligen?

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Visst har Sverige problem, stora problem, när det gäller den invandringspolitik som förs. Men det har inget med Muslimer att göra, inte ens en pyttepytteliten picometer med det att göra.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det är ju mycket bekvämt att säga att problemen beror på den invandringspolitik som förs och sedan inte specificera närmare.

Konkret kan man konstatera att det defacto finns problem relaterade till vissa individers beteende. I de fall dessa har invandrarbakgrund har vi problem med "invandrare". I de fall dessa är muslimer, så har vi problem med muslimer. I de fall de är bönder har vi problem med bönder. Inte sant?

Dessutom vill jag sticka ut hakan och hävda att i de fall där tillhörigheten till ett visst religiöst eller sekulärt samfund leder till en känsla av utanförskap och/eller att resten av sammhället har/gör/är "fel" och att man därför inte ska/vill/kan/bör rätta sig efter samhällets regler så är detta ett problem. Varesig det gäller muslimska fundamentalister, kristna sekter, motorcykelklubbar eller nynazister...

(Dessutom är picometer ett längdmått [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] )

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Det är det jag lackar på. Och jag lackar på att FOX använder Sverige som exempel för sin egen vinnings skull. Dom skiter fullständigt i Sverige.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Korrekt, kan inte tänka mig att de är särskilt intresserade av Sverige. Vilket inte betyder att exemplet de lyfter fram, vinklat aldrig så mycket, inte existerar. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Okej.. Uppifrån och ner..

Det är inget fel vare sig Al Frankens trovärdighet eller dokumentärfilmen "Outfoxed". Dom har ju gjort några av dom grundligaste utredningarna om hur FOX jobbar.

Du kan ju alltid kolla på recensionerna här:

<a href="http://www.outfoxed.org/Reviews.php" target="_blank">http://www.outfoxed.org/Reviews.php</a>

Du kan säkert hitta några dåliga också.. Eller ännu bättre, se filmen själv.

Att jag sedan nämner BBC och SVT är för att dom har visat dokumentärer om exakt samma sak. Att SVT skulle vara vänstervridet stämmer inte längre, dom vrider sig åt lite alla möjliga håll nu förtiden.

Det är inte alls bekvämt att säga att vi har problem som grundar sig i en dålig invandringspolitik, det sanning. Men det var inte det jag försökte diskutera. Så lägg av att försöka plocka retoriska poäng.

Jag vet vad en picometer är. Nu vet jag att Du är en messerschmidt. (ja, jag vet att det heter besserwisser, du behöver inte påpeka det)

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
2008 wrx sti
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

1 december 2004, 16:42

tyvärr kan inte sverige sluta att ta in invandrare eftersom dom är med i eu. visst man kan säkert gå ur eu om man vill men det är nog inte så lätt,

och allt som ni säger att man får stryk så fort man sätter foten i rosengård, det händer säkert mkt brott där men jag tror inte det är så farligt som det sägs..
själv är jag uppvuxen i köping som tidningar skrivit "sveriges chicago" om, men jag är inte rädd för att gå ut nånstans, risken finns att man blir nerslagen vart som helst det beror enbart på vilka personer man stöter på,

Sen vet jag inte hur vissa tänker då det är klart att vissa inte bryr sej om någonting men såna borde kickas ut från landet för dom gör att svensson drar alla över en gräns vilket är kasst för både invandrarna och svensson, dom argaste måste ju ändå vara dom invandrarna som blir lidande så man kan ju undra varför inte ni tar tag i saken och går imellan när 4 stycken utlänningar slår på en svensk? om alla skötsamma invandrare skulle stoppa era kriminella kompisar så skulle ni fort bli mkt mer omtyckta,

det jag skrev nu blev väldigt luddigt och så men jag hoppas ni förstår hur jag menar annars så får ni väl klaga lite
Kan en bil någonsin bli perfekt?
ART
Wannabe
Wannabe

1 december 2004, 17:01

<!--QuoteBegin-MagnusL+1 Dec 2004, 16:26:32--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL @ 1 Dec 2004, 16:26:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Okej.. Uppifrån och ner..

Det är inget fel vare sig Al Frankens trovärdighet eller dokumentärfilmen "Outfoxed". Dom har ju gjort några av dom grundligaste utredningarna om hur FOX jobbar.

<a href="http://www.outfoxed.org/Reviews.php" target="_blank">http://www.outfoxed.org/Reviews.php</a>

Att jag sedan nämner BBC och SVT är för att dom har visat dokumentärer om exakt samma sak. Att SVT skulle vara vänstervridet stämmer inte längre, dom vrider sig åt lite alla möjliga håll nu förtiden.

Det är inte alls bekvämt att säga att vi har problem som grundar sig i en dålig invandringspolitik, det sanning. Men det var inte det jag försökte diskutera. Så lägg av att försöka plocka retoriska poäng.

Jag vet vad en picometer är. Nu vet jag att Du är en messerschmidt. (ja, jag vet att det heter besserwisser, du behöver inte påpeka det)

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag orkar inte heller dela in i multipla quotes. Uppifrån och ned, således.

Al Frankens trovärdighet kan jag inte bedömma med de fakta jag har. Inte heller orkar jag leta.

outfoxed.com betraktar jag som en site som oblygt försöker kränga en film till mig. 'Alla' siter som oblygt försöker kränga saker är försedda med en reviews-sektion. Naturligtvis kan man få en mer nyanserad bild om man orkar leta själv.

Vilket jag inte gör, eftersom jag på intet sätt försöker hävda FOX förträfflighet, eller brist på densamma.

Jag hävdar att diskussionen i denna tråd huvudsakligen handlar om vad FOX, om än aldrig så vinklat, rapporterar. De tar upp ett angeläget ämne.

Naturligtvis hade en objektiv rapportering varit att föredra, men en vinklad dito där vinkeln är känd (vilket den är med FOX) är imho bättre än ingen.

Vad jag läste i det första inlägg av dig som jag svarade på, taget i kontext av tråden, tolkar jag (kortfattat) som:

"Eftersom FOX är ena lurendrejarlögnare på (det republikanska) etablissemangets sida så existerar inte problemet ni diskuterar, så lägg ner".

Vilket var vad jag svarade på. Nu visar det sig att du diskuterade enbart FOX och deras trovärdighet, och där är vi överrens.

Nu var det inte det jag försökte diskutera med dig utan sakfrågan. Förhållanden i Rosengård. I Malmö. Lite grand i Sverige som helhet.

Jag försökte således inte plocka retoriska poäng, utan peka på att jag ansåg det jag tyckte du sa (i linje med "FOX ljuger och vinklar regelmässigt --> de problem de visar upp är vinklade --> detta betyder att problemen inte finns, vi har bara lite problem med invandringspolitiken") var att (ironiskt nog med ett retoriskt knep) söka sopa huvudfrågan åt sidan till förmån för en i min mening högst sekundär diskurs om ett TV-bolags trovärdighet...

PS: Jag vidhåller dock att SVT är och förblir vänstervridna, även om det inte är lika tydligt nu som förr, och håller med dig om ... ahem ... vissa messerschhmiddttendenser hos mig... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
<span style='color:red'>Rickard Thorman</span>
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!

1 december 2004, 17:27

<!--QuoteBegin-ART+1 Dec 2004, 18:01:21--><div class='quotetop'>QUOTE(ART @ 1 Dec 2004, 18:01:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-MagnusL+1 Dec 2004, 16:26:32--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL @ 1 Dec 2004, 16:26:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Okej.. Uppifrån och ner..

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag orkar inte heller dela in i multipla quotes. Uppifrån och ned, således.

Al Frankens trovärdighet kan jag inte bedömma med de fakta jag har. Inte heller orkar jag leta.

outfoxed.com betraktar jag som en site som oblygt försöker kränga en film till mig. 'Alla' siter som oblygt försöker kränga saker är försedda med en reviews-sektion. Naturligtvis kan man få en mer nyanserad bild om man orkar leta själv.

Vilket jag inte gör, eftersom jag på intet sätt försöker hävda FOX förträfflighet, eller brist på densamma.

Jag hävdar att diskussionen i denna tråd huvudsakligen handlar om vad FOX, om än aldrig så vinklat, rapporterar. De tar upp ett angeläget ämne.

Naturligtvis hade en objektiv rapportering varit att föredra, men en vinklad dito där vinkeln är känd (vilket den är med FOX) är imho bättre än ingen.

Vad jag läste i det första inlägg av dig som jag svarade på, taget i kontext av tråden, tolkar jag (kortfattat) som:

"Eftersom FOX är ena lurendrejarlögnare på (det republikanska) etablissemangets sida så existerar inte problemet ni diskuterar, så lägg ner".

Vilket var vad jag svarade på. Nu visar det sig att du diskuterade enbart FOX och deras trovärdighet, och där är vi överrens.

Nu var det inte det jag försökte diskutera med dig utan sakfrågan. Förhållanden i Rosengård. I Malmö. Lite grand i Sverige som helhet.

Jag försökte således inte plocka retoriska poäng, utan peka på att jag ansåg det jag tyckte du sa (i linje med "FOX ljuger och vinklar regelmässigt --> de problem de visar upp är vinklade --> detta betyder att problemen inte finns, vi har bara lite problem med invandringspolitiken") var att (ironiskt nog med ett retoriskt knep) söka sopa huvudfrågan åt sidan till förmån för en i min mening högst sekundär diskurs om ett TV-bolags trovärdighet...

PS: Jag vidhåller dock att SVT är och förblir vänstervridna, även om det inte är lika tydligt nu som förr, och håller med dig om ... ahem ... vissa messerschhmiddttendenser hos mig... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hehe!

Jo, jag håller med om att det är ett stort problem, "Förhållanden i Rosengård. I Malmö. Lite grand i Sverige som helhet", som helt klart är värt att diskutera, inget snack om saken. Och det gör jag gärna, helst i en annan tråd eftersom jag tyckte att öppningen med FOX i täten gav dålig smak i munnen.

Det jag specifikt inte gillar i själva inslaget är hur man har arbetat med klipp och tempot i klippningen för att nästan få det till ett inbördeskrig. Lyssna även på speakerrösten, det låter nästan som han med gråten i halsen rapporterar om ett krig. Hela reportaget följer ju standardmall 1A för ett krigsreportage. Men men..

Får väl hålla med (lite mer än inte alls) att SVT är vänstervridna dårå.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
2008 wrx sti
Användarvisningsbild
Jimmy
Proffs
Proffs
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Kontakt:

1 december 2004, 23:37

<!--QuoteBegin-skogshuggarn+30 Nov 2004, 06:43:31--><div class='quotetop'>QUOTE(skogshuggarn @ 30 Nov 2004, 06:43:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det där reportaget va ju klockrent [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
i´m on your side
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
CTROliver
Wannabe
Wannabe

1 december 2004, 23:52

Blev jagad idag [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] Anledning, körde förbi fel bil utanför elgiganten, sa till min kompis att: Va fan han blev sur, han ligger och trycker bakom oss... allt gick jätte snabbt och slutade med att han kör om på felsida av vägen på en "busshållplats" och kör in rakt framför oss på södervärn.. livsfarligt, hade jag inte tvärnitat hade han rammat oss...

Har börjat tröttnat Riktigt hårt på malmö och ur det är just nu..

Har inte mkt med diskutionen att göra men var tvungen att skriva av mig.. somliga människor vill man bara stanna och slå ihjäl.. men då man inte precis är utrustad för slagsmål så funkar det inte riktigt..

Dessutom om man följer lite länkar så nämner b.la Washington Post Malmö i en artikel i stil med Fox etc
James Oliver Könsberg - Malmö
brippo
Wannabe
Wannabe

2 december 2004, 21:09

Det e iaf skönt at vi har en klubb och ett intresse som reser sig högre än bakgrund, nationalitet och religon..
Philippe Chorin / Prelude Gen4 / STHLM/BE<span style='color:red'>LIE</span>VER

The RWD Project.

No one can be both smart and wreckless.
ART
Wannabe
Wannabe

2 december 2004, 21:27

<!--QuoteBegin-brippo+2 Dec 2004, 21:09:04--><div class='quotetop'>QUOTE(brippo @ 2 Dec 2004, 21:09:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det e iaf skönt at vi har en klubb och ett intresse som reser sig högre än bakgrund, nationalitet och religon..<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Men? Det är väl allmänt känt att HPC egentligen är en sekt? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

2 december 2004, 23:35

Det är en sak som ingen annan har tänkt på, en ganska komisk sak.

Så fort det snackas om dåliga utlänningar mm så blir det som den här tråden eller ännu värre, skitmassa sidor med ut med landet-propaganda. Om...OM nu någon skulle få för sig (vilket någon aldrig får för sig) att länka till nåt som nån rasist eller nazist gjort...ett par inlägg med fyyy..fan vilken idiot...stackars lilla mysfarbror som blev påpucklad...inget mer...MAX 10-15 svar?

Det säger en del tycker jag.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

2 december 2004, 23:43

<!--QuoteBegin-Dani+3 Dec 2004, 00:35:15--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani @ 3 Dec 2004, 00:35:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det är en sak som ingen annan har tänkt på, en ganska komisk sak.

Så fort det snackas om dåliga utlänningar mm så blir det som den här tråden eller ännu värre, skitmassa sidor med ut med landet-propaganda. Om...OM nu någon skulle få för sig (vilket någon aldrig får för sig) att länka till nåt som nån rasist eller nazist gjort...ett par inlägg med fyyy..fan vilken idiot...stackars lilla mysfarbror som blev påpucklad...inget mer...MAX 10-15 svar?

Det säger en del tycker jag.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
tyvärr är det väl så att det finns två syner av allt,
om vi tar ett exempel,

vi har en hel del utlänningar på vår skola, och dom beter sej ruggigt svinigt mot allt som är svenskt eller är vitt,, alla utlänningar på vår skola är mer rasister än vilken svensk jag än känner, sen är dom totalt respektlösa, men dom skulle säkert inte göra ett skit mot en annan utlänning, men det går aldeles urtomodentligt att ge sej på dom svenska för dom är "fega svenska fittor"

men du har säkert en annan syn på det
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Kontakt:

2 december 2004, 23:51

Som sagt...det finns två sidor av allt.

Invandrarna på forumet är en minoritet. Tydligen så har majoriteten av er Svenskar stött på rasism från utlänningar och därför har ni era åsikter. Jag håller med er till viss del i det ni skriver.

Men jag kan ändå inte blunda för att det är så att det är mer "sparka ut packet och utlänningarna är cp"-stil än tvärtom. Men som sagt..alla har ju sina åsikter.
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

2 december 2004, 23:56

<!--QuoteBegin-Dani+3 Dec 2004, 00:51:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani @ 3 Dec 2004, 00:51:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Som sagt...det finns två sidor av allt.

Invandrarna på forumet är en minoritet. Tydligen så har majoriteten av er Svenskar stött på rasism från utlänningar och därför har ni era åsikter. Jag håller med er till viss del i det ni skriver.

Men jag kan ändå inte blunda för att det är så att det är mer "sparka ut packet och utlänningarna är cp"-stil än tvärtom. Men som sagt..alla har ju sina åsikter.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jo jag förstår ju hur du tänker också, det måste ju vara tråkigare för dom som sköter sej och får ett dåligt rykte och blir dömda av folk som inte ens känner dom bara för att det finns riktigt avskum.

men det finns precis lika skadade svenskar, finnar, norskar, tyskar, bosnier, kurder, vilka som helst
ART
Wannabe
Wannabe

3 december 2004, 10:47

<!--QuoteBegin-Dani+2 Dec 2004, 23:35:15--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani @ 2 Dec 2004, 23:35:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det är en sak som ingen annan har tänkt på, en ganska komisk sak.

Det säger en del tycker jag.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jo. Det blir inga långa debatter om alla är överrens. Tex. överrens om att rasister och nazister är knöppgökar utan existensberättigande så kommer ingen att träda till deras försvar, de 10-15 inläggen gör att få anser att de behöver säga samma sak igen och tråden somnar...

Inlägg av typen "ut med packet" bemöts däremot, varvid det blir flera sidor tråd...

Vilket jag tycker är [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
YASH
Påläst
Påläst
Kontakt:

3 december 2004, 11:11

Ni bönder som uttalar er!!

1. Tror dem privata fastighetsägarna hyr ut lägenheter till invandrare som bor i förort ens?

2. Tror ni en invandare som har bott i sverige 4-5 år och saknar en vettig inkomst har ens råd atta skaffa sig en lgh på ett bättre ställer än en förort??

3. INGEN invandrare vill bo i en bettongförort.....tror ni verkligen nån av dem hade tackat nej till en villa eller radhus i ett lungt område????

Summa: Invandrare hamnar i förorter pga att dem blir placerade av politikerna när dem kommer till sverige, sedan när dem inte har råd eller ens får nån annan lgh blir dem kvar där. THATS IT

Jag kan utala mig för jag känner väldigt många NÄRA bekanta som lider av detta problem.

Kriminalitet kommer från fattigdom, där det finns fattigdom finns det kriminalitet.
Invandrare tillhör den fattigaste delen av folket i sverige, därmed är kriminilatet högre bland indvandrare.

Så länge den svenska mentaliteten är rädd för den okända, dvs så länge invandrare väljs bort från jobb just pga att dem är indvandrare kommer sveriges problem med integration inte att lösas.
Only M Matters
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!

3 december 2004, 11:26

<!--QuoteBegin-YASH+3 Dec 2004, 12:11:24--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH @ 3 Dec 2004, 12:11:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kriminalitet kommer från fattigdom, där det finns fattigdom finns det kriminalitet.
Invandrare tillhör den fattigaste delen av folket i sverige, därmed är kriminilatet högre bland indvandrare.

Så länge den svenska mentaliteten är rädd för den okända, dvs så länge invandrare väljs bort från jobb just pga att dem är indvandrare kommer sveriges problem med integration inte att lösas.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kunde inte sagt det bättre själv!
2008 wrx sti
Nett@n
Användare
Användare

3 december 2004, 14:44

Helt otroligt att några måste bli så otrevliga i såna här diskussioner. Det gör att de säkert vettiga ni har att säga försvinner....

Det finns fler orter än Malmö att bo i. De finns många städer som är tvugna att riva hus för att de inte får hyresgäster...Dit är man välkommen om man så är född i Sverige eller på månen.
Jeanette Wallberg Sundgren
Anders Lundgren
Användare
Användare
Kontakt:

3 december 2004, 15:59

Jag tycker att denna typen av generaliserande diskussioner är helt meningslösa eftersom vi oftast har olika definition på:
Vad en svensk är
Vad en invandrare är
Vad en utlänning är
Vad en Svensson är
etc.

Det går helt enkelt inte att diskutera generellt om invandrare eller religon. Generaliserningarna är för stora. Det finns alltid någon som känner sig träffad av en generalisering som inte borde göra det och vice versa.

Som exempel tror jag att t ex. Dani känner sig träffad av ordet utlänning vars generella definition (tror jag) kan vara en "svartskalle" utan jobb som inte kan svenska, trots att Dani är en helylle "svenne" enligt min definition. Medans jag känner mig träffad av den genrella definitionen av "svenne" som en tråkig, blå-ögd Volvo-ägare.

Vi måste därmed individuellt bedömma varandra på våra handlingar istället för utseende och fördomar.
Senast redigerad av 1 Anders Lundgren, redigerad totalt 3 gånger.
Assumption is the mother of all fuck-ups!

Anders Lundgren
Medlem #049

<a href='http://www.welavracing.com' target='_blank'>www.welavracing.com</a>
nexus
Wannabe
Wannabe

3 december 2004, 16:11

Shit! Vilken livlig diskussion!!!! Blir helt svettig av att läsa allt...
Jag kollade precis på FOX inlägget, och ja.... jag får tyvärr säga att man känner igen mycket av vad dom säger. Det är mycket problem på Rosengård, så är det bara.

Och ni som gnäller över hur invandrare kläms in i förorter...har ni varit på Möllan i Malmö? Centralare boplats får man fanimej leta efter.

Jag klandrar definitivt inte någon, utan ser på fakta ur polisen och ambulanspersonalens vinkel. Det är sanning att dom aldrig kör in ensamma, för annars förstörs deras bilar. Det är skamligt och jag skäms hur folk blir behandlade, och hur vissa beter sig från alla håll...
Så jävla fel det har blivit, fyfan alltså...

Men det värsta var när Mosken brändes, så jävla lågt! Inte fan för att jag är kristen/muslim/troende. Men så gör man inte! Speciellt när man vet att en sådan byggnad betyder så mycket för vissa... Och sen slänga sten på folk som hjälper till...Förvirrande...väldigt förvirrande...
Senast redigerad av 1 nexus, redigerad totalt 3 gånger.
Civic Lsi -94
Medlem : 1267
Nett@n
Användare
Användare

3 december 2004, 17:33

<!--QuoteBegin-Anders Lundgren+3 Dec 2004, 15:59:25--><div class='quotetop'>QUOTE(Anders Lundgren @ 3 Dec 2004, 15:59:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag tycker att denna typen av generaliserande diskussioner är helt meningslösa eftersom vi oftast har olika definition på:
Vad en svensk är
Vad en invandrare är
Vad en utlänning är
Vad en Svensson är
etc.

Det går helt enkelt inte att diskutera generellt om invandrare eller religon. Generaliserningarna är för stora. Det finns alltid någon som känner sig träffad av en generalisering som inte borde göra det och vice versa.

Som exempel tror jag att t ex. Dani känner sig träffad av ordet utlänning vars generella definition (tror jag) kan vara en "svartskalle" utan jobb som inte kan svenska, trots att Dani är en helylle "svenne" enligt min definition. Medans jag känner mig träffad av den genrella definitionen av "svenne" som en tråkig, blå-ögd Volvo-ägare.

Vi måste därmed individuellt bedömma varandra på våra handlingar istället för utseende och fördomar.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Jeanette Wallberg Sundgren
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Kontakt:

3 december 2004, 17:49

Anders: Klockrent, jag vet att jag ÄR utlänning och så fort nån säger utlänning så stämmer det in på mig. Däremot så beter jag mig inte som en utlänning, jag har ingen brytning, jag har knappt några utländska kompisar, jag bor i ett så svenskt område så det är sjukt...hela mitt liv har jag umgåtts med svenskar.

Så jag vettefan vad jag är mest för att vara helt ärlig, i Sverige blir jag bemött mer som utlänning av de flesta, i Libanon på semester osv så ser de mig mer som en Svensk eftersom jag bott här sålänge och anpassat mig såpass bra....snacka om att känna sig kluven.
Honda CRV 2.2D 2014
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

3 december 2004, 18:28

äh suddar bort allt jag skrivit och håller med dani en stund bara
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Kontakt:

3 december 2004, 18:44

ja den hä'r tråden har verkligen inte rätt ut någon ting [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]

rätt jobbig tråd tycker jag.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av 1 LinusE, redigerad totalt 3 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
CTROliver
Wannabe
Wannabe

3 december 2004, 20:30

<!--QuoteBegin-YASH+3 Dec 2004, 11:11:24--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH @ 3 Dec 2004, 11:11:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ni bönder som uttalar er!!

1. Tror dem privata fastighetsägarna hyr ut lägenheter till invandrare som bor i förort ens?

2. Tror ni en invandare som har bott i sverige 4-5 år och saknar en vettig inkomst har ens råd atta skaffa sig en lgh på ett bättre ställer än en förort??

3. INGEN invandrare vill bo i en bettongförort.....tror ni verkligen nån av dem hade tackat nej till en villa eller radhus i ett lungt område????

Summa: Invandrare hamnar i förorter pga att dem blir placerade av politikerna när dem kommer till sverige, sedan när dem inte har råd eller ens får nån annan lgh blir dem kvar där. THATS IT

Jag kan utala mig för jag känner väldigt många NÄRA bekanta som lider av detta problem.

Kriminalitet kommer från fattigdom, där det finns fattigdom finns det kriminalitet.

Så länge den svenska mentaliteten är rädd för den okända, dvs så länge invandrare väljs bort från jobb just pga att dem är indvandrare kommer sveriges problem med integration inte att lösas.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Då finns det väl bara en sak att göra? Stänga gränsen och lösa de problemen som finns? eller?

Har man ett problem med fattigdom så blir det ju knappast bättre av att öka antalet?
ART
Wannabe
Wannabe

4 december 2004, 09:00

<!--QuoteBegin-YASH+3 Dec 2004, 11:11:24--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH @ 3 Dec 2004, 11:11:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ni bönder som uttalar er!!<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Undrar varför jag känner mig träffad av det, har ju inte ens någon skrotbil stående på tomten längre... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->1. Tror dem privata fastighetsägarna hyr ut lägenheter till invandrare som bor i förort ens?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Nä. Inte utan väldigt många bra referenser eller personlig rekomendation från någon fastighetsägaren litar på, om ens då. Detta gäller i och för sig inte bara invandrare, de fumlare som dragit på sig en betalningsanmärkning har inte heller en chans. Men jag håller med om att detta till skillnad mot invandrarnas särbehandling är självförvållat.

Privata fastighetsägare tar inga som helst risker om de kan låta bli. Tror inte du hade gjort det heller, om du hade ägt ett par hyreshus, eller?

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->2. Tror ni en invandare som har bott i sverige 4-5 år och saknar en vettig inkomst har ens råd atta skaffa sig en lgh på ett bättre ställer än en förort??<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Definitionsfråga. Vad är ett bättre ställe? Måste det vara en storstad?

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->3. INGEN invandrare vill bo i en bettongförort.....tror ni verkligen nån av dem hade tackat nej till en villa eller radhus i ett lungt område????<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Vill de ha en villa så får de köpa sig en. Ingenting som hindrar detta. Bodde granne (i villa) med en Jugoslav i sex år, så jag vill nog hävda att det inte bara förekommer utan även att det kan funka minst lika bra som för vem som helst. Fast det är klart, han hade jobb...

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Summa: Invandrare hamnar i förorter pga att dem blir placerade av politikerna när dem kommer till sverige, sedan när dem inte har råd eller ens får nån annan lgh blir dem kvar där. THATS IT

Invandrare tillhör den fattigaste delen av folket i sverige, därmed är kriminilatet högre bland indvandrare.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Dagens sanning, tyvärr.

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Så länge den svenska mentaliteten är rädd för den okända, dvs så länge invandrare väljs bort från jobb just pga att dem är indvandrare kommer sveriges problem med integration inte att lösas.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Men det behöver inte vara så. Med tillräcklig kompetens (bra svenska, t.ex., men knappast enbart) kommer möjligheter till jobb. I takt med att 'invandrare' blir mer frekvent förekommande på arbetsplatserna kommer också tröskeln (som definitivt finns) att bli lägre. Att det kommer att fungera är för mig en självklarhet (har själv rekryterat 'invandrare' och aldrig behövt ångra det... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img] ). Men det tar en del tid innan det blir rejält bättre. Som i generationer... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
Senast redigerad av 1 ART, redigerad totalt 4 gånger.
ART
Wannabe
Wannabe

4 december 2004, 09:05

<!--QuoteBegin-CTROliver+3 Dec 2004, 20:30:46--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver @ 3 Dec 2004, 20:30:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Då finns det väl bara en sak att göra? Stänga gränsen och lösa de problemen som finns? eller?

Har man ett problem med fattigdom så blir det ju knappast bättre av att öka antalet?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ingen bra idé. Vi behöver importera befolkning och lösa problemen om vi allesammans vill ha en dräglig ålderdom... Allt färre unga kan inte i längden försörja allt fler gamla, faktum är att vi verkligen behöver invandrare om vi inte tänker börja skaffa betydligt fler barn tämligen omgående...
CTROliver
Wannabe
Wannabe

4 december 2004, 12:44

<!--QuoteBegin-ART+4 Dec 2004, 09:05:31--><div class='quotetop'>QUOTE(ART @ 4 Dec 2004, 09:05:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-CTROliver+3 Dec 2004, 20:30:46--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver @ 3 Dec 2004, 20:30:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Då finns det väl bara en sak att göra? Stänga gränsen och lösa de problemen som finns? eller?

Har man ett problem med fattigdom så blir det ju knappast bättre av att öka antalet?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ingen bra idé. Vi behöver importera befolkning och lösa problemen om vi allesammans vill ha en dräglig ålderdom... Allt färre unga kan inte i längden försörja allt fler gamla, faktum är att vi verkligen behöver invandrare om vi inte tänker börja skaffa betydligt fler barn tämligen omgående... <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ligger mkt i det... Tyvärr har väl problemen gått så långt att det har eller kommer bli en Paradox...
YASH
Påläst
Påläst
Kontakt:

4 december 2004, 18:27

ART jag får gissa vilket parti du röstar på? Sverige demokraterna?
Only M Matters
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

4 december 2004, 18:43

ART är ju den som verkar vara minst emot invandring i den här diskussionen så det var nog fel gissat...

han säger ju bara vad han tycker är sanningen...
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
MaxBoosT
Wannabe
Wannabe

5 december 2004, 00:41

fyfan...många bokstäver i den här tråden! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Politik? Rasism? Islam? snälla...vi är alla människor med två armar, två ben, ett hövve....färg på skinnet och innehållet av huvet skiljer....ursprunget? spela ROLL!!! Vi alla kommer från samma boll som vi råkar kalla "Jorden".....mellanöstern....kina....eller mexiko vi är alla människor....

Right?

Sverige råkar vara ett snällt land mot invandrare, som släpper in alla typer invandrare. Därför, är det inte den "högsta klassen" av invandrare som kommer in i landet, och alla dessa råkas "tryckas" i ett enda ställe i varje fuckin stad...orsakar kaos, helt klart..

i USA, till skillnad från Sverige...har invandrare nått en mycket hög status i landet, varför? För att, har man inte en fräsch hjärna och bra betyg får man fan inte stanna i "the states" Har du utbildning får du stanna i landet...annars får du åka med armén till Irak, eller återvända till ditt hemland...

Så är det, tråkigt men sant..
Senast redigerad av 1 MaxBoosT, redigerad totalt 5 gånger.
kush and a swisha, money over bitches..
Skriv svar