jobbsökartips sökes

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
Renshi
Kunnig
Kunnig
Bil: civic
Namn: Olof Dahlstedt

17 april 2012, 15:02

iom att arbetsförmedlingens filter erbjuder mig en massa konstiga jobb att söka så frågar jag er här var jag kan leta efter jobb.
är inskriven på 2 bemanningsföretag, ett jobb har jag kunnat söka än så länge. tillsatt av annan person, kul.

kanske fler som ser detta än i spamtråden.

det är inte lätt att va arbetslös utan ha en utbildning.
erfarenhet har jag av den grafiska branschen, men den är mer eller mindre helt död i sverige.
och jag har inte varit arbetslös länge nog för att få annan utbildning av förmedlingen.
bemanningsföretagen har ca 1.3% av den svanska arbetsmarknaden, enl förmedlignen.
ca 30% av alla jobb är sybliga, resten går internt.

så tipsa på ni där hondaägare!
Användarvisningsbild
anters
Användare
Användare
Bil: Audi S3 Sedan -16
Namn: Anders Eriksson

17 april 2012, 21:47

Besök eller ring runt till företag som du är intresserad utav att jobba hos och kolla med dom direkt hur stora chanserna till att få jobb där är och om dom är intresserad av att anställa dig :wink:

Inom många branscher håller sig företag borta från arbetsförmedlingen just på grund utav att det är så många ointresserade och okunniga som söker jobben. Medan företagen letar efter personer som är intresserade och helst har erfarenhet inom området, dock går det ju att lära sig på arbetsplatsen (alla måste ju börja någonstans). Arbetare som är intresserade av sina arbetsuppgifter lär sig mycket snabbare och är ofta villiga att gå med på en lägre lön under "inlärningstiden", därför kan det verka självklart att cheferna inte vill slösa sin dyrbara tid på att läsa mail från ointresserade arbetslösa flera timmar om dagen.

Min högst personliga erfarenhet är att en för stor del av de som söker jobb via arbetsförmedlingen söker jobb för att kunna få bidrag tills det att dom hittar sitt drömjobb och vill dessutom ha en hög lön pang på direkten, helst utan att behöva anstränga sig på jobbet.

Det är många personer som söker jobb så lägg krut på att ge företagen ett personligt intryck där du visar att du är väldigt intresserad av att lära dig och verkligen vill arbeta. Lättast är att göra det på plats för att minimera risken för missförstånd, men vissa chefer föredrar tyvärr email vilket leder till att du får kämpa lite mer med CV't för att verkligen sticka ut ur mängden.

Jag hoppas att jag bidragit med lite motivation och vägledning trots att jag är långt ifrån expert inom området.
Lycka till med arbetssökandet!
Om någonting kan gå åt skogen, men inte gör det så kommer det förr eller senare visa sig att det hade varit bättre om det hade gjort det.
Användarvisningsbild
Mordiiax
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

17 april 2012, 21:56

Gå steget längre. Besök det företag du är intresserad av. Min förra chef sa att allt från Arbetsförmedlingen åkte direkt till papperskorgen. Alla rekryteringar gick via kontakter.
Men som sagt, besök företagen du är intresserad av så dom får se vem du är. 100 gånger bättre än att skicka ett massmail till ett dussin olika företag :)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Civic Tourer -15 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Renshi
Kunnig
Kunnig

20 april 2012, 11:58

har svårt att komma på något som jag vill jobba med.
men något med bilar vore kul.
så jag mailade en återförsäljare här i stan idag
dom var med på "jobbchansen" på förmedlignen idag.

men jag hann inte fram till han innan han gick :(
sökte 2 andra jobb där med, hoppas det ger något
Charly
Användare
Användare

20 april 2012, 20:50

Starta eget?

t.ex med logotyper etc på bilar och i andra sammanhang eftersom du verkar ha koll på trycksaker?
Medlem 427
Användarvisningsbild
Renshi
Kunnig
Kunnig

20 april 2012, 21:53

Charly skrev:Starta eget?

t.ex med logotyper etc på bilar och i andra sammanhang eftersom du verkar ha koll på trycksaker?
det jag kan om trycksaker är rätt så långt ifrån logos på bilar.
jag jobbade som tryckare i 7 år med att trycka kuvert.
sen 16 år med att köra en offset-press

tyvärr :/
Charly
Användare
Användare

21 april 2012, 08:17

Ok, det var ett rent långskott.. det finns inget annat du kan omsätta i eget företag?
Medlem 427
Användarvisningsbild
Renshi
Kunnig
Kunnig

21 april 2012, 12:27

Charly skrev:Ok, det var ett rent långskott.. det finns inget annat du kan omsätta i eget företag?
Jag har ju drömmar iofs.

Att starta min egen dojo.
Men det är få som kan livnära sig på sådan träning. Och jag tror att det inte är helt ok av allmänheten att driva en sådan klubb med vinstintresse.
Det räcker att du åker till norge bara, där är det en annan femma.
Användarvisningsbild
anters
Användare
Användare
Bil: Audi S3 Sedan -16
Namn: Anders Eriksson

21 april 2012, 23:38

Vad vill du göra med bilar?
Vill du bli bilförsäljare måste du i princip gå och utbilda sig till det.
Vill du meka bil kan ett sätt vara att bli rekondare på någon mekonomen verkstad (eller liknande) och sen allt eftersom försöka smöra till sig att få göra servicejobb och genom det styra karriären mot att bli mekaniker. Märkesverkstäderna kan det i princip vara omöjligt att få anställning som mekaniker utan fordonsteknisk utbildning eller tidigare yrkeserfarenhet som bilmekaniker. För den delen är märkesverkstäder oftast sämre på att ge bra mekaniker bra betalt kontra verkstäderna som servar/lagar "alla" bilmärken.
Om någonting kan gå åt skogen, men inte gör det så kommer det förr eller senare visa sig att det hade varit bättre om det hade gjort det.
Användarvisningsbild
Renshi
Kunnig
Kunnig

22 april 2012, 13:21

jo så är det.
jag är ju självlärd.
ibland har det inte gått så bra, så då vet jag det till nästa gång.
Skriv svar