Varning för bedragare!

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 17 times
Been thanked: 33 times

10 november 2014, 09:00

Jag känner igen namnet från en tidigare tråd med en ep3
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut

10 november 2014, 09:39

pasen skrev:Jag känner igen namnet från en tidigare tråd med en ep3
Samma tråd, detta är sida två. ;)
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

10 november 2014, 17:09

Skarp observation, IT ansvarige pasen :P
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

10 november 2014, 21:15

Eisenhut skrev:
pasen skrev:Jag känner igen namnet från en tidigare tråd med en ep3
Samma tråd, detta är sida två. ;)
Haha, oops! :mrgreen:
Accord, EK4, S2000
Elma Bjelokapic
Wannabe
Wannabe
Bil: skoda
Namn: elma

13 november 2014, 21:12

Hur kan jag få IP adress från offernr2?? Jag vill nämligen gå vidare med detta då människans påstående är rena lögner. Det är fullt olagligt att hänga ut både bilder OCH foton. Jag är en av människorna på bilderna (inte nödvändigtvis den ni pratar om) men jag kan lugnt säga att denna tråden har spårat ur rejält.

Nu tar vi rättsliga åtgärder mot den här webbsidan om inte admin plockar bort bilderna OCH namnen som nämns, för att vi vet alla att detta är fullt OLAGLIGT.

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Elma Bjelokapic, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 2 times
Kontakt:

13 november 2014, 21:15

Bilderna ligger på en blogg. Är det inte den du ska ta kontakt med i sådana fall? Eller är det olagligt att länka till bloggar?
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Elma Bjelokapic
Wannabe
Wannabe

13 november 2014, 21:26

Om jag kontaktar den ansvariga för bloggen försvinner bilderna då? Det är inga problem i så fall.
Det är inte olagligt att länka till en blogg men nu är det så människan i sig hängs ut tillsammans med namn OCH bild. Och ingenstans är detta lagligt för nu är det så att Hondaklubben tillåter att namn och bild hängs ut utan godkännande av person.
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Has thanked: 1 time

13 november 2014, 21:29

Mordiiax skrev:Bilderna ligger på en blogg. Är det inte den du ska ta kontakt med i sådana fall? Eller är det olagligt att länka till bloggar?
Instämmer!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Kunnig
Kunnig
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

13 november 2014, 21:45

Bild
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

13 november 2014, 22:45

Elma, känner du personen i fråga? Påstår du att allt i denna tråd är lögn? En av våra medlemmar känner sig grundlurad av någon och väljer att varna andra i klubben för denne och ber om tips och råd om hur han ska lösa situationen. Var är problemet i detta?

Vilka lagar menar du att offernr2 eller övriga som nämner hans namn bryter mot?
Accord, EK4, S2000
Elma Bjelokapic
Wannabe
Wannabe

13 november 2014, 23:09

Hej, ja jag känner personen i fråga. Jag har full förståelse för eran medlem men nu är det så att även han gick lite för långt med det hela. Jag säger inte att han ljuger, men denna tråden var inte det smartaste draget för att lösa ett problem. Plus att ni tar upp nån som heter ''Bågen'' där Jim svart på vitt skriver att han skall kontakta honom och detta känns som ett rent hot, vilket ni Hondaklubben trotts detta tillåter på eran sida (tråden).

Offernr2 håller på med ryktesspridning, vilket i sig är ett brott. Man hänger inte ut människor bara sådär med bild och allt, på bilden syns även familjemedlemmarna (och jag) som har inget med saken att göra. Säg mig, om nått fyllo imorron som hänger här, attackerar nån av dom, eller mig (för ni målar ut människan till en babian), vem skall ansvara då? Jag tänker inte skriva ner lagarna Jim och offernr2 bryter mot, men med en enkel google klick så kommer du dit.

Nu är det så att denna person (bedragaren) nämns EN ENDA GÅNG, och ingen av er vet skälet till varför han inte kunde betala. Endå målar ni ut honom som om han nämndes 100 ggr. Lite förståelse kunde inte skada.

Min poäng med det hela är just detta att era medlemmar har använt bilderna från bloggen i ett uthängningssyfte, men det NI som skall ansvara för vad som skrivs på eran sida. Jag kräver IP adress till Offernr2 och att ni nu tar bort hela tråden för jag kommer att ta rättsliga åtgärder ang detta.
Användarvisningsbild
RunRookieRun
Användare
Användare
Namn: Fredrik Davidsen

13 november 2014, 23:19

Detta -> "Jag kräver IP adress till Offernr2" er jo precis like ille som det du sier Offern2 har gjort. Skal du stå som ansvarlig om noen angriper han? Hva skal du gjøre med informasjonen? Om du skal gi den videre til myndigheter er de sikkert i stand til å hente inn informasjonen selv.

"ingen av er vet skälet till varför han inte kunde betala." Irrelevant. Han fikk flere sjangser til å rydde opp i sitt eget problem, men valgte å slutte å svare på henvendelser. Jim advarer da andre mot å selge til han, siden det foregår mye kjøp og salg av store verdier her inne.

Det er ikke første gang det skjer slik svindel, og alle gjør alt for at det ikke skal skje igjen.

I en sak som dette er det en som har rett, og en som har fel. Faktum er at personen har forsvunnet med verdier til over 10.000kr uten å vise noen tegn til å ville reparere skaden som er gjort. Hadde han enten levert tilbake produktet eller betalt kunne saken vært over for lenge siden.

Kan også nevnes at offernnr2 er et nytt medlem her inne, akkurat som deg, så han er ikke en person som er kjent for klubben.

At bågen skal forsøke å kontakte personen for å levere tilbake varen er på ingen måte en trussel. Det er et siste forsøk på å ordne opp. Så farlige er vi tross alt ikke.
NerminLjutika
Användare
Användare
Bil: Honda Accord Type-S
Namn: Nermin Ljutika

13 november 2014, 23:25

Elma Bjelokapic skrev:Hej, ja jag känner personen i fråga. Jag har full förståelse för eran medlem men nu är det så att även han gick lite för långt med det hela. Jag säger inte att han ljuger, men denna tråden var inte det smartaste draget för att lösa ett problem. Plus att ni tar upp nån som heter ''Bågen'' där Jim svart på vitt skriver att han skall kontakta honom och detta känns som ett rent hot, vilket ni Hondaklubben trotts detta tillåter på eran sida (tråden).

Offernr2 håller på med ryktesspridning, vilket i sig är ett brott. Man hänger inte ut människor bara sådär med bild och allt, på bilden syns även familjemedlemmarna (och jag) som har inget med saken att göra. Säg mig, om nått fyllo imorron som hänger här, attackerar nån av dom, eller mig (för ni målar ut människan till en babian), vem skall ansvara då? Jag tänker inte skriva ner lagarna Jim och offernr2 bryter mot, men med en enkel google klick så kommer du dit.

Nu är det så att denna person (bedragaren) nämns EN ENDA GÅNG, och ingen av er vet skälet till varför han inte kunde betala. Endå målar ni ut honom som om han nämndes 100 ggr. Lite förståelse kunde inte skada.

Min poäng med det hela är just detta att era medlemmar har använt bilderna från bloggen i ett uthängningssyfte, men det NI som skall ansvara för vad som skrivs på eran sida. Jag kräver IP adress till Offernr2 och att ni nu tar bort hela tråden för jag kommer att ta rättsliga åtgärder ang detta.
Det är en konsekvens man får ta när man gör som han gör. Eftersom bilderna är uppe på internet och på en blogg så ska den personen som la upp dom ansvara för bilderna. Den där ip adressen kommer inte hjälpa dig med någonting låna lagboken och läs lite innan du börjar kräva och hota med rättsliga åtgärder. Blir det en polis sak så är det personen i fråga som kommer få större problem än vad de 2 medlemmarna då de inte gort ett skit fel.
Senast redigerad av 1 NerminLjutika, redigerad totalt 13 gånger.
Ljutika Motorsports @Facebook
Honda Accord cl9 Type-S BPU
Elma Bjelokapic
Wannabe
Wannabe

13 november 2014, 23:34

Du, Nermine, läs mitt sista inlägg en gång till.

Vad skall personen i fråga få för problem om fakturan nu har gått vidare till Kronofogden? Medlem nummer 1 hänger ut NAMN OCH EFTERNAMN, och medlem nummer två HÄNGER UT BILD och skriver LÖGNER. Jag kan mina lagar grabben, och jag vet att jag har rätt här. Och jag behöver inte hänga på bibban, min jurist är ett samtal ifrån. PLUS med mina inlägg vände jag mig enbart till styrelsen och inte till er andra medlemmar.

Du norsken, för att svara på din fråga ang IP adressen, nej eftersom jag tog så illa upp vid denna uthängningen så är det väl självklart att jag inte tänker hänga ut Offernr2, jag tänker göra en polisanmälan och det är inte mer än så.
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

13 november 2014, 23:39

Elma Bjelokapic skrev:Hej, ja jag känner personen i fråga. Jag har full förståelse för eran medlem men nu är det så att även han gick lite för långt med det hela. Jag säger inte att han ljuger, men denna tråden var inte det smartaste draget för att lösa ett problem. Plus att ni tar upp nån som heter ''Bågen'' där Jim svart på vitt skriver att han skall kontakta honom och detta känns som ett rent hot, vilket ni Hondaklubben trotts detta tillåter på eran sida (tråden).

Då lagen för förtal tydligt säger att det endast är målsägande som kan starta ett ärende angående förtal (vilket ej är gjort) kommer HPC ej heller ta bort någon information här. Detta då det också klart och tydligt står i lagtexten att är det både sant samt det finns ett allmänintresse för medlemmar på HPC att veta detta är det ej straffbart och inte heller olagligt. HPCs ståndpunkt är att då Jim är en trogen medlem och samarbetspartner till klubben tror vi på Jim och tar detta som sanning. Allmänintresset finns i att personen har en Honda och kan mycket väl få för sig att blåsa fler i klubben och med detta i ryggen är inget av detta brottsligt innan motsatsen är bevisad. "Målsägande" får dock gärna stiga fram ur skuggorna och antingen åtala eventuella förtalare eller bara göra rätt för sig, valfritt, men fram till att detta sker händer ingenting med informationen här.

Några IP adresser lämnas inte ut, särskilt inte med hjälp av hot.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Elma Bjelokapic
Wannabe
Wannabe

13 november 2014, 23:47

Jag hotade inte, jag krävde, skillnad.

Tack för ditt svar. Jag får då kontakta målsäganden som i sin tur får upprätta en stäningsansökan mot Jim och offer2 samt mot HPC pga ni till låter en utläggning med namn och bild.

MVH
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

13 november 2014, 23:51

Elma Bjelokapic skrev:Jag hotade inte, jag krävde, skillnad.

Tack för ditt svar. Jag får då kontakta målsäganden som i sin tur får upprätta en stäningsansökan mot Jim och offer2 samt mot HJC pga ni till låter en utläggning med namn och bild.

MVH
Du först krävde, sen hotade med rättsliga åtgärder vilket är precis som det låter, ett hot.

Du borde prata med målsäganden, för hur ni än kommer vrida och vända på detta kommer han inte komma ur detta på fötterna. Detta är dock ingenting annat än ett tips.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
RunRookieRun
Användare
Användare
Namn: Fredrik Davidsen

14 november 2014, 00:02

"Hej, en kille som jag har stulit ifrån har sagt till andra att jag har stulit från honom. Det är inte lagligt!"

Fattar inte vad du menar Jim har gjort för fel....
Elma Bjelokapic
Wannabe
Wannabe

14 november 2014, 00:04

Eisenhut skrev:
Elma Bjelokapic skrev:Jag hotade inte, jag krävde, skillnad.

Tack för ditt svar. Jag får då kontakta målsäganden som i sin tur får upprätta en stäningsansökan mot Jim och offer2 samt mot HJC pga ni till låter en utläggning med namn och bild.

MVH
Du först krävde, sen hotade med rättsliga åtgärder vilket är precis som det låter, ett hot.

Du borde prata med målsäganden, för hur ni än kommer vrida och vända på detta kommer han inte komma ur detta på fötterna. Detta är dock ingenting annat än ett tips.

Återigen, jag ser inte att jag har HOTAT någonstans, i mina ögon är hot något helt annat, jag har bara varit tydlig med att jag skall gå vidare med detta.
Tack för ditt tips, han är medveten om sina fel, men det borde även Jim och Offernr2 vara.
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

14 november 2014, 00:11

Vi kan bara förtydliga att Jim inte har gjort något fel innan motsatsen är bevisad.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Elma Bjelokapic
Wannabe
Wannabe

14 november 2014, 00:20

Eisenhut skrev:Vi kan bara förtydliga att Jim inte har gjort något fel innan motsatsen är bevisad.

Ni får gärna stödja Jim, men det faktumet att ni stödjer ryktesspridning av en annan medlem (Offernr2), är inte rätt.
NerminLjutika
Användare
Användare

14 november 2014, 00:32

Medlemmarna här vet nu att din "kompis" är en bedragare och att dom inte skall göra affärer med honom i framtiden det var det som var syftet med denna tråd...
Elma Bjelokapic
Wannabe
Wannabe

14 november 2014, 00:39

Ej ''kompis'', däremot familjemedlem. Man ställer upp för sin familj, gör man inte det? Den ekonomiska situationen kan vända över en natt, det borde du om nån, min balkanbroder, veta.
NerminLjutika
Användare
Användare

14 november 2014, 00:44

Det förstår vi alla men det är ingen ursäkt för att blåsa folk...
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

14 november 2014, 07:11

Jag tycker det kan vara värt att flika in här att Jim erbjuder din familjemedlem att helt enkelt lämna tillbaka det han inte betalat för och saken är ur världen. Det kostar inte din familjemedlem en krona att göra så jag personligen ser inte svårigheten i det? Det handlar inte bara om en oförmåga att betala, utan även en ovilja att göra rätt för sig...
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Erajk
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson

14 november 2014, 07:36

Elma Bjelokapic skrev:Du, Nermine, läs mitt sista inlägg en gång till.

Vad skall personen i fråga få för problem om fakturan nu har gått vidare till Kronofogden? Medlem nummer 1 hänger ut NAMN OCH EFTERNAMN, och medlem nummer två HÄNGER UT BILD och skriver LÖGNER. Jag kan mina lagar grabben, och jag vet att jag har rätt här. Och jag behöver inte hänga på bibban, min jurist är ett samtal ifrån. PLUS med mina inlägg vände jag mig enbart till styrelsen och inte till er andra medlemmar.

Du norsken, för att svara på din fråga ang IP adressen, nej eftersom jag tog så illa upp vid denna uthängningen så är det väl självklart att jag inte tänker hänga ut Offernr2, jag tänker göra en polisanmälan och det är inte mer än så.
Då föreslår jag att du gör en polisanmälan i så fall, så får Polisen kräva en IP-adress?
För övrigt kan jag inte förstå hur då håller denna, än så länge brottsling om ryggen, när han fått ett kostnadsfritt sätt att rätta till detta.......
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

14 november 2014, 08:37

Elma Bjelokapic skrev:
Eisenhut skrev:Vi kan bara förtydliga att Jim inte har gjort något fel innan motsatsen är bevisad.

Ni får gärna stödja Jim, men det faktumet att ni stödjer ryktesspridning av en annan medlem (Offernr2), är inte rätt.
"offernr2" är inte en medlem i Hondaklubben, utan ett forum-alias. HPC kan varken ta ställning till denna personens skrivelser och inte heller utföra censur pga påtryckningar från dig.

Du borde ta ett snack med din jurist för hen kommer säga precis samma sak som vi. Din familjemedlem kan enkom väcka åtal. Inte du, inte polisen, ingen annan.

Däremot är det skönt att höra att din familjemedlem är vid livet, man kunde ju tro att något hänt när en person bara försvinner sådär. Så be honom nu kontakta Jim för upprättelse så vi slipper bygga på den här tråden något mer.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times

14 november 2014, 08:53

Wow, denna tråden blev veckans Raket på hitlistan!

Jag börjar bli gammal, men visst har vi yttrandefrihet i Sverige?
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

14 november 2014, 08:58

Nu sätter vi punkt, det här leder ingenstans. Är det något så maila styrelsen@hondaklubben.com

Och jag har tagit bort bilderna och inläggen som egentligen inte tillför ett skvatt. Allt står redan på första sidan. Vill ni veta hur han ser ut så googla hans namn, det är inte svårare än så.
Accord, EK4, S2000
Låst