Type R Fn2

Diskussioner om styling och stereo.
Kim-H
Användare
Användare
Bil: Honda s2000
Namn: Kim Holsö

17 mars 2013, 12:02

Tjenare jag är ny här och tänkte höra lite med er, det är så att jag funderar på att köpa mig en Honda Civic Type R nu i veckan och ville egentligen bara höra med er om ni har några synpunkter och något man bör titta efter.
Det är en Type R Fn2 08 som har gott 6k mil så känns väldigt fin i mina ögon, komplett service bok osv
jag vet att den äldre versionen är mera rally känsla i men jag vill nog ha ACC och konforten som finns i den nya istället, sen är den förstås nyare som känns säkrare :)

sen självklart är juh jag sådan så jag vill inte en ha orginal bil :P så jag tänkte höra med er också va man ska hitta på med bilen efteråt isf, jag hade tänkt mig byta avgas system så man får lite mer muller ( de ska juh rycka i pungen när man startar bilen :D ) haha
sen öppet luftfilter och små funderingar på att folera huven också så man skyddar mot stenskott och lite mer utseende :D byta stereo och vinge är förstås också intressant :D

detta är min första Honda så allt är välkommet och länka gärna till olika produkter så man får se bilder så det är lättare att fatta =)

mvh Kim
Man lever bara en gång! Så varför göra saker som man inte tycker om?
Användarvisningsbild
kalleholmgren
Användare
Användare
Bil: civic type R ep3
Namn: Kalle Holmgren

17 mars 2013, 20:51

Klart du ska ha en fn2a! Här kan du läsa lite.
http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... =7&t=59525
civic type r -05
civic eg hb ESI -94 R.I.P
Användarvisningsbild
MrJoniaz
Påläst
Påläst
Namn: Johan Nihlås

17 mars 2013, 22:44

Hej och välkommen till klubben!

Här är min FN2.a.

http://www.clubjdm.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=5225

Har en mer utförlig projekttråd här på Hondaklubben, men medlemmar har endast tillträde
så se till och bli medlem här.

Grattis till ett bra bilköp!

Om du vill ha mer inspiration, så logga in på http://www.civinfo.com

När det gäller delar, så kan jag starkt rekommendera http://www.tegiwa.com
Bra kvalité och grym service!
Johan Nihlås
073-0290708
johan.nihlas@hotmail.com
http://www.garaget.org/MrJoniaz" onclick="window.open(this.href);return false;
Äger:
Honda CTR FK8
Bilar som jag har ägt:
Honda CTR EP3
Honda CTR FN2
Honda civic EG5
Kim-H
Användare
Användare

18 mars 2013, 08:01

Tack det låter som ni är nöjda med era bilar och inte har något speciellt att nämna om bilen.

läste lite där kalle och verkade vara mkt problem innan 08 så det är väl tur att min blir nyare då :)

och jonas tack för infon du hade en trevlig type R, tyvärr fattade jag inte allt du hade radat upp som info om bilen men lite iaf.

men funderade lite där på in hemsida men saker. är inte dom vansinnigt dyra ? eller kostar ett nytt avgas system 25 000 kr plus frakt? visa delar tycker jag va konstigt dyra på den sidan, men absolut mkt roligt att titta på :D
Användarvisningsbild
Blitzwing
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: DC2K & GD1
Namn: Robin Persson
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

18 mars 2013, 09:50

Mugen är svindyrt. Köper du Tegiwas egna istället så kostar ju det knappt 5000:- + frakt.
Robin Persson | K som i Kent-Ove
Kim-H
Användare
Användare

18 mars 2013, 18:25

Blitzwing skrev:Mugen är svindyrt. Köper du Tegiwas egna istället så kostar ju det knappt 5000:- + frakt.
haha ja det måste jag verkligen hålla med om :P men är det inte lite tråkigt att ha en pipit system när det är duel orginal? jag är egentligen inte ute efter dom extra 5 hp utan jag vill ha en rapp go gas och mera mullen som jag har i min T5 med 3tums duel system :D
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 19 times
Been thanked: 39 times

18 mars 2013, 18:45

Brukar räcka med mullret även med singel system 8-)
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Kim-H
Användare
Användare

18 mars 2013, 20:07

pasen skrev:Brukar räcka med mullret även med singel system 8-)
Haha jo de är iofs sant :) ska man leta efter 2, 5" då eller? Va är de för storlek på tegiwas system?
Användarvisningsbild
MrJoniaz
Påläst
Påläst

18 mars 2013, 20:14

Kim-H skrev:
Haha jo de är iofs sant :) ska man leta efter 2, 5" då eller? Va är de för storlek på tegiwas system?
Jag kan intyga att 2,5" single exit system räcker.
Har själv ett special byggt med enbart en liten ljuddämpare.
Ligger runt 96 db vid 2.500 varv.

När det gäller Tegiwas system så gå in på http://www.tegiwa.com så har du
information där. :-)
Johan Nihlås
073-0290708
johan.nihlas@hotmail.com
Äger:
Honda CTR FK8
Bilar som jag har ägt:
Honda CTR EP3
Honda CTR FN2
Honda civic EG5
Kim-H
Användare
Användare

18 mars 2013, 21:02

MrJoniaz skrev:
Kim-H skrev:
Jag kan intyga att 2,5" single exit system räcker.
Har själv ett special byggt med enbart en liten ljuddämpare.
Ligger runt 96 db vid 2.500 varv.

När det gäller Tegiwas system så gå in på http://www.tegiwa.com så har du
information där. :-)
Mjo du har helt rätt läser man lite noggrannare så står det faktist att det är 2,5" fram till sista dämparen, men sen gå ner till 2" hmm ogillas men du har kanske rätt, de kanske räcker med detta men surt om man skulle bli besviken på ljudet när man har lagt ner en 6500 för ett avgas system.
Användarvisningsbild
MrJoniaz
Påläst
Påläst

18 mars 2013, 21:07

Jo jag vet. Inte lätt att veta hur resultatet blir av ett nytt avgas.
Det bästa är att höra det i verkligheten, kanske nån kompis eller så som har ett monterat.

Det här vet jag låter okej, och prissvärt om man ska ha ett system som mullrar lite lagom!

http://www.ferrita.com/sv/personbil/ros ... rtype-r-gt
Johan Nihlås
073-0290708
johan.nihlas@hotmail.com
Äger:
Honda CTR FK8
Bilar som jag har ägt:
Honda CTR EP3
Honda CTR FN2
Honda civic EG5
Kim-H
Användare
Användare

18 mars 2013, 21:38

MrJoniaz skrev:Jo jag vet. Inte lätt att veta hur resultatet blir av ett nytt avgas.
Det bästa är att höra det i verkligheten, kanske nån kompis eller så som har ett monterat.

Det här vet jag låter okej, och prissvärt om man ska ha ett system som mullrar lite lagom!

http://www.ferrita.com/sv/personbil/ros ... rtype-r-gt
hehe jag tror inte ens att det finns någon mer Type R här i stan :P eller jo föresten det ska säljs en i stan nu i veckan haha så tyvärr känner jag ingen Type R: are här i närheten men har man lite tur kanske man hittar någon.
tycker du att de systemet är bättre än va Tegiwas är ? du som har lite mer kött på benen än va jag har :P
Användarvisningsbild
MrJoniaz
Påläst
Påläst

18 mars 2013, 22:59

Har aldrig hört Tegiwas i verkligheten, men skulle tro att det är tystare
eftersom det är byggt att klara db kraven på banorna i Storbritanien.

Jag hade köpt Ferritas!
Johan Nihlås
073-0290708
johan.nihlas@hotmail.com
Äger:
Honda CTR FK8
Bilar som jag har ägt:
Honda CTR EP3
Honda CTR FN2
Honda civic EG5
Kim-H
Användare
Användare

19 mars 2013, 07:41

MrJoniaz skrev:Har aldrig hört Tegiwas i verkligheten, men skulle tro att det är tystare
eftersom det är byggt att klara db kraven på banorna i Storbritanien.

Jag hade köpt Ferritas!
Tack :D det är juh billigare också så det är kanon :D vad för luft filter ska man panga dit då för att få ändå skönare pådrag ? :D som vanligt finns det tusen olika gör dom någon skillnad? som vanligt är jag mest ute efter funktion och ljud dom extra hp är bara en bonus :D
stenka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Honda S2000
Namn: Sten-Åke Karlsson

19 mars 2013, 08:43

Rekomenderar Ferrita är ett Dual system 2,5 tum satte på detta som Cat Back system förra sommaren ångrar det inte gott lagom muller som inte stör vid längre åkturer kostade ca 6000:- monterat och klart funkade bra vid besiktning inga problem. Besiktningsmannen tyckte bara det lät gött samt poängterade att det måste vara lite muller i en sån bil.
Kör följande Hondor:
Honda Civic Type R FK8 2017
Honda S2000 AP1 2003
Användarvisningsbild
MrJoniaz
Påläst
Påläst

19 mars 2013, 08:48

När det gäller filter så är ett kalluftsinsug (Cold air intake) det bästa eftersom
man tar luft nere från fronten. (kalluft = mer hk)

Det andra alternativet är ett öppet filter som tar luft uppe i motorutrymmet. Du får fortfarande
ett coolt insugsljud men dock något färre hk. Eftersom luften är varm!
Johan Nihlås
073-0290708
johan.nihlas@hotmail.com
Äger:
Honda CTR FK8
Bilar som jag har ägt:
Honda CTR EP3
Honda CTR FN2
Honda civic EG5
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

19 mars 2013, 10:52

MrJoniaz skrev:När det gäller filter så är ett kalluftsinsug (Cold air intake) det bästa eftersom

Det andra alternativet är ett öppet filter som tar luft uppe i motorutrymmet. Du får fortfarande
Något man bör tänka på om man använder bilen till vardags är att ett sådant cai (i front/hjulhus) inte alltid är så bra om det är stora vattenmängder ute. Finns en risk att det suger in vatten om man har otur. Vet att detta hänt minst en av våra medlemmar :-( med motorhaveri som följd. Risken är väl ganska liten, men något man kanske bör ha i åtanke när man är ute och kör.

Fn2 har väl LMM var det någon som sa? Då hade jag själv valt ett torrt/papp filter för att undvika problem. Alltså inget inoljat filter, kommer generera felkoder och problem förr eller senare :(
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Kunnig
Kunnig
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

19 mars 2013, 16:20

Finns ett catback o luftfilterkit till salu på forumet annars: http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 39&t=65160

Luftfilterkittet vet jag inget om men det är ju som Nihlås säger att det är CAI du ska ha om du vill få några hästar o Pipercross är bara ett vanligt SRI. Fujitsubo däremot är jäkligt schyssta grejjer, vet dock inte om det är högljutt nog för dig. :wink: Prova skicka ett meddelande till säljaren o se vad han säger!
JDM - all day, every day
Kim-H
Användare
Användare

19 mars 2013, 19:05

Då har man hämtat ut sin nya leksak till familjen :D nu måste det införskaffas roliga saker också :P ska bara hitta pengarna till det. för en sak är säker styling till Honda är inte gratis :P haha
Bild
Kim-H
Användare
Användare

19 mars 2013, 19:12

stenka skrev:Rekomenderar Ferrita är ett Dual system 2,5 tum satte på detta som Cat Back system förra sommaren ångrar det inte gott lagom muller som inte stör vid längre åkturer kostade ca 6000:- monterat och klart funkade bra vid besiktning inga problem. Besiktningsmannen tyckte bara det lät gött samt poängterade att det måste vara lite muller i en sån bil.
okey det låter juh kanon. det lutar nog åt Ferittas faktist både för att de är dubbelpipit 2,5" och för att de håller ett bra pris.
pasen skrev:
MrJoniaz skrev:När det gäller filter så är ett kalluftsinsug (Cold air intake) det bästa eftersom

Något man bör tänka på om man använder bilen till vardags är att ett sådant cai (i front/hjulhus) inte alltid är så bra om det är stora vattenmängder ute. Finns en risk att det suger in vatten om man har otur. Vet att detta hänt minst en av våra medlemmar :-( med motorhaveri som följd. Risken är väl ganska liten, men något man kanske bör ha i åtanke när man är ute och kör.

Fn2 har väl LMM var det någon som sa? Då hade jag själv valt ett torrt/papp filter för att undvika problem. Alltså inget inoljat filter, kommer generera felkoder och problem förr eller senare :(
oj nu vart det mkt. ja bilen kommer användas året runt så nej något motor haveri pga för öppet luft filter känns dumt :P men va händer om man har ett så kallat CAI men tar inte bort dimm ljusen? gör det ingen nytta då så det är bort kastade pengar?
haha jag är ny på detta. många förkortningar här känner jag :P va står LMM för? va menar du med torrt/papp filter ? ett orginal eller? jag gillar juh ljudet som kommer från filtret när man trycker på så vill gärna ha detta =)
JDM-Junior skrev:Finns ett catback o luftfilterkit till salu på forumet annars: http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 39&t=65160

Luftfilterkittet vet jag inget om men det är ju som Nihlås säger att det är CAI du ska ha om du vill få några hästar o Pipercross är bara ett vanligt SRI. Fujitsubo däremot är jäkligt schyssta grejjer, vet dock inte om det är högljutt nog för dig. :wink: Prova skicka ett meddelande till säljaren o se vad han säger!
Mjo jag har sätt detta och mailat honom och han sa att det låter inte jätte mkt. har bett om foto om luft filter så vi får se om han svarar, men jag är nog mer för dubbelpipit :D
Användarvisningsbild
Blitzwing
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

19 mars 2013, 19:33

Vill du ha ett luftfilterkit som inte bara fungerar utan låter förbannat trevligt kan jag tipsa om HKS RSK som jag körde med på FN2'an jag hade.

http://www.cplracing.co.uk/products.php?productid=49

Kim-H
Användare
Användare

19 mars 2013, 19:56

Blitzwing skrev:Vill du ha ett luftfilterkit som inte bara fungerar utan låter förbannat trevligt kan jag tipsa om HKS RSK som jag körde med på FN2'an jag hade.

http://www.cplracing.co.uk/products.php?productid=49

ja de såg och lät rätt trevligt :) du hade aldrig några problem med fel koder?
Användarvisningsbild
Blitzwing
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

19 mars 2013, 20:26

Aldrig någonsin och väldigt enkelt att installera! JRM i Stockholm är väl återförsäljare av HKS om du inte vill köpa från utlandet.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

19 mars 2013, 20:37

Lmm är luftmassemätare. Vissa bilar kör med map sensor. Bådas funktion är att mäta mängden luft som sugs in i motorn så du får rätt bränsleblandning.

Med torrt filter menar jag ett som inte behöver oljas in. Många eftermarknads filter är sådana. Torra filter brukar kallas "dry flow". Alla orginalfilter är av den modellen/varianten vad jag vet.

Dry flow filtrerar bättre, inoljade filter behöver oljan för att filtrera de fina partiklarna, och du suger oundvikligen in en del olja genom insuget och LMM brukar inte gilla olja på glödtrådarna.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Luftmassem%C3%A4tare

Ang ljudet så kan du få ett goare insugsljud även med ett dryflow filter, det har mer att göra med var du placerar det :)

Vet inte hur luftboxen är byggd på fn2 och om det är konfilter eller ej, men på s2000 kan man prova köra utan lock till luftboxen så får man en liten idé av hur mkt mer man hör insugsljudet. Gäller ju såklart att filtret kan sitta kvar ordentligt utan locket då, vilket det kan i s2000.
Accord, EK4, S2000
Kim-H
Användare
Användare

19 mars 2013, 22:09

pasen skrev:Lmm är luftmassemätare. Vissa bilar kör med map sensor. Bådas funktion är att mäta mängden luft som sugs in i motorn så du får rätt bränsleblandning.

Med torrt filter menar jag ett som inte behöver oljas in. Många eftermarknads filter är sådana. Torra filter brukar kallas "dry flow". Alla orginalfilter är av den modellen/varianten vad jag vet.

Dry flow filtrerar bättre, inoljade filter behöver oljan för att filtrera de fina partiklarna, och du suger oundvikligen in en del olja genom insuget och LMM brukar inte gilla olja på glödtrådarna.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Luftmassem%C3%A4tare

Ang ljudet så kan du få ett goare insugsljud även med ett dryflow filter, det har mer att göra med var du placerar det :)

Vet inte hur luftboxen är byggd på fn2 och om det är konfilter eller ej, men på s2000 kan man prova köra utan lock till luftboxen så får man en liten idé av hur mkt mer man hör insugsljudet. Gäller ju såklart att filtret kan sitta kvar ordentligt utan locket då, vilket det kan i s2000.

Hehe Okey nu förstår jag betydligt mer :D ja jo det är LMM på Fn2 och ja det är förstås ett problem om det kommer olja där det förstår jag. men samtidigt är det väldigt många som använder sig av oljade filter och aldrig får fel.
har du något filter du kan rekommendera då som är torrt?
Kim-H
Användare
Användare

19 mars 2013, 22:12

Blitzwing skrev:Aldrig någonsin och väldigt enkelt att installera! JRM i Stockholm är väl återförsäljare av HKS om du inte vill köpa från utlandet.
Att köpa utomlands stör mig inte utan det är mest att råd att köpa allt som stör mig :P tyvärr är det lite skillnad på priserna mellan Honda och Volvo som jag hade förut :P
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

19 mars 2013, 22:16

Inte mkt erfarenhet av filter, jag kör honda orginal:mrgreen:
Accord, EK4, S2000
Kim-H
Användare
Användare

19 mars 2013, 22:39

pasen skrev:Inte mkt erfarenhet av filter, jag kör honda orginal:mrgreen:
Okey då förstår jag. ja jag får fundera lite under tiden jag skaffar mig ett nytt avgas system. sneglar åt ferritas 2,5" sport system
Kim-H
Användare
Användare

23 mars 2013, 06:46

nu är också ferittas sport avgas system beställt, jag hoppas på att få montera det i veckan som kommer :D
Användarvisningsbild
Johnnie Who
Användare
Användare
Bil: CTR FK8
Namn: Jonny

24 mars 2013, 19:59

Kim-H skrev:nu är också ferittas sport avgas system beställt, jag hoppas på att få montera det i veckan som kommer :D
Ser fram emot lite omdömen och bilder när det har kommit på. Var beställde du systemet från?
mvh/
Jonny
Skriv svar