Problem med stereobyte Honda Accord 96

Diskussioner om styling och stereo.
Helljanek
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Accord -96 2.0sx
Namn: Filip Öhlund

7 november 2015, 00:42

Godkväll!

Har just köpt mig min första honda. En accord -96 2.0iS!

Förjäkla trevlig bil, 1 ägare, gubbägd och servad varje år trots sina låga 14000 mil.

Har ett relativt jobbigt problem dock. Har kollat på nätet hur man byter ut stereon på dessa och hittar bara amerikanska modeller. Min Accord har i mittenfacket ett typ av tyg som är limmat. Detta gör så att jag inte kommer åt skruvarna för att ta loss mittkonsollen. Sedan så får jag inte loss switcharna för elhissarna för att komma åt skruven där under heller. Som jag förstått det så måste man ta loss mittkonsollen för att byta stereo? Har byggt ett par billjud i mina dagar och har aldrig stött på ett sådant välbygge som detta, nästintill omöjligt att få loss saker.

Hoppas ni kan svara på mina frågor! Kommer inte kunna leva utan Bluetooth och ett välljudande högtalarsystem.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 22 times
Been thanked: 4 times

7 november 2015, 09:16

Först o främst, du måste titta på rätt modell, att jämföra med en usa-modell ger dig absolut ingenting. Finns typ inte en likhet förutom hondaemblemet på huven.

Har du inga skruvar på sidorna? Om du drarfram stolarna och sätter dig i baksätet.
Eller inne bakom askkoppen till baksätet?

Sen funderar jag på varför du ska ha bort konsolen, stereon drar du bara rakt ut, och sen i med den nya med bluetooth.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Helljanek
Wannabe
Wannabe

7 november 2015, 14:14

Malkolm skrev:Först o främst, du måste titta på rätt modell, att jämföra med en usa-modell ger dig absolut ingenting. Finns typ inte en likhet förutom hondaemblemet på huven.

Har du inga skruvar på sidorna? Om du drarfram stolarna och sätter dig i baksätet.
Eller inne bakom askkoppen till baksätet?

Sen funderar jag på varför du ska ha bort konsolen, stereon drar du bara rakt ut, och sen i med den nya med bluetooth.
Jag har försökt läsa mig till hur man byter stereo på dessa på nätet. Det som återkommer är alltid att man måste loss med mittkonsollen eftersom stereon är skruvad från sidorna. Hittade ingenting på exakt denna modell, kanske bara jag som är kass på att söka? Ska försöka idag och se om den går att få ut genom att dra rakt ut.

Jobbar som hondaåterförsäljare med auktoriserad hondaverkstad och inte ens verkstadsgrabbarna fick ut stereon så jag ser inte riktigt hur jag skall kunna fixa det själv... Nu kollade de bara på den som snabbast så jag antar att med lite tid så skulle de nog kunna fixa det.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 19 times
Been thanked: 43 times

7 november 2015, 14:47

Den Europeiska Accorden heter Acura TSX i USA, om du ska googla info.

Och jag måste ändå tro att det finns en verkstadsmanual från Honda där det finns beskrivet hur man får ut den.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Accord23isr
Användare
Användare
Bil: Accord 2.3i SR, EP3 Type R
Namn: Janne

7 november 2015, 15:35

Det är bara att dra ut den stereon med demdär utdragningsgrejorna.. vad dom nu heter, lite olika beroende på modell av stereo, brukar ju dock gå med att trycka med skruvmejsel på sidan av stereon om du inte bryr dej om att skada stereon du drar ut.

Dra bara av listen runt stereon så ser du spår på båda sidan av stereon, utdragningsgrejen jag menar ser du på google med att googla på stereo puller.
Bilar jag äger:
Ögonsten: Accord 2.3i SR -96
Brukis: Honda Civic Type R -02
"Fraktaren": Mercedes benz vito 115cdi -05
Helljanek
Wannabe
Wannabe

7 november 2015, 22:22

Har idag försökt med både knivar, ståltråd, mejslar och spackelverktyg. Försökt plocka ut bara stereon och hela buren... Jag kommer definitivt att vara flintskallig efter detta. Har kollat flertalet videos på nätet men det går bara inte...
Accord23isr
Användare
Användare
Bil: Accord 2.3i SR, EP3 Type R
Namn: Janne

7 november 2015, 22:57

Har du 2 "stereo pullers" ? en till var sida.

Dem kan ibland sitta riktigt hårt så man får faktiskt ta i hårt för att få loss den. Ifall den sitter riktigt hårt så kan man försöka att bara dra ut ena sidan av stereon och efter det med lite våld dra loss hela stereon ;D
Bilar jag äger:
Ögonsten: Accord 2.3i SR -96
Brukis: Honda Civic Type R -02
"Fraktaren": Mercedes benz vito 115cdi -05
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 19 times
Been thanked: 43 times

7 november 2015, 23:15

Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Helljanek
Wannabe
Wannabe

8 november 2015, 13:49

Hej! Skulle först och främst vilja tacka för all hjälp! Tog i stort sett ut hela indredningen idag för jag blev less och då fick jag svaret på varför den inte gick att ta ut.

Någon ägare förr i tiden hade alltså skruvat fast stereon...

Men nu är det färdigt iaf! Stereon sitter där och jag kan äntligen njuta av min egna musik.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 22 times
Been thanked: 4 times

8 november 2015, 16:37

Skönt att det löste sig!

pasen skrev:Den Europeiska Accorden heter Acura TSX i USA, om du ska googla info.

Och jag måste ändå tro att det finns en verkstadsmanual från Honda där det finns beskrivet hur man får ut den.

Njae, jag håller inte riktigt med. Cl7/cl9 heter TSX i usa o Accord i resten av världen. Dvs 03-08.
Likaså på 09-12.
Men före det så heter bilarna Accord både här och där, men det är inte alltid samma bilar, oftast är dem olika varandra om man bortser från 90-93 samt Accord kombi 94-98?!
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Skriv svar