Sida 1 av 1

B16 - ITB + insugstrattar/plenum kolfiber, Höstrea: 8000:-

Postat: 2 oktober 2017, 11:49
av benci
- ITB + Insug = Honda CBR1000R med koniska kolfibertrattar och kolfiberplenum
Trattar och plenum väger så lite att man måste binda fast den annars blåser den bort. (byggd av Lilja på Koenigsegg)
Pris ITB och insug: 9990:- 8000:-

Re: B16a1, 192hk, ITB/kolfiber-trattar/insug + mapp (Hondata

Postat: 2 oktober 2017, 11:54
av benci
Från byggtråden på Rejsa:
och pricken över vinterns alla projekt blir som sagt en ITB, som är baserad på Honda CBR1000RR spjäll.
Den byggdes av en kille på HPC till sin CRX med en likadan B16-motor som finns i min bil.
Den har kolfiberplenum och koniska kolfibertrattar.
Bild

Bild


Re: B16a1, 190hk, ITB/kolfiber-trattar/insug + mapp (Hondata

Postat: 4 oktober 2017, 23:40
av benci
annons uppdaterad..

Re: ITB + insugstrattar/plenum kolfiber, passar B16/B18

Postat: 10 oktober 2017, 14:12
av JCP
Skulle insuget passa på en ek-9 ??

intresserad!

Re: ITB + insugstrattar/plenum kolfiber, passar B16/B18

Postat: 10 oktober 2017, 14:22
av Malkolm
Ja det passar.

Re: ITB + insugstrattar/plenum kolfiber + 5Zigen grenrör B16

Postat: 17 oktober 2017, 16:56
av JCP
Något att rek för en b16b? vad skulle det göra för skillnad mot ett annat aftermarket insug ?

Re: ITB + insugstrattar/plenum kolfiber + 5Zigen grenrör B16

Postat: 17 oktober 2017, 20:57
av benci
JCP skrev:Något att rek för en b16b? vad skulle det göra för skillnad mot ett annat aftermarket insug ?
Ja, det satt på en B16a.

Skillnaden mot ett annat insug? Ja, då får du definiera först vad du vill jämföra med. :-)
Detta kit är både insug och spjäll i ett, och spridare (OEM Prelude). Så då måste du jämföra detta med ett annat "aftermarket insug+spjäll". ;-)

Men jämfört med en traditionell "större singel-gasspjäll+insug" kombo, så ger ITB en bättre mellanregister och upp mot varvstopp.
Motorn blir mer varvvillig, ger mycket snabbare gasrespons och har ett härligt ljud som alla bara älskar. Jag överdriver inte. Titta på några av mina filmer på Tuben, så förstår du. 8)

På en original B16 lönar sig inte så mycket på att gå upp i singel-spjäll/insug.
Har du trimkammar och mapningsbar ECU, då kan man ta nästa steg med spjäll och insug.
Och då är en ITB topp-notch.

Hoppas detta ger någorlunda uttömmande svar.
------------------------------------------------------------------------------

Vid köp av min ITB:n bjuder jag på mappen också.(Hondata)
Den har kostat många tusen att ta fram. 8)


Mappen är framtagen med BLOX Tybe-B kammar, den har jag också till salu.
Annars kan man anpassa mappen till vilken trimkam som helst, tex Skunk2 Stage2 som har nästan identisk specs. med Blox Type-B.

Re: ITB + insugstrattar/plenum kolfiber + 5Zigen grenrör B16

Postat: 18 oktober 2017, 14:47
av JCP
Nått mobilnr ?
mitt 070-7530100

Re: ITB + insugstrattar/plenum kolfiber + 5Zigen grenrör B16

Postat: 19 november 2017, 20:51
av benci
Upp o hoppa.

Re: ITB + insugstrattar/plenum kolfiber + 5Zigen grenrör B16

Postat: 22 juli 2018, 00:18
av benci
Hopp....

Re: ITB + insugstrattar/plenum kolfiber + 5Zigen grenrör B16

Postat: 28 september 2018, 13:55
av benci
Trimsäsongen börjar nu!

Re: ITB + insugstrattar/plenum kolfiber, Vårrea: 8000:-

Postat: 1 mars 2019, 09:23
av benci
Vårrea: 8000:-
- paket med mina Blox-kammar: 10000:-

Re: B16 - ITB + insugstrattar/plenum kolfiber, Vårrea: 8000:-

Postat: 30 april 2019, 17:20
av benci
upp

Re: B16 - ITB + insugstrattar/plenum kolfiber, Höstrea: 8000:-

Postat: 20 augusti 2019, 14:58
av benci
Upp!