Rotrex kompressor - Inte längre -> siktar på turbo

Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

6 augusti 2015, 08:50

Vill prova åka överladdat. ;-)

Så vad har ni på era hyllor, som passar B16?
Helst komplett med alla monteringsdetaljer.

Laddluftskylning kan jag köpa separat om det saknas i ert kit.
----------

Eller behöver man köpa allting nytt för att vara "safe"?
-> Vad säger herr Malkom ?
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 2297
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

6 augusti 2015, 09:52

Finns ju ett jättebra jackson racing för inga pengar till salu.
viewtopic.php?f=39&t=72651

men det kanske inte är intressant
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

6 augusti 2015, 11:46

Jag hade klippt JRSCn utan att blinka om man är sugen på överladd precis som Martin säger.

Bättre vrid än centrifugal också!
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

6 augusti 2015, 16:57

För det första är det nog tyvärr svårt att hitta ett beggat rotrexkit till salu då det knappt är någon som har köpt ett nytt. Folk tycker att det är för dyrt.

Nu skriver folk direkt att köp JRSC istället. Men så tycker inte jag :wink:

Jrsc stannar i princip på 300hk på bserie och 350hk på kserien. Vill man ha mer mos så är det turbo som gäller. -just fan, du kör ju bana och då ska man försöka undvika turbo, hmm, hur gör man då?! -Just det! Det är ju där Rotrex kommer in i bilden!

Ska man köra bana o plocka effekt så är det vattenkylning till Jacksonkompressorn som gäller. Då börjar det kittet oxå att kosta pengar samt bli krångligt och trångt och bökigt att skruva med.

Mappade en k20 med okylt jrsc i somras, kördes på E85, laddade ca 0,6. Gav 345hk i motorn. 5dynosvep senare gav den 290hk pga all värme....

Mappade en annan k20 fast med Rotrex och intercooler, samma ladd, ca 0,6 och E85. Den gav 411hk, och 12dynos senare gav den 407hk...

Jrsc kan knappt ge något mer vare sig med kylning eller remhjul(laddtryck). Bara att 345hk behålls konsekvent.
Rotrex har mycket mer ladd kvar att ge, och räcker inte det så kan man kliva upp till en c38. (Var en c30-94).

Slutsats.
Vill man ha ca 250-280hk sä räcker jrsc. 300hk så är det bra med vattenkyling fast då börjar det bli dyrt. Vill man ha (enligt mig) riktiga grejer så är det Rotrex som gäller, det kostar mycket direkt vid inköp men sen är det bara att åka.
Detta gäller främst för bankörning. På gata och rakt fram är ketchupeffekten från en turbo oslagbart per krona Vs. Hästkraft.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

6 augusti 2015, 20:49

jag förespråkar jrsc för de som inte är hästkraftsknarkare. Laddar man 0.5 och gillar känslan av en jättemotor under huven är jrsc svårslaget. Det finns alltid tillgängligt vrid bara välja växel. Iprincip underhållsfritt och i de flesta fall helt besiktningsbart.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

6 augusti 2015, 22:56

Tacksam för alla synpunkter.

Efter 10 år med sugmotor är det dags att prova överladdat.

Dock resonerar jag som Malkolm.
Har spanat in mig på C30-94.

Har redan fått et terbjudande på en beggad c30-94.

Behöver dock veta hur jag skall fixa fram monteringskit till B16, för det har suttit på en K20.

Martin: Jag vill prova plocka ut 300+ ur min B16 och då räcket inte Jackson.
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

6 augusti 2015, 23:08

300+ är trevligt :) har du ingen kontakt som kan cada fram ett fäste? De e ju ingen jätte avancerad konstruktion när man varken har servo eller ac att driva ifrån veven!

Hade jag inte kört turbo så hade alternativet varit rotrex också :)
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

7 augusti 2015, 11:33

Kompressor är den enkla biten att skaffa, det är ju fästena och remhjul och spännare o sånt skit som är jobbigt att få till. Brukar bli ett par vidareutvecklade versioner innan det funkar bra. Been there, done that. Finns det att köpa färdiga fästen så bör man göra det. Helst om det är köra man vill och inte mecka/skruva/laga/bygga om hela tiden.

Kommer ända va jobb med tryckrör, intercooler,dump osv.
Bilagor
image.jpg
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

7 augusti 2015, 11:57

Säger exaktt som Malkolm, att tillverka egna fästen etc brukar bara sluta med tandgnuissel och gråt när remmar hoppar av, saker går sönder etc. Kan man köpa färdigt så gör det.
Hade all gånger köpt detta, inte så farligt dyrt heller:
http://www.tegiwaimports.com/select-car ... 30-94.html
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
forryk
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 416
Blev medlem: 29 april 2009, 16:39
Bil: Honda Civic Coupé SI
Namn: Jesper Öfverström
Ort: Mariehamn / Åland

7 augusti 2015, 12:35

Varför inte köra en "disco potato"(garrett gt28rs) med ordentligt grenrör på e85? Där har du ju möjligheten att plocka 300-360 hästar. Vill man ha lite snabbare spool i turbon så kör man 2,5" system eller 3". Blir säkert lite billigare än ett kraftwerks kit!
Åland / Mariehamn

Kör:
Honda EK4 -00 Turbo

Tidigare bilar:

Honda Civic Coupé SI -99 B16 Turbo
Honda Civic Coupé -96
Honda CRX VT -91
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

7 augusti 2015, 13:19

Men också betydligt mer värme
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
forryk
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 416
Blev medlem: 29 april 2009, 16:39
Bil: Honda Civic Coupé SI
Namn: Jesper Öfverström
Ort: Mariehamn / Åland

7 augusti 2015, 13:24

Jo helt klart men det är ju inget som inte går att lösa på en bil som endast ska gå runt på bana?
Åland / Mariehamn

Kör:
Honda EK4 -00 Turbo

Tidigare bilar:

Honda Civic Coupé SI -99 B16 Turbo
Honda Civic Coupé -96
Honda CRX VT -91
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

7 augusti 2015, 13:43

Det som är problemet, att det ska köras bana, och länge.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
forryk
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 416
Blev medlem: 29 april 2009, 16:39
Bil: Honda Civic Coupé SI
Namn: Jesper Öfverström
Ort: Mariehamn / Åland

7 augusti 2015, 15:01

Okej, konstigt... Har aldrig haft värmeproblem med turbo och inte mina polare heller för den delen när vi varit och kört. Men det där beror ju på vad för bana man kör och hur man kör. Alla har säkert sin egen erfarenhet inom området.
Åland / Mariehamn

Kör:
Honda EK4 -00 Turbo

Tidigare bilar:

Honda Civic Coupé SI -99 B16 Turbo
Honda Civic Coupé -96
Honda CRX VT -91
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

7 augusti 2015, 16:15

Turbo kontra kompressor på bana hade jag tagit kompressor alla dar i veckan, men turbo är ballt inget snack :)
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

8 augusti 2015, 01:11

Tack för alla goda råd.

Har Googlat runt, men hittar ingenstans att det säljs enbart monteringskit.
Så jag måste besluta hur jag skall gå vidare, köpa ett nytt komplett kit eller bygga eget fäste.

Vi får väl se hur det blir.
Mvh Benci_Hovanyi
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4044
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

8 augusti 2015, 12:30

Hör med Nucklerdonkey på detta forum. Han kör Rotrex C30 - 94 på sin Civic VT. Han har haft något strul med längden på remmen. Jagade även annat remhjul p.g.a storleken som kitten har testat med i staterna var större.

Du kommer behöva ett grenrör som bygger mycket "åt sidan" för att få plats med kompressorn. Vattentemp skall också vara ett problem för Claes?

Bild
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

11 augusti 2015, 23:19

Tanken på kompressor blev kortvarig. :(
För dyrt att köpa nytt kompllett kit, och svårt att få ihop beggade delar till B16.

Så nu tittar jag på att köra turbo-power iställlet.
Lättare att få tag i delar, billigare totalpris än kompressor.
Man kan växa med turbo, börja lagom och bygga ut efter tiden.

Och det finns massor med kunskap om detta i klubben.
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 2297
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

12 augusti 2015, 06:16

Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

12 augusti 2015, 08:37

benci skrev:Tanken på kompressor blev kortvarig. :(
För dyrt att köpa nytt kompllett kit, och svårt att få ihop beggade delar till B16.

Så nu tittar jag på att köra turbo-power iställlet.
Lättare att få tag i delar, billigare totalpris än kompressor.
Man kan växa med turbo, börja lagom och bygga ut efter tiden.

Och det finns massor med kunskap om detta i klubben.
Med tanke på hur du vill köra så är där många hinder att komma runt, och massa mektid. Men jag förstår samtidigt att man vill testa, det vill jag också men orkar inte meka hela tiden.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

12 augusti 2015, 10:18

Jag ser precis som scotte en massa hinder i vägen. Crxen är grymt trång att få plats med allt i. Och att få plats med allt på ett bra och funtionabellt sätt är nästintill omöjligt utan en hel kompromisser.
Jag betvivlar inte dina färdigheter benci, men tid energi o pengar på alla specialösningar gör att man blir gråhårig för mindre.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

12 augusti 2015, 10:45

Det är trångt men det är minst lika trångt med en kompressor! :)

Kör snik först, original motor med 0,5 i ladd räcker på en crx!!
Leta efter ett väldigt kompakt gjutet grenör först så slipper du bekymmer med rostfritt mek.. eller få någon att svetsa ihop ett väldigt enkelt kompakt grenrör. Skaffa en mitsu snurra eller saab snurra helst ifrån aero versionerna med inbyggd wastegate och ladda max 0,5 så kommer du inte få några större värmeproblem , spridare tar man ifrån någon original turbo japanare... värre koppling har du väl redan?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

12 augusti 2015, 23:27

det är en myt att turbo innebär mer mek och värme. har man riktiga grejer som man dessutom coatat så är det inga problem.
jag hade iofs valt en jrsc i det här fallet för viktfördelningens skull, trots det låga effektuttaget. crxen är bra framtung redan.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
Jabroni
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 april 2012, 08:50
Namn: Martin Jungklo
Ort: Malmö

13 augusti 2015, 10:58

Nu åkte ju jag iofs glidlagrad turbo men jag hade 145c oljetemp efter 3 varv på Mantorp med 9c i luften.
Detta med en 25raders oljekyl.
CRX à la Fixxe
Civic 1,6 Diesel
______________________________________________
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

13 augusti 2015, 14:59

Nu fick ju inte jag mer än 3-4 hårda varv när jag körde mantorp men jag kom precis över 100c UTAN oljekyl... Mätt ifrån sumpen.


Kör 20w-50 olja.
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
Jabroni
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 april 2012, 08:50
Namn: Martin Jungklo
Ort: Malmö

13 augusti 2015, 15:17

Brox skrev:Nu fick ju inte jag mer än 3-4 hårda varv när jag körde mantorp men jag kom precis över 100c UTAN oljekyl... Mätt ifrån sumpen.


Kör 20w-50 olja.
Alla har givetvis olika erfarenheter, men min bil var helt hopplös när det kom till värmeutveckling.
Glidlagrad jätteturbo är iaf inget bra recept. Har för mig att jag ladda 1 bar då så inte fullt ladd men tillräckligt för att det skulle gå åt skogen med värmen iaf.
CRX à la Fixxe
Civic 1,6 Diesel
______________________________________________
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5203
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

13 augusti 2015, 15:25

tanka som slog mig om man nu har problem...
3-4 liter oljetank, en pump, ett oljekyl helt separat till turbon....

inte raktetforskning att få ihop.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

15 augusti 2015, 08:12

Det är begränsad utrymme i vtn..en gjutet grenrör är det bästa för dej benci om du inte vill custom göra en eget.
Jag sålde mitt ic som är bra passform i crx till welen..kolla om du får köpa loss den av han.Även den kom från yash gammla kit.

Kyl kan du ta en från golf 2 som jag har gjort. Dubbla fläktar är också bra.

Yash körde med en inlipro grenrör den verka vara bra kvalitet.men då lär du köpa en adapter så det blir från t3-den tänkta turbon du vill ha.

Jag körde 4 varv på japmeet ca 120c temp i oljan full effekt. Då ca 450whp jag fick köra av banan för att bromsarna blev för varma.
Orginal skivor och ok körde jag då.

Om du vill ha lite tips så kan du höra av dej till mej så kan du få tips hur jag gjorde.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
benci
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

15 augusti 2015, 22:46

Tack för alla goda råd!

Väntar på svar på två begagnade, mer eller mindre kompletta turbo-kit.
Så turbo blir det, på nåt sätt förr eller senare.
Mvh Benci_Hovanyi
Skriv svar