Motorswap (vei)d15z1 - d16z6(esi)

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
temsah
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2011, 16:11
Bil: honda civic
Namn: temsah abbas

3 september 2011, 21:00

Hej jag har en honda civic vei (vtec-e) och undrar hur enkelt det är att swappa in en d16z6. Behöver jag modda något med elen eller är det bara att byta motor och köra på p28 ecu?. Har läst någonting om 02-sensor, att det ska moddas lite med den.

All hjälp och tips uppskattas!!
MR dee
Användare
Användare
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 december 2005, 16:14
Ort: Borås

4 september 2011, 00:43

Har för mig att z6an ska passa bolt on i vei. Vtec finns ju redan och båda är ju obd1.

Kör ju med z6a i min civic ma8 och det enda jag behövde lägga till var vtec, då ma8 inte har vtec original
Dennis ljungblad

"D-series Dennis"

I am so D as it can B! oh k!?

Accord CL9 -03
Civic EJ9 D14A4 (såld)
Civic ma8 D16z6 vtec-T ( i garaget)
Civic hb -88 ed7 (skrotad)
Honda Crx ED9 (krockad, skrot, såld)
temsah
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2011, 16:11
Bil: honda civic
Namn: temsah abbas

4 september 2011, 11:41

Ja har för mig att den borde passa i och med att vei-n är förberedd för vtec men undrar mest om det är någonting med härvan jag måste modifiera?
Andy63
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 oktober 2006, 23:58
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Ort: Nässjö
Kontakt:

4 september 2011, 11:55

temsah skrev:Ja har för mig att den borde passa i och med att vei-n är förberedd för vtec men undrar mest om det är någonting med härvan jag måste modifiera?
Jag ställde denna frågan för länge sedan då jag hade en VEI och svaret var jag var tvungen byta kabelhärvan och nästan rubbet för få i en z6:a . Så det innebär mer jobb än man tror.

Minnet kan vara rubbat, men jag minns det var så iaf.
André Fossto
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5133
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

4 september 2011, 12:27

Om du har 5-trådig lambda så måste du koppla om kontakten och skaffa en 4-trådig. Om du redan har 4-trådig(94-95) så är det bolton.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
temsah
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2011, 16:11
Bil: honda civic
Namn: temsah abbas

4 september 2011, 16:58

Jag har inte kollat om det är 4-trådig el 5-trådig, kan man se de direkt om man kollar under huven? Jag har tillgång till kabelhärvan för z6an, borde man inte kunna montera z6an motor med z6 motorhärva bolt on på vei:n och sedan bara byta till z6 ecu? Behöver jag verkligen modda om jag har har tillgång till z6ans motorhärva?
temsah
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2011, 16:11
Bil: honda civic
Namn: temsah abbas

4 september 2011, 17:00

vei är en 95 om det skulle va till nån hjälp
temsah
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2011, 16:11
Bil: honda civic
Namn: temsah abbas

4 september 2011, 20:10

ingen som vet något?
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5133
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

4 september 2011, 22:38

95 brukar ha 4-trådig. Det kan du kolla upp på transportstyrelsen. Den 5-trådiga släpper ut 123gram CO2 medans 4-trådig släpper ut runt 138gram. (och även drar mer bensin).
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
temsah
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2011, 16:11
Bil: honda civic
Namn: temsah abbas

5 september 2011, 09:26

Jag tittade igår och kom fram till att jag har har 4-trådig lambda på vei, då är det alltså bolt on. Behöver jag byta bensinpump eller är det samma på båda esi och vei?
temsah
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2011, 16:11
Bil: honda civic
Namn: temsah abbas

8 september 2011, 17:22

Ingen som vet något mer, allt tips och info uppskattas!
TriXiE77
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 866
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

26 september 2011, 15:16

det är bara kasta i motorn... motorfästena passar.. växellåda passar.. växellänkaget passar.. esi motorhärvan passar rakt i kontakterna vid fjäderbenstornet och esi databoxen passar rakt på kontakterna under handskfacket.. drivaxlar är samma.. startmotor är samma.. osv....

enklaste swappet att göra i en honda!

Komplett motor med fördelare, motorhärva samt ecu är vad man behöver. Resten går att använda från bilen du har.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
temsah
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2011, 16:11
Bil: honda civic
Namn: temsah abbas

17 maj 2012, 15:00

Hej igen allihopa nu va det ett tag sen jag skrev.
Nu är det så att jag har äntligen utfört motorswappet men har fått ett problem, kan inte få den igenom besiktningen för bilen har väldigt höga avgasvärden och låg lambda. Jag har bytt katt utan resultat. Det konstiga är att motorn går precis som den ska, misständer inte eller något, luktar inte ens avgaser från bilen men ändå skyhöga avgasvärden. Är det något som har tips på vad det kan vara. Kan jag har missat nåt när jag gjorde motorbytet eller är motorn helt enkelt kass?

Tackar för svar!
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

17 maj 2012, 21:17

Skriv gärna upp dina avgasvärden från besiktningen så man kan få ett hum om vad det kan vara. :)
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
temsah
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2011, 16:11
Bil: honda civic
Namn: temsah abbas

18 maj 2012, 21:35

co 4.9 (0,5)
co 2500 5,5 (0,3)
HC 656 (100)
Lambda 0,8 (0,97-1,03)

Jag kan även nämna att jag bytt lambda utan resultat.....håller på att bli galen på detta problem.
Användarvisningsbild
Alex_s
Påläst
Påläst
Inlägg: 576
Blev medlem: 24 januari 2012, 22:22
Namn: Alexander Sjögren
Ort: Helsingborg

19 maj 2012, 18:07

Vad man kan se av värdena så verkar bilen gå för fett, Hade gjort en ordentlig service på motorn, samt kollat efter avgasläckage. Kanske t.om bytat/kollat bränsetrycksregulatorn.
Har du kollat efter felkoder?
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
temsah
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2011, 16:11
Bil: honda civic
Namn: temsah abbas

20 maj 2012, 13:55

En ordentlig service ska göras....men kan man verkligen få så höga värden för att man inte gjort service. Min motorlampa lyser inte betyder det att jag inte har några felkoder eller ?
VMT
Lärd
Lärd
Inlägg: 1222
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, CR-V
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Kontakt:

20 maj 2012, 14:48

Felkod spara i boxen. Du måste nolla boxen för bli av med det. Plocka bort minusspole på batteri i några minuter.
Civic EG6 B18/s80@inside + JRSC
CR-V Elegance Automat 07
Civic EJ9 97
Civic EK3 96


MB3 Civic 97, MB2 Civic 97, Del Sol VTi 92, Civic ESi Hb 94, Civic Lsi Sedan 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
TriXiE77
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 866
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

20 maj 2012, 18:29

Vad använder du för grenrör? Vart sitter lambdan placerad?

Har du kollat efter felkoder?

Vad du än gör i serviceväg eller reparationsväg relaterat till motorn och fel så ska man ALLTID lossa minuspolen för att nolla boxen.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
temsah
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2011, 16:11
Bil: honda civic
Namn: temsah abbas

20 maj 2012, 23:32

Allt e orginal på bilen grenrör, avgas osv. Hur kollar man felkoder? Min motorlampa lyser inte då innebär det väl att jag inte har några felkoder eller....
VMT
Lärd
Lärd
Inlägg: 1222
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, CR-V
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Kontakt:

20 maj 2012, 23:59

Civic EG6 B18/s80@inside + JRSC
CR-V Elegance Automat 07
Civic EJ9 97
Civic EK3 96


MB3 Civic 97, MB2 Civic 97, Del Sol VTi 92, Civic ESi Hb 94, Civic Lsi Sedan 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
InoX
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 11 februari 2013, 21:09
Bil: Honda civic ESi -92
Namn: Sam Palmgren
Ort: Västmanland
Kontakt:

24 juni 2016, 13:02

Lånar tråden lite, hoppas de är okej.

passar fördelaren från en vei på en esi motor?
Kör: Honda Civic ESI -92:a
Skriv svar