MR2 -86 --> D16A7

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Sandvik
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 april 2013, 17:15
Bil: MR2 aw11 D16A7
Namn: Per Sandvik
Ort: Larsmo (FI)

16 april 2013, 12:54

Är inte ny inom Honda men dessa frågor kunde jag inte svara på själv. :roll:
Ska börja swappa ner en D16A7 motor i mitt MR2 projekt och har lite funderingar kring detta.

Finns det någon WIRE-styrd växellåda som passar på D16? Eller har även EK etc normalt länkage?

Tanken är att köra E85 n/a, räcker 11,8:1 i kompförhållande i en D16 eller vill den ha högre med ~220-230 cl+1,0 kam?
Kan man borra upp orginalsleeves i 0,5 o/s eller bör man pressa i t.ex. Darton sleeves?

Det var väll det jag undrar över just nu, kommer säkert fler frågor.
Användarvisningsbild
Frode85
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 473
Blev medlem: 1 oktober 2009, 20:09
Bil: Accord Type S Tourer -07
Namn: Frode Altink
Ort: Järna

2 maj 2013, 11:18

Har tyvärr inget vettigt svar.
Men kul att du sätter i en Honda motor i mr2an! Kommer det uppdateringr i din tråd på Cjdm nu? ;)
varför kör du inte B16 istället?
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2401
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

2 maj 2013, 13:51

~220-230 cl+1,0 kam?

Det kanske är bara jag som inte förstår detta, kan du förtydliga ?
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Sandvik
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 april 2013, 17:15
Bil: MR2 aw11 D16A7
Namn: Per Sandvik
Ort: Larsmo (FI)

2 maj 2013, 20:40

Frode85 skrev:Har tyvärr inget vettigt svar.
Men kul att du sätter i en Honda motor i mr2an! Kommer det uppdateringr i din tråd på Cjdm nu? ;)
varför kör du inte B16 istället?
Njaa, tror inte jag kommer uppdatera på CJDM.
För att regga med B16 hade jag behövt turbokonvertera för att få ner effekten och det ska vara sugis i MR2an.
I Finland gäller det originaleffekt + 20% så 148,8hk är max.
Även vikt och pris på motorerna samt att jag har några D16 i hyllan påverkade beslutet.
Hammerin skrev:~220-230 cl+1,0 kam?

Det kanske är bara jag som inte förstår detta, kan du förtydliga ?
Alltså 220-230grader duration vid min 1,0mm lyft.
Ca 280-290grader kanske "reklamduration".

EDIT: För att förtydliga ännu, t.ex. en Bisimoto Steg2 kam.
Användarvisningsbild
Frode85
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 473
Blev medlem: 1 oktober 2009, 20:09
Bil: Accord Type S Tourer -07
Namn: Frode Altink
Ort: Järna

2 maj 2013, 21:58

Meeeen då får du ta och bli betalande medlem här då och lägga upp en tråd om bilen! Tror nog den får vara med. ;)
Då förstår jag. Gissade att det hade med någonslags reggningsregler att göra.
Men borde du inte satsa D16Z6 då?
Användarvisningsbild
klotter
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

23 mars 2014, 12:23

Tidiga D16 hade Wire.
Skriv svar