Skillnader mellan de olika civic:arna? Hjälp inför köp!

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
martin850
Wannabe
Wannabe
Namn: Martin Johansson

6 augusti 2013, 14:33

Hej! Jag är pa god väg att köpa mig en civic hatch av femte generationen, alltsa EG-modellerna. Min fraga är om det spelar nagon roll vilken av de modellerna man köper för framtida modifieringsmöjligheter?

Jag har förstatt att en B18C (integra type-r motorn) ska ga att stoppa ner i Civic Vti utan att modieferingar krävs, dvs. att den passar rakt i. Passar den lika bra i en Civic 1.5 90 hp (EG4 om jag hajat allt)? Är det bara "lösa" motorfästen som skiljer dem at? Är fästena i chassit, alltsa i själva karrossen, samma mellan alla dessa civic modeller vad gäller motor, drivlina, hjulupphängningar oscv...?

Skilljer sig chassit nagot mellan en 90 hp 1.5(EG4) och 1.6 Vti (EG6) förutom smadetaljer? Samma hjulupphängningar osv? Lika potent chassi för övrigt?

Behöver hjälp sa jag inte köper en bil som inte gar att bygga vidare pa lika lätt som en 1.6 (är nära pa att köpa just en civic 1.5). Har lite panik inför ett köp och vill veta att jag inte köper nagot som skapar problem vid framtida motrbyte och modifieringar som köp av camberstag, coilovers, bromsar osv. Är vilsen i denna hondadjungel inför ett köp och skulle verkligen uppskatta lite hjälp! Ser för övrigt fram emot att lära känna dessa bilar!

Med vänliga hälsningar!
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

6 augusti 2013, 15:20

ESi/VTi är enklast. Alla andra går också, men mer arbete och mer delar behövs.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar