D16Z6 till B16A2 swap göras?

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
hondafreak
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 mars 2012, 19:00
Bil: honda crx
Namn: Christoffer Neuman

29 januari 2014, 20:58

Hej tänkte kolla om de är nån som vet vad som behövs för att byta från D16Z6 till B16A2? har en honda civic coupe- 95 med startspärr. tack på förhand för seriösa svar :)
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

29 januari 2014, 22:26

Vet inte 100 hur man gör med startspärren, men annars behöver du detta:
#komplett B16A2 med tillhörande låda: S80/Y21/S4C/etc
#Motorns kabelhärva för enkelhetens skull
#VTI Kylare + slangar om du inte får med det till motorn, går att använda det du har nu men slangdiametern är för smal men har hört att det går att tvinga på, men inget man vill ha som långvarig lösning.
#Bakre motor/växellådsfäste
#Ecu(p30)
#Växellänkage
#Drivaxlar
#Större bromsar hade inte varit fel men förhindrar inte swapet
Med dessa grejerna är det i princip bolt-on.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
hondafreak
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 mars 2012, 19:00
Bil: honda crx
Namn: Christoffer Neuman

29 januari 2014, 23:09

tack så mycke :)
hondafreak
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 mars 2012, 19:00
Bil: honda crx
Namn: Christoffer Neuman

4 februari 2014, 10:01

nån som vet om de är mycke jobb o stoppa i en H22a motor istället?
hondafreak
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 mars 2012, 19:00
Bil: honda crx
Namn: Christoffer Neuman

4 februari 2014, 10:04

har för tillfället en D15B7 motor i civicen men har en kabelstam til D16Z6 liggandes om den är till nån användning när man ska i med en H22a
Användarvisningsbild
Alex_s
Påläst
Påläst
Inlägg: 576
Blev medlem: 24 januari 2012, 22:22
Namn: Alexander Sjögren
Ort: Helsingborg

9 februari 2014, 16:47

Startspärr bör väl inte vara problem med annan styrbox?
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Användarvisningsbild
DRFT_
Användare
Användare
Inlägg: 218
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:10
Bil: Honda S2000
Namn: Henrik Bernhardsson
Ort: Helsingborg

9 februari 2014, 22:48

Kör du med P28 ecu så slipper du startspärren
Henrik Bernhardsson
Integra Type-R DC2 -98
Acura RSX -05
S2000 -05
Civic EK4 E85 -00
Founder of HH|Photo
Användarvisningsbild
0mazen0
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 januari 2013, 00:08
Bil: Prelude
Namn: Martin Johansson
Ort: Fristad

14 september 2014, 12:57

Hej!
Jag lånar denna tråden då den behandlar exakt det swapet jag vill göra. Hoppas det inte gör något :)
Jag har en civic eg 95. Från början var det en D15z1 i, alltså en VEI modell. Jag har swapat i en D16z6. Det var bara att stoppa i den och så fungerade det.

Men nu är jag sugen på lite mer kräm.
Det som jag inte riktigt har blivit klok på är det här med obd. Jag vet att B16a2 finns både med obd1 och (obd2a, obd2b) Civic eg6 eller Del sol = obd1 och om den kommer från en Ek så är det obd2. Stämmer detta?

Min fråga är nu, går det att göra om en obd2 motor till obd1? och i så fall vad behöver göras?
Läste att man bara skulle kunna byta fördelaren, generatorn och spridare, men vet inte riktigt.

Det kanske finns en jättebra tråd som behandlar detta, då skulle jag bli oerhört tacksam om ni ville länka den.
Tack på förhand//Martin
Användarvisningsbild
0mazen0
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 januari 2013, 00:08
Bil: Prelude
Namn: Martin Johansson
Ort: Fristad

25 september 2014, 22:32

Hej igen!
Jag skaffade mig en B16a2 och har börjat kolla lite. Kommer säkert dyka upp tusentals frågor så uppskattar verkligen eran hjälp. :D

Det första jag funderar på nu är den här map sensorn som ska sitta på torpedväggen.

Bild

Vart ska de tre kablarna ta vägen som kommer från den? Då motorn är urplockad på en skrot så har de bara kapat de. Försökt att googla lite men lyckas inte hitta något. :?
liamo
Påläst
Påläst
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

25 september 2014, 22:40

Dom går till ecu. Du hittar WSM med kopplingsscheman här på forumet då du är betalande medlem. Bara till att ladda ner och börjar läsa.

Du säger att kablarna är avklippta, betyder det att du inte har en hel kabelhärva med? Leta upp kontakten i kopplingsschemat i WSM, följ det och hitta pinouts i ECU:n, eventuella jordpunkter. Sen är det bara till att börjar löda.

Lycka till
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
0mazen0
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 januari 2013, 00:08
Bil: Prelude
Namn: Martin Johansson
Ort: Fristad

25 september 2014, 22:59

Tack för hjälpen. Måste kolla på detta.
Jag har fått med nästintill hela kabelhärvan, men det verkar som om de haft lite bråttom för just de här tre är avklippta.
Micha-J
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 408
Blev medlem: 13 september 2010, 21:17
Bil: ED9 B18C
Namn: Michel Jansson
Ort: Tomelilla

2 oktober 2014, 09:13

0mazen0 skrev:Tack för hjälpen. Måste kolla på detta.
Jag har fått med nästintill hela kabelhärvan, men det verkar som om de haft lite bråttom för just de här tre är avklippta.

Är din en nuvarande d16z6 så använd den härvan till b16, skruva fast mapsensorn på tordepvägen. Kablaget till mapsensor sitter i motorhärvan på Esi :) plug and play
Michel Jansson. Tomelilla
0738331368

Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
Skriv svar