B16a2 Går inte som den ska

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Overheatedsugardaddy
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 1 december 2014, 12:58
Bil: Honda Civic EE9 VT
Namn: Dick Dahlberg
Ort: Staffanstorp

5 december 2014, 11:38

Hej.

Jag har en nybyggd motor i min civic VT 91 som går fint tills Vtec öppnar och har ingen idé alls vad detta kan vara.

Det är ett uppborrat block med överdimensionskolvar, Integra typeR topp och kammar, större insug, Saab aero spridare, Btr (Ställd på 3bar, har testat mig fram och detta tryck är det den går bäst på)

Bilen gick ruggigt bra med andra spridare vid full gas men gick riktigt dåligt under 5000 varv därav har jag bytat till Saab spridarna.

Jag har hört att man behöver mappa den och byta till OBD1 och p28/30 box? Kan detta vara det enda problemet?

Någon vänlig själ som kan tänkas veta vad som behövs bytas ställas in?

Mvh Dick Dahlberg
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

5 december 2014, 12:03

Det låter som att bilen akut behöver en mappning. Åk ner till Jim i Tomelilla och få det där åtgärdat. Hondas maskiner är troligt effektstarka men det betyder också att dom är känsliga för klant. Ge din bil det den förtjänar, dvs en riktig mapp, så kan du sova lugnt sen.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4042
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

5 december 2014, 12:47

Vad hade för spridare innan? OEM spridare? Kör du med lambda . mätare?
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Overheatedsugardaddy
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 1 december 2014, 12:58
Bil: Honda Civic EE9 VT
Namn: Dick Dahlberg
Ort: Staffanstorp

5 december 2014, 13:00

Ja den har en lambda 1 kabels som sitter innan kat.

Ja det var OEM spridare.

Men för att mappa behöver jag en p28/30 box väl?
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4042
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

5 december 2014, 13:41

Overheatedsugardaddy skrev:Ja den har en lambda 1 kabels som sitter innan kat.

Ja det var OEM spridare.

Men för att mappa behöver jag en p28/30 box väl?
E85?

Menar en mätare som sitter i vid instrumenteringen. Så du kan se lambda värde.

Har du en inte 2 lambdor?

P28/P30 monterar man chip. Behöver även konvertorhärva OBD0 till OBDI. Hondata S300 rekommenderas.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Overheatedsugardaddy
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 1 december 2014, 12:58
Bil: Honda Civic EE9 VT
Namn: Dick Dahlberg
Ort: Staffanstorp

8 december 2014, 09:48

Ingen mätare.
Sitter 1 Lambda och har alltid vart så även original.
Går på 98okt
Har den konvertor härvan. Fick den förra veckan.
Kanon! Då ska jag leta fram ett Hondata S300.
liamo
Påläst
Påläst
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

8 december 2014, 14:07

Om du har en Civic VT 90-91 så har du INTE 1 st lambda orginal innan kat. Du ska ha 2st lambdor som sitter på grenröret (OBD0).
A. Regestam
0703636373
Skriv svar