Sida 1 av 1

Postat: 17 september 2006, 08:44
av c0k3
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 17 september 2006, 08:56
av Johan
Den tillhör ju de nättare och spänstigaste "6-cylinders" muskelbilarna från öst. Mer sportbil än GT. Konkurrenterna var ju lite klossigare. Alla utom en ... som jag tycker är lite mer attraktiv ändå, trots sin "pickup-bak".

Postat: 17 september 2006, 10:02
av M-G
va?
är inga 6 cylindrar i den, det är ju wankel motor denna har vell 3 st rotorer om jag kommer ihåg rätt.
1,3l twinturbo power hehe=)

rx7 är riktigt grym, snygg som fan går bra och kostar rätt så lite i sverige nu..

Postat: 17 september 2006, 10:12
av magnum
<!--QuoteBegin-Johan+17 Sep 2006, 08:56:34--><div class='quotetop'>QUOTE(Johan @ 17 Sep 2006, 08:56:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Den tillhör ju de nättare och spänstigaste "6-cylinders" muskelbilarna från öst. Mer sportbil än GT. Konkurrenterna var ju lite klossigare. Alla utom en ... som jag tycker är lite mer attraktiv ändå, trots sin "pickup-bak".
[right][snapback]328760[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


öö förstår inte riktigt saken med pickup-bak heller ..


Rx-7 e ball .. Gör sig bra i vitt med typ .. bronzefärgade volks eller liknande..

Postat: 17 september 2006, 10:13
av Johan
1-skivig wankel ≈ 3 cylindrar
2-skiv.≈6-cyl.
3-skiv.≈9-cyl.
4-skiv.≈12-cyl.

RX-7 av denna generation (FD3) har en 13B 2-skivig wankel. Mazdas enda serieproducerade bil med 3-skivig wankel (20B) är 90-tals Eunos Cosmo. Den erbjöds även med 2-skivig (13B) motor. Samma som i RX-7. Grupp C-monstret Mazda 787B hade en fyrskivig elaking (26B?).

Syftade på NSX som den andra japanska "6-cylindriga 280-hästaren" som jag anser vara ytterligare lite mer sportbil än GT. Den har ett bakre överhäng som nästan ger proportionerna av en pickis, eller Camaro typ -97 om man är på det humöret.
Tidiga prototyper hade lite nättare överhäng, men heller inget vidare bra utrymme att placera helgväskan i.
Min drömkärra.

Postat: 17 september 2006, 12:22
av Elvis_EG2
wankel <!--emo&:whatever:-->Bild<!--endemo-->

Postat: 17 september 2006, 12:33
av Gladen
Helt OK <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

Postat: 17 september 2006, 12:41
av Bratten
Inte för inte man är sugen på en RX-7a. Finns hur många snygga som hälst ju! =)

Postat: 17 september 2006, 19:47
av VTI_Johan
såklart!
Wankel rwd och turbo! kommer gå åt däck! <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Postat: 17 september 2006, 21:31
av Bergan
<!--QuoteBegin-VTI_Johan+17 Sep 2006, 19:47:47--><div class='quotetop'>QUOTE(VTI_Johan @ 17 Sep 2006, 19:47:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->såklart!
Wankel rwd och turbo! kommer gå åt däck! <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]328961[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Och soppa för den delen med!

Postat: 17 september 2006, 22:07
av civic vtec
och olja

Postat: 18 september 2006, 10:28
av Pabbe
<!--QuoteBegin-Johan+17 Sep 2006, 10:13:23--><div class='quotetop'>QUOTE(Johan @ 17 Sep 2006, 10:13:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->1-skivig wankel ≈ 3 cylindrar
2-skiv.≈6-cyl.
3-skiv.≈9-cyl.
4-skiv.≈12-cyl.

RX-7 av denna generation (FD3) har en 13B 2-skivig wankel. Mazdas enda serieproducerade bil med 3-skivig wankel (20B) är 90-tals Eunos Cosmo. Den erbjöds även med 2-skivig (13B) motor. Samma som i RX-7. Grupp C-monstret Mazda 787B hade en fyrskivig elaking (26B?).


[right][snapback]328780[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Vet du hur många ex den 4-skiviga tillverkades i? Såg en röd FD på nätet som tydligen är N/A och har 4-skivig Wankel som gick utav bara h*****e!

Edit: hittade en film på en svart. Brutal! <a href='http://video.google.com/videoplay?docid ... 2461&q=rx7' target='_blank'>http://video.google.com/videoplay?docid ... 1&q=rx7</a>

Postat: 18 september 2006, 12:02
av exaro
den 4 skiviga är en exclusiv motor. som bara satt i en mazda limo typ..
sen har folk börjat plocka ut dom. lägga på massa godis.
efter ett snabbt motorswap så har du en rx7a som går som fan.

med andra ord.. dyr o väldigt ovanlig motor att få tag i..

Postat: 18 september 2006, 12:11
av danne_gn
Ännu en film.. Fan va gött ljud, slår ju Vtec med hästlängder <!--emo&:whatever:-->Bild<!--endemo-->
<a href='http://videos.streetfire.net/iPlayer.as ... 3D584C8FE5' target='_blank'>http://videos.streetfire.net/iPlayer.as ... 84C8FE5</a>

Postat: 18 september 2006, 12:16
av Alex
<!--QuoteBegin-exaro+18 Sep 2006, 12:02:04--><div class='quotetop'>QUOTE(exaro @ 18 Sep 2006, 12:02:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->den 4 skiviga är en exclusiv motor. som bara satt i en mazda limo typ..
sen har folk börjat plocka ut dom. lägga på massa godis.
efter ett snabbt motorswap så har du en rx7a som går som fan.

med andra ord.. dyr o väldigt ovanlig motor att få tag i..
[right][snapback]329186[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Finns inga serietillverkade 4-skiviga motorer.
Det folk har plockat ut motorn från är Comso som har en 3-skivig motor i.

Postat: 18 september 2006, 13:40
av exaro
26B
The most prominent 4-rotor engine from Mazda was used exclusively for various Mazda-built GT cars (including the 767 and 787B) in replacement of the older 13J. In 1991 this engine in a 787B became the first from outside the U.S. or Western Europe and the first (and so far only) car with a rotary engine to win outright the 24 hours of Le Mans race. It displaced 2622 cc and built 700 hp (522 kW) at 9000RPM. The engine design originates as two 13B's melded together with continually variable geometry intakes. The 26B's engine block can be purchased at retail from Mazdaspeed, but no internal parts are available to the general public.


men tror dom hadde limo variant av Mazda Roadpacer (13B)
som hadde 4skivig wankel.. som sagt inte serie produktion men den fanns

en kille som är väldigt insatt i mazda har berättat de för mig i alla fall.. men kan ha fel så är ju inte helt 100 på mitt svar..

Postat: 18 september 2006, 17:26
av Alex
Jag vet att den fanns i Mazdas Le-man bil, det var därför jag skrev att det inte finns några serietillverkade.
Om Mazda har producerat en 4-skivig wankel limo så verkar de själva ha glömt bort att det har hänt. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

Mazdas wankelbilar:
<a href='http://www.mazda.com/history/rotary/graffiti.html' target='_blank'>http://www.mazda.com/history/rotary/graffiti.html</a>

Wankelns historia:
<a href='http://www.mazda.com/history/rotary/n1-1.html' target='_blank'>http://www.mazda.com/history/rotary/n1-1.html</a>

Det kanske var en prototyp som aldrig släpptes? <!--emo&:hmm:-->Bild<!--endemo-->

Postat: 18 september 2006, 19:11
av Johan
Bara man kan ordna med en tillräckligt lång excenteraxel och lösa drivningen av denna så ska det vara möjligt att bygga en egen fyrskivig. Teoretiskt är det bara att bygga på med fler rotorhus.

Excenteraxlar för att bygga 3-skivors finns på eftermarknaden, men det lär finnas någon wankelguru, sannolikt i Australien eller Nya Zeeland, som har konstruerat ett konverteringskit för fyra rotorhus också.

Soppa och tändning är en annan affär. Kanske någon på wankelregistret som har någon idé hur man löser det bäst.

Postat: 18 september 2006, 19:41
av exaro
kan man bygga v8 vtec o w16
kan man nog bygga många rotorer oxå tror ja :-P


(w16 = 2 v8or man byggt ihop typ buggati etc.
v8 vtec = 2st 2liters honda motorer dom byggt ihop till en v8.. nåra jävla amerikanare såg lite bilder o sånt nån gång för evigheter sen.)

Postat: 18 september 2006, 19:50
av Tricid
fy fan va ful den va!

Postat: 18 september 2006, 20:08
av Johan
<!--QuoteBegin-exaro+18 Sep 2006, 18:41:08--><div class='quotetop'>QUOTE(exaro @ 18 Sep 2006, 18:41:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->kan man bygga v8 vtec  o w16
kan man nog bygga många rotorer oxå tror ja :-P
[right][snapback]329379[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Nackdelen med kolvmotorer är att du behöver ett block med vevhus och allt. Det behöver du inte med wankel. Färre delar och allt är lösa segment, förutom excenteraxeln då och de brukar kunna kosta en hel del.

Men visst. det är några år sedan nu, men det har byggts en Boxeråtta i något "garage" här i Sverige. Två VW-fyror fogades samman, vevaxlarna skarvades ihop och nya kamaxlar tillverkades från scratch. Satt i en Beach Buggy.

Postat: 18 september 2006, 21:35
av stiivN
Åhh underbar! Så jävla nice.