5th gear provkör nya Focus RS
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
<a href="http://link.brightcove.com/services/pla ... 3759959001" target="_blank">http://link.brightcove.com/services/pla ... 9959001</a>
fifth gear provkör nya Ford Focus RS, åsikter??
hur mycket den äger upp CTR...
fifth gear provkör nya Ford Focus RS, åsikter??
hur mycket den äger upp CTR...
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Hur mycket den äter upp CTR snarare, skulle bli förvånad om CTR hade en chans någonstans.
Kan tänka mig att JDM CTR skulle ha en chans på en mindre bana men det är ren spekulation, chassit i RS kanske är vasst som fan och då har nog inte ens FD2an en chans.
Grymt att de inte är rädda för att göra en 300hk FWD, synd att det är Ford bara...
Kan tänka mig att JDM CTR skulle ha en chans på en mindre bana men det är ren spekulation, chassit i RS kanske är vasst som fan och då har nog inte ens FD2an en chans.
Grymt att de inte är rädda för att göra en 300hk FWD, synd att det är Ford bara...
Senast redigerad av David Lundin den 4 mars 2009, 17:47, redigerad totalt 1 gånger.
- Mordiiax
- Inlägg: 4014
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Tur att FN2 fick 1hk mer än tidigare generation, så att Honda hänger med i hot hatch racet...
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- Thomas
- Inlägg: 322
- Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Ort: Sollentuna
- Been thanked: 1 time
Nya RS är riktigt cool. Jag har läst och sett de flesta testerna om den bilen och alla tycker den är riktig vass. Jag gillar också den
<a href="http://www.autocar.co.uk/VideosWallpape ... 38360&CT=V" target="_blank">http://www.autocar.co.uk/VideosWallpape ... 60&CT=V</a>
<a href="" target="_blank">
<a href="http://www.autocar.co.uk/VideosWallpape ... 38360&CT=V" target="_blank">http://www.autocar.co.uk/VideosWallpape ... 60&CT=V</a>
<a href="" target="_blank">
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Nu: HR-V
- freddej
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
- Bil: Ford Focus RS mkII
- Namn: Fredrik Jonsson
- Ort: Uppsala
Den är riktigt het! Verkar dock vara en del väntetid om man beställde idag får man typ i oktober och då är det ju vinter vilket är jäkligt trist.
Av alla tester och döma verkar det vara en rätt komplett bil, lite trist instrumentbräda bara.
Av alla tester och döma verkar det vara en rätt komplett bil, lite trist instrumentbräda bara.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
- Regge
- Inlägg: 1030
- Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Ort: Staffanstorp
319 000:- är ganska mycket pengar.
Hade dock hällre köpt en Ny CTR eller nya Mazda 3 MPS som kommer i höst.
Hade dock hällre köpt en Ny CTR eller nya Mazda 3 MPS som kommer i höst.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Från 310.900kr till och med... kanske mycket om man jämför rakt av med CTR, men man får 50% mer effekt också trots allt. Att skrämma ur 100hk till ur en CTR gör man knappast för den prisskillnaden.
<a href="http://www.newsdesk.se/pressroom/ford/p ... ige-261180" target="_blank">http://www.newsdesk.se/pressroom/ford/p ... -261180</a>
<a href="http://www.newsdesk.se/pressroom/ford/p ... ige-261180" target="_blank">http://www.newsdesk.se/pressroom/ford/p ... -261180</a>
Senast redigerad av David Lundin den 4 mars 2009, 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
för 90k får man:
fullrace turbokit med GT3037r, räcker till 560whp
Quafie diff
Kpro
Coilovers
Och en uppsättning nya framdäck
Jänkarna kör detta på orginal K20 motorer, men jag rekommenderar en kompsänkning med en tjockare topplockspackning.
fullrace turbokit med GT3037r, räcker till 560whp
Quafie diff
Kpro
Coilovers
Och en uppsättning nya framdäck
Jänkarna kör detta på orginal K20 motorer, men jag rekommenderar en kompsänkning med en tjockare topplockspackning.
kul att den inte släpper i tvåan
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 6 maj 2005, 14:33
- Bil: Ford Focus RS -03
- Namn: Per-Anders Gustafsson
Om någon är nyfiken på att veta mer om den "mörka sidan" så är Ni varmt välkomna att kolla in vår lilla diskussionstråd...
<a href="http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=47011" target="_blank">Ford Focus RS 2009</a>
/Per-Anders.
<a href="http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=47011" target="_blank">Ford Focus RS 2009</a>
/Per-Anders.
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Nu kostar CTR dock 240000kr och för 60000kr får man knappast allt det där.
Focus RS: Hehe, vi skulle förstås hållt diskussionen på medlemsforumet så ni inte kan sitta och fnissa åt våra argumentationer på Fordklubben
Focus RS: Hehe, vi skulle förstås hållt diskussionen på medlemsforumet så ni inte kan sitta och fnissa åt våra argumentationer på Fordklubben
- Steffo
- Inlägg: 2207
- Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Vi ska väl inte åter igen börja diskutera vad man kan göra om man trimmar en billigare bil och hur den då kan spöa en dyrare bil?
Man kan ju köpa en rutten gammal Civic VT för 20k och lägga 100k på trim och att rusta den så har man en fetingdräpare för i sammanhanget ynka 120k SEK. Eller ännu hellre köpa en färdigbyggd dräpare och slippa göra jobbet .
Personligen skulle jag inte köpa en framhjulsdriven hatchback för över 300 000 hur fet och bra den än var. Då köper jag hellre en begagnad evo eller varför inte en Porsche för samma pengar. Jag gav 210 000 för min EP3.:a ny i jan 05 och det tyckte jag var billigt i förhållande till prestanda då. Men att ge 240 000 för en FN2 med sämre prestanda är inte aktuellt för mig, och det ärlika lite aktuellt att köpa en Ford RS för över 300 000 även om den är riktigt snabb.
Mina 50 öre.
Man kan ju köpa en rutten gammal Civic VT för 20k och lägga 100k på trim och att rusta den så har man en fetingdräpare för i sammanhanget ynka 120k SEK. Eller ännu hellre köpa en färdigbyggd dräpare och slippa göra jobbet .
Personligen skulle jag inte köpa en framhjulsdriven hatchback för över 300 000 hur fet och bra den än var. Då köper jag hellre en begagnad evo eller varför inte en Porsche för samma pengar. Jag gav 210 000 för min EP3.:a ny i jan 05 och det tyckte jag var billigt i förhållande till prestanda då. Men att ge 240 000 för en FN2 med sämre prestanda är inte aktuellt för mig, och det ärlika lite aktuellt att köpa en Ford RS för över 300 000 även om den är riktigt snabb.
Mina 50 öre.
Senast redigerad av Steffo den 5 mars 2009, 09:57, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 14 februari 2009, 16:04
- Ort: E-town
ingen ford på min gård Nya RS är över hypad, hade dom gjort den med 4x4 så hade den varit asgrym, för 319000 kan man köpa en volvo med den motorn, trimma skiten ur den och piska alla focusar... För en stylad och trimmad s70 med ett par år på nacken är mycket snyggare än det snorgröna monstret...
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Man får ju lätt en FN2 och ett jscr kompressorkit och coilovers för de pengarna, vilket jag föredrar =)
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Nybil är alltid nybil och 320k (om en RS) kostar så mkt med 300hk är helt oki enligt mig med tanke på vilken prestanda man får.
Sen att du kan trimma en CTR och annat är helt orelevant. Folk vill ha en snabb bil och kul direkt med garantier inte efter en massa trim. Iaf BPU trim, inte överladdningskonverteringar som måste plockas bort inför varje besiktning.
Min kollega har en Mazda 3 MPS och jag tyckte den var rolig effekt men på tok för stor och klumpig.
En annan kollega har en Opel Corsa OPC 1,6 Turbo 200hk, det var också en kul bil för under 200k kr ny.
Vi ska testa den på motorvägen mot en orginal EP3-R när väglaget tillåter.
Sen att du kan trimma en CTR och annat är helt orelevant. Folk vill ha en snabb bil och kul direkt med garantier inte efter en massa trim. Iaf BPU trim, inte överladdningskonverteringar som måste plockas bort inför varje besiktning.
Min kollega har en Mazda 3 MPS och jag tyckte den var rolig effekt men på tok för stor och klumpig.
En annan kollega har en Opel Corsa OPC 1,6 Turbo 200hk, det var också en kul bil för under 200k kr ny.
Vi ska testa den på motorvägen mot en orginal EP3-R när väglaget tillåter.
Senast redigerad av YASH den 5 mars 2009, 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
När kommer honda ut med någon bil som typ : Golf R32 som har 250 hk , och den här Forden som har 300 hk , Mazda MPS tex , ligga kvar på sina ynka 200 hk , dags för honda att komma med en (HB) som ligger mellan 250 hk - 300 hk nu !
EDIT: BTW tycker jag att denna forden likaså MPS är ruskigt fula.
EDIT: BTW tycker jag att denna forden likaså MPS är ruskigt fula.
Senast redigerad av D-No den 5 mars 2009, 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
- Steffo
- Inlägg: 2207
- Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Nu är vi där igen med att jämföra nya bilar med gamla trimmade häckar som kan ge samma eller bättre prestanda för mindre pengar. Det är inte relevant i sammanhanget tycker jag. Snabbast och billigaste man kan tänka sig torde vara en gocart med en gammal supersport MC-motor. Det kan man säkert sätta ihop för bra mycket mindre än 50 000 SEK och den gör säkert 0-100 på under 3 sekunder.Ricer Superstar skrev:ingen ford på min gård Nya RS är över hypad, hade dom gjort den med 4x4 så hade den varit asgrym, för 319000 kan man köpa en volvo med den motorn, trimma skiten ur den och piska alla focusar... För en stylad och trimmad s70 med ett par år på nacken är mycket snyggare än det snorgröna monstret...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Summa för det kalaset om vi snackar nybil + trim går på ca 280-300k för en Type R GT.Lars P skrev:Man får ju lätt en FN2 och ett jscr kompressorkit och coilovers för de pengarna, vilket jag föredrar =)
Vad gör du den dagen du krockar och blir inlöst och försäkringen ersätter enbart bilens värde eller du får reda på att du har överladdad en helbilsgodkänt bil?
Visst det går komma undan det vet vi alla....
Och om du inte mecka själv på och ner trimmet vid varjebesiktning. Räkna med en kostnad varje år för detta med.
Nej jag håller med Malcolm, dags för Honda och släppa en busbil med lite flås i. K20Z finns ju redan med turbo orginal i USA på RDX'n stoppa in den med lite mer krut och kanske 4x4 i en Civic/Accord. :wub:
Senast redigerad av YASH den 5 mars 2009, 14:32, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 14 februari 2009, 16:04
- Ort: E-town
Honda behöver inte en sån bil, såna bilar är bara roliga på motorvägen... Power is nothing without control! Dom bilarna säljer bara för att det är inne med massa hk nu igen. Tycker att Honda ska behålla typ samma motorstyrka(kanske lite mer bara) och satsa på ännu bättre vägegenskaper, och miljövänlighet...Dinos skrev:När kommer honda ut med någon bil som typ : Golf R32 som har 250 hk , och den här Forden som har 300 hk , Mazda MPS tex , ligga kvar på sina ynka 200 hk , dags för honda att komma med en (HB) som ligger mellan 250 hk - 300 hk nu !
EDIT: BTW tycker jag att denna forden likaså MPS är ruskigt fula.
- freddej
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
- Bil: Ford Focus RS mkII
- Namn: Fredrik Jonsson
- Ort: Uppsala
Nu är vi där igen med att jämföra nya bilar med gamla trimmade häckar som kan ge samma eller bättre prestanda för mindre pengar. Det är inte relevant i sammanhanget tycker jag. Snabbast och billigaste man kan tänka sig torde vara en gocart med en gammal supersport MC-motor. Det kan man säkert sätta ihop för bra mycket mindre än 50 000 SEK och den gör säkert 0-100 på under 3 sekunder.Steffo skrev:<!--quoteo(post=533115:date=5 Mar 2009, 09:56:46:name=Ricer Superstar)--><div class='quotetop'>QUOTE(Ricer Superstar @ 5 Mar 2009, 09:56:46) <a href="index.php?act=findpost&pid=533115"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->ingen ford på min gård Nya RS är över hypad, hade dom gjort den med 4x4 så hade den varit asgrym, för 319000 kan man köpa en volvo med den motorn, trimma skiten ur den och piska alla focusar... För en stylad och trimmad s70 med ett par år på nacken är mycket snyggare än det snorgröna monstret...
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kan inte mer än instämma med dig Steffo.
Har suttit och läst en del tester om forden och det väcker ett sjukt habegär.
Bla Drivers republic där den spöar subaru sti, inte illa för en framkrafsare.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 6 maj 2005, 14:33
- Bil: Ford Focus RS -03
- Namn: Per-Anders Gustafsson
Ja, "smaken är ju som baken" och det är ju bra!Ricer Superstar skrev:Honda behöver inte en sån bil, såna bilar är bara roliga på motorvägen... Power is nothing without control! Dom bilarna säljer bara för att det är inne med massa hk nu igen. Tycker att Honda ska behålla typ samma motorstyrka(kanske lite mer bara) och satsa på ännu bättre vägegenskaper, och miljövänlighet...
Men vare sig det gäller en Honda, Subaru eller en Ford så måste jag nog säga att de tillhör samma kategori av bilar, de har ju bara inte valt riktigt samma filosofi/väg (FWD-N/A, 4WD-Turbo, FWD-Turbo) för att nå sitt mål (dvs. få fram en kul och körbar bil ).
My two cents...
Senast redigerad av Focus RS den 5 mars 2009, 15:40, redigerad totalt 1 gånger.
inte me fords kvalite! :prop:George k skrev:snygg bil ,bra chassi och bra pris. kanske en del som går över till ford i framtiden
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol: