Nya Civic Type-R 2015

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

19 december 2015, 10:56

Såg att de var flera som fått sin bil i Sverige nu.

Grattis!!

Nice julklapp..
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic

19 december 2015, 12:22

Bästa julklappen på länge... om man ändå hade varit snäll iår ... :|
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Fredo
Wannabe
Wannabe
Bil: CTR CW GT #3140
Namn: Fredrik Bäckström

19 december 2015, 18:20

Första dagen med nya Type R GT.

Jaha, då har jag skitat ner den, varit på mediamarkt, Toys R Us, Pizza Hut, jobbat och åkt runt lite allmännt.

Kort sammanfattning av det hela till idag:

KÖPET
Ja, vad ska man säga. Honda gör verkligen riktigt bra produkter och min ÅF (Almevik) är verkligen fantastisk. Det har ju varit lite svajigt uppifrån beträffande information, men produkt + ÅF fick mig att inte avboka. Jag hoppas att framtida köp omgärdas av lite mer info, men mitt förtroende för bilen i sig och ÅF är orubbat.

LEVERANS
Oklanderligt som vanligt, och trevligt, och lite godis, och lite skratt. Bara två sommarhjul med hem dock pga att 2 hade transportskador (jag fick inte ens se dem, de var bortplockade). Sånt händer ju, hade varit trist om man skulle ha hämtat den på sommardäck förstås, men nu spelar det ingen roll.

UTSIDAN
Nya CTR är en synnerligen svårfotograferad bil, tro mig jag har försökt idag. Den är extremt "3 dimensionell" om ni förstår vad jag menar. I verkligheten ser den inte alls så "platt" ut som den gör i sidobilderna och framskärmen ser inte heller så påklistrad ut som den gör på bild. Vingen bak är stor, det går inte att komma ifrån, men jag känner ändå att den ser mer homogen ut i verkligheten och jag har inga problem med att åka runt i den (jag är 40+, det finns en gräns för hur mycket japan jag klarar av). Summa - jag tycker den ser bra ut, den ser ut såsom den beter sig och det måste ju vara rätt.
Jag hade glömt hur låg Type R ändå är och det var inte många millimeter över mellan front och betong när jag parkerade utanför Toys R Us med grabbarna, var försiktiga innan ni har "hittat höjden"'. Standardfälgarna m röd rand tycker jag passar bra och den tar upp randen i fronten på ett bra sätt. Jag ångrar inte att jag kör samma fälgar för båda uppsättningar. Backkameran funkar bra, men det blir lätt fuktdroppar på den när man öppnar bakluckan. Faktum är att luckan i sig hamnar i ett lite skumt läge när man öppnar den så det droppar en del ner på ryggen när man rotar i skuffen. Kanske är ofrånkomligt, men jag tycker inte att jag känner igen det från andra bilar på samma sätt. Jag tycker att färgen (CW) är bra, den lyfter de svarta detaljerna i front, vinge, dörrhandtag mm på ett bra sätt. Helsvart är grymt, men detaljerna flyter ihop lite mer.

INSIDA
Rött, rött, rött. Interiören är trevlig och sportig, jag är glad att jag inte tog ngt interiör kit m röda detaljer, det hade blivit för mycket. Stolarna är riktigt bra, och ratten hamnar för mig i perfekt läge utan att skymma ngt (185 cm lång, 85 kilo). Instrumenteringen är logiskt placerad och gränssnittet i multidisplayen är ganska lätt att hitta rätt i. Lane assist är dock bara jobbigt så den får vila tills vidare. Mängden valbar information är stor och det är lätt att man tappar koncentrationen på vägen till en början. jag tror att man ganska snart hittar ett favoritupplägg och sedan låter den vara där. Nyckelfritt funkar bra, det funkar att ha nyckeln i jackfickan under körning, man måste inte lägga den i mittkonsollen. Å andra sidan så måste man ju låsa upp bilen och då har man redan nyckeln i handen så den lär väl bli liggande där ändå. Baksätet funkar bra om man inte är lång, då blir det lite trångt. 4 bältesplatser som i förra versionen. Det går tydligen att fälla upp sätet, men det är inte "magic seats", enl uppgift pga vikten. Lite synd för oss som kommer att köra bilen även som brukis, men jag förstår poängen. Sikten bakåt är kanske inte super, men man störs inte av den där listen i mitten som förut. Jag har inte instegsbelysning, men det lyser rött vid dörrhandtagen mm ändå och jag vet inte om jag kommer att bry mig om att pimpa den med mera ljus. Instegslisterna har jag inte heller ännu, det får jag klistra på senare om jag känner behovet och det kan nog bli så, de är en bra detalj och kanske de rent av skyddar lacken lite. Kanske åker på i samband med sommardäck och ett tidigt oljebyte.

LASTA
Stort utrymme och sedvanlig hatthylla. Inget konstigt där. Gummimattan till bagageutrymmet är ett givet tillval som jag ser det, den sitter perfekt och skonar bilen rejält. I kupen är det ungefär samma fack som vanligt. Man har stökat om lite under armstödet med 2 USB, 1 HDMI och 1 ladduttag samt en liten ursparning i ena kanten så att man kan dra igenom laddsladden utan att klämma den. Smart och praktiskt. Det enda jag saknar är det infällbara facket för solglasögonen (okej, lite skämskudde, men det är faktiskt ganska bra..)

KÖRA
Känns som jag minns den från provkörningen. Kör man den "gubbigt" på låga varv så är den ganska tam, vilket inte behöver vara en nackdel, det kan vara skönt att inte alltid rejsa också. Vridet är ok på låga varv men inte fantastiskt. Turbon vaknar vid 3000. Jag vet att flera påstår att turbon drar igång vid 2500 och det kanske den gör, men jag känner den inte där. Man ska upp rejält i varv för att få den att vakna till. Lite grovt kan man säga att den är beskedlig till 3000, rolig från 3000-5000 och spännande däröver. Med dagens upplägg (10 grader, vått och nya dubbdäck) är det dock inte läge att sträcka ut motorn mer än tillfälligt, det får bli lite mer stillsam inkörning fram tills sommardäcken. Lådan är precis lika bra som förr. Korta, distinkta steg. Bilen är stadig och ligger bra på vägen. R+ knappen gör den okristligt hård och jag tror att det med medpasagerare blir till att köra utan, men vill man ha roligt en dag på väg till jobbet eller köra på bana så gör den sig nog perfekt. Ljudnivån med dubbdäck är ganska hög och det som helt dominerar är vägljud. Motorn låter bra, men utgör en ganska diskret del av ljudbilden från förarplatsen. Återigen, säkert annorlunda på sommardäck. Jag skulle säga att ljudnivån är acceptabel, men det är ingen drömbil för långväga motorvägspendling.

BROMSAR
Kan inte riktigt uttala mig, har ju bara kört landsväg och stadstrafik och där räcker de förstås mer än väl. Dom röda oken håller ungefär samma färg som randen i fälgen vilket funkar bra.

SUMMA
Efter bara en dag. Nöjd. Jag tror det är en svårslagen bil för de pengarna. Den är stabil, rolig om man låter den komma upp i varv och både exterör och interiör fungerar bättre än väntat. Den fungerar säkert bra även som bruksbil om man inte är fler än 4 i familjen och inte måste ha dragkrok eller väldigt mycket packning. Det hade helt klart varit roligare att få den levererad på sommardäck, men det är som det är.

Nu återstår att läsa igenom instruktionsboken, eller i alla fall väl valda delar. Det finns en del saker som jag måste lära mig, som att den inte slår av lyktorna när jag stänger av bilen och har lyset i auto-läge eller hur man importerar kontakter från telefonen. Men det är ju lyxproblem.

TIll er som fått ut era bilar - grattis!
Till er som fortfarande väntar - Ni väntar på ngt bra, ligg på och ge inte upp!
Till alla på forum - God jul!

/Fredrik
"Dina nackhår reser sig. Ditt hjärta bankar. Brevet från Honda har kommit"
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

19 december 2015, 18:30

Jag bor i Norrköping och hoppas man får se din underbara bil mycket i sommar. ;)

Jag och Lars ska se till att va bättre på Östergötland träffar. Och då måste du komma förbi och säga hej.

Grattis till dig!
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

20 december 2015, 00:19

Trevligt, jag tror dock inte du behöver ta upp nyckeln ur fickan för att låsa upp, det räcker med att ta i handtaget med nyckeln i fickan om jag inte minns fel :)

Och än så länge väntar jag fortfarande på besked.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut

20 december 2015, 00:33

Keyless inkluderar keyless entry dvs att den låses upp när du rör handtaget och låser sig när du tycker den lilla svarta gummiknappen.

Belysningen är igång i autoläge i ett förvalt antal sekunder när du låser eller låser upp bilen och är en del av ett "följa hem" läge. Justeras genom att dra handbromsen och gå in i inställningar i I-mid.

Telefonboken importerar du genom att gå in i inställningar i honda connecten, väljer telefon och sen väljer automatisk synkning (vill jag minnas att det heter).
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Fredo
Wannabe
Wannabe
Bil: CTR CW GT #3140
Namn: Fredrik Bäckström

20 december 2015, 10:59

Tack Eisenhut för info, ska ut och leka nu under förmiddagen. Hann läsa igår om lysena, 15 sekunder tror jag det stod. Jag hann aldrig upptäcka det, man har ju inte riktigt det tålamodet...
"Dina nackhår reser sig. Ditt hjärta bankar. Brevet från Honda har kommit"
Sammen
Användare
Användare
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

20 december 2015, 15:34

Känns som det är på plats med ett ÄNTLIGEN!

Hoppas du kan lämna trubblet bakom dig nu och njuta av bilen.
GSXswe
Användare
Användare
Bil: Ingen Honda kvar... :-/
Namn: Janne Horn

22 december 2015, 08:43

Fredo, det var alltså dig jag såg på motorvägen mellan Norrköping och Linköping igår? :) Jag körde upp bredvid dig i en röd Type R FN2.

Nya Type R är jäkligt mycket snyggare i verkligheten än på bild måste jag säga, känns inte alls "för mycket" som bilderna ibland kan få en att känna.
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten

22 december 2015, 14:58

I GREVENS TID!

Bild
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Användarvisningsbild
Erajk
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson

22 december 2015, 15:39

Fan va grym!!!!
Man blir ju riktigt sugen! :mrgreen:
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

22 december 2015, 15:50

Fan va kul Kalle!!
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

heyyio
Användare
Användare
Bil: Honda FN2
Namn: Charlie Bergström

22 december 2015, 17:19

Härligt att dom kommer nu! Godjul ! :lol:
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Namn: Andreas Norberg

22 december 2015, 22:32

Möte en biltransport i Malmö lastad med Civic Type - R idag...
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

22 december 2015, 23:16

Äntligen. Och torrt ute var det också, en stund...
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

22 december 2015, 23:38

Gött Pasen!!
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Användarvisningsbild
Daugaard
Ordförande Gold
Ordförande Gold
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Been thanked: 11 times

23 december 2015, 12:47

Grattis grabbar!
Jäklar vad avis jag är nu!
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande* 070-53 41 431
Trackstar/Brukis/7-sits
BA4/GP1/RW2
HPC Swish: 1230 334 235
greven78
Wannabe
Wannabe
Bil: Audi A6
Namn: Marcus Mörner

23 december 2015, 14:02

Var i Kungsbacka och kollade på en vit och en svart nu. Som många tidigare sagt så ser dem väldigt mycket bättre ut i verkligheten. Jag är en av dem som varit skeptiska till bilens utseende då de ser lite UFO lika ut.

Den svarta som stod där var riktigt fin, detaljerna på t.e.x skärmbreddaren fram smälter in bättre än på den vita som jag tycker ser lite påklistrat ut.

Helt ärligt så funderade jag faktiskt på att köpa den svarta på direkten, jag är ganska spontan och impulsiv av mig så hade säljaren jobbat lite mer på mig samt erbjudit mig en bra deal så hade jag kanske rullat iväg med den ;)
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

23 december 2015, 14:08

KÖP den Marcus. :)
Vi måste ju ha en rullandes i Götet.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Sammen
Användare
Användare
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

23 december 2015, 14:14

greven78 skrev: Helt ärligt så funderade jag faktiskt på att köpa den svarta på direkten, jag är ganska spontan och impulsiv av mig så hade säljaren jobbat lite mer på mig samt erbjudit mig en bra deal så hade jag kanske rullat iväg med den ;)
Med tanke på att efterfrågan för tillfället överstiger tillgången är det nog svårt att få till någon extra bra deal. :)

Hade jag inte varit så förnuftig av mig hade jag nog också allvarligt övervägt ett byte...
greven78
Wannabe
Wannabe

23 december 2015, 14:16

Sammen skrev:
greven78 skrev: Helt ärligt så funderade jag faktiskt på att köpa den svarta på direkten, jag är ganska spontan och impulsiv av mig så hade säljaren jobbat lite mer på mig samt erbjudit mig en bra deal så hade jag kanske rullat iväg med den ;)[/

Med tanke på att efterfrågan för tillfället överstiger tillgången är det nog svårt att få till någon extra bra deal. :)

Hade jag inte varit så förnuftig av mig hade jag nog också allvarligt övervägt ett byte...
Ja så är det . Jag väntar på Focus RS också så jag kan se den live, sen kanske man tar ett beslut.

Blir det en CTR så blir det en svart alla dagar i veckan.
greven78
Wannabe
Wannabe

23 december 2015, 14:16

{BÅGEN} skrev:KÖP den Marcus. :)
Vi måste ju ha en rullandes i Götet.
Hetsa mig inte !! ;)
sohe
Användare
Användare
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin

24 december 2015, 20:43

Tack för bra och utförlig sammanfattning. Jag hade också tagit en svart om inte svart varit svart 7 dagar i veckan :D känns bra med min röda men den ser klart farligast ut i svart. Nu är man bra sugen hoppas min hinner till April som lovat blir det såhär lite vinter blir det kanske tidigare. Tycker alla andra fokuserar för mycketnpa att den ser extrem ut det lirar helt okej i verkligheten enligt mig. Det är ofta det dom skaver i början som blir bra i längden.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

24 december 2015, 22:11

Jag börjar tycka den ser lite för tam ut redan :P
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

25 december 2015, 10:54

pasen skrev:Jag börjar tycka den ser lite för tam ut redan :P

Haha Pasen!! Wtf :)
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
greven78
Wannabe
Wannabe

25 december 2015, 15:50

sohe skrev:Tack för bra och utförlig sammanfattning. Jag hade också tagit en svart om inte svart varit svart 7 dagar i veckan :D känns bra med min röda men den ser klart farligast ut i svart. Nu är man bra sugen hoppas min hinner till April som lovat blir det såhär lite vinter blir det kanske tidigare. Tycker alla andra fokuserar för mycketnpa att den ser extrem ut det lirar helt okej i verkligheten enligt mig. Det är ofta det dom skaver i början som blir bra i längden.
Jag har bara sett vit och svart i verkligheten, skulle gärna se röd också innan jag uttalar mig ;)

Pasen, vad har du för färg på din?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

25 december 2015, 16:37

Vit
Accord, EK4, S2000
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

25 december 2015, 21:08

Jag är svårt svag för den röda, gör sig väldigt bra med svarta detaljerna.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

25 december 2015, 21:35

Premiärshoppade idag. 3 pers och en 55" TV var inga problem. Plus i kanten där! Hade nog inte gått med accorden, tveksamt om det ens hade gått om jag hade haft kombin...
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

26 december 2015, 02:32

Sälj accorden å köp vinterdäck nu :)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Skriv svar