Civic 2017. Snyggaste Hondan hittills (förutom NSX 2015 )

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Focusrite
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

1 november 2015, 21:29

http://www.autoexpress.co.uk/honda/civi ... -the-style

Jag tycker Coupén är hur snygg som helst - speciellt snett bakifrån. Möjligtvis att bakänden skulle vara lite högre/större så det blir mer "Hatchback", men annars grymt snygg. Sedanen är väl sådär - jag är lite allergisk mot sedaner, men den är okey.
Med en 1.5 liters turbo på drygt 200hk som utlovas låter det definitivt lovande!!
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4040
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

1 november 2015, 22:50

Tror någon av dem nya 1l och 1.5l båda med turbo hittar ner i euro Civic? Såg ett klipp på NSX och i bakgrunden fanns en Euro Civic med texten "Turbo VTEC" på bakre dörrarna i nederkant. Såg ut som vanlig Civic Sport och inte CTR. Fanns även Acura RLX med texten " 10 - speed automatic gearbox"...
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3129
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

2 november 2015, 09:10

Den blåa och svarta är väl hatchbacks båda två?
Tycker de ser rätt så bra ut i alla fall, coupen är ju såklart snyggast men det var ju bara en conceptbil.
Känns som turbomotorerna redan är typ 5 år försena så det vore ju ren katastrof om de nu inte kommer till våra euromodeller.
Jontis
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

2 november 2015, 09:37

Här kan man få rätt bra hintar om hur det kommer att se ut för föraren.
HondaPro Jason Testar 10thn gen civic sedan
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Sammen
Användare
Användare
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

2 november 2016, 01:20

Är i Los Angeles och här fullkomligt kryllar det av nya Civic på gatorna, tyckte jag hörde att det är den mest sålda bilen i Kalifornien för tillfället.

Tycker den ser riktigt bra ut och det ska bli spännande att se om det blir några ändringar till den europeiska marknaden och vilka drivlinor den kommer finnas med här.
Clabbe
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 808
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България

2 november 2016, 18:03

Ser ut som Merca från sidan och Volvo i röven..
Благодаря мутра!
Lars P
Lärd
Lärd
Inlägg: 1248
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Linköping
Kontakt:

2 november 2016, 23:01

Jag gillar den inte alls :(, men den kanske växer på mig. Brukar ha svårt för de flesta Hondor precis när dom släpps.

Nya CR-V dock, den kommer jag absolut köpa en till frugan.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Tesla Model S -17
NSX -91 Vit
EK4 K20 Swap -99 Svart TILL SALU!
Accord -93 Biltransport
CR-X 1,5 -84
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
BMW M6 E64 Cab -07 TILL SALU!
Sammen
Användare
Användare
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

3 november 2016, 07:16

Clabbe skrev:Ser ut som Merca från sidan och Volvo i röven..
Har svårt att se de likheterna... vilken Volvo skulle den vara lik bakifrån?

Smaken är som baken men med som de flesta bilar behöver man se den i verkligheten för att verkligen få en uppfattning om utseendet. Har inte koll på måtten men jag tycker den ser ganska stor ut.
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2182
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3/KB1
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 7 times
Been thanked: 17 times

3 november 2016, 07:27

Jag tycker att den ser hemsk ut :lol:
Har Honda anlitat Rockstar Games för att designa sina nya bilar?
Användarvisningsbild
four
Lärd
Lärd
Inlägg: 1149
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Been thanked: 1 time

3 november 2016, 12:58

Rätt snygg, men baken...nja sådär va ;) men somsagt brukar ju va en annan sak i verkligheten.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3129
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

29 november 2016, 18:34

Verkar finnas bra med pulver i den lilla turbomotorn :)
Sammen
Användare
Användare
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

30 november 2016, 11:47

fonzeka skrev:Verkar finnas bra med pulver i den lilla turbomotorn :)
Imponerande!

Ska ta mig en ordentlig funderare när den kommer till Sverige (i vår?). Kanske dags att byta Accorden? Men automat-lådan blir väl en CVT?

Ska bli spännande att se vad Honda kan få fram för maskiner när de börjat lära sig turbo-tekniken. Hittills har jag vari emot downsizing....
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 479
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

21 januari 2017, 17:51

Hur blir det med möjlighet till dragkrok på nya Civic?

Med tanke på att avgaset går ut i mitten...
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 2237
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

21 januari 2017, 18:41

De kanske gör som med Ford focus st kombi.

Den går att få med dragkrok, då sätter de utblåset på varsin sida.
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1858
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

21 januari 2017, 18:56

Bara sport och sport plus som får utblåsen i mitten. Alla andra går att få med krok men Prestige är den som är läpmligast då den är den enda som får 1.5 motorn utan mittblås.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Integra Si JRSC -94
Mercedes-Benz C220d -16

Kört:
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d Elegance -15
Civic 1.8 sport -06
Jazz -04
Delsol VTi -93
Civic ESi -92
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 479
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

21 januari 2017, 19:19

http://www.honda.se/cars/get-a-brochure ... 161215.pdf

Hmm. ser ut som Prestige också har utblåsen i mitten?
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1858
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

22 januari 2017, 12:18

Den infon jag fick se så ska prestige vara som sport plus fast exkl sportpaketet. Fick dessutom specifikt infon att Prestige är vägen att gå med dragkrok så det står nog fel i prislistan.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Integra Si JRSC -94
Mercedes-Benz C220d -16

Kört:
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d Elegance -15
Civic 1.8 sport -06
Jazz -04
Delsol VTi -93
Civic ESi -92
Användarvisningsbild
Johnnie Who
Användare
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 december 2012, 13:32
Bil: CTR FK8
Namn: Jonny
Ort: Halmstad

22 januari 2017, 12:29

Sammen skrev:
fonzeka skrev:Verkar finnas bra med pulver i den lilla turbomotorn :)
Imponerande!

Ska ta mig en ordentlig funderare när den kommer till Sverige (i vår?). Kanske dags att byta Accorden? Men automat-lådan blir väl en CVT?

Ska bli spännande att se vad Honda kan få fram för maskiner när de börjat lära sig turbo-tekniken. Hittills har jag vari emot downsizing....
Honda har väl inga problem med turbo-teknik. Vill minnas att de totaldominerade F1 på den tiden då turbo satt i F1-bilarna.
mvh/
Jonny
Sammen
Användare
Användare
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

28 januari 2017, 12:44

Johnnie Who skrev:
Sammen skrev:
fonzeka skrev:Verkar finnas bra med pulver i den lilla turbomotorn :)
Imponerande!

Ska ta mig en ordentlig funderare när den kommer till Sverige (i vår?). Kanske dags att byta Accorden? Men automat-lådan blir väl en CVT?

Ska bli spännande att se vad Honda kan få fram för maskiner när de börjat lära sig turbo-tekniken. Hittills har jag vari emot downsizing....
Honda har väl inga problem med turbo-teknik. Vill minnas att de totaldominerade F1 på den tiden då turbo satt i F1-bilarna.
Har inte nämnt något om problem? Nu är jag väldigt dåligt insatt i Formel 1 men vilka år pratar du om nu?

Som världens största motortillverkare har man självklart erfarenhet av turboöverladdning men man har väl inte använt det i standardbilar tidigare (bortsett från diesel)? Då handlar det om att få till starka motorer men bra karaktär och låg förbrukning samt att man lyckas behålla samma skottsäkra driftsäkerhet som man haft tidigare. Därför ska det bli spännande att se hur de nya överladdade motorer är och vad de presterar (det jag läst låter väldigt lovande) samt vad man kommer att lyckas åstadkomma i framtiden. Tror det kan bli ett lyft för hela märket.
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3129
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

28 januari 2017, 13:23

Honda har haft turbo på standardbilar tidigare, eller åtminstonde två som jag kan nämna på rak arm.
Acura RDX i mitten av tvåtusentalet och City turbo i början på åttitalet :D
De ligger onekligen klart efter men vi får hoppas att de kommer tillbaka desto starkare nu.
sohe
Användare
Användare
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

31 januari 2017, 15:23

Type-R är för att vara Turbo-bil snudd på perfekt. Så det finns potential och kunnande. Det blir ju lite segt för normalbilisten om man varit van med turbo. Tyckte min Accord 2.4 kunde behövt mer puff i botten.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Sammen
Användare
Användare
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

1 april 2017, 11:15

I torsdags var jag och klämde och tog en provtur med en 1.5T Prestige med CVT och blev rejält imponerad av drivlina och hela bilen f.ö. Den enda besvikelsen var att jag tyckte regn och grussprut hördes väl mycket.

När jag gick dit hade jag eg inga större tankar på ett byte då jag är väldigt nöjd med min Accord men såklart blev man sugen och jag tittade på en Silverfärgad Prestige de hade hemma som "llagerbil" och som jag kunde få på några dagar. Dock tror jag förnuftet segrar och jag tyckte det var väl mycket pengar i mellan om jag skulle byta in min Accord. Dessutom så tror jag Sport är modellen för mig och inte Prestige. Elvärme i baksätet och läderklädsel kan jag vara utan, då tar jag hellre dubbla utblås i mitten. ;)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 4979
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 16 times
Been thanked: 22 times

1 april 2017, 12:31

Tänk på att dragkrok kan bli ett problem med utblåset i mitten :) om du nu behöver ett sånt.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Blitzwing
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 1506
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: DC2K & GD1
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

1 april 2017, 13:02

Provkörde faktiskt en 1.0 med CVT i måndags och den var riktigt trevlig, gick förbannat tyst och den sjustegade lådan var klart imponerande!

Inte dags att byta ut Jazzen än, men en sån här Civic eller HRV om den kommer med dessa nya motorer kan klart bli alternativ i framtiden.
Robin Persson | K som i Kent-Ove
Sammen
Användare
Användare
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

1 april 2017, 15:16

pasen skrev:Tänk på att dragkrok kan bli ett problem med utblåset i mitten :) om du nu behöver ett sånt.
Nej, dragkrok har jag faktiskt aldrig saknat. Däremot takräcke så därför får det bli en Sport istället för Sport Plus vid ett eventuellt köp då solluckan/glastaket omöjliggör det vad jag förstått så Sport Plus kan alltså varken ha takräcke eller dragkrok.
Blitzwing skrev:Provkörde faktiskt en 1.0 med CVT i måndags och den var riktigt trevlig, gick förbannat tyst och den sjustegade lådan var klart imponerande!
Lådan är steglös men har sju simulerade växlar som jag förstod det. Helt klart klasser bättre än de steglösa lådor jag har erfarenhet av.

Ska bli intressant att se lite "riktiga" förbrukningssiffror med tiden.
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3927
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Been thanked: 1 time
Kontakt:

1 april 2017, 17:40

Steglösa lådan på dom äldre Jazzarna där alternativet var en femväxlad manuell låda verkar ha varit helt okej med tanke på att du får ett större spann på utväxlingen och därför får ner förbrukningen trots större förlust i drivlinan.
Men nu när manuella lådan har ett större spann så är den steglösa automatlådan slöare, törstigare och kostar 15.000kr extra. Jag har inte kört någon utav dom i Civicen men i teorin så bör man verkligen ha behov av att lägga undan vänsterdojan för att motivera automatlådeköpet.
Spana dessutom in Hondatas film där dom har ökat på effekten med några tior och sedan testkört. Dom verkar inte så imponerade.
Jag hade hoppats på en sjuväxlad konventionell låda så som man kan finna i bland annat Mercedes framhjulsdrivna varianter.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4040
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

1 april 2017, 23:52

Där har du lite fel Johan.

1.0 med CVT är både snabbare och dricker mindre än manuell dito. Endast vid landsvägskörning är manuell marginellt snålare.
Puss
1.5 med CVT är lika snabb till 100 som manuell och bränsleförbrukning är i princip indentisk.

Löjligt lika.

Toppfarten är lägre för CVT.

Min peng faller på CVT trots 15k i tillägg.

Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3927
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Been thanked: 1 time
Kontakt:

2 april 2017, 00:07

1.0 känns inte ens relevant med sin kamrem men det kanske den är för somliga och då talar det mesta för CVT.
Men för 1.5 så är siffrorna ändå till fördel för manuella, framför allt i stadstrafik (7.4 vs 7.9).
Toppfarten skiljer 20km/h (220 vs 200).
Vikten är högre (1364 vs 1397).
Dragvikten är lägre (1400 vs 1000).
Sen har du ju som sagt begränsningarna i växellådan den dagen du vill ha upp den till ~231 häst.

Samt att du har betalat 15 lax för dessa försämringar som när man lägger ihop allt (slöare i acc, toppfart, dyrare i drift och inköp) så ser det på pappret ut som en ganska dålig affär. Men sitter man i köer mest hela dagen och är nöjd med effekten så är det absolut trevligt med automat och jag gillade CVT som är på Jazz Hybrid när man ska snärta runt i stan :)
Hoppas på en fyrhjulsdriven kombi Type S med 7/9 växlad normal låda och ger aldrig upp drömmen ;)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4040
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

2 april 2017, 00:31

Fortfarande väldigt lite som skiljer dem åt gällande sås och acc. Sedan tror jag CVT - lådan pallar en del effekt? Dragkrok kan vi ändå glömma till Sporten.

Nu är vi lite åt fel håll så att säga då vi är lite nördiga gällande Honda.

Gemene man väljer nog trots allt automat då detta är framtiden inom bilindustrin ( tyvärr för många).

Tycker CVT passar bra ihop med turbo maskin. Växlingarna känns klart bättre mot tidigare.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3129
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

2 april 2017, 01:00

Det är ju 20Nm mindre i båda CVT varianterna vilket känns rätt kasst.
Nu har jag aldrig kört en bil med variator men spontat känns det som jag skulle hata det i alla fall och definitivt inget jag skulle betala extra för :)
Skriv svar