Jag tycker Coupén är hur snygg som helst - speciellt snett bakifrån. Möjligtvis att bakänden skulle vara lite högre/större så det blir mer "Hatchback", men annars grymt snygg. Sedanen är väl sådär - jag är lite allergisk mot sedaner, men den är okey.
Med en 1.5 liters turbo på drygt 200hk som utlovas låter det definitivt lovande!!
Tror någon av dem nya 1l och 1.5l båda med turbo hittar ner i euro Civic? Såg ett klipp på NSX och i bakgrunden fanns en Euro Civic med texten "Turbo VTEC" på bakre dörrarna i nederkant. Såg ut som vanlig Civic Sport och inte CTR. Fanns även Acura RLX med texten " 10 - speed automatic gearbox"...
Den blåa och svarta är väl hatchbacks båda två?
Tycker de ser rätt så bra ut i alla fall, coupen är ju såklart snyggast men det var ju bara en conceptbil.
Känns som turbomotorerna redan är typ 5 år försena så det vore ju ren katastrof om de nu inte kommer till våra euromodeller.
Är i Los Angeles och här fullkomligt kryllar det av nya Civic på gatorna, tyckte jag hörde att det är den mest sålda bilen i Kalifornien för tillfället.
Tycker den ser riktigt bra ut och det ska bli spännande att se om det blir några ändringar till den europeiska marknaden och vilka drivlinor den kommer finnas med här.
Clabbe skrev:Ser ut som Merca från sidan och Volvo i röven..
Har svårt att se de likheterna... vilken Volvo skulle den vara lik bakifrån?
Smaken är som baken men med som de flesta bilar behöver man se den i verkligheten för att verkligen få en uppfattning om utseendet. Har inte koll på måtten men jag tycker den ser ganska stor ut.
Bara sport och sport plus som får utblåsen i mitten. Alla andra går att få med krok men Prestige är den som är läpmligast då den är den enda som får 1.5 motorn utan mittblås.
Den infon jag fick se så ska prestige vara som sport plus fast exkl sportpaketet. Fick dessutom specifikt infon att Prestige är vägen att gå med dragkrok så det står nog fel i prislistan.
fonzeka skrev:Verkar finnas bra med pulver i den lilla turbomotorn
Imponerande!
Ska ta mig en ordentlig funderare när den kommer till Sverige (i vår?). Kanske dags att byta Accorden? Men automat-lådan blir väl en CVT?
Ska bli spännande att se vad Honda kan få fram för maskiner när de börjat lära sig turbo-tekniken. Hittills har jag vari emot downsizing....
Honda har väl inga problem med turbo-teknik. Vill minnas att de totaldominerade F1 på den tiden då turbo satt i F1-bilarna.
Har inte nämnt något om problem? Nu är jag väldigt dåligt insatt i Formel 1 men vilka år pratar du om nu?
Som världens största motortillverkare har man självklart erfarenhet av turboöverladdning men man har väl inte använt det i standardbilar tidigare (bortsett från diesel)? Då handlar det om att få till starka motorer men bra karaktär och låg förbrukning samt att man lyckas behålla samma skottsäkra driftsäkerhet som man haft tidigare. Därför ska det bli spännande att se hur de nya överladdade motorer är och vad de presterar (det jag läst låter väldigt lovande) samt vad man kommer att lyckas åstadkomma i framtiden. Tror det kan bli ett lyft för hela märket.
Honda har haft turbo på standardbilar tidigare, eller åtminstonde två som jag kan nämna på rak arm.
Acura RDX i mitten av tvåtusentalet och City turbo i början på åttitalet
De ligger onekligen klart efter men vi får hoppas att de kommer tillbaka desto starkare nu.
Type-R är för att vara Turbo-bil snudd på perfekt. Så det finns potential och kunnande. Det blir ju lite segt för normalbilisten om man varit van med turbo. Tyckte min Accord 2.4 kunde behövt mer puff i botten.
I torsdags var jag och klämde och tog en provtur med en 1.5T Prestige med CVT och blev rejält imponerad av drivlina och hela bilen f.ö. Den enda besvikelsen var att jag tyckte regn och grussprut hördes väl mycket.
När jag gick dit hade jag eg inga större tankar på ett byte då jag är väldigt nöjd med min Accord men såklart blev man sugen och jag tittade på en Silverfärgad Prestige de hade hemma som "llagerbil" och som jag kunde få på några dagar. Dock tror jag förnuftet segrar och jag tyckte det var väl mycket pengar i mellan om jag skulle byta in min Accord. Dessutom så tror jag Sport är modellen för mig och inte Prestige. Elvärme i baksätet och läderklädsel kan jag vara utan, då tar jag hellre dubbla utblås i mitten.
pasen skrev:Tänk på att dragkrok kan bli ett problem med utblåset i mitten om du nu behöver ett sånt.
Nej, dragkrok har jag faktiskt aldrig saknat. Däremot takräcke så därför får det bli en Sport istället för Sport Plus vid ett eventuellt köp då solluckan/glastaket omöjliggör det vad jag förstått så Sport Plus kan alltså varken ha takräcke eller dragkrok.
Blitzwing skrev:Provkörde faktiskt en 1.0 med CVT i måndags och den var riktigt trevlig, gick förbannat tyst och den sjustegade lådan var klart imponerande!
Lådan är steglös men har sju simulerade växlar som jag förstod det. Helt klart klasser bättre än de steglösa lådor jag har erfarenhet av.
Ska bli intressant att se lite "riktiga" förbrukningssiffror med tiden.
Steglösa lådan på dom äldre Jazzarna där alternativet var en femväxlad manuell låda verkar ha varit helt okej med tanke på att du får ett större spann på utväxlingen och därför får ner förbrukningen trots större förlust i drivlinan.
Men nu när manuella lådan har ett större spann så är den steglösa automatlådan slöare, törstigare och kostar 15.000kr extra. Jag har inte kört någon utav dom i Civicen men i teorin så bör man verkligen ha behov av att lägga undan vänsterdojan för att motivera automatlådeköpet.
Spana dessutom in Hondatas film där dom har ökat på effekten med några tior och sedan testkört. Dom verkar inte så imponerade.
Jag hade hoppats på en sjuväxlad konventionell låda så som man kan finna i bland annat Mercedes framhjulsdrivna varianter.
1.0 med CVT är både snabbare och dricker mindre än manuell dito. Endast vid landsvägskörning är manuell marginellt snålare.
Puss
1.5 med CVT är lika snabb till 100 som manuell och bränsleförbrukning är i princip indentisk.
1.0 känns inte ens relevant med sin kamrem men det kanske den är för somliga och då talar det mesta för CVT.
Men för 1.5 så är siffrorna ändå till fördel för manuella, framför allt i stadstrafik (7.4 vs 7.9).
Toppfarten skiljer 20km/h (220 vs 200).
Vikten är högre (1364 vs 1397).
Dragvikten är lägre (1400 vs 1000).
Sen har du ju som sagt begränsningarna i växellådan den dagen du vill ha upp den till ~231 häst.
Samt att du har betalat 15 lax för dessa försämringar som när man lägger ihop allt (slöare i acc, toppfart, dyrare i drift och inköp) så ser det på pappret ut som en ganska dålig affär. Men sitter man i köer mest hela dagen och är nöjd med effekten så är det absolut trevligt med automat och jag gillade CVT som är på Jazz Hybrid när man ska snärta runt i stan
Hoppas på en fyrhjulsdriven kombi Type S med 7/9 växlad normal låda och ger aldrig upp drömmen
Fortfarande väldigt lite som skiljer dem åt gällande sås och acc. Sedan tror jag CVT - lådan pallar en del effekt? Dragkrok kan vi ändå glömma till Sporten.
Nu är vi lite åt fel håll så att säga då vi är lite nördiga gällande Honda.
Gemene man väljer nog trots allt automat då detta är framtiden inom bilindustrin ( tyvärr för många).
Tycker CVT passar bra ihop med turbo maskin. Växlingarna känns klart bättre mot tidigare.
Det är ju 20Nm mindre i båda CVT varianterna vilket känns rätt kasst.
Nu har jag aldrig kört en bil med variator men spontat känns det som jag skulle hata det i alla fall och definitivt inget jag skulle betala extra för