Bygget klart!!

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
b3tr3
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:34

30 augusti 2004, 08:56

Ser riktigt bra ut!
bilen såld!
Hojen köpt!
Hornet 600 -98 (100 hk, 171 kg)


Andreas Kanstrup
Niklas Lilja
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 juli 2004, 21:52
Namn: Niklas Lilja
Ort: Ängelholm
Kontakt:

1 september 2004, 15:40

Mappning och bänkning sker på fredag.

Återkommer då med resultatet, men tror det kommer landa på runt 190hk.
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
[url]www.lmp-engineering.se[/url]
Kvalité till alla!

/Niklas Lilja
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

1 september 2004, 15:44

<!--QuoteBegin-Niklas Lilja+1 Sep 2004, 15:40:46--><div class='quotetop'>QUOTE(Niklas Lilja @ 1 Sep 2004, 15:40:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Mappning och bänkning sker på fredag.

Återkommer då med resultatet, men tror det kommer landa på runt 190hk.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
he he he... 190hk... mumma!!!
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2617
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

4 september 2004, 20:57

Hur gick det?
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Bratten
Användare
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: 2 juni 2004, 11:30
Ort: Trollhättan
Kontakt:

4 september 2004, 22:08

Ja vad blev resultatet???
<span style='color:blue'>PETER BRATT
CIVIC 1,8VTi</span>

<a href="http://hem.bredband.net/bratten/" target="_blank">http://hem.bredband.net/bratten/</a> -MER BYGGBILDER MM
<a href="http://www.rnr.se" target="_blank">RNR.SE</a>
<a href="http://www.streetcars.se" target="_blank">Streetcars.se</a>
Tack till: Creatix.se - Coffe.dk - RaidoPower.com - Xtremt.se
grahn
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 juli 2004, 18:10

5 september 2004, 00:20

snyggt! GRYYYMT impad över ditt grenrör [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
[b]Johan GrahN / <span style='color:red'>JGN</span> / HPC Norr[/b]

<span style='font-family:Geneva'>Har du frågor/funderingar om turbo konvertering
skicka ett PM så ska jag hjälpa till så gott jag kan.</span>
Sulle
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 juli 2004, 00:30
Ort: Tjockholmen

5 september 2004, 08:36

Kan ingen sammanfatta vad som är gjort med motorn för att leverera 190hk?

Hur som helst grymt bygge av en grym mekaniker. Lycka till med nya jobbet och bilen.
//Sulle Hepptas
.................................................................
Niklas Lilja
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 juli 2004, 21:52
Namn: Niklas Lilja
Ort: Ängelholm
Kontakt:

6 september 2004, 09:28

Tyvärr så blev det ingen mappning så dom på TS motor upptäckte att dom inte hade något chip när bilen var fastspänd i bänken. Så han sa att jag får komma tillbaka en annan gång, hmm tror inte det [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img].

Men fick en effekt kurva som bilen står nu och den var ju glädjande på sätt och vis. Fick 165hk vid varvstoppet, Vtec går in vid 7000rpm (kan ju inte ställa den högre med VAFCn [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]. Men när Vtec går i så börja effekten komma vid ca 7600rpm och går rakt upp. Mellan 7600 och 8100 (varvstopp) så fick jag 20hk [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... shock1.gif[/img]. Vridmoment kurvan började ifrån 2000 (började dra därifrån) ända till 7600 hade jag en rak linje på ca 145Nm en gick kurvan upp efter 7600 och avbröts av varvstoppet.

Bränsleblandningen är jätte fet och tändningen står inte 100 rätt heller så det finns mycket att hämta på mappning och tändning. Men framför allt att flytta varvstoppen upp mot 10000rpm skulle göra susen [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img].

Det possetiva i allt är att ALLT jag har gjort och räknat på i motorn verkar stämma så som grenröret, insugsröret, spjällhus m.m. Allt pekar på att mina kalkuleringar av längder och diametrar stämmer och att jag hoppas på att jag når mitt mål.

Återkommer med resultatet när jag gjort min mappning.

Mvh, Niklas
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
[url]www.lmp-engineering.se[/url]
Kvalité till alla!

/Niklas Lilja
maniac
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Ort: bor utanför norrköping

6 september 2004, 09:45

låter skumt att dom inte kollar att dom har grejer hemma innan dom åtar sig att mappa en motor .hoppas det löser sig hos någon som har grejer.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
infra
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 489
Blev medlem: 13 juni 2004, 16:15
Ort: Vellinge
Kontakt:

6 september 2004, 10:01

förvånar en inte det minsta.. dom har fan ingen koll där... hör många katastrofala historier om ts
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

10 september 2004, 16:21

Kan en bil någonsin bli perfekt?
NuKi
Användare
Användare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 juli 2004, 14:08
Bil: Accord Type S-06
Namn: Niklas Thidell

10 september 2004, 22:22

Håller med om TS.

Vilken alldeles fantastiskt fin Crx du har.

N
Niklas Thidell

Honda Accord Type S 2006
Polisen
Användare
Användare
Inlägg: 111
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:41
Ort: sthlm

11 september 2004, 10:20

165hk är ju endå bra på hjulen! vad blir det i motorn?
<span style='color:black'>Lars Lundholm</span>

det är inte farten som dödar, det är smällen.
eller som vi cowboys säger: its not the fart that kills, its the smell.
<Emil r0kkar
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:18
Kontakt:

9 oktober 2004, 10:28

Tjenna, grymt nice bil, har sett den o degglat några gånger här iäholm, för fan har aldrig åkt vtec så du får banne mig bjuda på en åktur i din bil nu i det närmsta =o)
[b][i]Emil Ahlgren //Ängelholm
"[/i][/b]Efter Regn kommer sol"
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

9 oktober 2004, 11:09

<!--QuoteBegin-Niklas Lilja+6 Sep 2004, 08:28:47--><div class='quotetop'>QUOTE(Niklas Lilja @ 6 Sep 2004, 08:28:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tyvärr så blev det ingen mappning ...
Bränsleblandningen är jätte fet och tändningen står inte 100 rätt heller ...<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kul att du lyckades bli klar! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

Har du set filmen från Sviestad?
Du är med där i Del1. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]

Nu förstår jag varför du inte pressade bilen det minsta, [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... drive1.gif[/img]
med tanke på att bilen inte var mappad!
Mvh Benci_Hovanyi
Benntla
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 oktober 2004, 21:50

9 oktober 2004, 11:53

Det var ett snyggt jobb.
Som gammal [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img] bilplåtslagare blir jag lite nyfiken på om du har några bilder från innan du började din renovering.
Mina tidigare Hondor:
Honda Quintet-83
Honda Accord-86
Honda Accord Aerodeck-93
Honda Civic 1,6-01
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

9 oktober 2004, 12:36

kan hålla med om de där med TS hört mycket ont om dom..

grym bil i övrigt. den var betydligt snyggare IRL än på bilderna måste jag säga..

M Linus
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

9 oktober 2004, 14:13

Bara för att man har ett företagsnamn betyder det väll inte att man är grym på att mappa. Det flesta som utger sig för att mappa bilar använder standardchipp som någon annan gjort. Jag kan lätt starta ett företag som heter "Advanced tuning" och sen skulle de flesta tyvärr anta att jag är övergrym. Dåligt exempel iof eftersom jag är övergrym [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] . [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 9 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
TriXiE77
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 866
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

9 oktober 2004, 15:32

kanske en dum fråga.. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img] men.. varför flyttar man UPP vtec?
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

10 oktober 2004, 10:50

<!--QuoteBegin-TriXiE77+9 Oct 2004, 14:32:27--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 @ 9 Oct 2004, 14:32:27)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->kanske en dum fråga.. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img] men.. varför flyttar man UPP vtec?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Beroende på villken Kamaxel man använder, blir övergången för optimal vridmoment från mittnocken till Vtec-nocken olika.

Man eftersträvar hela tiden optimal vridmoment, villket för standardkammen inträffar vid ca 5000rpm.
Från fabrik är den satt lite för högt, ca 5500rpm, därför känner man ett ryck när Vtecen går i. Detta är gjort för att sänka bränsleförbrukningen hos folk som glömmer bort att växla. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

Byter man till trimkamm så har den en mer aggresiv profil på mittnocken och är supervass på Vtec-nocken.
Här hamnar övergången mellan mitt-knockens vridmoment och Vtec-nockens vridmoment högre up i varvtalsregistret.
Däremot så är det värt att varva mer och motorn ger fortfarande kraft.

(Om man skulle sänka Vtec-aktiveringen på en sån stage-2 kamaxel
så tappar man vridmoment innan man kommer upp i optimal rpm.)
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
Kraft
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 811
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

12 oktober 2004, 19:27

<!--QuoteBegin-benci+10 Oct 2004, 09:50:15--><div class='quotetop'>QUOTE(benci @ 10 Oct 2004, 09:50:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-TriXiE77+9 Oct 2004, 14:32:27--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 @ 9 Oct 2004, 14:32:27)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> kanske en dum fråga..  [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]  men.. varför flyttar man UPP vtec?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Beroende på villken Kamaxel man använder, blir övergången för optimal vridmoment från mittnocken till Vtec-nocken olika.

Man eftersträvar hela tiden optimal vridmoment, villket för standardkammen inträffar vid ca 5000rpm.
Från fabrik är den satt lite för högt, ca 5500rpm, därför känner man ett ryck när Vtecen går i. Detta är gjort för att sänka bränsleförbrukningen hos folk som glömmer bort att växla. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

Byter man till trimkamm så har den en mer aggresiv profil på mittnocken och är supervass på Vtec-nocken.
Här hamnar övergången mellan mitt-knockens vridmoment och Vtec-nockens vridmoment högre up i varvtalsregistret.
Däremot så är det värt att varva mer och motorn ger fortfarande kraft.

(Om man skulle sänka Vtec-aktiveringen på en sån stage-2 kamaxel
så tappar man vridmoment innan man kommer upp i optimal rpm.) <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Mittnocken ÄR vtecnocken, bara en () [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

13 oktober 2004, 14:37

<!--QuoteBegin-Kraft+12 Oct 2004, 18:27:03--><div class='quotetop'>QUOTE(Kraft @ 12 Oct 2004, 18:27:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Mittnocken ÄR vtecnocken, bara en () [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja vet.
Jag menade rent öppningsmässigt, inte hur den är placerad rent fysiskt på kamaxeln.

Logiska mittnocken = nock-2 på kamaxeln
se bild:
Mvh Benci_Hovanyi
Niklas Lilja
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 juli 2004, 21:52
Namn: Niklas Lilja
Ort: Ängelholm
Kontakt:

13 oktober 2004, 17:45

<!--QuoteBegin-benci+9 Oct 2004, 10:09:33--><div class='quotetop'>QUOTE(benci @ 9 Oct 2004, 10:09:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Niklas Lilja+6 Sep 2004, 08:28:47--><div class='quotetop'>QUOTE(Niklas Lilja @ 6 Sep 2004, 08:28:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Tyvärr så blev det ingen mappning ...
Bränsleblandningen är jätte fet och tändningen står inte 100 rätt heller ...<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kul att du lyckades bli klar! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

Har du set filmen från Sviestad?
Du är med där i Del1. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]

Nu förstår jag varför du inte pressade bilen det minsta, [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... drive1.gif[/img]
med tanke på att bilen inte var mappad! <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hehe...

Det var lite synd att du bara fick med när jag körde mina två uppvärmningsvarv för att oljan i motorn och växellådan samt däcken skulle bli varma. Efter du slutade filma så började jag gasa fullt [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img], synd att du inte försökte hänga på då [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img].

För övrigt så har jag inte haft tid att åka iväg och mappa den än, men nu när det börjar bli lite kallare så satan vad den går [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img] vilket tyder på att motorn får på tok för mycket bränsle. Hoppas på att kunna få den mappad innan vintern.
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
[url]www.lmp-engineering.se[/url]
Kvalité till alla!

/Niklas Lilja
Niklas Lilja
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 juli 2004, 21:52
Namn: Niklas Lilja
Ort: Ängelholm
Kontakt:

13 oktober 2004, 17:47

<!--QuoteBegin-Benntla+9 Oct 2004, 10:53:46--><div class='quotetop'>QUOTE(Benntla @ 9 Oct 2004, 10:53:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det var ett snyggt jobb.
Som gammal [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img] bilplåtslagare blir jag lite nyfiken på om du har några bilder från innan du började din renovering.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jo jag har en massa bilder som jag la upp under byggets gång på det andra forumet, men när det togs bort så försvann också alla bilder. Sen har jag inte haft tid att lägga upp alla igen. Men kanske kommer nån gång när man får ett par timmar över.
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
[url]www.lmp-engineering.se[/url]
Kvalité till alla!

/Niklas Lilja
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd
Inlägg: 1231
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm

13 oktober 2004, 23:46

<!--QuoteBegin-Niklas Lilja+13 Oct 2004, 16:45:28--><div class='quotetop'>QUOTE(Niklas Lilja @ 13 Oct 2004, 16:45:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hehe...

Det var lite synd att du bara fick med när jag körde mina två uppvärmningsvarv för att oljan i motorn och växellådan samt däcken skulle bli varma. Efter du slutade filma så började jag gasa fullt  [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img], synd att du inte försökte hänga på då  [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img].<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Lugn bara,

Jag har filmat dig hela den rundan ca 7 min.
men var tvungen att klippa ner filmen för att inte bli för stor.

Men för din skull har jag gjort en specialare!!
Låt oss kalla det för "Niklas Lilja - Den nakna sanningen"
Du får se hela sekvensen från utsläpp tills du börjar kyla ner.
Och jag är efter dig, hack i häl, hela tiden.

Laddar upp den imorgon från jobbet, den är på ca 69 MB.

Fan vad sugen jag blev att köra bana igen, medan jag höll på att editera filmen!
Mvh Benci_Hovanyi
Henka
Användare
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 juli 2004, 23:28

14 oktober 2004, 17:33

Fan vilket klockrent jobb du har gjort med filmningen samt redigeringen Benci.
Fan vilken tillfällighet att vi träffades i Barkaby, jaj kul var det i alla fall att träffa en Hondabroder.
[b]<span style='color:red'>Henrik Reidemar</span>[/b]
<span style='color:red'>Uppland/Enköping
Medlems n.r 895
Civic ESI Sedan -94
[i]N/A trimmad 168hk[/i]
</span>
Skriv svar