Funderingar runt Accord 2.4 Type S

ENBART för motorrelaterade topics
the dennis
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 17 december 2005, 11:28
Ort: halmstad

13 januari 2006, 17:12

Hej!
Det är så här,min bror vill köpa min CTR som jag har haft nu mer än 3 år.Eftersom mina barn är rätt så stora killar behöver man ju lite mer plats naturligtvis.
Så nu undrar jag hur är det att köra den nya Accorden(funderat på den nya Type S eller lätt beg excutive)? Är lite rädd att motor ska inte räcka till eftersom man är van att köra någorlunda snabb bil och hur är det med accords väghållning?Senaste 7 år jag har haft ITR,ATR och nu CTR.
Kan ni hjälpa mig lite, ni som har erfarenhet av det här typ Sccote,AndersL,Dani,Yash,Stockholm divisionen& CO och naturligtvis alla andra????
Tack på förhand!
Dennis Christiansson
Charly
Användare
Användare
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

13 januari 2006, 17:50

<!--QuoteBegin-the dennis+13 Jan 2006, 18:12:19--><div class='quotetop'>QUOTE(the dennis 4 13 Jan 2006, 18:12:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hej!
Det är så här,min bror vill köpa min CTR som jag har haft nu mer än 3 år.Eftersom mina barn är rätt så stora killar behöver man ju lite mer plats naturligtvis.
Så nu undrar jag hur är det att köra den nya Accorden(funderat på den nya Type S eller lätt beg excutive)? Är lite rädd att motor ska inte räcka till eftersom man är van att köra någorlunda snabb bil och hur är det med accords väghållning?Senaste 7 år jag har haft ITR,ATR och nu CTR.
Kan ni hjälpa mig lite, ni som har erfarenhet av det här typ Sccote,AndersL,Dani,Yash,Stockholm divisionen& CO och naturligtvis alla andra????
Tack på förhand!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=230094"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Efter att ha kört en 2.4 två gånger så kan jag säga att den är inte våldsamt snabb, men det finns trimpotential. Till att börja med så finns den med 205hk original i usa trots miljölagar.
Hondata har däremot trollat upp motorns prestanda på en TSX 2.4 (samma bil) till 210 drivhjulshästar, innan var den på ca 180-185 drivhjulshästar.
Detta var med ECU, header och intake.
Medlem 427
NuKi
Användare
Användare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 juli 2004, 14:08
Bil: Accord Type S-06
Namn: Niklas Thidell

13 januari 2006, 18:11

Det låter ju lite spännande. Sedanen är ju våldsamt snygg oxå.

MVH
Niklas Thidell

Honda Accord Type S 2006
Borg#003
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:47

13 januari 2006, 18:25

[/quote]
Efter att ha kört en 2.4 två gånger så kan jag säga att den är inte våldsamt snabb
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=230103"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
[/quote]

Säg en Honda som är våldsamt snabb original, förutom NSX'en.
Har själv en 2.4 och kan bara lovorda den. Den känns piggare än min del Sol faktiskt.
Man åker som en gud i den, behagligt att ligga på landsväg med farthållaren på. Går tyst, och original stereon är kanon, sex högtalare + diskanter. Bageutrymmet kan jag inte heller klaga på, då jag får in barnvagn plus packning utan problem. Besinförbrukningen ligger väl i runda slängar på ca. 0,8.
<span style='color:gray'>Patric Borg
HPC member #003
Team Sol member #286

Honda CR-V Life Style -15
Honda del Sol VTI
Honda Accord 2.4 Executive
</span>
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Användare
Användare
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

16 januari 2006, 10:20

Jag är grymt imponerad av Accorden när det gäller körkänsla/väghållning. Tycker den är riktigt tajjt i kurvorna. (Jämfört med andra bilar jag kört i samma klass).

Det enklaste är väl att köra in till en Honda-handlare och provköra? Bilda dig en egen uppfattning. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Type-S är dessutom grymt snygg!!! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 januari 2006, 10:26

Måste nog också sålla mig till mängden som gillar 2.4:an, dessutom kan man ju få den i Type S nu och det är bara så rätt. Den har betydligt bättre chassi än CTR, Med ytterst små medel sparkar den CTR väghållningsmässigt.

Motorn tycker jag är utmärkt till sin storlek, den är väldigt flexibel.

Tror inte du blir missnöjd på ngt vis om du köper en Type S.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
AndersL
Användare
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 april 2005, 09:54
Ort: Löddeköpinge

16 januari 2006, 10:27

<!--QuoteBegin-Joakim Olsson+16 Jan 2006, 10:20:05--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson 4 16 Jan 2006, 10:20:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag är grymt imponerad av Accorden när det gäller körkänsla/väghållning. Tycker den är riktigt tajjt i kurvorna. (Jämfört med andra bilar jag kört i samma klass).

Det enklaste är väl att köra in till en Honda-handlare och provköra? Bilda dig en egen uppfattning. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Type-S är dessutom grymt snygg!!!  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=231086"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Word!
Denna motorn med en Hondata reflash borde räcka långt, även om man är van vid ATR, CTR.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
HansG
Användare
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: 2 augusti 2004, 09:56
Ort: Malmö

16 januari 2006, 11:56

Mmmm, Hondata reflash [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

[attachment=14796:attachment]

vtec-aktiveringen är lite för hög orig. (6000rpm), detta + lite till fixar hondata.
Senast redigerad av 1 HansG, redigerad totalt 16 gånger.
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Charly
Användare
Användare
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

16 januari 2006, 17:07

ja precis det jag sade fast det kanske inte någon läste... (hondata)

väghållningen trodde jag inte ens var värd att kommentera.. dvs den är grym.
Så grym att den blev en halv sekund snabbare än en S60R på en hyffsat knixig bana i ett engelskt test trots 110hk mindre.
Medlem 427
the dennis
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 17 december 2005, 11:28
Ort: halmstad

16 januari 2006, 21:28

Tackar så jätte mycket killar!!! Har varit en hel del ggr på Amerikanska TSX forumet och läst, alla verkar ju vara lyriska över bilen.
Jag och frugan har kommit redan överens det blir en TYPE S nu i år(vet ej bara vilken färg man ska ha) till henne och barnen och jag får vänta på nya CTR, till mig själv....
MVH DENNIS
Dennis Christiansson
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

16 januari 2006, 21:45

svart metallic alla ggr
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Charly
Användare
Användare
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

16 januari 2006, 22:09

<!--QuoteBegin-Hans G (f.d. hazzeman)+16 Jan 2006, 12:56:27--><div class='quotetop'>QUOTE(Hans G (f.d. hazzeman) 4 16 Jan 2006, 12:56:27)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Mmmm, Hondata reflash    [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

[attachment=14796:attachment]

vtec-aktiveringen är lite för hög orig. (6000rpm), detta + lite till fixar hondata.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=231121"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Har en graf här där den som sagt har över 210whp vid 6800 rpm ungefär.
Medlem 427
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Användare
Användare
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

17 januari 2006, 09:43

<!--QuoteBegin-Charly+16 Jan 2006, 23:09:41--><div class='quotetop'>QUOTE(Charly 4 16 Jan 2006, 23:09:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har en graf här där den som sagt har över 210whp vid 6800 rpm ungefär.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=231301"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tycker 210whp låter lite väl mycket för en original med bara mappning?
Får man det är det ju grymt! ~50hk med bara en ny map [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av 1 Joakim Olsson, redigerad totalt 17 gånger.
Charly
Användare
Användare
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

17 januari 2006, 11:58

jag ska scanna in grafen ikväll men det är inte enbart mappning men läs min första post istället.
Medlem 427
Borg#003
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:47

17 januari 2006, 13:14

Ska väl lägga till att jag körde den på Mantorp i våras på banträffen och måste bara få berömma bromsarna som höll och kändes riktigt stabila. Väghållningen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] .
Senast redigerad av 1 Borg#003, redigerad totalt 17 gånger.
<span style='color:gray'>Patric Borg
HPC member #003
Team Sol member #286

Honda CR-V Life Style -15
Honda del Sol VTI
Honda Accord 2.4 Executive
</span>
Charly
Användare
Användare
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

17 januari 2006, 20:15

[attachment=14839:attachment]

Orkade inte scanna så jag fick ta digitalkameran istället [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Källa : Turbo & high-tech performance issue 180 2005

En artikel om hondata för övrigt.
Senast redigerad av 1 Charly, redigerad totalt 17 gånger.
Medlem 427
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Användare
Användare
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

18 januari 2006, 09:49

Är det verkligen hjulhästar? Enligt grafen har den ju då 185hk på hjulen original. Grafen som HansG postade låg på 190hk mappad, och den bilen var också moddad med grenrör och insug mm.

Iofs är det ju inte rätt att jämföra bromsbänk med bromsbänk, men 185hk på hjulen original låter väl positivt.

Missförstå mig rätt. Jag blir inget annat än glad om de siffrorna stämmer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Skriv svar