Service intervaller på CTR?

ENBART för motorrelaterade topics
chedst
Inlägg: 94
Blev medlem: 30 juli 2004, 09:24
Ort: Solna / Stockholm

Som det står i topic:

Hur ofta behöver man serva en CTR? Mil/år?
Hur mycket kostar dom olika service'arna?
Bör man göra oljebyten mellan den ordinarie servicen

Eftersom jag går i köptankar och planerar ett inköp till våren så tänkte jag försöka få fram dom "dolda" kostnaderna som många annars inte tänker på innan bilen är köpt.
<span style='font-family:arial'><span style='color:red'><span style='font-size:9pt;line-height:100%'>[b]Mvh
Christian Hedström</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>CTR-04, DC-Sport 4-2-1 exhaust manifold, 5zigen Pro Racer A-spec, AEM V2, K-Pro[/b]</span></span></span>
G4il1
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 april 2004, 15:03
Namn: Nicklas Lövebrant
Ort: Upplands Väsby

"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
chedst
Inlägg: 94
Blev medlem: 30 juli 2004, 09:24
Ort: Solna / Stockholm

Klantigt av mig. Jag sökte bara på nya forumet.
Jag saxar in lite info ifrån gamla forumet, för det kommer säkert vara flera som frågar någon gång [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

---
Oljeservice var 500:e mil vid hård körning.
---
1000 milaservicen (ej obligatorisk men helt klart att rekommendera).
Det kostade allt som allt 960 :- med den dyra oljan.
---
Första servicen enligt boken ska göras vid 2000 mil. Tändstiften ska tydligen bytas efter 12000 mil. Min har gått 1100 nu och har bara fått lite olja påfyllt.
Man bör väl lita på de intervaller Honda har satt?
---
Ja de intervaller som Honda satt gäller!
Dock skall ni vara uppmärksamma på att dessa motorer kan dra en del olja, i synnerhet under inkörningsfasen. Dra i stickan ofta.
Det är 2000mil vid normala förhållanden och 1000mil vid svåra förhållanden på alla K20A(mfl.).
Det är dock ytterst viktigt att alltid använda minst en delsyntet för att klara 2000mils intervall (enligt Castrol).
---
Första service ska man göra på 1000mil(byte av olja)sen blir det 3000,5,7 osv...På 2000mil är det att man kollar genom hela bilen men man behöver inte byta ölja enligt honda.Jag fick betala för sån service 866kr med olje byte,jätte billigt.Jag byter olja på min bil var 500mil fast jag inte kör hårt.
---
tändstift varje 4000 mila
ventilkontroll varje 4000 mila
olja varje 1000 mila (minst)
luftfilter varje 6000 mila
---
Gjorde min efter 696 mil.
enligt boken så står det 10.000km/6 mån (i mitt fall 6 mån)
---
Ska ha in min på 4000 mila service nästa vecka. ca 3000:- kommer de gå på.
---
den har 3000mils intervall! Men jag bytar olja o filter var 1000mil.
4, 8 och 12000mils service e dem dyraste kan jag tänka annars e det typ samma.
eftersom ventil justering skall göras var 4000mil.
ctr har ingen kamrem den har kedja!
o den lär inte bytas i första taget!
---
Enligt min servicebok och säljarna när bilen levererades så ska första servicen göras efter 2000 mil, nästa efter 4000 osv. De rådde mig dessutom att absolut inte byta olja innan första service.
Stiften ska för övrigt bytas efter 12000mil.
---
Enligt min service bok man ska byta olja första gången på 1000mil o därefter 3,5,7000mil osv o på 2,4,6000mil kollar man upp bilen utan olje byte,o var 4000mil kontrollerar man ventilspelet o vid behov justeras.Gav 866kr för 2000mil service inkl. olje byte i Falkenbrg.Byter olja var 500mil o kör på Mobil1 helsyntetiskt 0-40w.
---
NEJ NEJ NEJ det är 2000mil som gäller vid normala körförhållanden!!!
Jag säger det igen, DET ÄR 2000MIL SOM GÄLLER!!!
1000MIL INTERVALL GÄLLER BARA VID SVÅRA KÖRFÖRHÅLLANDEN
Svåra förhållanden kan vara extrem kyla (t ex. alaska) eller värme (t ex. öknen)eller om du alltid kör hårt.
För de flesta av er gäller alltså 2000mil!!!
Titta längst bak i ert servicehäfte ser ni 2000mil intervallen. Schemat där verkstaden stämplar innehåller alltså både svåra och normala förhållanden. Därför är första rutan vid 1000mil.
Att ni kan köra 2000mil intervall förutsätter dock att ni använder minst en delsysntet (enligt Castrol).
---
det är ditt ansvar att kontrollera oljan mellan servicarna för att garantin skall gälla. Därför ser jag inga problem att första servicen kommer först efter 2000mil. En viss oljekonsumption är helt normalt i en förbränningsmotor.
Men det är ju absolut inget fel med att byta vara 1000mil, tvärt om.
---
Detta måste vara ett missförstånd mellan oss?!Jag vet att service intervall är var 2000mil!!! Men första service(olje byte) Honda rekommenderar efter 1000mil!!Efteråt får man följa service schemat o vill man byta olja lite oftare det är upp till var o en!
---
Jag rekomendera att byta olja vid 500 sen 1000mil bara för K20A motor drar extremt mycket olja ibörjan om man varvar mycket med den. Det har kommit in iallafall två stycken som haft motorer som skurit pga dåligt med olja. Men kör man lungt så byt iallafall efter 1000mil.
Men det jag vill att alla ni som har eller ska köpa en CTR!!! Kör LUNGT de första 1000milen iallafall och kör in motorn ordentligt. när man kör in en motor så ska man låta den jobba INTE varva. Kör på en växelhögre än du normalt skulle och låt motorn jobba.
Men alla gör som dom vill, men det är dom första 1000milen som du sliter på motorn innan allt har satt sig tillrätta.
---
Jag vet bara att jag blev tillsagd att inte byta olja före 2000 mil och att det är vad som står i häftet på sidan 17. Oljebytet är väl för övrigt den enda egentliga åtgärd som ingår i 2000-milaservicen bortsett från att de går ett varv runt bilen.
Tabellen i servicehäftet börjar på 2000 mil.
---
1000 mil!!!
Jag nöjde mig med 100 som står i instruktionsboken.
Nu har den gått 171 mil och nu är det snart dags att slänga på lite godis, men sen ska ju godiset köras in lugnt & försiktigt...
---
Det står "Byt tändstift (Civic Type-R, Accord 2.4 var 120 000 km eller 6 år)" i min bok.
---


Jaha.. det står ju lite blandat, men har fått en hel del mer kött på benen.
Är det en billig bil att serva tycker ni? Verkar ju inte vara några stora överraskningar här inte.
<span style='font-family:arial'><span style='color:red'><span style='font-size:9pt;line-height:100%'>[b]Mvh
Christian Hedström</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>CTR-04, DC-Sport 4-2-1 exhaust manifold, 5zigen Pro Racer A-spec, AEM V2, K-Pro[/b]</span></span></span>
Anders Lundgren
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:09
Kontakt:

För er som inte orkar läsa hela inlägget är det alltså 2000mils intervall som gäller och 1000mils intervall för er som kör extremt hårt.

Dock är det viktigt att ,precis som alla andra bilar, kontrollera oljenivån ofta och fylla på vid behov.

Oljebyte vid varje 500mil är enligt mig onödigt.
Assumption is the mother of all fuck-ups!

Anders Lundgren
Medlem #049


<a href='http://www.welavracing.com' target='_blank'>www.welavracing.com</a>
Borsta
Inlägg: 0
Blev medlem: 18 augusti 2004, 11:02
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vad är det för olja i när Honda levererar bilen?
[b]Daniel Wulff[/b]
<a href='http://www.bildesign.se' target='_blank'>[b]<span style='color:grey'>Bil</span><span style='color:orange'>design.se</span>[/b]</a> <a href='http://www.borsta.se' target='_blank'>[b]Borsta.se[/b]</a>
Berra
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 april 2004, 22:43
Ort: Piteå

Quakerstate 5-30

den kör även jag med, kommer dock att byta till MOBIL 1 till nästa år.
[b]<span style='color:black'>Peter Berglund</span>[/b]

1987 Rallycorsa[/b]

<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Best ET:[/b] 12,31 @ 183 km/h 1100kg 280hk Civic VTI Turbo
[b]Best ET:[/b] 14.60 @ 151 km/h 1100kg 160hk Civic VTI
[b]Best ET:[/b] 14.18 @ 160 km/h 1020kg 150hk Crx Vtec

[b]Tidigare bilar[/b]
Mitsubishi EVO 3 RS-1995
Honda Civic VTI-1992
Honda CRX ED9-1989
Toyota Corolla-1988
Honda CRX Vtec-1990
Opel Kadett GSI-1985
Ford Sierra 2.0-1987</span>

[b]Sponsorer[/b] [b]<a href='http://www.hiflex.se/' target='_blank'>HIFLEX</a>[/b] [b]<a href='http://www.importparts.com' target='_blank'>IMPORTPARTS</a>[/b]
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Mycket snack om motorolja, men inget om växellådans.
Hur ofta bör den bytas och vilken olja är det Honda använder?
Civic R
Inlägg: 0
Blev medlem: 31 juli 2004, 19:44

På min arbets plats så anväder vi valvoline motor olja och CASTROL olja till CTR växellåderna... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

Vad jag vet att honda avänder CASTROL olja i sina bilar...
Senast redigerad av Civic R den 24 september 2004, 18:12, redigerad totalt 1 gånger.
Rafy ManZur

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service
Aukt. Ditec Center Södertälje<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><a href="http://www.sodertaljebilverkstad.se" target="_blank">www.sodertaljebilverkstad.se</a><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
Anders Lundgren
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:09
Kontakt:

Honda (fabrik) använder uteslutande Honda MTF-2. Motorolja vet jag ej men en 5w-40 helsysntet borde vara rimligt att den innehåller från fabrik.
Assumption is the mother of all fuck-ups!

Anders Lundgren
Medlem #049


<a href='http://www.welavracing.com' target='_blank'>www.welavracing.com</a>
Skriv svar