Sida 1 av 1

Postat: 12 december 2006, 11:03
av xplojt
Läste nyss detta och inte fan blir man chockad, men arg.

Stockholmarna får vänja sig vid nya fartgränser. Åtminstone tillfälligt. Nästa sommar kommer de vanliga 50- och 70-gränserna att bytas ut mot 40 och 60 i ett antal kommuner. Det är Vägverket som i ett försök ska se vad som händer med säkerheten och trafikflödena i testkommunerna. I första hand är det Halmstad, Hylte, Luleå, Vänersborg, Växjö och Stockholm som får de nya gränserna, från den 1 juni 2007.

Helt sjukt, vad är det för mening att ha bil när man inte kommer fram snabbare än vad man gör när man cyklar? VV kan lika gärna förbjuda bilar i sverige, dom försöker endå utlplåna dom.

xp

Postat: 12 december 2006, 11:16
av Jimmy
vi har 30 i stan å det är skit skönt, man ser mycket mer honeys när man är ute å glider då =)

Postat: 12 december 2006, 11:16
av Wikmaldo
<!--QuoteBegin-xplojt+12 Dec 2006, 11:03:23--><div class='quotetop'>QUOTE(xplojt @ 12 Dec 2006, 11:03:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Läste nyss detta och inte fan blir man chockad, men arg.

Stockholmarna får vänja sig vid nya fartgränser. Åtminstone tillfälligt. Nästa sommar kommer de vanliga 50- och 70-gränserna att bytas ut mot 40 och 60 i ett antal kommuner. Det är Vägverket som i ett försök ska se vad som händer med säkerheten och trafikflödena i testkommunerna. I första hand är det Halmstad, Hylte, Luleå, Vänersborg, Växjö och Stockholm som får de nya gränserna, från den 1 juni 2007.

Helt sjukt, vad är det för mening att ha bil när man inte kommer fram snabbare än vad man gör när man cyklar? VV kan lika gärna förbjuda bilar i sverige, dom försöker endå utlplåna dom.

xp
[right][snapback]356345[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Kanske det dom vill? Att man ska börja cykla eller åka buss istället?

Postat: 12 december 2006, 11:18
av M-G
tycker det e bra, vissa 50 o 70 vägar borde farterna va lägre på.

har inga problem me att dom sänker dessa hastigheter, bara dom inte går på motorväg o 90 vägar.

Postat: 12 december 2006, 11:30
av MagnusL
<!--QuoteBegin-xplojt+12 Dec 2006, 11:03:23--><div class='quotetop'>QUOTE(xplojt @ 12 Dec 2006, 11:03:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Läste nyss detta och inte fan blir man chockad, men arg.

Helt sjukt, vad är det för mening att ha bil när man inte kommer fram snabbare än vad man gör när man cyklar? VV kan lika gärna förbjuda bilar i sverige, dom försöker endå utlplåna dom.

xp
[right][snapback]356345[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Öh? Hur tänkte Du när Du skrev detta?

Det kan mycket väl vara så att flödet blir bättre med sänkt hastighet. D.v.s att man kommer fram fortare eftersom antalet panikinbromsningar m.m. minskar så att medelhastigheten blir högre.

Postat: 12 december 2006, 11:32
av Regge
Tycker det är bra att dom sänker hastigheterna på vissa väger.

OT: Själv ligger man och pendlar samanlagt 1 timme nästan varje dag på såkallade DÖDENSVÄG mellan Malmö och Trelleborg.

Att dom inte tar tag i det och bygger om den vägen!!!

Liknar mest en kyrkogård längst väg kanten, där alla offrens familjer satt upp vita kors.

Leker med döden varje gång man sätter sig i bilen på väg hem i mörkret...

Postat: 12 december 2006, 11:54
av Freed
<!--QuoteBegin-Regge+12 Dec 2006, 11:32:28--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge @ 12 Dec 2006, 11:32:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tycker det är bra att dom sänker hastigheterna på vissa väger.

OT: Själv ligger man och pendlar samanlagt 1 timme nästan varje dag på såkallade DÖDENSVÄG mellan Malmö och Trelleborg.

Att dom inte tar tag i det och bygger om den vägen!!!

Liknar mest en kyrkogård längst väg kanten, där alla offrens familjer satt upp vita kors.

Leker med döden varje gång man sätter sig i bilen på väg hem i mörkret...
[right][snapback]356356[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Eller så sänker man hastighetsbegränsningen på vägen, men det tror jag inte folk vill. Folk vet hur dålig vägen är men håller ändå max och sen blir de förvånade när en olycka inträffar?

Jag tycker 30 zoner mm är bra. och att vv sänker hastigheten för att kontrollera om flödet förbättras är ju hur bra som helst. Hellre köra 40 utan köer än att stå i kö på 50 väg. Kanske kan man använda olika hastighetsbegränsningar beroende på trafikmängd/klockslag ?

Postat: 12 december 2006, 11:58
av Regge
<!--QuoteBegin-Freed+12 Dec 2006, 11:54:11--><div class='quotetop'>QUOTE(Freed @ 12 Dec 2006, 11:54:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Regge+12 Dec 2006, 11:32:28--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge @ 12 Dec 2006, 11:32:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tycker det är bra att dom sänker hastigheterna på vissa väger.

OT: Själv ligger man och pendlar samanlagt 1 timme nästan varje dag på såkallade DÖDENSVÄG mellan Malmö och Trelleborg.

Att dom inte tar tag i det och bygger om den vägen!!!

Liknar mest en kyrkogård längst väg kanten, där alla offrens familjer satt upp vita kors.

Leker med döden varje gång man sätter sig i bilen på väg hem i mörkret...
[right][snapback]356356[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Eller så sänker man hastighetsbegränsningen på vägen, men det tror jag inte folk vill. Folk vet hur dålig vägen är men håller ändå max och sen blir de förvånade när en olycka inträffar?

[right][snapback]356363[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Har du kört på den vägen? Att sänka farten skulle bara inebära ännu mer olyckor pga folk skulle göra ännu fler IDIOT omökringar, det är ju det som orsakat alla dessa olyckor.. omkörnignar på chansning.

Gör så att motorvägen fortsätter hela vägen in, istället för ner i 90 sen 70.

Postat: 12 december 2006, 12:00
av xplojt
30 zoner är bra tkr jag med, speciellt i stan, går knappt att hålla 50 bland alla bilar och folk endå. Men jag tkr det är fel att sänka 70 vägar helt enkelt..

xp

Postat: 12 december 2006, 12:23
av Freed
<!--QuoteBegin-Regge+12 Dec 2006, 11:58:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge @ 12 Dec 2006, 11:58:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har du kört på den vägen? Att sänka farten skulle bara inebära ännu mer olyckor pga folk skulle göra ännu fler IDIOT omökringar, det är ju det som orsakat alla dessa olyckor.. omkörnignar på chansning.

Gör så att motorvägen fortsätter hela vägen in, istället för ner i 90 sen 70.
[right][snapback]356364[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Har nog kört där många ggr i år så jag vet hur det är.
Visst det skulle vara bra att bygga om till motorväg hela vägen. Problemet är ju att det tar tid att bygga motorväg.

Har man konstaterat att en väg är farlig måste det åtgärdas direkt (med tex sänkt hastighet och övervakning) sen kan man besluta att bygga ny väg för att ersätta den gamla, men man kan inte bara konstatera att en väg är farlig och säga att man bygger en ny väg och att tills den är färdig får trafiken fortsätta som vanligt på den farliga vägen.

Postat: 12 december 2006, 12:23
av Bagarn
Har ar det ocksa 30 i hela stan, 40 pa sina stallen. I och for sig ar det mph. <!--emo&:prop:-->Bild<!--endemo-->

Postat: 12 december 2006, 12:50
av Regge
<!--QuoteBegin-Freed+12 Dec 2006, 12:23:13--><div class='quotetop'>QUOTE(Freed 4 12 Dec 2006, 12:23:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Regge+12 Dec 2006, 11:58:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge 4 12 Dec 2006, 11:58:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har du kört på den vägen? Att sänka farten skulle bara inebära ännu mer olyckor pga folk skulle göra ännu fler IDIOT omökringar, det är ju det som orsakat alla dessa olyckor.. omkörnignar på chansning.

Gör så att motorvägen fortsätter hela vägen in, istället för ner i 90 sen 70.
[right][snapback]356364[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Har nog kört där många ggr i år så jag vet hur det är.
Visst det skulle vara bra att bygga om till motorväg hela vägen. Problemet är ju att det tar tid att bygga motorväg.

Har man konstaterat att en väg är farlig måste det åtgärdas direkt (med tex sänkt hastighet och övervakning) sen kan man besluta att bygga ny väg för att ersätta den gamla, men man kan inte bara konstatera att en väg är farlig och säga att man bygger en ny väg och att tills den är färdig får trafiken fortsätta som vanligt på den farliga vägen.
[right][snapback]356375[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Att sätta upp kameror är ett sätt, men att sänka farten skulle garanterat bidra till fler olyckor. Där pendlar ju 60% endast lastbilar som ALLA måste köra om, kosta vad det kostar.. jag ska om den lastbilen <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo-->

Men att dom inte gör något åt saken är idiotiskt, punkt.

Postat: 19 december 2006, 19:57
av mAbZ
Nu är det så att VV inför 40 och 60 gränser inte bara för att sänka hastigheterna...

Det de ska "testa" är även att höja orimligt låga gränser, som tex idiotiska 30 km/h på Sveavägen <!--emo&:whistling:-->Bild<!--endemo-->

Postat: 19 december 2006, 20:39
av Lillen
det låter bra men tyvärr kommer det bli fler idiot omkörning

hoppas polisen står och leker med lasern på dessa sträckor,
och ja jag kör för fort med personbilen men jag vet om risken med böter dock så följer jag alla andra regler

folk kör värre och värre dör var dag som går, man ser rätt mycke när man kör med lastbilen

Postat: 19 december 2006, 21:00
av ToLo
Kan inte se särskilt många vägar där det skulle passa med 40-gräns i Luleå. Skulle vara ett par korta sträckor mitt i city möjligtvis. Några 70-vägar som borde sänkas till 60 kan jag inte alls komma på.

Postat: 19 december 2006, 21:05
av Peter_1976
<!--QuoteBegin-Regge+12 Dec 2006, 12:32:28--><div class='quotetop'>QUOTE(Regge @ 12 Dec 2006, 12:32:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tycker det är bra att dom sänker hastigheterna på vissa väger.

OT: Själv ligger man och pendlar samanlagt 1 timme nästan varje dag på såkallade DÖDENSVÄG mellan Malmö och Trelleborg.

Att dom inte tar tag i det och bygger om den vägen!!!

Liknar mest en kyrkogård längst väg kanten, där alla offrens familjer satt upp vita kors.

Leker med döden varje gång man sätter sig i bilen på väg hem i mörkret...
[right][snapback]356356[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

den vägen är olycksdrabbad. bygga om den vägen på nåt sätt skulle vara bättre, för att sänka hasigheten hjälper inte, för då är det fler idiot omkörningar så sker o det betyder fler olyckor.

vissa vägar kan dom sänka hastigheten på, bara dom låter bli motorväg o 90 vågar. o andra stora fina vägar

Postat: 19 december 2006, 22:00
av bulaan
<!--QuoteBegin-ToLo+19 Dec 2006, 21:00:40--><div class='quotetop'>QUOTE(ToLo @ 19 Dec 2006, 21:00:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kan inte se särskilt många vägar där det skulle passa med 40-gräns i Luleå. Skulle vara ett par korta sträckor mitt i city möjligtvis. Några 70-vägar som borde sänkas till 60 kan jag inte alls komma på.
[right][snapback]358277[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Word..
Finns dock några man skulle kunna höja.

Postat: 19 december 2006, 22:19
av NeMoo
STHLMarna kommer ju få magsår hela högen om de tvingas köra 10 knutar långsammare <!--emo&:wheelshair:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:wheelshair:-->Bild<!--endemo-->

Postat: 22 december 2006, 13:50
av mAbZ
<!--QuoteBegin-Gawd+19 Dec 2006, 22:19:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Gawd 4 19 Dec 2006, 22:19:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->STHLMarna kommer ju få magsår hela högen om de tvingas köra 10 knutar långsammare  <!--emo&:wheelshair:-->Bild<!--endemo-->  <!--emo&:wheelshair:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]358305[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Själv trycker jag det bara är trevligt att de flesta kör 90-100 på Essingeleden
(där det egnetligen är 70) <!--emo&:prop:-->Bild<!--endemo-->

Postat: 25 december 2006, 13:32
av TriXiE77
Tycker de skulle vara smartare att man får göra någon typ av test vart 3år eller liknande så vi får bort en massa folk från vägarna som inte har där att göra.

Folk som kör 50-55 på 70 väg, 70-75 på 90 väg anser iaf jag vara en större trafikfara än de som ligger och kör 5-10-15km över gällande.

Postat: 25 december 2006, 14:46
av Eisenhut
Tycker det är kanon med dessa reglerna...

I Malmö finns det många sträckor som man aldrig kör 50 på, som lika gärna kunnat ha 40km/h på. Tex, Östra förstadsgatan, Djäknegatan, Södra förstadsgatan mm mm...

Sen kan det ju lika gärna vara 60 på Drottninggatan mm mm.

Postat: 25 december 2006, 17:10
av Masso
<!--QuoteBegin-Eisenhut+25 Dec 2006, 14:46:36--><div class='quotetop'>QUOTE(Eisenhut 4 25 Dec 2006, 14:46:36)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tycker det är kanon med dessa reglerna...

I Malmö finns det många sträckor som man aldrig kör 50 på, som lika gärna kunnat ha 40km/h på. Tex, Östra förstadsgatan, Djäknegatan, Södra förstadsgatan mm mm...

Sen kan det ju lika gärna vara 60 på Drottninggatan mm mm.
[right][snapback]359710[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hmm.. södra förstadsgatan? är det inte 90? <!--emo&:oops:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:biglaugh2:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

Postat: 25 december 2006, 19:53
av Mattias
<!--QuoteBegin-mAbZ+22 Dec 2006, 13:50:37--><div class='quotetop'>QUOTE(mAbZ 4 22 Dec 2006, 13:50:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
Själv trycker jag det bara är trevligt att de flesta kör 90-100 på Essingeleden
(där det egnetligen är 70)  <!--emo&:prop:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]358952[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Absolut, när det rullar på ere najs, sen när det väl händer nått på Essingeleden som är AStrång så ere inte lika kul längre.
Blir rejäla krockar när det händer nått där, men det händer ju aldrig mig som tur är <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

Postat: 25 december 2006, 20:17
av JG
motorväg genom centrum med ljusgran i starten och läktare på sidorna!

skål!