Olika kit cars?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

28 december 2006, 12:24

Effekt är ju typ det sissta du/ni behöver i en seven.

Har du en motor på tja låt säga 120hk, så spöar du ju Civics med B18 motorer.

Då behöver du inga 500 hästars turbo motorer. Du tappar ju hela concepet som Colin Chapman skapade.

Kom över en Honda Blackbird motor, peta i en sekventiell låda. Så spöar du Cup Porschar så det står härliga tider om det!
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Branten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 25 maj 2004, 11:56
Bil: CTR EP3
Namn: Erik Brantås
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

28 december 2006, 20:50

<a href='http://www.babez.de/sensor/gtr.php' target='_blank'>http://www.babez.de/sensor/gtr.php</a> sensor GTR av Uld Bolumlid

<a href='http://mini66.pointclark.net/mania/' target='_blank'>http://mini66.pointclark.net/mania/</a> en persons bygge av en Mania Spyder av Ulf Bolumlid

<a href='http://www.mamut.com/homepages/Norway/1 ... bdet20.htm' target='_blank'>http://www.mamut.com/homepages/Norway/1 ... t20.htm</a> mer mania...
Medlem första gången 2001. Aldrig lyckats skaka av mig Hondaintresset.
Kör: EP3 K24 -05

Hondahistorik:
CRX -88
CRX -89
Civic EG6 -92
Lillen
Användare
Användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 juli 2004, 20:03
Ort: lite här å där

28 december 2006, 21:01

Kul sida

<a href='http://www.roadster.se/' target='_blank'>http://www.roadster.se/</a>
Daniel "<!--coloro:#00FFFF--><span style="color:#00FFFF"><!--/coloro-->Lillen<!--colorc--></span><!--/colorc-->" Nilsson #985
Skåne-Malmö-Anderslöv
Den är alltid på 0709-11 40 46
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Kör: Honda S2000(R2000) snart till salu<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->medlemsregistret@hondaklubben.com<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#00FFFF--><span style="color:#00FFFF"><!--/coloro-->För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Jay-c
Användare
Användare
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

28 december 2006, 21:50

om man kör volvo 5:a så tar man lådan från en bakhjulsdriven volvo(740, 940, 240, 140 etc.), passar bolt on.

kan hålla med om att en s2k motor är mycket roligare men den är samtidigt mycket dyrare men har man budget för en s2k lina så äre ju bara att köra på de blir som en s2k fast lättare och fulare.

tror en wankelmotor hade vart ganska rolig i en 7:a också
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Larsen
Användare
Användare
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:52
Ort: Skurup/Malmö

28 december 2006, 22:14

Vad är "VAT" på den engalska sidan??
Martin Larsen
Honda crx g2 evighets projekt
Honda crx vt sommar leksak
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7964
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

28 december 2006, 22:27

Moms.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Tricid
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 oktober 2005, 22:00
Ort: In the great city of borås

28 december 2006, 22:57

va alla snackar om pengar hit pengar dit. killen är villig å ge runt 200k för en cobra...enligt mig rätt mö cash. kan han ist få tag i en super seven å fixa upp den med bra chassi/coilovers/bromsar bör han ha en rätt go budget för att göra en f20 till ett supermonster....pengar är inget problem <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
Emanuel Larsson
Krolleg
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

28 december 2006, 23:20

<!--QuoteBegin-Tricid+28 Dec 2006, 23:57:31--><div class='quotetop'>QUOTE(Tricid 4 28 Dec 2006, 23:57:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->va alla snackar om pengar hit pengar dit. killen är villig å ge runt 200k för en cobra...enligt mig rätt mö cash. kan han ist få tag i en super seven å fixa upp den med bra chassi/coilovers/bromsar bör han ha en rätt go budget för att göra en f20 till ett supermonster....pengar är inget problem <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]360451[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jodå pengar är ett problem <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Naturligtvis är det en bonus om man kommer så billigt undan som möjligt. Därav lutar det just nu åt en super sjua.

Tanken med maxbudget på 200k som jag satte var mäst för att se vad det fanns för olika alternativ då 200k inte är en gräns som är omöjlig att nå innan pension <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Men man blir ju inte riktigt klok när man kikar på super 7 kiten. Finns ju massa olika, å pris för en färdig bil varierar mellan 70-150k vad jag kunnat läsa mig till <!--emo&:annoyed:-->Bild<!--endemo-->
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
stumpen
Användare
Användare
Inlägg: 288
Blev medlem: 7 april 2005, 22:12
Bil: Prelude -92a
Namn: Fredrik Björkman
Ort: MÅNKARBO- sthlm no more!

28 december 2006, 23:32

en liten bi fråga bara!

polaren bygger en seven och han snackar om att han bara får ha 160-165hk i motorn på bygget! (vid första besikningen!)
hur går det då me s2k motorn vilket har nånting ca 200hk??
Tricid
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 oktober 2005, 22:00
Ort: In the great city of borås

28 december 2006, 23:44

<!--QuoteBegin-stumpen+28 Dec 2006, 23:32:11--><div class='quotetop'>QUOTE(stumpen 4 28 Dec 2006, 23:32:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->en liten bi fråga bara!

polaren bygger en seven och han snackar om att han bara får ha 160-165hk i motorn på bygget! (vid första besikningen!)
hur går det då me s2k motorn vilket har nånting ca 200hk??
[right][snapback]360461[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


beror inte det på vad man har för motoreffekt mot vikten av fordonet? bromsar är inte också det något som spelar in när man trimmar....ren å skär gissning skall tilläggas så jag inte blir strimmad <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Emanuel Larsson
Alfahannen
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 27 april 2005, 23:55
Ort: Göteborg

29 december 2006, 13:38

<!--QuoteBegin-stumpen+29 Dec 2006, 00:32:11--><div class='quotetop'>QUOTE(stumpen @ 29 Dec 2006, 00:32:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->en liten bi fråga bara!

polaren bygger en seven och han snackar om att han bara får ha 160-165hk i motorn på bygget! (vid första besikningen!)
hur går det då me s2k motorn vilket har nånting ca 200hk??
[right][snapback]360461[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Stämmer, finns ett vikt/effektförhållande man inte får understiga.
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->David Madås
Tony Kart '03
Honda Civic 1.5 '98
Honda Integra Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->'98 (såld)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Tommie Blomqvist
Användare
Användare
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

29 december 2006, 13:42

S2K har 240Hk.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Tommie Blomqvist
Användare
Användare
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

29 december 2006, 13:49

Skulle jag gissa tror jag att en volvomotor är mycket grejer för pengarna, en tokvass B23a kanske borrad till 2.5L eller den hederliga marinveven. Då skulle man komma undan relativt billigt.
Men går man som sagt på en t5rova kan man väl lika väl titta åt K20hållet, måste gå att få ihop en sån på längden om man är lite uppfinningsrik. Och vips så har man en väldigt fin knota att bygga på.
Finns nog många trevliga motorer som skulle kunna agera som värdar <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

29 december 2006, 14:10

15kw/100 kilo är regeln dvs ca: 160 hästar i en normalviktad sjua... ( sedan finns de sjuor som väger allt från 450 kilo (MCmotor) till 800 kilo, men snittet ligger nog runt 600-650kilo skulle ja gissa...
de e bara att räkna...

sedan ang kostnad så gav ja ca: 25 k för min S2000 motor med frakt från canada och man måste inte köra med orginal växellåda om man inte absolut vill.. ( de kostar ca: 20 loppor till å de vetefan om en låda e värd..)

kollar man va en seriös vlovlospis B23 me marinvev m.m kostar så kommer den motorn iaf i slutänden kosta som en importerad S2000 motor... för att inte tala om att du kommer behöva riva motorn varje år... å hur skoj e de i längden ??

Kort sagt... skall man ha en sugis me dom hästarna så finns det INGEN motor som piskar F20 på fingrarna va gäller kostnad för drivsäkerhet... sedan är karaktären värd en bunt pengar den oxså.. <!--emo&:wub:-->Bild<!--endemo-->
SMacke #364
Tricid
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 oktober 2005, 22:00
Ort: In the great city of borås

29 december 2006, 14:29

hur har du då tänkt dig å lösa det problemet??? ska du lägga i en massa vikter till besiktningen eller besikta med en annan motor. eller har bara jag fått det hela helt å helvete fel i mitt huvud?
Emanuel Larsson
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

29 december 2006, 14:31

va !!!!! jag skulle väll aldrig fuska.... du måste ha räknat fel... <!--emo&:P-->Bild<!--endemo-->
SMacke #364
Ali
Användare
Användare
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

29 december 2006, 14:34

<!--QuoteBegin-M Scotte+28 Dec 2006, 02:07:52--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 28 Dec 2006, 02:07:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ni får gärna dra fram alla fördelar ni anser finns med en överladdad bilmotor i en 600kg tung bil byggd för optimal körupplevelse.
[right][snapback]360185[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Citerar min vän Mattias Hahlin :
"För att man kan köra ifrån alla andra!"

Näemen seriöst, man kan ju bygga en överladdad motor som "upplevs" som en sugmotor.. många sa ju usch å blä då dem byggde deras b21 med turbo i sjua.. men dem har byggt den väldigt bra och fått sjukt fina tider och den är helt odramatiskt..

superstage åmsele : 1.22.16 (dock är inte banan 100% men 1.25 är nog inga problem)
blackrace åmsele : 6.62

http://www.hahlin.nu (ny sida på väg)

Bild
Tricid
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 oktober 2005, 22:00
Ort: In the great city of borås

29 december 2006, 15:36

<!--QuoteBegin-smacke+29 Dec 2006, 14:31:08--><div class='quotetop'>QUOTE(smacke 4 29 Dec 2006, 14:31:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->va !!!!!    jag skulle väll aldrig fuska....  du måste ha räknat fel...  <!--emo&:P-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]360609[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

hehe:D tittade in lite på hemsidan å filmen du lagt upp ser nice ut!
Emanuel Larsson
Tommie Blomqvist
Användare
Användare
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

29 december 2006, 15:38

Nog går allt, men det är dyrt för vi har inte virkning som hobby.

Tror inte man behöver riva en volvoknota varje år, dom är driftsäkra, men ska man plocka massa effekt på snål volym så kommer F20in stå bra till. Men att ingen vårgar sig på en längsmontering me en K20.
Kan nog vara en minst lika skottsäker motor, men som sagt, hjärnan och plånbok kommer få jobba lite ihop för transmisionen.
Men den är god för höga effekter, det vet vi alla.

Har en liten kul fil på min dator som heter: Pricelist for Civic Type R Area KJ Upgrade.
Kanske därför jag tycker om K20in mer och mer, trots att jag inte har någon själv längre.

<!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av 1 Tommie Blomqvist, redigerad totalt 29 gånger.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

29 december 2006, 18:49

ja tänkte köra B23 från början å snacka me en kille ja känner som tävlar i långloppsracing me en 240 kör därmed med just en B23a..

målet var ca: 250 driftsäkra hästar å han han inte prata i mer än 2 minuter innan vi var uppe i mer pengar än va ja gav för min S2000snurra i slutänden...
å då den ju då skulle vara trimmad så var rådet att riva den varje vinter å se över den...
men han kan ha fel, men då har tävlar med en sådan motor med den typen av trimm så borde han veta....



ps, det byggs på en Super Seven med K20 i sverige.. <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
SMacke #364
Tommie Blomqvist
Användare
Användare
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

29 december 2006, 19:59

Som sagt finns fabriksgrejer från honda att skrämma upp en K20 i 230hk <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Krolleg
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

1 januari 2007, 22:46

Ser ut som det kommer bli ett tiger kit. Lämpligt då återförsäljaren håller till 6 mil härifrån <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

<a href='http://www.tigersportscar.se' target='_blank'>http://www.tigersportscar.se</a>
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

2 januari 2007, 09:30

ahh.. grattis.. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

blir de bil eller MCmotor ??

Ps. du e välkommen in på <a href='http://www.locostsweden.se' target='_blank'>www.locostsweden.se</a> om du vill... en klubb för sevenägare med ett utmärkt forum.. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av 1 smacke, redigerad totalt 2 gånger.
SMacke #364
Tommie Blomqvist
Användare
Användare
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

2 januari 2007, 11:29

Hitta en lite rolig lista på motorer och vikter mm.
Kan vara något för Kit-car byggaren.

<a href='http://www.austin-rover.co.uk/index.htm ... eriesf.htm' target='_blank'>Motorer mm</a>


Fyller på med lite specar på BTCC motorer, eller snarare regler kring dem.

Det blir tyvärr copy paste modellen.

6. ENGINES

6.1 The Engine must be homologated by the Manufacturer and/or the Tuner and incorporate all Kit Parts and Specified Parts.

Please also refer to Sporting Regulation 1.16.

6.2 Engine block:
The original axis of the cylinders must be retained, sleeving or re-sleeving of the cylinder bores is allowed; material of the sleeves is free. Machining of all surfaces is allowed.

6.3 Cylinder head:
The position and the axis of the cylinders and ports must be retained, as must the axis and angle of the valves. The removal of material is allowed subject to the restrictions in these Technical Regulations.

6.4 Compression ratio:
Maximum 12:1 with no account taken of volume down from which ever is the lower of the piston crown or block top face to the top piston ring.

6.5 Cylinder head gasket:
Free.

6.6 Fuel feed and induction system:

6.6.1 Control of the intake system:
With at least one valve in each cylinder shut and the Engine throttles open, the complete intake system from the specified throttle body must be capable of sustaining a vacuum of 0.2 bar.
Alternatively, if all the valves are shut, either by removing the camshaft(s) or following a repair carried out under the supervision of the Scrutineers, a vacuum of 0.267 bar must be sustained.
Any device used for checking the vacuum must have a maximum nominal output of 35 litres per minute and be capable of obtaining a vacuum of 0.734 bar to 0.867 bar for zero airflow.

6.6.2 Restrictor Size:
The Administrator may vary the size of the specified throttle body for any Competitor. Please refer to Sporting Regulation 1.11.2a.

6.6.3 It is not permitted to inject any fuel or additive other than that specified in the Technical Regulations 20.3 & 22.3. The use of any other substance or device to reduce the temperature of the mixture is forbidden (other than the fuel radiator permitted by Technical Regulation 20.1). It is forbidden to use any type of water injection system.

6.6.4 It is permitted to have a composite inlet duct forward of the throttle body,

6.6.5 A standard ECU as specified in Appendix 01 must be used.

6.6.6 Only direct mechanical linkage between the throttle pedal and the Engine is permitted.

6.6.7 Engine revs control:
Control of the revs below the permitted maximum of 8,500rpm is the responsibility of the Competitor. The Competitor must install a data logger supplied by TOCA.
This data logger must be installed and wired up strictly in accordance with the data logger manufacturer's instructions and any wiring diagrams issued. The regulation wiring plug seal must always be intact. The data logger will be checked and certified by the BTCC Chief Scrutineer and/or the BTCC Technical Commissioner and/or the BTCC Eligibility Scrutineer as and when deemed necessary throughout the Meeting.

The Administrator may vary the maximum permitted rpm for any Competitor. Please refer to Sporting Regulation 1.11.2a.

6.7 Camshaft(s):
Belts, pulleys, chains are free, provided production type and position are retained. Any systems that modulate the valve timing or lift, while the Engine is running, are forbidden.

6.8 Valves:
Shims may be added under the springs. Hydraulic cam followers may be changed for solid ones. Valve lift is 12.0mm maximum. Any variable timing system must be rendered inoperative.

6.9 Ignition:
The ECU and Engine harness as specified in Appendix 01 must be used.
The ECU must be installed on the floor on the passenger side in such a manner as to provide direct and easy access, to facilitate inspection and testing procedures which are to be carried out by the BTCC Chief Scrutineer and/or the BTCC Technical Commissioner and/or the BTCC Eligibility Scrutineer.

The ECU must be installed and wired up strictly in accordance with the ECU manufacturer's instructions and wiring diagrams. Any regulation wiring plug seal must always be intact. The ECU will be checked and certified as and when deemed necessary through out the Meeting by the BTCC Chief Scrutineer and/or the BTCC Technical Commissioner and/or the BTCC Eligibility Scrutineer. It is not permitted to install any other device to control the Engine in any way.
Either series production coils or a coil or coils from the specified list must be used.

6.10 Cooling:
Thermostats if fitted are free or they may be removed. The spraying of water is prohibited. A radiator-blanking panel may be fitted within 20mm of the radiator face, but it must not be adjustable while the vehicle is moving.

6.11 Exhaust:
Free after the Kit exhaust manifold but the noise from the Race Car is not to exceed 118 dB (A) at 6375 RPM when measured at 0.5 metres distance and at a 45 degree angle to the point of exit of the exhaust and at a height above the ground of 0.5m 0.1m. No exhaust pipe or pipes may protrude beyond the perimeter of the Race Car's Bodywork as seen from above; furthermore the outlet for the exhaust pipe must be at the rear of the Race Car, not more than 10 cm from the perimeter of the Race Car.

The exhaust system must incorporate a single catalytic converter as specified for the Championship in Appendix 01, it must be functioning at all times and all exhaust gases must pass through it. This catalyst must be positioned forward of the centre line of the rear wheels and before a single circular silencer. All exhaust pipework must be constructed from circular pipe. Twin pipes after the catalyst are prohibited.

All measures, which are taken to ensure that the maximum noise limit is not exceeded, must be permanent in nature, and must not be removed by the exhaust gas pressure. For example a butterfly valve in the exhaust manifold is prohibited.

6.12 Driving belts and pulleys for ancillaries situated outside the Engine:
These are free, in number, location and design.

6.13 Gaskets:
Free.

6.14 Starter:
An electric starter from the list specified in Appendix 01 must be used; it must be capable of starting the Engine at any time by only using energy stored on board.

6.15 Supercharging:
Supercharging is forbidden.

6.16 Sensors:
Only sensors from the list specified in Appendix 01 may be fitted.

Nya reglementet för Super 2000.
<a href='http://www.fiatouringcars.com/2k4/regul ... 1_2004.pdf' target='_blank'>Super 2000 FIA</a>
Senast redigerad av 1 Tommie Blomqvist, redigerad totalt 2 gånger.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

2 januari 2007, 22:11

<!--QuoteBegin-Airman+1 Jan 2007, 22:46:54--><div class='quotetop'>QUOTE(Airman 4 1 Jan 2007, 22:46:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ser ut som det kommer bli ett tiger kit. Lämpligt då återförsäljaren håller till 6 mil härifrån <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

<a href='http://www.tigersportscar.se' target='_blank'>http://www.tigersportscar.se</a>
[right][snapback]361438[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Fint val!

Hoppas på dubbla hajjabusa motorer då <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Krolleg
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

2 januari 2007, 23:12

Var och tittade hos tigersportskar idag, klämde, tittade och satt i en tiger. fy fasen va cool dom är. dock blev det inget åka. är ju inte direkt nån vinterbil <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Kommer bli med antingen en zetec eller duratec motor. troligen duratec med dubbla webror å lite götta så ska enligt som som "vet" komma upp i runt 200 kusar <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Krolleg
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

3 januari 2007, 18:50

Nu åter till motorfrågan.
Nu är väll inte ford motorer det stora kunskapsområdet här men frågar ändå <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

ska jag ha en pinto, zetec eller duratec motor? pinto gammal OCH, zetec nyare DOCH, duratec är nyaste DOCH
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

3 januari 2007, 23:10

som sagt.. kolla in <a href='http://www.locostsweden.se' target='_blank'>http://www.locostsweden.se</a> å fråga där.. de dom inte vet om fåårdmotorerna e inte värt att veta.. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
SMacke #364
JG
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

4 januari 2007, 01:03

du ska köra duratec i så fall!

kolla <a href='http://www.sbdev.co.uk' target='_blank'>http://www.sbdev.co.uk</a>
jag har köpt nästan alla mina opelgrejjer där
på opel motorn plockar dom driftsäkra 299hk
och på ford duratec 300hk jämt

dom har väldigt bra priser, jag kan ta hem deras grejjer om du är intresserad, det finns även färdiga kit osv.
pm:a din budget och effektönskemål så kan jag kanske hjälpa dig
Senast redigerad av 1 JG, redigerad totalt 4 gånger.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Krolleg
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

5 januari 2007, 12:12

Sådärja då är motor fixat. Köpte 2st dåliga duratec motorer som ska skruvas ihop till en fungerande. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Skriv svar