Civic Type-R FN2 feedback

ENBART för motorrelaterade topics
Bonny
Användare
Användare
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

13 november 2007, 17:21

Anar skrev:När jag var på Rosenholtz snackade de om att de fixat fram en Race till en kille och enligt denna kille så var skillnaden som natt och dag.

Vad jag fick höra där så byggdes tydligen Race-varianten i Japan medans de vanliga då byggs i England.
Tillåt mig att tvivla på att skillnaden är som natt och dag. Det skiljer bara 50 kg mellan GT- och Race-versionen. Dessutom har jag hört att det är samma artikelnummer på dämparna till både GT- och Race-varianten (trots Hondas marknadsföring enligt hemsidan "Fjädringen har gjorts styvare och är anpassad för tävlingskörning.")

När man läser den lilla information som finns tillgänglig på hemsidan så verkar det som att Race-varianten i grunden är en tävlingsbil som är ombyggd för att kunna köras på allmän väg och det vet vi ju alla att så inte är fallet. Men jag blir gärna motbevisad och ser fram emot att se vad Race-varianten kan prestera i oberoende tester framöver. Det vore ju trevligt att kunna byta upp sig och fortfarnde köra Honda.
Johan Blomqvist
CTR 05
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

13 november 2007, 18:13

Anar: Hoppas det inte var någon hondahandlare som påstod att den skulle vara byggd i japan. Dom borde veta bättre...
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Anar
Wannabe
Wannabe

13 november 2007, 19:33

Det var en av handlarna ja. Vet inte vad han heter dock, han var lång iaf.

Vill inte svära på att det verkligen var exakt så han sade men som jag minns det iaf, tänkte inte så mycket på det, var där av en helt annan anledning så tänkte väl på annat medans han pladdrade på.
Niklas Sandler
zozo
Wannabe
Wannabe

13 november 2007, 19:59

G4il1 skrev:Vad jag vet är det bara Soren K som fått tag i en Race utav HPC folk men det kanske är några till nu ?

OK att det bara stod om GT och icke i pdf:en, mindes att det stod om alla 3 och jag kollade inte så noga igenom bladet denna gången men Infon om Race står ju på hondas hemsida på <a href="http://www.honda.se/sw15589.asp" target="_blank">http://www.honda.se/sw15589.asp</a> så varför inte ta en titt där.

det jag ej förstår är att varför ej ägare till fn2 race skriver om vad dem tycker om bilen, som tex Soren K

så det här är till dig Soren K ---- kan du vara snäll och skriva om vad du tycker om bilen ?

tacksam för svar

mvh
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

13 november 2007, 20:27

Haha, Christer är en kul kille, men låter inte som något han skulle säga. Där är inget "J" i chassinumret på en Race.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Bonny
Användare
Användare

13 november 2007, 20:54

Finns det något oberoende test överhuvudtaget där en Type R Race körs? Jag har bara sett en massa tester med GT-versionen. Förstår inte riktigt varför inte Honda istället lånar ut Race-bilar till motorjournalister? Det känns som att GTI klassen blir alltmer inriktad på prestanda så varför inte släpa fram det tyngre artilleriet direkt?... eller försöker Honda i första hand marknadsföra FN2an som en bra "allround" bil med hyfsad prestanda och förbättrad komfort?

Jag håller med dig helt och hållet zozo. Vore kul att höra vad ägarna till Race-versionen tycker om bilen. Jag längtar med ännu mer spänning fram till den dag då det börjar dyka upp lite oberoende tester så man kan se vad bilen verkligen går för.
Johan Blomqvist
CTR 05
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

13 november 2007, 21:42

Här är en bild från hondas pressrelease till FN2. Med andra ord så satsar man på en allroundbil:

Bild
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
M Scotte
Kontakt:

13 november 2007, 22:19

Anledningen att vi inte valt att plocka ut någon Race som pressbil än är att den är alldeles för hardcore för ett test där den skall jämföras mot något annat på marknaden.

EP3 fick mycket kritik för att vara alldeles för hardcore och FN2 är precis som Tolo skriver ett botemedel mot denna upplevelse. Mao, i europa går det inte sälja raceinspirerade bilar i detta segment. Race är därför en beställningsbil och endast avsedd till de riktigt hårdhudade köparna som vet exakt vad de köper och inte tror de köper en Golf Gti med sportfjädring.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Bonny
Användare
Användare

13 november 2007, 22:44

OK, men det gör det ganska svårt för eventuella köpare att veta vad för slags prestanda som Race-bilen erbjuder om inte Honda släpper någon enstaka bil för att testas. Vet du om det finns planer på att låta Race-varianten testas nu när GT:n har genomgått flertalet tester?

Jag skulle inte känna mig bekväm med att köpa en Race enbart baserat på den informatin som finns tillgänglig på hemsidan. Det skulle inte kännas tryggt med tanke på att den väger drygt 70 kg mer än EP3. Men som sagt, jag hoppas på att få se ordentliga tester i framtiden.
Johan Blomqvist
CTR 05
Anar
Wannabe
Wannabe

13 november 2007, 23:12

Jag håller med Bonny helt och hållet. Hur ska man kunna sälja något som inte finns, som inte finns med i tester, som inte finns att provköra, och som det är 6 månaders leveranstid på? Känns helt klart lurigt.
Niklas Sandler
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

13 november 2007, 23:21

Ni har en poäng där...
www.toloweb.se
Little Elk
Användare
Användare
Namn: Fredrik Edin

14 november 2007, 01:04

Nu har jag vart och lekt lite testpilot oxå och har lite frågor.

När man ligger i en 70-90 km/h (kan vara i högra hastigheter men det provade jag ej) och ligger i en fil och svänger lite smått för att känna väghålningen, eller bara ha ltie småkul istället för att köra rakt fram, så känns det som att bilens bakända "svänger med" bilen. Som om backdäcken syr bilen lite. Svårt att färklara man om du tänker dig att när du lagt ratten rakt och du tror bilen kör rakt fram så svänger den till en yttepytte liten bit med baken innan du kär rakt fram. Pappa upptäckte det och jag testa igen sen efter han upptäckt det och det var ju SKITÄCKLIGT!!! :shock1:

Vad beror detta på?

Förövrigt så har jag bara en enda sak att anmärka på bilen utäver detta och det är som någgot som andra redan anmärkt på, avsaknaden på lågnivå ut på stereon. Sätter man in en annan stereo lär det ju se ut som fan i kupén... Sen vet jag itne om huvvudenheten är något att ha. Lät apskaft då vi testa stereon men man är vell van vid sin egna med fin fina pioneer 6.5" runt om :D

Edit:
Ni kanske förstår att jag föredrar EP3an före FN2an. :D Pappa var dock förälskad i FN2an. Min va ju bara en leksak jämfört med denna sa han... :annoyed:
Senast redigerad av 1 Little Elk, redigerad totalt 14 gånger.
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
M Scotte
Kontakt:

14 november 2007, 09:57

satt det org-däck på bilen som ni testade?
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Anar
Wannabe
Wannabe

14 november 2007, 10:17

Inga sådana konstiga "bakändesvängningar" på min iaf.

Oginalstereon är verkligen prutt, välj utan stereo och sätt in en annan; här är min installation: <a href="http://www.minhembio.com/anarkizt/145087/" target="_blank">http://www.minhembio.com/anarkizt/145087/</a>
Senast redigerad av 1 Anar, redigerad totalt 14 gånger.
Niklas Sandler
M Scotte
Kontakt:

14 november 2007, 11:32

Anar skrev:Jag håller med Bonny helt och hållet. Hur ska man kunna sälja något som inte finns, som inte finns med i tester, som inte finns att provköra, och som det är 6 månaders leveranstid på? Känns helt klart lurigt.
Tester på Race kommer till våren -08. GT är den prioriterade modellen, men givetivs skall det komma rejäla tester på Race också.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Anar
Wannabe
Wannabe

14 november 2007, 11:36

Ser jag fram emot Martin! Tackar för informationen! :)
Niklas Sandler
Little Elk
Användare
Användare
Namn: Fredrik Edin

14 november 2007, 11:45

Det var originaldäck på bilen. Den hade itne gått många meter heller då den inte ens var inreggad...

Angående stereon, hur ser det ut inne i kupén då? Bakluckan spelar ju inte så jätte stor roll hur det ser ut :)
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Fredda
Användare
Användare

14 november 2007, 11:48

Enligt handlaren jag pratat med (RA motor, Uppsala) så har det sålts 3 st Race versioner i sverige.
Fredrik Jansson
Honda Civic 1,5i -00
VW Golf GTI ED35 -12
Honda Civic Tourer 1,6 Dtec -15
M Scotte
Kontakt:

14 november 2007, 11:50

bilen kan kännas orolig när däcken är helt nya, eller om den går på vinterdäck.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Anar
Wannabe
Wannabe

14 november 2007, 12:31

Little Elk, ska försöka slänga upp en bild på det också snart.
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
HJF
Wannabe
Wannabe

14 november 2007, 12:57

Angående bakvagnen: Min bil är också något orolig i bakvagnen, åtminstone vid lite hårdare inbromsningar. Rullar på originaldäck (Bridgestone) samt har gått ca 450 mil nu. Detta är den enda FN2:a jag kört förutom en liten sväng med en demobil, så jag kan inte avgöra om det ska vara så, men det antar jag.

Lite märkligt är att bakfälgarna blir mycket skitigare än framfälgarna, har jag aldrig varit med om på nån bil tidigare. Mycket bromsverkan bak??? Ska ta och testa bilen nån dag med VSA urkopplat och se om det blir skillnad...
Henrik Fleur
Honda CTR CW -10 "vardagsracer"
Alfa Romeo GTV -96 "långsam banåkarbil"
Alfa Romeo GTV6 3.0 -87 "glassätarbil"
Anar
Wannabe
Wannabe

14 november 2007, 13:40

Att bilen blir instabil vid kraftig inbromsning har jag också märkt.

Mina bakfälgar blir mer än dubbelt så skitiga som framfälgarna.
Niklas Sandler
Bonny
Användare
Användare

14 november 2007, 13:53

Det är inte bara ni som upplever att fälgarna bak blir skitiga. Frågan har diskuterats flitigt på det engelska forumet.

Vissa hävdar att problemet försvinner om VSA kopplas ur medan andra påstår att det istället har med materialet i bromsklossarna bak att göra. Att VSA skulle jobba dom bakre bromsarna så pass hårt tycker jag låter osannolikt. Enda lösningen är nog att byta till mörkare fälgar eller att tvätta dom ofta (eventuellt göra en ytbehandling).

För den nyfikne:
<a href="http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... s#p1646270" target="_blank">http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... 1646270</a>
<a href="http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... s#p1651007" target="_blank">http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... 1651007</a>
Johan Blomqvist
CTR 05
Anar
Wannabe
Wannabe

14 november 2007, 14:19

Det är så störande med det där forumet att man måste regga sig för att få läsa, därför har jag bojkottat dem. :) Men trevligt att höra att fler har samma problem iaf hehe.
Niklas Sandler
civic vtec
Användare
Användare

14 november 2007, 17:38

det är beläggen som avger dammet byt belägg!

jag har samma problem på min ats men jag har mörka fälgar så d gör inget.
Mattias Ask
Soren K
Wannabe
Wannabe

14 november 2007, 17:43

zozo skrev:<!--quoteo(post=446050:date=13 Nov 2007, 14:20:46:name=G4il1)--><div class='quotetop'>CITERA(G4il1 @ 13 Nov 2007, 14:20:46) [snapback]446050[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Vad jag vet är det bara Soren K som fått tag i en Race utav HPC folk men det kanske är några till nu ?

OK att det bara stod om GT och icke i pdf:en, mindes att det stod om alla 3 och jag kollade inte så noga igenom bladet denna gången men Infon om Race står ju på hondas hemsida på <a href="http://www.honda.se/sw15589.asp" target="_blank">http://www.honda.se/sw15589.asp</a> så varför inte ta en titt där.

det jag ej förstår är att varför ej ägare till fn2 race skriver om vad dem tycker om bilen, som tex Soren K

så det här är till dig Soren K ---- kan du vara snäll och skriva om vad du tycker om bilen ?

tacksam för svar

mvh
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag har haft min Race sedan 25 juli och kört ca 750 mil hittills. Rosenholtz har monterat diff på den och det var en stor skillnad med diffen på, den sticker iväg betydligt snabbare. Enligt min subjektiva uppfattning så är FN2:an (i Race versionen i alla fall) betydligt piggare i axet och mycket neutralare i sitt uppträdande på banan. Har bara hunnit köra på Gotland ring en gång men ändå. Det känns som det skulle vara typ 20 hästar mer än min gamla EP3 som hade en Comptech Icebox. Jag är jättenöjd med bilen och hoppas hitta några hästar till, försöker få reda på lite specar på Racen, men det verkar trögt. Enligt Krister på Rosenholtz så är det inte samma styrbox och mappning som den valiga CTR:en. Vet inte om det stämmer.
Sören Klingborn, Stockholm
CTR -07 Race, Svart
Bonny
Användare
Användare

14 november 2007, 17:56

Varför skulle just motorspecifikationerna skilja modellerna åt? Finns inga specifikationer på hondas hemsida och motorerena/bilarna monteras väl i samma fabrik? (men man kan ju alltid hoppas :) )

Jag finner det hela rätt osannolikt. Om det nu skulle stämma så förstår jag mig inte alls på hondas marknadsföring av modellen.
Johan Blomqvist
CTR 05
Honda_kim
Wannabe
Wannabe

14 november 2007, 18:11

Ingen som har nån bild på undersidan ????

mvh kim
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

14 november 2007, 18:40

Vet att det postades en mycket bra bild av hela undersidan på www.civictype-r.co.uk/forum tidigare. Tyvärr kunde jag inte hitta den då jag sökte den igen för några veckor sedan... :(
www.toloweb.se
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

14 november 2007, 20:40

Tja FN2 har ju visat sig ha mer effekt än det står på pappret.
Så om race har ännu mer är inte så konstigt.

Är det samma fjädring på race som dom andra modellerna?

Sen undrar jag har dom gjort något annat på race, som länkarmar i alu eller hårdare bussningar typ som japan modellerna.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Skriv svar