Civic Type-R FN2 feedback

ENBART för motorrelaterade topics
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

10 augusti 2008, 23:42

Om ni har några konstiga gnisslande ljud från instrumentbrädan/framrutan så kan det vara det utvändiga plastskyddet i framrutans nedre kant som skaver mot glaset. Finns en tråd om detta och lösning på civinfo (15 sidor lång tråd, kolla slutet för fix):
<a href="http://www.civinfo.com/forum/bugs-fault ... noise.html" target="_blank">http://www.civinfo.com/forum/bugs-fault ... se.html</a>

Angående vatten i dörrarna så är fixen att ta bort gummipropparna om man har kvar dom, se följande länk:
<a href="http://www.civinfo.com/wiki/index.php?t ... r_in_doors" target="_blank">http://www.civinfo.com/wiki/index.php?t ... n_doors</a>

Angående handbromsen så fixas denna nästa gång bilen kommer in på service (enligt någon bulletin). Min blev iaf fixad sist, även om jag inte haft några problem med den egentligen.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Kristian
Master
Master

11 augusti 2008, 07:37

Knäppande ljud från bakvagnen vid start och stopp kan vara bromsklossen som glappar lite i hållaren och flyttar sej lite upp och ner. ingenting att oroa sej för och det kommer försvinna när det blir mer skit/rost mellan kloss och ok.
Kristian, Hondalös.
Jontis
Påläst
Påläst
Namn: JonasSundgren

11 augusti 2008, 07:40

M Scotte skrev:Har gjort vad som skulle, men inte hunnit sammanfatta det här på klubben. När tiden finns ska jag skriva vad som skiljer.

Trevligt. :)
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Anar
Wannabe
Wannabe

13 augusti 2008, 13:30

Jonny: Vad gjorde dem åt det? Jag har också problem med 3ans växen, var inne hos Christer idag men det kändes som om ingen där ville kännas vid problemet... Har tidigare fått växellådsoljan bytt och kört ca 100 mil på ny olja, tyckte väl att det blev aningens bättre men 3an känns ändå "krunchig" och hoppar inte i som den ska.

Ska lämna in bilen för 1års-service nu på Måndag och hoppas att de kan fixa lådan på samma gång, hoppas kan man ju alltid göra. Börjar bli ganska less på den där 3an nu faktiskt.

edit: stavfel
Senast redigerad av 1 Anar, redigerad totalt 13 gånger.
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
Jonny
Kunnig
Kunnig
Namn: Jonny Lakemountain

13 augusti 2008, 14:16

Enligt dem så har de bytt synkringen på 3:ans växel...
Civic Type R -17
zozo
Wannabe
Wannabe

13 augusti 2008, 21:27

Jonny skrev:Enligt dem så har de bytt synkringen på 3:ans växel...
ja det är synkringen på 3:ans växel de ska byta.
vill de ej göra det betyder det att de ej kan byta synkringen
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Användarvisningsbild
Jonny
Kunnig
Kunnig

13 augusti 2008, 21:37

jodå, bilen har varit inlämnad... hade lånebil i 2 dagar.
så visst har de pillat med bilen.

då jag ändå va i Linköping en sväng så va jag in till Sven Almevik bil AB?(Honda ÅF i Linköping) och där fick jag nöjet att prata med Andreas Asklöf(en av deras mycket trevliga mekaniker,som kör rally/rallycross? med en civic type r (EP3))
han provkörde bilen, å även han tyckte lådan kändes skum.

ska väl in å höra på "min" verkstad om de hört någe mer, efter mina "klagomål".
Civic Type R -17
Användarvisningsbild
freddej
Användare
Användare
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

14 augusti 2008, 17:39

På min bytte dom både treans och fyrans synkring om jag inte minns galet. Problemet verkar iallafall vara borta, nu har jag däremot en koppling som trilskas varit inne två ggr på verkstad men inte löst felet än....
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
cell
Wannabe
Wannabe

15 augusti 2008, 14:57

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jonny: Vad gjorde dem åt det? Jag har också problem med 3ans växen, var inne hos Christer idag men det kändes som om ingen där ville kännas vid problemet... Har tidigare fått växellådsoljan bytt och kört ca 100 mil på ny olja, tyckte väl att det blev aningens bättre men 3an känns ändå "krunchig" och hoppar inte i som den ska.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Exakt samma problem här...ingen verkar vilja kännas vid problemet...bytt olja trots att jag läst om syncring etc. Har inte blivit ett SKIT bättre efter 150 mil , kanske till och med värre.

Va inne med bilen på automotorsport i malmö. Kommer snart kräva en ny låda från -08. Pallar inte hålla på att ligga fram och tillbaka mellan verkstäderna, varför bytar dem inte direkt istället
för att hålla på och vela.
Adrian Hansson
Linus
Wannabe
Wannabe

16 augusti 2008, 11:32

Nån som har koll på kostnaden för 2000 mila servicen?
Användarvisningsbild
Jonny
Kunnig
Kunnig

16 augusti 2008, 16:08

beror väl lite på vart man gör den, jag betalade nog 1990:- eller nått sånt
hos "Honda" skulle de ha 3200:- tror jag(iaf 1000mila kostar det)
Civic Type R -17
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 6 times
Kontakt:

16 augusti 2008, 16:50

Du servar väl din bil på märkesverkstad Jonny? ;)
Senast redigerad av 1 M Scotte, redigerad totalt 16 gånger.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Jonny
Kunnig
Kunnig

16 augusti 2008, 18:05

haha, jodå..

hos förra hondaverkstaden, Söderbergs rules :D
Civic Type R -17
Blixten
Wannabe
Wannabe

16 augusti 2008, 20:58

hmm, har märkt en riktigt konstig grej.. Om ni tittar på era stolar så borde det (är iaf på min efter snart 1000 mil) vara ett streck lika stort som bältet där det ser ut som bränt lim. Verkar som bältet på min ligger och gnider sig på stolen och i sin tur orsaker att stolklädeseln stelnar och bleknar.. ju mer jag tänker på det detsto mer stör jag mig på det

Bara jag som råkat ut för detta? :blink2:

För övrigt har bilen funkat klokrent, något knas med 3:an har jag inte märkt av.. Lite props ibland med tvåan vid fullgas, utan VSA på ettan och sen snabbt till tvåan har det varit men är nog snarare handhavande än bilen :oops:

Mycket nöjd med den faktiskt!!
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Anar
Wannabe
Wannabe

19 augusti 2008, 16:02

Haft inne min bil hos Rosenholtz nu för 1 års-service + koll av växellådan. Christer provkörde men tyckte den var normal. Jag var ute på en tur med en av mekanikerna också men då strulade inte lådan alls. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Vänta och hoppas på att det blir bättre/sämre kanske är det enda rätta? Segt om det är såhär jämt iaf, då ser jag hellre att det blir sämre och sämre.
Niklas Sandler
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

19 augusti 2008, 18:17

Har haft min sedan april -07 och treans växel har varit precis likadan hela tiden, dvs att den med ojämna mellanrum tar stopp halvvägs och man då får ta i extra och trycka förbi ett hack. Har ibland trott att det blivit bättre när det inte inträffat på ett par dagar, men tyvärr ej. Det spelar ingen roll om man kör lugnt eller mer inspirerat, det verkar vara lite slumpmässigt. När bilen är helt varm är det dock mer sällsynt (men det KAN även inträffa då).

Eftersom folk har rapporterat varierande resultat från "fixen" har jag valt att avvakta med att lämna in min i hopp om att Honda ska komma en bättre lösning. Men jag börjar bli lite trött på att vänta nu. Pratade med verkstaden redan första veckan då jag just köpt bilen men på den tiden fanns det ingen info om felet.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Linus
Wannabe
Wannabe

22 augusti 2008, 18:33

Nu har min blivit heltokig med låsen! Hade ju tidigare att bilen kunde låsa sig om man lämnade bilen olåst av sig själv. Reservnyckeln har räddat mig ett par gånger.
Nu när jag åker iväg med bilen så händer det att bilen låser dörrarna under körningen, du slipper inte ut genom att dra i handtaget och om du försöker låsa upp på själva låsknappen så sprättar låsen igen omedelbart jag har petat reglaget i "öppetläge".
Inte nog med det - när jag plockar ur nyckel ur tändningslåset så larmar bilen sig själv direkt trots att jag sitter kvar i bilen!
Slipper inte ut förrän jag tryckt på tangenten på dörrsidan där det sitter en knapp för att snabbt låsa/låsa upp bilen.
Snart får Bosses Bil i Luleå nåt att bita i . .
M Scotte
Kontakt:

22 augusti 2008, 19:15

Bara som ett test, när detta sker med att dörrarna inte öppnar sig när ni använder fjärren:

Tryck på låsknappen för bagageluckan på bagageluckan och se om något annorlunda sker.

Linus: Åk till Bosses och be dem titta på det. Troligtvis så löser dem det rätt snabbt om jag tror det är samma fel som jag hade nere.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
G4il1
Wannabe
Wannabe
Namn: Nicklas Lövebrant

9 september 2008, 15:01

Noterade att civinfo hade hittat den amerikanska service rapporten angående 3:an ( Fast det kanske redan vart uppe och jag missat det?)

<a href="http://www.civinfo.com/wiki/index.php?title=Type_R_3rd" target="_blank">http://www.civinfo.com/wiki/index.php?t ... e_R_3rd</a>
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Användarvisningsbild
HJF
Wannabe
Wannabe

10 september 2008, 11:03

Linus skrev:Okej, är det något mer som ni behövt åtgärda på nybilsgarantin?
Jag har även detta på min lista som jag ska ta med min ÅF:
3:e växeln fastnar ibland så det blir ett extra klick innan den är ilagd
Gnäll från instrumentering - plast
Väsande skrapande bromsljud bak
Lacken - tunn, svag, ömtålig (kanske bara gäller svart)
Något "nervös" ryckig efter (kall)start och något hundratal meter, även vid varm väderlek
Handbromsspaken - sladdrig/lös, kan släppa
Extra klick till 3:ans växel: Javisst, dock ytterst sällan. Jag har inte rapporterat det, stör inte eftersom det är så sällan.
Gnäll från instrumenteringen: Javisst, fast det var länge sen jag hörde det nu. I min är det instrumentglaset som glappar lite.
Skrapljud bromsarna bak: Javisst, åtminstone första 100 metrarna efter kallstart innan dom gosat till sig.
Lacken: Har jag inga problem med, men min är silvermetallic.
Nervös efter start: Inte direkt
Handbromsspak: Inga problem hittills
Knäppande ljud från hjulen vid start/stopp: Javisst, har varit där från dag 1. Hördes dock inte med vinterhjulen på?!
Fjärrlås som inte låser upp: Javisst, men har bara hänt en handfull gånger på 1 år.
Startknapp som strejkar: Javisst, hänt ett tiotal gånger. Händer inget när man trycker på knappen, men det är bara att trycka en gång till.

Jag kanske låter gnällig med min lista, men jag trivs kanon med bilen! Trots allt småsaker som inte stör mig iaf, tycker fortfarande att bilen är super efter 1 år och 2000 mil! Billig i drift är den också.

Har precis gjort 2000-milaservice, kostade 2500:-. 1000-milaservicen gick på 1500:- och ett extra oljebyte efter 150 mil kostade 1000:-. Skitbilligt! Kan tillägga att den inte har dragit en droppe olja alls.
Senast redigerad av 1 HJF, redigerad totalt 10 gånger.
Henrik Fleur
Honda CTR CW -10 "vardagsracer"
Alfa Romeo GTV -96 "långsam banåkarbil"
Alfa Romeo GTV6 3.0 -87 "glassätarbil"
Användarvisningsbild
Jonny
Kunnig
Kunnig

10 september 2008, 14:24

M Scotte skrev:Bara som ett test, när detta sker med att dörrarna inte öppnar sig när ni använder fjärren:

Tryck på låsknappen för bagageluckan på bagageluckan och se om något annorlunda sker.
Testade detta för ca:20 minuter sen... då gick det att låsa upp med fjärren
Civic Type R -17
beathacker
Wannabe
Wannabe

16 oktober 2008, 00:17

Haft min i 7 veckor nu :0) o gillar den bara mer o mer ...
En liten fråga kan det skada om man sätter öppet luft filter på den o vilket rekomenderas om man nu ska göra det ..
Linus Holmgren
Linus
Wannabe
Wannabe

2 mars 2009, 17:29

Upptäckte att min CTR -07:a inte går att varva mer än 4500 varv på tomgång. Kan nån bekräfta att det ska vara så...eller inte? Det låter som en varvtalsspärr så motorn "dör" vid 4500 varv.
Vid normal körning på väg så varvar den glatt vidare utan problem.
NeMoo
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

2 mars 2009, 17:35

Det är ett skydd mot SBR ;)
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Linus
Wannabe
Wannabe

2 mars 2009, 17:37

NeMoo skrev:Det är ett skydd mot SBR ;)
SBR ??
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

2 mars 2009, 17:59

Så länge du står stilla så ska varvstoppet vara sänkt.
Tror NeMoo syftade på Skit Bakom Ratten :)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

2 mars 2009, 18:15

Att tokvarva en motor utan att ha motstånd på den är rena döden för maskinen och det förkortar livslängden markant. Så av den anledningen har Honda lagt in ett varvstopp vid stillastående så att man inte av misstag ska kunna döda motorn.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Linus
Wannabe
Wannabe

2 mars 2009, 19:53

Steffo skrev:Att tokvarva en motor utan att ha motstånd på den är rena döden för maskinen och det förkortar livslängden markant. Så av den anledningen har Honda lagt in ett varvstopp vid stillastående så att man inte av misstag ska kunna döda motorn.
Så motorn mår bättre på vägarna med 8000 varv på mätaren med belastning än 4500 utan belastning? ...nåja man lär sig nåt nytt varje dag.
Upptäckte detta nu och har ägt bilen i ett o ett halvt år så det är inte så att jag utsatt bilen för detta dagligen.
Chucky
Användare
Användare
Kontakt:

2 mars 2009, 20:16

Jonny skrev:jodå, bilen har varit inlämnad... hade lånebil i 2 dagar.
så visst har de pillat med bilen.

då jag ändå va i Linköping en sväng så va jag in till Sven Almevik bil AB?(Honda ÅF i Linköping) och där fick jag nöjet att prata med Andreas Asklöf(en av deras mycket trevliga mekaniker,som kör rally/rallycross? med en civic type r (EP3))
han provkörde bilen, å även han tyckte lådan kändes skum.

ska väl in å höra på "min" verkstad om de hört någe mer, efter mina "klagomål".

Där kan man snacka om en toppen mekaniker!, skulle inte komma på tanken att lämna mina hondor till nån annan än honom :)
Kör -Accord Type-R -99
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
M Scotte
Kontakt:

2 mars 2009, 20:20

Linköpinggrabbarna var några av dem som jag plockade med mig till F1 på Spa-Francorchamps i höstas då dem presterade bäst i vår tävling för mekniker, så dem är erkänt duktiga hos Sven Almevik.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Skriv svar