K20 Swap EKONOMI

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5135
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

26 april 2007, 13:35

Jag tänkte här visa hur billigt det går att swappa i en K20 motor i en Civic EG då jag nu är färdig och allt funkar. Jag har hela tiden haft en tanke bakom det jag inhandlat och byggt själv och det är enkelhet och att detta bygge ska vara ett riktigt budgetbygge. Fråga gärna om det är något som verkar oklart eller felaktigt.


* 27000:-, K20a2 motor, Vlåda, ecu, kabelhärva, Drivaxlar
* 6000:-, Diffbroms (LSD) till vlådan inkl. Montering.
* 4500:-, Hasport Motorfästen
* 2000:-, DC sports swap grenrör, passar bolton på en K20 i en Civic EG.
* 350:-, Accord -91 Spakställ med växelvajrar
* 0:-, egentillverkad 6mm plåt för att justera in växlarna perfekt.
* 0:-, ombyggd orginal fuelrail
* 0:-, D16 bränsletrycksregulator med egentillverkad anslutningsplatta
* 0:-, Kylarfästen, flyttade på orginalfästena och svetsade fast dem.
(* 800:-, Walbro soppapump, behövs ej om man ska köra orginal K20)
* 2000:-, B16 yttre Drivknutar, 2st, (har du tur så har du kanske redan dem på din bil?!)
* 40:-, kopplingsrör, biltema bromsledning längd ca 390mm.
* 200:-, nedre kylarslang, 8mm & 6mm soppaslangar och 19/21mm värmeslangar.
* 280:-, Luftfilter öppet + ett 3" avgasrör med 60graders böj från Mekonomen. Filtret i sig kostade 200:- begagnat.
* 400:-, Egentillverkad Hybrid-kabelhärva, 200:- i bensin till värmland och 200:- för Relä, kablar, lödtenn, krympslang och diverse kablar.
* 40:-, Kylarfläktgivare och Temp-givare, från skroten MED kontakterna.
* 150:-, 2L Honda MTF3-olja till vlådan
* 270:-, 5L Biltema 5w-40 Motorolja
* 130:-, Honda orginal PCX Oljefilter
* 60:-, Kylarglykol

* Nu blev det så att jag till slut fick loss pengar så att jag kunde köpa mig en Hondata K-pro (10 000:-) men man kan faktiskt använda sig av orginal ecun om man då även kopplar in orginal Immobilisern vilket jag hade tänkt att göra från början. Det enda som tillkommer är en 02-sim som kostar 500:-. Så beroende på vad man väljer att göra så kostar det antingen 500:-, eller i mitt fall 10 000:- för en ny ecu med kpro, fast då när jag hade köpt den så kunde jag sälja min orginal ecu för 1400:-, dvs min kpro kostade mig 8600:- kan man säga.


(* 1400:-, FAL kylarfläkt, behövs ej för att orginal passar och funkar oxå, jag köpte det bara för att få mera plats till annat.)

<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->
SUMMA-BILLIGT:<!--sizec--></span><!--/sizec--> <!--sizeo:6--><span style="font-size:24pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->37 920 Kr<!--sizec--></span><!--/sizec-->

<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->SUMMA- BILLIGT men ROLIGT:<!--sizec--></span><!--/sizec--> (dvs med Kpro, Walbro och LSD: ) <!--sizeo:6--><span style="font-size:24pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->54220 Kr<!--sizec--></span><!--/sizec-->




Nu kan det vara så att jag glömt några delar/kostnader, men jag ska försöka fylla på listan så att den blir komplett de närmsta dagarna..

Sen är detta helt lagligt att utföra nuförtiden då de nya reglerna för ombyggt fordon via SFRO togs beslut i Torsdags den 117 April och träder i kraft nästa vecka den 1Maj 2007. <a href="http://www.sfro.com/VVFS2007.144.html" target="_blank">2007-04-17. Ändring av avgasrening bil 1976 - . Ikraftträdande 2007-05-01</a>

Sen ska man givetvis uppgradera väghållningen och bromsarna efter motoreffekten, men det vet väl alla vid det här laget.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

26 april 2007, 13:49

6000kr för diffbroms inkl montering? Shit de va det billigaste ja hört.. ja köpte min quaife diff för 8000tkr, sen montering SVART kostar runt 4-6tusen.
Vill man ha det monterat vitt så kostar det 10-12tusen enligt rosenholtz..

MVH
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

26 april 2007, 14:16

Kan man inte montera en diff själv? :)
Senast redigerad av 1 Regge, redigerad totalt 26 gånger.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
CTROliver
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 9 augusti 2004, 14:32

26 april 2007, 14:17

Istvan skrev:6000kr för diffbroms inkl montering? Shit de va det billigaste ja hört.. ja köpte min quaife diff för 8000tkr, sen montering SVART kostar runt 4-6tusen.
Vill man ha det monterat vitt så kostar det 10-12tusen enligt rosenholtz..

MVH
Bara en gissning, men om man har lådan "liggandes" så torde monteringen bli AP billig då man slipper allt som tillkommer när lådan är monterad i bilen.
James Oliver Könsberg - Malmö
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

26 april 2007, 14:21

malkolm666 skrev:Sen är detta helt lagligt att utföra nuförtiden då de nya reglerna för ombyggt fordon via SFRO togs beslut i Torsdags den 117 April och träder i kraft nästa vecka den 1Maj 2007. <a href="http://www.sfro.com/VVFS2007.144.html" target="_blank">2007-04-17. Ändring av avgasrening bil 1976 - . Ikraftträdande 2007-05-01</a>

Sen ska man givetvis uppgradera väghållningen och bromsarna efter motoreffekten, men det vet väl alla vid det här laget.
Det är inte lagligt förrän bilen är typad med motorn, och fram tills dess är allt väldigt ovisst.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5135
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

26 april 2007, 14:40

M Scotte skrev:Det är inte lagligt förrän bilen är typad med motorn, och fram tills dess är allt väldigt ovisst.

Nja, visst ligger det något i det du säger Martin, men inte är det olagligt att bygga om en bil utan att använda den på allmän väg!? och nu finns ju möjligheten att kunna regga den som ombyggt fordon. Jag tänkte mest på att jag inte lockar något att göra något som anses vara olagligt att utföra genom att skriva denna tråden.
Så ta det inte som att det bara är att köra bilen till en SFRO-gubbe och sen så är det klart, utan att regga som ombyggt fordon har en ganska lång och krokig väg såsom jag har förstått det.




Angående diffen i vlådan, givetvis gäller det priset när man kommer med vlådan lös och fint rengjord och så, killen som monterade min gjorde det på under 4h.
Hade jag monterat den själv så hade jag fått diffen för 5k. ;)
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 26 gånger.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Johan
Användare
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: 26 juli 2004, 19:41
Namn: Johan Eriksson
Ort: Karlskrona

26 april 2007, 15:10

malkolm666 skrev:Sen är detta helt lagligt att utföra nuförtiden då de nya reglerna för ombyggt fordon via SFRO togs beslut i Torsdags den 117 April och träder i kraft nästa vecka den 1Maj 2007. <a href="http://www.sfro.com/VVFS2007.144.html" target="_blank">2007-04-17. Ändring av avgasrening bil 1976 - . Ikraftträdande 2007-05-01</a>

Sen ska man givetvis uppgradera väghållningen och bromsarna efter motoreffekten, men det vet väl alla vid det här laget.
Coolt! Då blir det till att stuva miljöklassad commonraildiesel med partikelfilter i vardagsknarren då. Eller varför inte en 6,6-liters Duratec monsterdiesel i en Peugeot 604?
TriXiE77
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 866
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

26 april 2007, 15:19

meningslösaste inlägget idag? :boxing:
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

26 april 2007, 17:47

Malcolm: Du är grym på det här med ekoswap!
Börja tillverka fler kabelhärvor o sälj på forumet!
Only M Matters
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

26 april 2007, 23:04

Grymt Malkolm! Men du glömde kylare?
Dessutom så funkar ju Malkolms kabelhärvor till skillnad från Hybrid racings :)
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5135
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

26 april 2007, 23:59

Kylare? Jag använder ju min LSi-kylare från -95, duger inte den eller? :P
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

27 april 2007, 00:37

Om du kör snabbt så duger den säkert bra!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

27 april 2007, 00:54

har räcknat på detta swap x antal gånger jag oxå.
förska göra de till en rimlig kostnad. o för mig sluta de då på ~40ooo.-
så de låter mycket rimligt de du har specat upp...

kul att du vill dela me dig (Y)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

27 april 2007, 10:01

Jag tycker inte att priserna du listat är riktigt korrekta. De delar du importerar har du tagit exklusive tull o moms, det är det ju inte säkert att man klarar sig undan med. En diff får du inte heller tag på för de pengarna om man inte hittar nån beggad o har sjuk tur så det är också lite missvisande. Motor/låda/ecu mm får man i dagens läge inte tag i för de pengarna du listar heller. Sedan är det ingen mig veterligen som använt sig av immobilizern och original ecu med bra resultat. Behöver man då inte även ctr original instrumentering och tändningslås?

Swappet blir ALLTID dyrare än man tror, och utan att veta säkert så misstänker jag att originalkylet inte räcker till riktigt när tempen blir varm och man är ute o kör på bana. Själv kommer jag även komplettera upp med en oljekyl, bara för att vara på säkra sidan.
Team Kalmar
pr0ny
Påläst
Påläst
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

27 april 2007, 10:20

Well =) som jag ser det så kvittar det ju, han lyckades komma undan såhär billigt, nån annan kanske lyckas ändå bättre, men dom flesta lär inte komma ner på dom där summorna.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5135
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

4 maj 2007, 20:18

Moose: Varför så negativ till de priser jag fått? Om jag kan få tag på grejer till de priserna så kan vem som helst som lägger ner lite möda oxå kunna hitta grejer till de priserna. Nu med lite eftertanke så skulle jag tom kunna få ner priserna ännu mera på en del grejer.
Sen det med oljekyl har ju egentligen inget med själva swappet att göra, jag tror att K20 håller oljetempen minst lika bra som tex en B18.


Jag har nu kört bana och det fanns inga som helst problem med min LSi-kylare.
Jag hade inga problem med mina drivaxlar så om man vill vara på den säkra sidan med drivaxlarna så skaffar man Hasports Motorfästen.

Motorkitet från skroten gav jag 31 000:- för men jag har listat 27 000:-, hur går det ihop sig?? -Jo jag har sålt av delar för 4000:- såsom tex grenrör & Cat 2k, lambdor 700:-, växelknopp 500:- mm mm.

Och om man inte lyckas pruta ner ett swapp på en skrot till 31000 kr så är man antingen en dålig prutare eller så har man ringt till fel skrot. Samma skrot som jag köpte min på lär sälja ett swapp för samma pris igen så fort de får in en smälld CTR.

Likaså diffen har killen som jag köpte min av fler diffar som han kan sälja och montera för samma pris som jag fick.



Delar som går att få tag på ännu billigare:
*Begagnat DC grenrör från usa för max $200 plus frakt och moms.
* använda CTRens växelvajrar och spakställ precis som Moose har gjort.
* Begagnade Hasport-motorfästen från usa för ca $350 plus frakt och moms.
*Motor & vlåda ska gå att få billigare, tex så köper man Jontis vlåda för 3k, sen köper man ett K24-block med gen & startmotor från usa för ca 12.000 INKL frakt & moms och så köper man en K20-topp för 6000:-, dvs då har man ett K24-Swap för ca 21k men då tillkommer lite packningar och annat som säkert fattas men man hamnar max på 27k som jag gav för mitt swapp, och då snackar vi 2.4L POWER! (Ett K20a2-block kostar desamma i usa..).


"En gång smålänning, ALLTID smålänning" ;)
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Inlägg: 4173
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: CRV 2.2D, Civic 1.8, BMW E36 Coupe
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Kontakt:

5 maj 2007, 00:22

Det kvittar vad man tycker om Malkolms priser, det är vad han har fått betala och då är det detta som gäller oavsett om någon annan köpt en motor för 100.000:- eller 5:-. Varför ens motargumentera? Som att köra huvet in i en vägg typ, fast det kanske e skönt det med?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda CRV 2.2D 2014
Honda Civic Executive 1.8 2006
BMW E36 Ci '94
Jay-c
Användare
Användare
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

5 maj 2007, 14:35

som du säger Dani antingen träffar man en regel eller så gör man inte det :P
grymt att det går att komma undan såpas "billigt"
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

8 maj 2007, 21:33

Jag har inga åsikter om att Malkolm har fått bra priser, det är bara att gratulera, det jag ville påvisa var bara att det inte är så lätt att komma undan med de pengarna om man inte har tur och många bra kontakter. DeBara som upplysning för de som går i swap-tankar, det blir alltid mkt syrare än man beräknat från början.
Team Kalmar
Skriv svar