Mantorp

ENBART för motorrelaterade topics
Krister
Användare
Användare

2 maj 2007, 13:07

Vad jag vet (på den tiden då jag var väldigt involverad i bankörningarna på mantorp) så sitter det tre mätare runt banan som mäter ljudet.

Men det som vissa tycks missa är att det är lag på hur mycket man får låta och om det missbrukas så finns det ännu mer bränsle till den grupp människor som jobbar mot dessa bankörningar. Det är därför som det är stenhårt på 3 varningar så stängs banan.
Så det är inte att klubben är taskiga och slänger av folket utan snarare tar av de som kan orsaka att klubben inte får köra nåt mer där den dagen överhuvudtaget.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Vtec_Lambo
Användare
Användare

2 maj 2007, 13:08

In med pluggen i systemet om man vet att det låter mycket, det örat uppfattar och det mätaren uppfattar är inte alltid samma sak.
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Civic EK3-R -96<!--colorc--></span><!--/colorc-->

[b]Tidigare bilar:[/b]
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Crx VT -91<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mazda 323F -92<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Ford Granada 2.0L -84<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.streetpower.se/" target="_blank">www.STREETPOWER.se</a>
mr cheezy
Wannabe
Wannabe

2 maj 2007, 13:16

ne men en sak är sjukt konstigt, att en kille som kört på just denna banan och flera andra banor under nått år med samma setup aldrig haft mer än 88db å nu helt plötsligt har över 95db.

edit: fan glömde ju säga att det va sjuk kul att träffa alla igen å köra lite på banan.. även fast det inte blev mycket åkt.. :)
Senast redigerad av 1 mr cheezy, redigerad totalt 2 gånger.
Robin Pettersson

Tidigare
s2k -03
ek-96 Vinterbil
Civic VT
EG6 +Turbo
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd

2 maj 2007, 13:34

Det är inte tufft att bilen låter mycket. Punkt slut. :yawn:
Att köra fort med kontroll och med lite säkerhetsmarginal är tufft!

Jag tycker att alla har skött körningen exemplariskt! :thumbup:

Så alla ni med megafon-japsdämpare,
ring Raka-Rör i GBG och beställ hem schysta ljuddämpare.
Det kostar mindre än ni tror.
Mvh Benci_Hovanyi
Krister
Användare
Användare

2 maj 2007, 13:41

Cheezy: Saker slits... ljuddämpningen i dämparen kan ha försämrats...
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

2 maj 2007, 14:03

Tack alla medverkande och särskilt dom ansvariga för en kanonträff!

Jag tror inte det har varit så kort väntetid mellan körpassen någonsin, bra jobbat Tinitus och alla flaggvakter mm

Själv fick man ju byta lite saker innan körningen kunde genomföras.....

Tur att man har lite xtra delar och verktyg eller hur mattias(wain3), Hondait. ;)

Lite rakare skivor och bättre kylare och väghållning kunde man ju haft men 25 minuter i taget får la räcka fastän jag gärna kör 1 timme i taget.
Så går det när man kör ghettostajlish.

Detta har blivit en familjeträff för oss, till och med modern och faderen kom och tittade på och kollade in alla fina bilar som kommit.

tack för mig.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut

2 maj 2007, 14:08

Benci: Jag vill inte vara sån, men bara för att man kör med sidepipes som är riktat från DB mätaren betyder inte det att en bil låter lite. Din bil lät lika mycket, om inte mer än många som fick svartflagg. Dock gick det ju inte att mäta din DB pga ditt avgassystem.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

2 maj 2007, 15:07

nu sitter inte alla mätare på samma sida av banan så i det fallet spelar det mindre roll än kattskit...
SMacke #364
Användarvisningsbild
NilsG
Kunnig
Kunnig
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson

2 maj 2007, 15:18

jepp var trevligt, bra uppstyrt som vanligt

en del mekande med andras bilar blev det, men körde iaf. några varv sista passet med brorsans bil
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
RoadRunner
Wannabe
Wannabe
Namn: Johan Tullare

2 maj 2007, 15:55

Jag vill också tacka alla för en sjukt rolig dag! Det var premiär för mig på bana och nu när jag testat kan jag bara undra varför jag aldrig gjort det här förut? :drive1:

Extra tack till Scotte som tog sig tid att visa hur snabbt man eg kan ta kurvorna, lite synd bara att det blev kvart i fem... nu är man sjuuukt sugen på att köra igen för att testa att köra som man ska! Tyvärr hade det inte framgått att jag har diffad låda så Scotte körde som att den var odiffad så förmodl hade det gått att köra ännu snabbare genom kurvorna! Märkte också att jag ligger en växel lägre (pga min hastighet) men det var min första bankörning som sagt, så jag återkommer med lite mer mod... :)

Också tack till er två killar som tog en massa kort med min kamera (minns tyvärr inte vad ni heter, jag var så inne i min körning så det försvann från minnet).

Vi ses helt klart på nån mer bankörning i år! :D
Civic Type R #19028
A E M | N e u s p e e d | B u d d y C l u b | S p o o n | D C S p o r t s | J ' s R a c i n g | R e c a r o | S p a r c o | I n g a l l s
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

2 maj 2007, 17:05

Jag tycker att hela grejen är lite märklig med tanke på att kraven för ljudnivå på bilar ute i trafiken är ganska hög. Jag är inte uppdaterad med senaste nytt på fronten, men jag vet att för ca 10 år sedan så var kraven på dB 50 cm bakom avgaset på en motorcykel 105dB vid ett visst varvtal. Samma krav för en bil var 110 (!) dB vilket är nästan fyrdubbel ljudnivå.

Nu mäts det ju visserligen närmare avgaset, men med konstant varvtal så låter inte våra fordon speciellt mycket och skulle således lätt passera en flygande kontroll av polisen (om nu reglerna fortfarande är desamma vill säga). Det var däremot nästan omöjligt att få igenom en hoj eftersom baka kamkedjerassel och allmänt motorslammer och insugsljud i princip gav 105 dB.

Att mantorp är så hårda kan jag inte heller förstå med tanke på att de kör Sko Uno där varje sommar med top fuel-bilar. Den top fuelare som ger 95 dB skulle jag vilja se! Där snackar vi nog 140dB snarare!

Regler är dock regler och vi måste rätta oss efter dem, men fånigt är vad det är! Otäckaste ljudet på hela dagen igår var när Istvan satte i pluggen på sin CTR. Jag var nära att kasta mig i skydd för att öronen höll på att vissna av det otäcka väsande ljudet. Men det klarade 95dB.
Senast redigerad av 1 Steffo, redigerad totalt 2 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

2 maj 2007, 17:17

Mantorp har ju vissa dagar då dom inte behöver bry sig om ljudet alls. Diverse tävlingar osv. När vi är där och kör har dom dock 95 db krav på sig.

Visst, det är möjligt att dom kalibrerat sin mätare lite väl lågt. Men måste verkligen ett avgas låta så mycket?

Reglerna för vad som gäller på allmän väg ändrades faktiskt till det hårdare för inte alls länge sen.
2008 wrx sti
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

2 maj 2007, 17:26

Jag vill tacka för en väldigt trevlig träff och ett fint väder, Jag vill även passa på att be om ursäkt för jag var en av dom med ett avgas som lät för mycket men ska åtgärda det innan nästa banträff.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: István Csiszár
Kontakt:

2 maj 2007, 18:03

Steffo, ja vet, de låter helt förjävligt.. haha, men de låter inte så mkt iaf..
Ska bygga om mitt avgassystem själv nu, men lite konstigt med, PB har kört me detta avgas i 3år å aldrig blivit flaggad, ja vet att mitt låter mkt
å att det slits med åren, men ja tänker på vissa andra, t.ex. Yash, tycker inte den låter alls mkt, och det är helt nytt, samt det är "under 93dB garanti" på det systemet.. Men men, skit samma, det var riktigt roligt och bra ! :)

edit: såg också att några på fordklubben gnällde över att bes. var dålig, å att vi inte hade något koll på våra bilar som lät så mkt, å det va dåligt av oss... m.m. m.m.

MVH
Senast redigerad av 1 Istvan, redigerad totalt 2 gånger.
http://www.fotoi.se
Patrik_S
Användare
Användare

2 maj 2007, 18:07

På långloppstävlingen för ett par veckor sen var det en del bilar som fick slänga på "nöd-dämpare". Så kraven verkar gälla även på tävlingar.

edit:stavning
Senast redigerad av 1 Patrik_S, redigerad totalt 2 gånger.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut

2 maj 2007, 18:11

Visst kan DB gränsen även gälla på tävlingar, men långt ifrån alla.

Jag har vääääldigt svårt att tro att alla dragracetävlingar har DBgräns. :)
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

2 maj 2007, 18:13

MagnusL skrev:<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Mantorp har ju vissa dagar då dom inte behöver bry sig om ljudet alls. Diverse tävlingar osv.
När vi är där och kör har dom dock 95 db krav på sig.
<!--sizec--></span><!--/sizec-->
läs vad magnus skrev lite längre upp.. :smartass1:
Senast redigerad av 1 smacke, redigerad totalt 2 gånger.
SMacke #364
Tricid
Wannabe
Wannabe

2 maj 2007, 18:41

va kul å testa de nya sakerna man köpt till bilen, kändes lite taskigt inställd i början av dagen men växte mer å mer in i bilen så på slutet gick de å pressa bilen mer å mer tills mitt avgassystem med 3 stycken ljuddämpare lät för mycket, lurigt, håller fortfarande på att mätaren satt dumt till vid en vägg(där ljudet kan studsa och där folk växlar ner) och att den måste varit väldigt känslig, har klarat mig på andra dbkrav så nja säger jag till den mätningen. men nu va det så bara att ta och köra lite lugnare ist.

tack för en trevlig "helg" med bra vandrarhem och varm brasa =) även bra skött när det gäller allt runt omkring träffen på mantorp!

fattar inte riktigt vad istvan menar med att fordklubben klagar på säkerheten osv, va vill dem att vi ska göra för besiktning egentligen? den räcker gott och väl om man har en bra förarträff innan körningen börjar vilket vi hade(som alltid).
Emanuel Larsson
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: István Csiszár
Kontakt:

2 maj 2007, 18:47

Emanuel, de menar att besiktningen av själva bilarna va kassa, att enligt de vi bara kollade blinkers å bromsar typ..
http://www.fotoi.se
haz
Wannabe
Wannabe

2 maj 2007, 18:51

Jag vill tacka alla som kom och gjorde dagen till en väldigt lyckad träff.
Tur hade vi med vädret också.

Nu till det tråkiga, vi ska inte haka upp oss på mantorps db-mätning,
Helt enkelt är det så att våra bilar låter mycket.
Jag pratade med en del igår och förklarade läget för dem, alla va väldigt tillmötesgående och förstod situationen.
Vi har ganska hårda krav på oss med ljudnivån och kan inte påverka det.

Kort sagt – vill man köra bana så får man fixa avgaset så att det låter mindre.
Pluggen hjälper inte alla gånger, det är en otrolig skillnad på upplevd db och faktisk db.

Ja jag håller med om att mätningspunkten sitter dumt till, men som jag sa tidigare - vi kan inte göra något åt det.

Hoppas verkligen att stämningen blir lika bra på resterande träffar i år :thumbup:
Senast redigerad av 1 haz, redigerad totalt 2 gånger.
Hasse Jutenäs

Jag är hungrig...

Bilar:
Integra Type-R 1998
CR-V 2005 dragbil till båten
Ford Fjesta powwa 1982 "surf edition"

Båt:
Correct Craft Ski Nautique 1979
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Kontakt:

2 maj 2007, 19:01

stort tack...

sjukt bra genomfört som vanligt.

och ett jätte tack till dani som återigen tog på sig v-hemmet och flaggvakts indelning o hela den biten.
jäkligt rutinerat genomfört detta år :thumbup: :thumbup:
Senast redigerad av 1 LinusE, redigerad totalt 2 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Kristian
Master
Master

2 maj 2007, 20:00

db mätaren satt på samma ställe som alla tidigare år så på den punkten är de slut diskuterat.
sen att dom har kalibrerat om den är ju en helt annan fråga, då går den ju garanterat rätt.

sen till er som har samma avgassystem, har ni inte ändrat något annat på bilen då ? avgassystemet är ju bara en av många saker som låter på en bil (andra saker som påverkar är : däck, insug, motor modifieringar, bussningar osv)

å till sist en fråga till er som blev svart flaggade. Hur många av er som fick svart flagg hade katalysator på bilen ?
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

2 maj 2007, 20:24

Istvan skrev:Emanuel, de menar att besiktningen av själva bilarna va kassa, att enligt de vi bara kollade blinkers å bromsar typ..

Vad ville de man skulle kolla mer?
vi kollade typ blinkers, bromsljus, bromsvätska, belägg, inga synliga läckage, så där va däckmönster (i alla fall lite mönster) så stolen satt fast och att där fanns säkerhetsbälte.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
green_civic
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson

2 maj 2007, 20:41

tack för en skit rolig dag!
tack till folk som aragerade!
Stefan Abelsson

DCK24-R
Användarvisningsbild
Auner
Användare
Användare
Kontakt:

2 maj 2007, 21:44

Jag instämmer med de som tackat för dagen, det var riktigt kul.

Måste göra en stor tummen upp organisationen med avspärrningsbilen CRV, det gjorde det hela arrangemanget mycket snyggare. Bra flyt och så, det märks att det börjar bli rutin för en del =)
Simon Aunér

F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
stumpen
Användare
Användare
Bil: Prelude -92a
Namn: Fredrik Björkman

2 maj 2007, 21:46

ja jo man kan gnälla o va sur eller så över Db-grensen. men regler e regler!!!
(förlåt över mitt grinande)

Kan nog inte beskriva med ord så jävla kul de var o vara på mantorp o vandrarhemmet och me allt trevligt folk.

tackar ni som möjlig gjorde deta!

FUCKING lovely!

hmmm, om katten satt på oss som vart svartflaggade?

:whistling: min kisse katt :)

aja nån helg fram över e räddad med svetsjaobb o dämpare!?!
RoadRunner
Wannabe
Wannabe
Namn: Johan Tullare

2 maj 2007, 21:49

Kristian: Jag kör en CTR '02 med originaldäck RE040, AEM CAI, original insug, original motorbussningar, original grenrör, original katalysator och sedan ett BC IV... jag blev svartflaggad på 96 db men jag låg visst på som en tok just då... :oops: :busted_cop:
Civic Type R #19028
A E M | N e u s p e e d | B u d d y C l u b | S p o o n | D C S p o r t s | J ' s R a c i n g | R e c a r o | S p a r c o | I n g a l l s
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

2 maj 2007, 22:30

kristian även jag körde med katten på samt 2 ljuddämpare och blev svartflaggad.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Malakai
Wannabe
Wannabe

2 maj 2007, 22:36

"Gör om mej" med Yash :)

Bild
Yash tyckte sina Yashimotors tröjjor satt som gjutet!
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Tricid
Wannabe
Wannabe

2 maj 2007, 22:37

fuck yeah! =) du är såååååå extremt sexi yash
Emanuel Larsson
Låst