Inför köp: Tips på saker att kolla på en CRX 86:a

ENBART för motorrelaterade topics
osen
Wannabe
Wannabe

4 juni 2007, 21:00

Hej,

Johan heter jag och är ny på detta forum :oops:

Jag funderar på att införskaffa mig min första bil och har spanat in en (som det verkar) fin CRX 86:a. Bilen är sänkt med coilovers och det sitter 2.5" avgassytem på den. Gått drygt 16k mil. Kosmetiskt är den väl inte i toppskick direkt, men verkar inte vara någon rost att tala om. Nybesiktigad utan anmärkning (1 månad sedan). Fast nu hade han sänkt priset flera tusen eftersom det läckte bromsvätska höger bak. Har en polare som har en likadan och han sa att han haft precis samma problem och det var hjulcylindern i bromstrumman (?) :hmm: . Skulle tydligen vara mycket lätt att byta. Bromsrören var det i alla fall inte, frågade killen om det nämligen.

Har ni några tips om vad man bör kolla? :blink: Kan inte direkt mycket om bilar men det grundläggande kan jag väl i alla fall. Kolla att det inte läcker olja runt blocket, att den går jämt, inte knackar, inte ryker onormalt, att den inte drar åt något håll, olja i expansionskärl.. vad kollar man mer? Både speciella saker för denna modell och rent allmänt. Rost under och så kikar man väl på så gott man kan, var ju ingen anmärkning på det i alla fall.

Mycket tacksam för svar :thumbup: :worthy:

MVH
Johan Åberg, Lidköping
Mange249
Wannabe
Wannabe

4 juni 2007, 21:41

Hej!

Har precis köpt en 87a och om den har 125hk motorn som det bör vara så kollar du på en riktigt kul kärra:) Crxerna rostar ordentligt, så kolla under även om det inte var någon anmärkning. Sen har jag fått höra att bältesinfästningarna brukar kunna rosta sönder, så ryck där och kolla.

Mekaniskt brukar det inte vara något större, men iom att crxer ofta körs hårt kolla lådan(växla snabbt och leta efter skrap osv). Kolla även när kamremmen är bytt senast(ev prutargument om den inte är bytt på länge(ska bytas 7år/10kmil)). Servicehistorik överhuvudtaget är bra att kolla.

Men som sagt en riktigt kul bil! Har inte hunnit köra så mycket med min än, men den går riktigt bra och hänger på det mesta. Har hört från flera håll att den gör 0-100 på 7.8...
Magnus Hulth
maniac
HPC Medlem
HPC Medlem

4 juni 2007, 21:42

rost på balken mellan stötdämpartornen bak .
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Mange249
Wannabe
Wannabe

4 juni 2007, 21:54

Menar du den som går under golvet?
Magnus Hulth
maniac
HPC Medlem
HPC Medlem

4 juni 2007, 22:00

jepp under golvet strax bakom bensintanken
Peter Åstrand
osen
Wannabe
Wannabe

4 juni 2007, 22:19

Tackar så hemst mkt för svaren. Alright, Mange, ska tänka på att känna på växellådan :P Kan tänka mig att de körs rätt hårt ja, hehe.
maniac skrev:rost på balken mellan stötdämpartornen bak .
Hur ser man om det är för mkt rost, för rost är det väl antar jag? Går det att se utan att hissa upp bilen?
maniac
HPC Medlem
HPC Medlem

5 juni 2007, 08:11

be någon titta under bilen på balken gärna med en ficklampa samtidigt som du knuffar bilen i sidled .
Peter Åstrand
pr0ny
Påläst
Påläst
Namn: Ronny P

5 juni 2007, 10:37

Hur mkt har du tänkt betala för bilen? en gen1 betalar man inte mer än högst 10k för om den inte är snorcpfräsh =)

Kolla noga även under plastkjolarna som sitter på trösklarna, där inne är det svårt att se utan att taloss, men det brukar gå att bända lite för att titta, samt känn osv.

titta noga runt takluckan med, där kan man nog hitta rost osv.

Annars är gen1 en riktigt rolig bil, saknar min som fan =( ångrar att jag sålde den till en idiot =(

Edit: Som mange sa, jag har pillat med 3st gen1or, på alla 3 har bältesinfästningen vid tröskeln varit totalt livsfarligt trasiga, på 2av dom ryckte jag loss skiten med våld. så även om du känner att det är stumt så taloss mattan och kolla där och förstärk vid behov, gen1an är tämligen lättmeckad faktiskt.
Senast redigerad av 1 pr0ny, redigerad totalt 5 gånger.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
osen
Wannabe
Wannabe

5 juni 2007, 12:19

pr0ny skrev:Hur mkt har du tänkt betala för bilen? en gen1 betalar man inte mer än högst 10k för om den inte är snorcpfräsh =)

Kolla noga även under plastkjolarna som sitter på trösklarna, där inne är det svårt att se utan att taloss, men det brukar gå att bända lite för att titta, samt känn osv.

titta noga runt takluckan med, där kan man nog hitta rost osv.

Annars är gen1 en riktigt rolig bil, saknar min som fan =( ångrar att jag sålde den till en idiot =(

Edit: Som mange sa, jag har pillat med 3st gen1or, på alla 3 har bältesinfästningen vid tröskeln varit totalt livsfarligt trasiga, på 2av dom ryckte jag loss skiten med våld. så även om du känner att det är stumt så taloss mattan och kolla där och förstärk vid behov, gen1an är tämligen lättmeckad faktiskt.
Han vill ha 7000:- för den nu när ena bakbromsen läcker. Tack så hemskt mycket för tipsen. Kan man räkna med mycket problem på en sån här gammal bil? Har inga direkta mekarkunskaper själv, men att byta hjulcylinder, backar och sånt där ska jag nog klara. Hur är det med serviceintervaller och sådant, kan inget om sånt :crybaby:

Tack för tipset maniac, ska be min polare som ska hänga med att knuffa lite medans jag kikar då :) Jag får åka över 30 mil för att åka och kolla på den bara, så jag ska ringa och fråga lite mer om den så att jag inte kommer dit och blir allt för besviken.
pr0ny
Påläst
Påläst
Namn: Ronny P

5 juni 2007, 12:50

Är bilen i bra skick så behöver du inte oroa dig så mkt, bara man sköter den, kollar olja ofta och ser till att den inte kokar, jag körde min som ett psyk, ända som problemet jag fick under hela tiden jag hadde min vilket va typ 1 år eller så va att kopplingen typ slutade funka, vilket enkelt löstes genom att sjystera den vid lådan, typ 10ans u-ring sen drog jag 3-4 varv =)

service gör man vid behov, bara att titta till lite då och då, jag byter olja vid 1000mil drygt.

är den bes ua så är det nog rätt lungt iaf. lycka till

Mvh Ronny
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Andreas79
Master
Master
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson

5 juni 2007, 14:51

Hade låtit bilprovningen göra en "bildiagnos" på bilen,
kan ha sina fördelar också... de kan göra att de
hittar fler fel på bilen än man själv hittar, och det
innebär ju isåfall att det finns anledning för dem att
sänka priset mer på bilen.. eftersom den redan har fel
menar jag.. så kan det vara lönsamt att göra en bildiagnos,
för din egen skull. Bara ett tips.

Har kikat på en sån äldre crx gen1 en gång i tiden med men den hade
för mycket rost så jag skippade det då.. men sjukt rolig bil är det helt klart.

Lycka till ! :thumbup:

Angående bildiagnos:
"Vi koncentrerar oss på sådant som är svårare för en lekman att avgöra.
Vi prövar alla växlar. Vi lyssnar och känner efter hur motor, kraftöverföring,
styrning, fjädring/stötdämpare och bromsar fungerar. Dessutom kontrollerar vi
däckens mönsterdjup, chassidetaljernas kondition och karosseriets rostskydd."

Mer info om det här; <a href="http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument" target="_blank">http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ocument</a>
Senast redigerad av 1 Andreas79, redigerad totalt 5 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Användarvisningsbild
Patte
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Honda NSX
Namn: Patrik Skold
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

5 juni 2007, 15:52

Gör ett M-test på bilen. :thumbup: Får du den så billigt har du råd att göra det innan du bestämmer dig :)

Många av dessa modeller är buskörda och vid ett M-test kan det kommma fram dolda svagheter.

Lycka till med bilen!!!
Patrik Sköld
bjornligan
Wannabe
Wannabe

5 juni 2007, 16:48

m-test på en bil för 7000 kr.... seriöst?
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Kris-.tianpet,ter_sson<!--sizec--></span><!--/sizec-->

CTR -05 Såld
M-G
Wannabe
Wannabe

5 juni 2007, 17:12

jag har alla delar du behöver till bromsar bak.
backar, mont sats och cyl, kolvar eller va fan det e=)

allt nytt, pallade inte montera det på min

så ska du ha dom sakern kan du lika bra köpa mitt o få det lite billigare.
Michael Grönberg
Helsingborg

R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
Andreas79
Master
Master
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson

5 juni 2007, 17:28

Håller med Patte till 100%

Klart det kan vara värt med M-test även för en bil som kostar 7000 kr...
Senast redigerad av 1 Andreas79, redigerad totalt 5 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Skriv svar