Sida 4 av 5

Postat: 9 juli 2007, 17:31
av zozo
jag ÄLSKAR F1 o kimi

det har jag gjort i över 10 år

Postat: 10 juli 2007, 13:13
av Tommie Blomqvist
Fast Kimi är ju inte så gammal i gamet :)

Har varit Mclaren supporter under många år.
Men iom tillförlitlighets problemen så tappar man lite orken.
Sen har jag jämt hållt på Häkkinen så nu får Kimi vara nästa favvo.
Sen att det blev Ferrari, det fick man på köpet.

Postat: 10 juli 2007, 13:22
av Malakai
Hur e de igentligen? Håller man på förare eller team? :blink2: Folk verkar göra lite olika.
Ta fotboll som ex. byter zlatan lag börjar man hejja på de laget då? Eller håller man kvar på sitt lag? Team vs. förare?

Postat: 10 juli 2007, 13:32
av Tommie Blomqvist
Jag håller på förare, men det blir ju att man håller lite på stallet också =)
Så jag har inget bra svar :)

Postat: 10 juli 2007, 15:30
av ziggy
Jag har alltid hållt på Ferrari. Sen gillar man ju förare också, t.ex. Kimi. Men jag ville ändå inte att han skulle slå Ferrari för det när han var i McLaren. För McLaren gillar man ju inte som Ferrari supporter!

Postat: 10 juli 2007, 15:38
av Joakim Olsson
Man kan väl generellt säga att folk håller mer på de förare/stall som det går bra för.

Postat: 10 juli 2007, 16:03
av Tommie Blomqvist
Röda bilar är snabba bilar säger man ju =)

Postat: 10 juli 2007, 16:09
av ziggy
Joakim Olsson skrev:Man kan väl generellt säga att folk håller mer på de förare/stall som det går bra för.
Ja det tror jag med. För min del var det så att när jag började att titta på F1 så var det Ferrari som var bäst. Då blev det dom. Skulle dom bli sist nu så skulle jag fortfarande hålla på dom. Mycket handlar nog om vilka som var bäst när intresset uppkom. Sen så är ju Honda ett stall som jag håller på. Och det är ju på grund av att man kör Honda och gillar Honda generellt. Så jag skulle hålla med dig och tillägga att man håller på förare/stall som man har en samhörighet med. Kimi t.ex är ju Finne, ett av våra grannländer som gör att man sympatiserar med han.

Postat: 10 juli 2007, 16:22
av Antonio
Ferrari, kom liksom med blodet. Aldrig nå annat.

Nu har Honda iaf gjort förändringar. Får se om det kommer resultat också:

Jorg Zander, currently the chief designer at BMW Sauber is to move to Honda Racing F1 to be the new deputy technical director, under Japan's Shuhei Nakamura. Zander was previously employed at Honda but moved on to Williams and latterly moved to BMW Sauber.

The 33-year-old German joined Toyota in 1990 and in various different formulae iuntil he was recruited by Toyota for the F1 project. He stayed with the team until 2003 when he moved to BAR but then two years later moved on to Williams to replace Gavin Fisher. He worked alongside Loic Bigois, who will be the chief aerodynamicist at Honda. He was lured to BMW Sauber in March 2006 but has now decided that he wants to be back in Britain.

BMW Sauber has also lost another team member with Williams having swooped in to hire aerodynamicist Martin Bester.

Postat: 11 juli 2007, 00:10
av Alfahannen
Jag håller på den förare som kör bredast, och den bil som är snyggast.
Just nu: Sato / McLaren

Postat: 11 juli 2007, 00:38
av Joakim Olsson
Antonio skrev:Ferrari, kom liksom med blodet. Aldrig nå annat.
Sälj din Honda och köp en Fiat då ;)

Postat: 11 juli 2007, 17:53
av zozo
Tommie Blomqvist skrev:Fast Kimi är ju inte så gammal i gamet :)

Har varit Mclaren supporter under många år.
Men iom tillförlitlighets problemen så tappar man lite orken.
Sen har jag jämt hållt på Häkkinen så nu får Kimi vara nästa favvo.
Sen att det blev Ferrari, det fick man på köpet.

så här är det, jag valde den snyggaste bilen att heja på o då var det den vit röda malboro som hete mclaren och den som körde var ayrton senna. så det blev min favo men han dog tyvärr så det fick bli mika häkkinen efter.
jag älskade honom o följde typ vartenda lopp efter 1996.
angånde ferrari o Schumacher så hatade jag de för att de fuskade typ alltid och försökte göra ALLT för att vinna vm medan mika var rättviss och körde riktigt. men snacka om att finnländare har jävla otur, mika hade typ alltid otur och nu kimi med.
efter att mika gick i slutade :crybaby: så kom en ung mika (kimi) istället. men nu när kimi gick till ferrari så vet jag ej längre, hamilton o alonso bryr jag mig ej om så det fär bli att jag hejar på kimi men ej ferrari.

tack för mig. (blev fan trött av allt skrivande)

Postat: 12 juli 2007, 13:24
av Tommie Blomqvist
Jag kan erkänna att jag tappat lite F1 glöd också.
Det blir närmare och närmare enhetsracing.
Finns redan 100såna serier att följa om man vill det.
Släpp lite mera på reglerna, och låt exprimenten flöda.

Kimi håller jag på, och nu när det är Ferrari, så blir det bara till att hålla på sin förare.
Mclaren klappar mitt hjärta för när det kommer till bilmärkena i F1 cirkusen.

Postat: 12 juli 2007, 15:06
av smacke
Jo, jag har kollat mycket på F1 under åren, men de senaste åren ( läst skomakartiden) när racen vunnits med hjälp av depåstopp så har iaf mitt intresse sjunkigt riktigt lågt...
Det var skoj förförra året när Honda iaf hade lite att säga till om, men nu känns de som om de kan kvitta... :(

Som sagt, lite friare regler, någon form av "omkörningssystem" som dom har ex i CART så de blir lite omkörningar igen så kommer jag sitta klistrad igen.. :D

Postat: 12 juli 2007, 16:20
av Tommie Blomqvist
Men nu när det är lite mera jämt igen, tabellmässigt så ökar mitt intresse.
Bara hoppas, men inge mera dumt tänkande om 4wd och en massa enhetsgrejer.

Postat: 23 juli 2007, 10:50
av Tommie Blomqvist
Gårdagens F1, Nuburgring.

Vilket fantstiskt race, man sakna nästan ord.
För er som inte sett det och har minsta lilla intresse, ladda det det.
Det har kommit en heldel nya värdefulla informations presentationer för oss som sitter tittandes på tv. Väderutsikter, dvs kommer det regn eller någon tempförändring kommer ske.
Igår va det regninformation som va en rolig sak.

Ni som ska se loppet sluta läsa här




Det varnades för regn i skurform, och vi hade en klocka som låg nere och visade tid kvar till regnskur. Och när det stämmer på minuten är det roligt =)

Hamilton som alla vet kraschade på kvalet, pga en brusten muttenmaskin som resuterade i att fälgen eller upphängningen rasa och sen kom snöbollseffekten och hela högerfram upphängning rasa. Resultat, en däckstrave kramades.
Så han startade på 10plats.
Kimi stod längst fram, sen Alonso, Massa och Heidfeld.
Första 2 startleden, men som sagt under etta race var inget statiskt.
Efter 11min skulle det komma regn, och vilket regn det var :)
Vi hade en total krasch med nästa alla inblandade, på något vis, såg alla att detta kunde bara resultera i omstart.

Efter omstart så va redan första sållningen gjord, 5 bilar fick tacka för sig.
Säkerhetsbilen åkte flera varva och man hade en rookie, som att kanske första och sista gången i en F1a, Spyker stod först under den rullande omstarten.
Även om alla visste att han skaulle kanske leda i 1 eller max 2varv så va publiken i eld och lågor. Dock var våran Spyker chaffis inte ledande längre än, 2kurvor. Men M Winkelhock ledde ändå sitt första GP under 2 kurvor, inte många som fått en sån debut.

Mera regn.
Det börjades varnas om en skur till och vi som titta på tv, hade redan överraskats av denna enorma exakthet tidsmässigt, skulle det hända igen.
Denna gång kommer de inte någon enorm skur, utan mera normalt.
Dock va alla teamen inne och bytte till regndäck eller semiregndäck.
Vid denna tid hade Massa tagit en betryggande ledning, Alonso jagade men såg ut att ligga väl långt bakom för att kunna hota.
Kimi hade tagit upp kampen att jaga Alonso och Hamilton låg nästan sist. plats 17 om jag inte missminner mig.
Det va en person som var på vippen att överraska Kovalainen, men det ville sig inte riktigt för finnländaren, däremot va Redbull på mycket fina platser, Webber och Coulthard visade att gammal är älst och ibland är det fördel med kyla och rutin.
Respekt för regn och vatten på banan.
Nu hade Kimi närmat sig Alonso, passerade och vi såg en promedaseger för Ferrari, då, börjar hans bil rycka som det va soppatorsk. Han hanka sig runt banan för att så när på komma in till sin depåplats, men det föll på 100m.
Övertaget, för Massa såg nästan omöjligt för Alonso att hämta in, Hamilton jagade runt nere i det mera trafikerade delarna. Och Mera regn började det alas om.
alla hade bytt tillbaka till "slicks" efter den korta skur nummer 2.

Det börjades med en spekulation om Massa inte tappade lite väl mycket till Alonso, va det problem med hand bil också?
Då när vi ser 3-4min kvar till regn gå Kovalainen in och läggre om till regndäck, vi får även höra lite teamradio där man säger, one hell of a gambling :)
Och det kom regn, de va fullt ös i depån igen. Tror inte jag har sett ett race på länge där depåstoppen varit så många och man gamblat med allt som tänkas kan.

Efter detta hade Alonso ca 2-3s upp till Massa och han plocka mellan 2-4tiondelar på Massa per varv. när det var 6varv kvar eller om de 8 låg han uppe i Massa växellåda, och banan var blöt.
Alonso har det lilla extra att kunna plocka fram i dessa lägen, efter flera försök så klipper han om massa och där märks det att han är väldigt mycket snabbare.
Det finns inte något att sätta emot, vi kikar ner lite bakom dessa två herrar.
Redbull ligger och innehar plats 3 resp 5 med Webber först och Coulthard på 5plats.
Wurz har klämt in sig imellan, Williams och Redbull gör väl det mest överraskande resultaten, förutom Hamilton som slutar 9 och går liksom Kimi poänglös.

Jag såg inte hela loppet pga olika omständigheter och där av mina iaktagelser är lite tafatta, finns säkerligen massor att fylla p med.

Tabellen : <a href="http://www.f1-live.com/f1/en/standings/index2007.shtml" target="_blank">http://www.f1-live.com/f1/en/standings/ ... 7.shtml</a>

Som vi ser är Hamiltons stora ledning ikappkäkad av Alonso endast 2futtiga poäng skiljer dem imellan nu, men Massa har en bit upp.
Kimis chanser till att fu stora bucklan försvann nog iom detta resultat.
Massa har fortfarande chansen, men den minska kraftigt iom Alonsos seger.


Honda fortsätter att misslyckas totalt.
SuperAguri ligger före med fjolårsbilen, Men både Williams men framföra allt, tog Redbull ett rejält kliv upp i tabellen 10 resp 11 plats i tabellen.

Ska om jag hinner kika engång till på racet, för att kunna skriva mera.
Allt handlar om tid :)

Postat: 23 juli 2007, 20:08
av Antonio
S-tans bra reklam, även om jag ogillar märke och huvudpersonerna :wohow:
<a href="" target="_blank">

Postat: 23 juli 2007, 20:18
av YASH
Hamilton kör av hamnar sist, startar loppet på torrdäck trots blöt, kör lite av igen och ändå kommer före Barichello :crash:

Postat: 23 juli 2007, 20:19
av Masaru
Antonio skrev:S-tans bra reklam, även om jag ogillar märke och huvudpersonerna :wohow:
<a href="" target="_blank">
Haha den var faktiskt ganska skojj :biglaugh2:

Postat: 23 juli 2007, 23:30
av Tommie Blomqvist
YASH skrev:Hamilton kör av hamnar sist, startar loppet på torrdäck trots blöt, kör lite av igen och ändå kommer före Barichello :crash:

Vad ska man säga, det är en matrialsport :)
Honda har inte rätt saker på rätt plats detta år.

Postat: 24 juli 2007, 08:44
av smacke
Masaru skrev:<!--quoteo(post=420494:date=23 Jul 2007, 18:08:22:name=Antonio)--><div class='quotetop'>CITERA(Antonio 4 23 Jul 2007, 18:08:22) [snapback]420494[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->S-tans bra reklam, även om jag ogillar märke och huvudpersonerna :wohow: <a href="" target="_blank">
Haha den var faktiskt ganska skojj :biglaugh2:
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
+1... :D :D :D

Micka rules... :notworthy:

Postat: 24 juli 2007, 09:23
av krollan
Vilket jäkla race synd om kimi dock men nu e inte frågan längre om han ska bryta på ringen utan när och hur.Jäkligt snyggt gjort av alonso även om jag inte gillar han alls,roliga i presskonferensen e att titta på massa hur jävla tjurig han e och det kan man förstå.
Hondas körning kan man inte ens kalla mediokert utan uselt även om jag tror att om jenson inte laddat så hårt i första kurvan så hade han nog kunnat köra uppsig en hel del detta race.

Postat: 24 juli 2007, 18:09
av Alfahannen
Man kan ju inte beskylla Alonso för att ha en vacker körstil, men han är otvivelaktigt överjävlig i blött. Kommer någon ihåg <a href="" target="_blank">Hungaroring 2006</a>?

Postat: 24 juli 2007, 18:42
av Dani
Frågan är hur i helvete de ser nånting överhuvudtaget, imponerande som fan.

Postat: 24 juli 2007, 19:17
av Tommie Blomqvist
Alfahannen skrev:Man kan ju inte beskylla Alonso för att ha en vacker körstil, men han är otvivelaktigt överjävlig i blött. Kommer någon ihåg <a href="" target="_blank">Hungaroring 2006</a>?

Shumi, han va väl mästarnas mästare i blött.
Men nu kör inte han längre så ny mästare är på sin plats :)


Dom är helt galna, dom kör trots alla typer av konstiga väder, verkar inte påverka dom märkvärt!

Postat: 29 juli 2007, 20:01
av Aerodynamic
Kimi i blött. Kimi var typ 2 sekunder snabbare än alla andra på spa 2005.
Nu fixk han inte vara med det sista i blött.

Mvh, Per

Postat: 12 september 2007, 09:03
av Tommie Blomqvist
Eftersom det inte kom någon analys från Italien GP Monza tänkte jag skriva en liten snabbis.
Som vanligt gäller primärt pallplatserna och vårt kära Honda.
Enstaka extra prestationer kan komma med och alla stavfel har jag gjort och missat helt själv :)

Så nu börjar vi.

Träning fredagmorgon.
Betänk nu att detta är det röda Ferraris hemmabana, nu gäller det!
Rivaliteten mellan Mclaren ovh Ferrari ska mätas ( lika som på Hockenheim då det är Mercedes hemmabana ) här ska det röda vinna över silverglansbilen.
Jag han bara läsa till mig info och har inte själv sett friaträningarna.
Men har snappat upp lite.
Ferrari har inte lyckats med denna setup, man får inte till det oerhört viktiga bromsbalansen i chassit, iom man har väldigt höga fart in mot kurva 1 närar 350km/t och bromspunkten ligger ca 120m innan man ska ner mot 100km/t.
Detta upprepas på flera ställen längs banan iom den är fylld ac rakor och den berömda Parabolica ( där vår käre Ronnie P tyvärr gick bort ). Parabolica är en högfartskurva som ställer väldigt höga krav på balansen. Man har normalt plockat bort stora delar av sitt downforcepaket för att få den högre toppfarten som här krävs.

Motorsvagare team åker alltså med ännu mindre än tex Mclaren, BMW, Ferrari mfl.

Åter till träningen, den fria säger oftast inte så mycker om toppstriden då dessa har oftast en bra grundsetup. Men vad jag läst mig till så va Ferrari klart efter Maclaren redan här.
Det ska tilläggas att Ferrari hade snabbaste tiden dock.
Men med facit i handen kan vi säga att Ferrari körde på max.
Här visar Button att Honda har hittat tillbaka, man har en chans där aeropaketet inte måste vara aggresivt som på tex Turkiets eller någon av det mera nya tekniska banorna.

Under andra passet så har helt plötsligt Mclaren skruva lite, och Alonso tar hand om täten.
Hamilton tar andra platsen sam Fisi plockar en lite överraskande 3plats.
Denna gång hamnar Button på på en medioker 13tid.


Lördag, kvaldagen.
Här ser vi vad brombalans och Eje/Jannes's tjat om hela paketet avgör.
Är man inte bra på balansen och har motorkraften på denna bana, då blir man långt efter.
1Alonso
2Hamilton, klart efter.
3Massa
4Nick Heidfeld
5Räkan
10 Button!



Söndag Monza's GP

Alonso står på sin för säsongen andra pole.
Vi vet att Massa brukar vara en startsnabb herre.
Hamilton, han vet man aldrig vilken strategi han tänker åka på.
Nick, BMW har som vanligt slagit till och överraskat lite, han är snabb men vi har ju sett Kubica här uppe också, undra sa flundra åker dom med väldigt lite bränsle?
Räkan, han ser ut att kämpa med problem, han åkte av rejält på den lilla träningen före kvalet.
Va han påverkad av detta, han säger nej i detta läget.

Ska Button kunna åstakomma något från sin 10 plats?

Race, man ser direkt att när starten går så försöker Hamilton knäppa Alonso in i första men rutinerad som Alonso är så är dett inget problem att hålla koll på.

Efter ca 10varv så går massa in i depå! kommer ut ett halv varv och sen ligger han på halvfart som sedermera blir ingen fart, rullar in i depån och tackar för sin helg, ras.
Alonso har vi detta läge i loppet tagit ett komando och Hamilton som är snabb ligger redan nu långt efter. Det säger det mesta om loppet och teorierna om att Alonso skulle ha mindre bränsle ombord och köra för blotta livet är väl det flestat teorier.

En strategi under ett f1 lopp kan bytas ut, man kan få en 2stoppare till en 1stoppare mm sånt har varit Ferraris stora specialitet under många år, och man har vunnit race där 3stopp gjort mot övriga toppens 2stopp.

Jag satt själv i tvsoffan och tänkte, detta görs för att Alonso ska kunna visa sin fart.
Men när Hamilton glider in först för depåstopp grusas allas teorier, har han blivi så snabb?

Depåstoppen haglar in och jag tänker inte minnas allas ordning mm.
Men förvåndevis många kör på en 1stoppare märker vi, bland annat Räkan.
Nu räknar alla förbrilt på hur mycket tid måste han knappat in för att komma ut före täten?
Siffror kring 26-28s räknas fram och man tror det kan vara möjligt, men se sr vi hur en världsmästare rattar en bil han tog ca 1-1,5s per varv på Räkan när han kom ut efter sitt första stopp, nu kapades tider snabbt. Efter omräkning så inser vi, han kan komma ut före Hamilton.

Sagt och gjort, före Hamilton kommer han ut efter 24varv ( minns inte riktigt ) alla känner att Hamilton är lite snabbare på alla ställen och ligger på 0,8s bättre tider.
Räkan hade 3,5s försprång som åts upp i en tugga, och in in första kurvan bromsar Hamilton om sig i en orgie av spårval bormspunkter och ungdomlig fräckhet, vackert!

Sen händer inte mycket, vi har långa tråkiga varv där allt sedan länge är avgjort.
Alonso seglar iväg och det finns ingen som kan stoppa honom.
På en säker andra plats så har vi Hamilton som helt enkelt bevakar lite men inser att Räkan kan aldrig utgöra att hot.
Räkan skruvar av på sitt tempo och vi ser att hans huvud flänger varje gång han bromsar, det gör ont.

Glädjande så ser vi våran Jenson Button på en 8plats!
Och även Bari har hittat farten, glider in som 10a.
En lite skön överraskning Rosberg har hittat fart och den svår uppnådda tillförlitligheten i sin Williams, en fin 6plats.


Honda, jag tycker inte att man väga Monzas GP som ett kvitto på något.
Men fortsätter man i samma stil på SPA, då är vi tillbaka!

Ledsen för en dravel racereport. Men Har haft väldigt mycket att stå i och jag ska skriva en bra rapport från SPA.

Väl mötta i tvsoffan på lördag och söndag!

Mvh
T

Postat: 12 september 2007, 09:23
av oscii
Alonso till Honda = nä skämtar :wohow: :prop:
MvH

Postat: 12 september 2007, 10:01
av Anar
Bra rapport Tommie!

Postat: 12 september 2007, 10:39
av G4il1
Öh fråga dock. Ronnie P dog väl innan första chikanen och inte i parabolica kurvan eller missförstod jag dig bara? Det var ju direkt efterstarten väl som en massa bilar krokade ihop och Ronnies bil tog eld.

<a href="" target="_blank">

Annars som vanligt bra rapport