Sida 1 av 2

Postat: 29 juli 2007, 21:14
av Regge
Provkörde Mazda 3 MPS idag, den kostar ca 257 000:- sek.

Ja vad ska man säga om denna lilla leksak. Har nu provkört Honda Civic Type R FN2 vid 4 olika tillfällen, alla i GT utförande. Måste säga att civicen för MIG känns som en väldigt mogen och modern bil. Rolig liten räcer, som funkar utmärkt till vardags med sitt lyxiga utförande. Men sen är bilen en besvikelse, saknar den vassa känslan som finns i gamla hondor och lite i Ep3. Ja, nog sagt om Civicen.

Madas 3 MPS är på pappret GTi kungen, hade rätt fina förväntningar när jag fick nycklarna för en provkörning. Men när jag skulle ut till parkeringen och hitta bilen, så var det plötsligt ganska svårt. Stod en massa olika "3or" men dom såg 99% exakt likadana ut, sen efter 5min letande hitade jag en som hade en MPS logga på bakluckan, så det måste var denna tänkte jag. Minus 1 poäng till mazda innan jag ens suttit i bilen...

När man väl satt sig till ro, så märker man att ratten kan justeras i alla ledder mycket bra. Stolarna är helt OK, men inte som i FN2an tyvärr. Radion var en historia som jag lämnar bakom mig, fick inte tyst på fanskapet :ranting:

Kvalitets känslan är inte som i Hondan heller, reglage känns plastigt och svår hittade. Men ratten är trevlig och man hittar lätt en skysst kör ställning.

Startar upp och kör iväg en runda, direkt känns motorn bra mycket mer botten stark än hondan vilket alltid är trevligt. Men kopplinge, KOPPLINGEN... oj oj oj, katastrof. Antagligen många andra gasglada killar som provat den, men den var katastrof. Dessutom var växellådan inte alls i närheten så fin mekanik som FN2ans distinkthet.

På halv gas går bilen fint , men lägger du på 20% mer gas så går den otroligt ryckigt, dvs ganska svårkört i stadstrafik och "normal" körning. Sen drar man upp den förbi 4000rpm och den skjuter på något kopiöst. Där satt man och skrattade på ett vis man inte kan göra i hondan, rakt fram ialafall. Men i kurvorna känns den inte alls följsam och man litar inte riktigt på bilen.

Men det som imponerar mest är sättet ingengörerna utvecklat så All denna brutala kraft, kommer ned så 110% perfekt i marken. Den bara skjuter på utan gnäll, direkt upp till varvstoppet på ca 7000rpm. Men växlingarna går trögt, och med hondan kan man bara smälla i dom. Man saknar verkligen K20 karaktären med att bara pressa motorn, med MPS så skjuter den direkt i varvstopp och vill in med nästa och nästa och nästa...

Bild

Minus:

Stötig
Dyr
Törstig
Kass kvalitet känsla
Ryck som FAN att köra
Kopplingen var det sämta jag kört
Fick inte tyst på radion
Dålig känsla i växellådan, samt svårt att få i 6an växel
Chassit kändes jävligt stötigt och inte alls följsamt i kurvorna
Antspinn jobbade för 110% konstant


Plus:

Våldsamt snabb, extrem turbo knnuff vid 4000rpm, lät som en raket inne i bilen hehe.
Fantastik ingengörs konst att få ned 260hk så effektivt i marken, med dessutom endast FWD!
Super fin Diff
Relativt tyst
Fin styrning
Bra respons trots turbo
Bra baksäte
Fina framsäten, dock för vardagsbruk
Trevlig Bose stereo, dock jävligt svår manövrerad.
Bromsarna var helt OK

Sådär, nu vill jag höra vad ni andra tycker om Mazdas lilla kelgris, 3 MPS.

Postat: 29 juli 2007, 22:47
av Vtec_Lambo
Har själv inte testat en sån själv än men det börjar väl bli dags för det snart.
Gillar din recension av bilen men tycker du verkligen att den är dyr?

257k för 260hk är ju riktigt billigt tycker jag.

Postat: 29 juli 2007, 22:52
av Regge
Ja alltså bilen imponerar, men inte tillräckligt. Absolut så är den mycket "bang for the buck" 1000:- per hästkraft är helt otroligt. Men det är nästan likadant med FN2an.

Jag såg det mer ur min persnoliga ekonomi synvinkel. Hade nog inte betalat ca 45 000:- mer för att få en MPS gämför med en FN2a.

Men letar man efter mycket mos för lite pengar är den nog oslagbar om vi pratar fabriksbilar.

Men fan den gick undan alltså :)

Postat: 29 juli 2007, 22:53
av ToLo
Trevlig recension! Ska försöka ta en provtur i veckan så får vi se om jag kommer fram till samma slutsatser som du. När jag försökte få en provtur tidigt i våras ville dom inte släppa ut bilen i vinterväglag... :stop:

Postat: 29 juli 2007, 23:41
av Rydell
Kan hålla med dig Regge då jag oxå provat både Civicen och Mazdan, men om du ursäktar att jag hängde upp mig på en strunt sak du skrev.......det finns 2 knappar på ratten (volym och mute) som hade fått tyst på stereon.

Jag personligen hade valt Civicen, mkt snyggare men Mazdan e absolut inte ful.

Postat: 30 juli 2007, 00:20
av Istvan
45tusen kr dyrare är lite överdrivet va? Me samma utrustning som MPS:en har standard så måste du ha en GT, då skiljer det 20tusen helt plötsligt, dessutom sitter det en diffbroms på samt 60hk mer. Så för de 20k är nog inget man hänger upp sig för pengarna tycker jag personligen om man nu köper en ny bil för över 200tusen..

Har med kört båda bilarna, tycker inte de va några problem me kopplingen, visst kanske lite ovant precis i början, fast det e ju alla nya bilar man prövar. Du hade säkert nåt sönderkört ex. ;)
Sen tycker inte jag att den va så våldsamt över 6500, visst, de gick dra till varvstopp, men inte som en honda att de bara drar på mer eller lika bra, utan effektkurvan började dvala neråt redan efter 6000varv enligt mig, men så e det med turbomatade motorer.

Du skriver på minus att antispinn jobbade 110%, sen på plus att du tycker det är fantastiks ingenjörkonst att få ner den effekten i backen..
Tycker de hör ihop lite :)

FN2an är lite roligare kurvigavägar, denna är roligare rakt fram, men båda enligt mig, schyssta hyffsat snabba bilar om man är lite intresserad, men
absolut inga "banbilar" eller nåt sånt.

MVH
István

Postat: 30 juli 2007, 01:04
av fonzeka
Så här ser effektkurvan ut, dör av ganska rejält efter 5500rpm.
Observera dock att den lämnar smått otroliga 188kW/256hk på hjulen!

Bild

Postat: 30 juli 2007, 02:03
av xzbatt
Så är ju ofta turbo bilar standard tyvärr, ingen mening att varva.

Dock vill jag försvara Mps i gemförelse med FN2 då jag tyckte att FN2'an var ruskigt slö med den vikten och kändes väldigt tråkig motormässigt men den hade ett fint chassi men även bromsarna uppfattade jag som trötta.

Postat: 30 juli 2007, 07:53
av Charly
Kopplingen kanske är lite lurig då det är 380NM som skall hanteras och inte runt 200NM.

Postat: 30 juli 2007, 10:49
av StiFt
Har inte provkört 3:an men där emot 6:an och den har 4wd då där var det inga problem med fästet :D
Tyckte 6:an var grym och skulle kunna tänka mig att äga en sådan i framtiden. Ang. växellådan så tyckte jag den var störtskön. kanske inte är samma som i trean iofs.

Postat: 30 juli 2007, 17:10
av NitraM
så dyr är den väl inte, honda civic type-r när den kom ut kostade 200.000kr. och har 200hk. = 1000kr/hk denna kostar 257.000kr och har 260hk = vilket är billigare än 1000kr/hk

:P

edit: det var väl två sådana här gråa som gick som faan på mantorp under japmeet om jag inte minns fel.

Postat: 30 juli 2007, 20:00
av GIBBON
Någon som sett någon SS tid på MPS:en å nya CTR?

Postat: 30 juli 2007, 20:04
av TriXiE77
har topgear provkört den?

Postat: 30 juli 2007, 20:10
av fonzeka
GIBBON skrev:Någon som sett någon SS tid på MPS:en å nya CTR?
Kommer i nästa Bilsport.

Postat: 30 juli 2007, 20:30
av dvs
mazdan är rätt intressant, har dock inte provkört den får bli å göra de, provkörde Astra OPC förut den va rätt go fast ratten kändes lite liten å stolarna satt man lite knäppt i men annars en rolig bil faktiskt nån som kört den?

Postat: 31 juli 2007, 12:15
av darthv
jepp, tycker nya tigra/astra/vectra är riktigt snygga. var inne hos Björkmans i västerås för att titta på Astra men det slutade med att jag tittade på nya GT i stället, :drool2: Astran är klart snyggare än MPS.

Postat: 31 juli 2007, 12:39
av dvs
darthv skrev:jepp, tycker nya tigra/astra/vectra är riktigt snygga. var inne hos Björkmans i västerås för att titta på Astra men det slutade med att jag tittade på nya GT i stället, :drool2: Astran är klart snyggare än MPS.
jo GT'n har ja vart me om, min morbror jobbar på saab opel bilfirma så han lånade den över dagen när vi skulle ut å leta bil till mig :D rätt bra drag i den kärran hehe, kollade på en civic i Alby då, fatta att folk aldrig sett nåt liknande haha :D

Postat: 31 juli 2007, 12:45
av insigma
TriXiE77 skrev:har topgear provkört den?
Det vet jag inte, men motorjournalen gjorde i test mot blandannat civic type-r.
MPS:en körde runt snabbare på deras bana än civicen.

Postat: 31 juli 2007, 14:47
av Jontis
Istvan skrev:Du skriver på minus att antispinn jobbade 110%, sen på plus att du tycker det är fantastiks ingenjörkonst att få ner den effekten i backen..
Tycker de hör ihop lite :)
Reagerade oxå på det. :)

Postat: 31 juli 2007, 22:19
av freddej
Visst sjutton finns det pulver i mazdan, men motorkaraktären är ju ganska trist när den börjar tappa tryck vid 5,5.
Sen upplevde jag den som lite burkig, till och med jämfört med ep3.
Kolla senaste teknikens värld och deras bankalastest, civicen är 2,2sek långsammare runt knutstorp än mps:en, men trots det kommer civicen på 7plats mot mps som intar nästjumboplatsen 19. CTRen spöar dessutom samtliga konkurenter i gti segmentet som är med i testet. Det bevisar att det finns mer än varvtider och hästkrafter som räknas när det gäller att bygga roliga bilar.

Postat: 31 juli 2007, 22:43
av Regge
Jontis skrev:<!--quoteo(post=421825:date=30 Jul 2007, 00:20:32:name=Istvan)--><div class='quotetop'>CITERA(Istvan @ 30 Jul 2007, 00:20:32) [snapback]421825[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Du skriver på minus att antispinn jobbade 110%, sen på plus att du tycker det är fantastiks ingenjörkonst att få ner den effekten i backen..
Tycker de hör ihop lite :)
Reagerade oxå på det. :)
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Blev lite luddigt där hehe. Inte lätt att få ned minst 260hk, "tester visat 257hp på hjulen!" på ett sådant fantastiskt sätt. Men tråkigt att antispinnet ska ingripa så mycket ändå, känns som den håller igen. Esch svårt att förklara hur jag menar.

Postat: 31 juli 2007, 23:00
av mAbZ
Jag fattar i alla fall vad du menar ;) ESP och traction control är ju inte riktigt samma sak.
3 MPS begränsar kraften elektroniskt på 1:an och 2:an. Det gör att den får den ner kraften. Dock inte hela kraften.

Hade du inte försökt stänga av ESP och se hur bilen blir då?
Jag måste nog provköra den också, är nyfiken på bilen.
Det gick undan för de 3:or som körde på Japmeet :wohow:

Postat: 31 juli 2007, 23:21
av mAbZ
freddej skrev:Kolla senaste teknikens värld och deras bankalastest, civicen är 2,2sek långsammare runt knutstorp än mps:en, men trots det kommer civicen på 7plats mot mps som intar nästjumboplatsen 19. CTRen spöar dessutom samtliga konkurenter i gti segmentet som är med i testet. Det bevisar att det finns mer än varvtider och hästkrafter som räknas när det gäller att bygga roliga bilar.
Nu tar du i lite.
Snabbare än CTR blev bl.a. Clio Sport, Corsa OPC och Mazda MX-5.
Bara Mini Cooper S och Peugeot 207 RC (båda 174 HK) fick ju sämre tider än CTR.

Men, jag undrade varför Teknikens Värld kallade testet för ett *kalas*.
Låter ju lite töntigt... och det är det också! Ett bantest där inte bankörning är viktigast :prop:
Texten är högst luddig och för några bilar består av högst subjektiva, omotiverade tankar.
Så är det i fallet med CTR. "Nästan sämst på bana men ändå i sin egen klass, överklass".
Jaha? Logik?? Motivering?? Fick väl inte plats p.g.a. alla bilder :-/

Nu menar jag inte att det är nåt fel på FN2, jag började gilla den efter provkörning.
Däremot ogillar jag skvallerpress-liknande journalistik i motortidningar :angry:

Postat: 1 augusti 2007, 00:50
av ToLo
Tror Freddej menar att CTRen spöade resten av GTI-bilarna i testet totalt sett, dvs inte att den var snabbast.

PS. Kan ha fel, har själv inte läst testet. DS

Postat: 1 augusti 2007, 07:54
av Mooseman
Bankalaset syftar ju till att ge en helhetsbild av vilka bilar som är roligast/mest kompletta/ger bäst upplevelse på bana. Det är inte alltid roligast att åka den snabbaste bilen. Jag kan bara referera till min egen bil, den är inte snabbast, men jag har sjukt kul när jag kör den. Känslan är underbar och det är rena njutningen att ratta, oavsett om det går snabbast eller inte. Det är denna känsla jag får för mig att de betygsätter i bankalaset. (Har läst hela reportaget 3 gånger)

Postat: 1 augusti 2007, 20:02
av Nicke
Köpte precis nya AMS som har sitt årliga GTI-test och segrade gjorde förstås CTR - med stor marginal dessutom. Mazda 3 MPS kom femma...

Postat: 1 augusti 2007, 22:12
av ToLo
Hade tänkt prova MPSen idag, så jag åkte till mazdahandlaren. Såg bara EN och den stod i "show-off-läge" längst in i hallen och verkade inte vara körd något. Säljaren hade fullt upp med några äldre par som tittade på begagnade bilar.

MPSen var i alla fall olåst så jag hoppade in i den och kände på grejjerna. Den kändes allmänt tråkig och 10år äldre än CTRen bara där. Därmed inte sagt att bilen är dålig, men den måste gå jäääääkligt bra för att kompensera tråkigheten invändigt (och utvändigt). Får ta en tur dit igen när dom har fler säljare i farten så kanske dom kan skaka fram nån demobil.

Postat: 2 augusti 2007, 10:55
av mAbZ
Jag tror 3 MPS skulle vinna mycket på en 3-dörrars version.

Postat: 3 augusti 2007, 11:33
av Rydell
Båda bilarna mot varandra i Bilsport SS.

Civic Type R GT : 1.33.35

Mazda MPS : 1.30.69

Mazdan e snabbare än nya CTR, men drygt en halv sekund långsammare än EP3:an.

Postat: 3 augusti 2007, 19:01
av fonzeka
EP3 fortfarande kung på tronen :thumbup: