Honda Accord Kombi?!

ENBART för motorrelaterade topics
Peter
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

15 augusti 2007, 16:54

Tjejen & jag är sugna på att byta bil och är lite småkära i Honda Accord SportTourer,
ekonomin tillåter runt årsmodeller -04 och -05.
Har sett en del annonser där det står V-Tec och vissa Type-S, men på V-Tec så är det bara
1 utblås bak och enligt min mening ska kombin ha 2 för den passar mycket bättre i det!

Men den riktiga betckningen lär ju inte va V-Tec om jag känner Honda rätt?
Har inte dom bara Type-R och Type-S, så jag vet inte varför dom skrivit V-Tec i annonsen?

Vart det snurrigt nu? :)

Vi fortsätter: Vad för bränsleförbrukning ligger SportTourer på? Beror självklart på motor, men låt säga
2.4 L motorn.
Några "kända" fel som dom dras med?

Serviceintervall fortfarande 1500 mil?

Tack för att ni tog er tid!

Själv hoppas jag att jag kommer tillbaka till Honda-träsket :)

Mvh Peter.
Peter Johansson
pureVTEC
Wannabe
Wannabe

15 augusti 2007, 17:13

Hej.
Ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor.
Type R är betäckningen för "Race" där du har hårdare fjädrar, starkare motor m.m.
Type S är det bara fjädringen och karossen som är hårdare, motorn är den samma som i dom andra av samma modell.

Tex. Accord Type R -99 har en 2.2 l vtec motor på ca 215 hästar, medans dom andra Accorden har en 2.0 respektive 1.8 samma årsmodell.
Men med tex. min Accord Type S så finns 2.4 vtec motorn i den "vanliga" Exe modellen.
Hoppas du förstår lite :)

2 utblås får du av 2.4 l motorn, vare sig det är Exe modellen eller Type S.
Service intervallerna ligger på 1000 mil, på min iaf. Men då är varannan bara oljebyte. Så vid 1000 oljebyte, 20000 större service, 3000 oljebyte etc.

Bränsle förbrukningen på min Type S ligger mellan 0.74-0.82 l/milen.

Hoppas du fick ut lite utav detta svaret iaf.
MvH Erik
Falköping

<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->Accord Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->S<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->-07<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[ [i]aem sri[/i] | [i]greddy evo 2[/i] | [i]tinted windows[/i] | [i] more to come... [/i] ]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->xlnc. goes pure<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->VTEC<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[ [i]<a href="http://www.garaget.org/xlnc" target="_blank">garaget.org</a>[/i] ]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Peter
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

15 augusti 2007, 17:23

xlnc: Mycket bra information.
Alltså betyder Type-S precis det du skrev och Exe är fjädringen lite mjukare och så?
Eller missuppfatta jag det?

Din bränsleförbrukning, gäller den lugn körning eller lite blandat?
Hondas reklam för Accord Kombin var ju "för dig som gillar stort där bak", men hur stort?
Är det någon som har bredd, djup och höjd för bagagutrymmet?
Om det blir en Accord så måste en hundbur in!
Peter Johansson
pureVTEC
Wannabe
Wannabe

15 augusti 2007, 17:33

Peter skrev:xlnc: Mycket bra information.
Alltså betyder Type-S precis det du skrev och Exe är fjädringen lite mjukare och så?
Eller missuppfatta jag det?

Din bränsleförbrukning, gäller den lugn körning eller lite blandat?
Hondas reklam för Accord Kombin var ju "för dig som gillar stort där bak", men hur stort?
Är det någon som har bredd, djup och höjd för bagagutrymmet?
Om det blir en Accord så måste en hundbur in!
Type S är mer sport, än den vanliga Exe. Dom sitter på samma motorer men du har lite bättre vägegenskaper i Type S:en pga dess hårdare fjädring.
Men sen är det även så att om du väljer Type S:en så får du ej taklucka, den har inte eldrivna säten, ej färg navigator + liten annan lyx som du kan få i Exe modellen.
Sen har du ju ett annat kjolpaket på Type S:en.

"Accord Executive och Type S är försedda med en 2,4-litersmotor som presterar 190 hk (140 kW) vid 6 800 v/min och ett vridmoment på 220 Nm vid 4 500 v/min. Executive-versionen kan fås med samma automatlåda som i 2,0i Sport eller en 6-växlad manuell växellåda (Type S endast 6-växlad manuell växellåda)."
Där har du lite info från Hondas hemsida.

Här har du lite mer info: <a href="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2" target="_blank">http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... rType=2</a>

0.74 drar han när jag tar det lugnt medans 0.82 när jag kör blanadat.

Hundbur är nog inga problem att få in. Måtten vet jag ej.
MvH Erik
Falköping

<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->Accord Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->S<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->-07<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[ [i]aem sri[/i] | [i]greddy evo 2[/i] | [i]tinted windows[/i] | [i] more to come... [/i] ]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->xlnc. goes pure<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->VTEC<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[ [i]<a href="http://www.garaget.org/xlnc" target="_blank">garaget.org</a>[/i] ]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
pureVTEC
Wannabe
Wannabe

15 augusti 2007, 17:36

Hittade denna informationen om bagaget:

Bagageutrymme VDA (liter): 592
Med fält baksäte: 937
Falköping

Peter
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

15 augusti 2007, 21:30

Jättetack för all info!
Det låter som att Exe modellen skulle passa oss bättre, tjejen har alltid velat ha taklucka :)
Dessutom så är jag inte lika k*t på att köra så sportigt längre, så hårdare fjädring och
sånt skulle inte behövas!

Hur många liter som får plats i bagageutrymmet säger inte mig så mycket
tyvärr, men får åka förbi en hondahandlare i helgen och checka.

Någon som har nått att säga om HondaCity i Upplands-Väsby?
Eller RA Motor Uppsala?

Tack igen!
Peter Johansson
HansG
Användare
Användare

16 augusti 2007, 09:02

Hallåja, tänkte lägga på lite info till ang Tourern, kör själv en 2.4 Exe man -03.

Bagaget är STOOORT, har hundbur på kanske 60x60x80cm (bxhxd) med sluttande sida mot baksätet, där e gott om plats för packning kvar bredvid.
Tourern finns inte som Type-S, så det valet är lätt :) den finns som 2.0 Comfort, 2.0 Sport, 2.4 Exe. Jag tycker valet är störtlätt, tycker man om att köra bil så är det 2.4 som gäller, visst 2.0 flyttar på bilen men inte upphetsande på något sätt. Med 2.4'an får man faktiskt ett leende på läpparna om man öppnar spjället, den drar fint till 7000rpm. Fjädringen är fullt tillräckligt spänstig för lite hårdare vardagskörning, den spjärnar emot helt ok i kurvorna. Visst, det är 1600kg bil och naturlagarna är svåra att upphäva, men för att vara en kombi i denna storleksklassen tycker jag den är en härlig körmaskin.
Förbrukning ligger jag mellan 0.75 (lugn landsväg) och som värst 1.1 (stad och hårdare körning). Blandad normalkörning brukar bli knappt 0.9. Jag har slängt ut luftburken o satt ett K&N filter, morrar gott o ger närmre 10 häst enligt bänkningar. (jag körde förresten jämnt med en 9-5 Aero SportCombi upp till ca 120 häromdan, det tyckte jag var kul :) )

Hoppas ni hittar ett bra exemplar! :D
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
micke_011
Wannabe
Wannabe

16 augusti 2007, 09:11

hejs.

måste bara "kasta in" att type-s finns som tourer från 2007..
Bild

dessutom är type-s moddad lite med andra karossdetaljer samt lite ändrad interiör. en fin-fin bil helt enkelt.
micke åhrén #1731
G4il1
Wannabe
Wannabe
Namn: Nicklas Lövebrant

16 augusti 2007, 09:28

Angående HondaCity så är kommentarerna och även den känslan jag fick när jag var där att de inte riktigt kommit igång. och att det märks att det är motorcyklar de har sålt tidigare.

RA har jag själv inte varit hos men alla jag hört ifrån är väldigt nöjda med dem så om du skall välja mellan de 2 skulle jag nog rekommendera RA trotts att jag själv bor i Väsby och det känns ärligt talat lite trist för jag hoppades och hoppas fortfarande iofs att Honda City skall bli bra med tanke på att det är det första stället som säljer alla typer av Honda.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
darthv
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

16 augusti 2007, 11:01

Har anlitat RA Motor en gång och det var positivt. Synd att de inte bor i Västerås...

Tourer är en riktig kombi, förlängd jämfört med sedanen.

Accorden är en erkänt felbefriad bil. Jag har tittat på 2.0 Sport. Tycker det verkar vara vettigare än 2.4 TypeS, men jag har inte haft möjlighet att provköra ännu. Lokala handlaren får in en i septemeber. Helst skulle jag vilja ha den Accorden med 1.8 Vtec eller hybrid. Jazzen imponerade mer på mig än vad nya Civicen gjorde.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
civic vtec
Användare
Användare

16 augusti 2007, 13:48

xlnc. skrev:Hej.
Type R är betäckningen för "Race" där du har hårdare fjädrar, starkare motor m.m.
Type S är det bara fjädringen och karossen som är hårdare, motorn är den samma som i dom andra av samma modell.

Tex. Accord Type R -99 har en 2.2 l vtec motor på ca 215 hästar, medans dom andra Accorden har en 2.0 respektive 1.8 samma årsmodell.
Men med tex. min Accord Type S så finns 2.4 vtec motorn i den "vanliga" Exe modellen.

Service intervallerna ligger på 1000 mil, på min iaf. Men då är varannan bara oljebyte. Så vid 1000 oljebyte, 20000 större service, 3000 oljebyte etc.

MvH Erik

nr.1 service intevallerna ligger på 2000mil (visst man kan serva varje 1000mila service men det e endast vid svåra förhållanden)
nr.2 om du kör din type s på 0,78 så e din nog snålast i landet. om du kollar soppa förbr. på färdatorn så går den rätt billigt men om du kollar med trippeln när du tankar så säger den siffran nåt annat.

Peter du kan räkna med runt 1/mil kanske lite mer ,iblande lite mindre.
Senast redigerad av 1 civic vtec, redigerad totalt 16 gånger.
Mattias Ask
pureVTEC
Wannabe
Wannabe

16 augusti 2007, 16:11

civic vtec skrev:<!--quoteo(post=426446:date=15 Aug 2007, 17:13:46:name=xlnc.)--><div class='quotetop'>CITERA(xlnc. 4 15 Aug 2007, 17:13:46) [snapback]426446[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hej.

MvH Erik

nr.1 service intevallerna ligger på 2000mil (visst man kan serva varje 1000mila service men det e endast vid svåra förhållanden)
nr.2 om du kör din type s på 0,78 så e din nog snålast i landet. om du kollar soppa förbr. på färdatorn så går den rätt billigt men om du kollar med trippeln när du tankar så säger den siffran nåt annat.

Peter du kan räkna med runt 1/mil kanske lite mer ,iblande lite mindre.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Som jag skrev så är ju egentligen 1000 bara olje byte, men den är ej super viktig.
Det är på färddatorn jag kollat, har inte räknat ut vad den egentligen drar. så det var bara den informationen jag hade.
Falköping

Användarvisningsbild
henkoh
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Civic 1,5T Sport´19
Namn: Henrik Celmins

16 augusti 2007, 19:26

"för dig som gillar stort där bak"
haha stämmer det att reklamen lät så?

sjukt bra.. eller kanske bara jag med dålig humor.

sorry för OT

för övrigt verkar ju tourer vara grym i Type S utförande måste jag säga.
Henrik Celmins
Honda Civic 1,5T Sport ´19
Suzuki Swift 1,0T Inclusive ´17
Acura RSX Type S ´02
Honda Prelude VTI ´98
Användarvisningsbild
Thomas
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson

16 augusti 2007, 19:36

FInns accorden med färddator för soppaförbrùkning?

Accorden 2.4 som vi har på jobbet har inte det ifal.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
micke_011
Wannabe
Wannabe

17 augusti 2007, 07:38

jepp, färddator finns numera, tror den dök upp i accord till modellår 06 men är ju inte så himla innehållsrik, det är snittförbrukning, momentanförbrukning, snittfart och kvarvarande körsträcka. att köra blandat "normalt" och "inspirerat" typ 50/50 med accord 2,4 under litern är inga problem, jag brukar snitta 0,85-0,90 (och tjejen runt 0,7!). vad gäller servicen så kör jag också 1000-mila-service för att ge motorn lite ny, fin olja och nya stift. sedan kör jag normalservice enligt intervall, dvs 2000 mil.
micke åhrén #1731
mauzer
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Civic 1,6 diesel
Namn: Tomas Eriksson

18 augusti 2007, 17:41

RA Motor kan jag rekomendera, dom är jäkligt trevliga, vi köpte en civic där. Jag tycker det var värt att åka till uppsala för att få lite service (bor i stockholm).

Bra ställe :-)
www.sbgequipment.se
Peter
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

18 augusti 2007, 20:42

Tack för alla svaren!

På onsdag bär det av till banken för ett möte med handläggaren :)
Får vi se om dom går med på att låna ut lite mer pengar igen, köpte bilen vi har
idag i Januari, så hon lär väl undra vad som händer :)

Tack igen!
Peter Johansson
GIBBON
Wannabe
Wannabe

19 augusti 2007, 12:12

Kan oxå rekomendera RA-motor, bor i Bålsta och servar min bil där. Trevlig och kunnig personal!
Niklas Gidlund
Skriv svar