CTR EP3 vs. FN2

ENBART för motorrelaterade topics
Mika_CTR
Wannabe
Wannabe

19 november 2007, 13:01

Nån som sett senaste avsnittet av Top Gear.. första som händer i programmet är en duell mellan EP3:an och FN2:an.
Väldigt trevligt avsnitt faktiskt om man är ägare av en EP3:)
Värt att se :thumbup:
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Civic Type-R -05<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->, <!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->Cosmic Grey Pearl<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--fonto:Franklin Gothic Medium--><span style="font-family:Franklin Gothic Medium"><!--/fonto--><!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Mikael Andersson<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->, <!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto-->I en annan del av <!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fonto:Arial Narrow--><span style="font-family:Arial Narrow"><!--/fonto-->Köping<!--fontc--></span><!--/fontc-->
krister"albin"
Användare
Användare
Bil: civic vt -91
Namn: krister johannesson

19 november 2007, 13:30

var kan man se detta? om man inte såg programet.
krister johannesson

civic vt -91 renovering på g
Toyota Prius -09

i don`t believe in heaven,and i don´t believe in hell
as a place with flames were people are having eternal pain.
i believe in a place i call "beyond"
Mika_CTR
Wannabe
Wannabe

19 november 2007, 13:57

Tror det kommer på kanal9 på torsdag.. såg det på BBC.. borde finnas ute på nån sida att ladda ner..
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Civic Type-R -05<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->, <!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->Cosmic Grey Pearl<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--fonto:Franklin Gothic Medium--><span style="font-family:Franklin Gothic Medium"><!--/fonto--><!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Mikael Andersson<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->, <!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto-->I en annan del av <!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fonto:Arial Narrow--><span style="font-family:Arial Narrow"><!--/fonto-->Köping<!--fontc--></span><!--/fontc-->
krister"albin"
Användare
Användare
Bil: civic vt -91
Namn: krister johannesson

19 november 2007, 14:38

hittade nerladdning på deras egna hemsida :D +många andra av deras program.

<a href="http://www.finalgear.com/shows/topgear/" target="_blank">http://www.finalgear.com/shows/topgear/</a>
krister johannesson

civic vt -91 renovering på g
Toyota Prius -09

i don`t believe in heaven,and i don´t believe in hell
as a place with flames were people are having eternal pain.
i believe in a place i call "beyond"
Aerodynamic
Lärd
Lärd
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

19 november 2007, 17:51

Fast han klagade så på den dåliga hjulupphängningen fast han tog in på EP3an i varje kurva
men tappar på rakorna.

Mer verkar det så bilen har bra väghållning fast det är kallibrerad åt understyrningshållet.

Verkar faktiskt som race versionen kniper EP3an.
När får vi veta?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Anar
Wannabe
Wannabe

19 november 2007, 19:56

Råder stor osäkerhet ang detta test på civinfo.com just nu.

För det första är det oklart vilken tid EP3'an fick, har sett 3 olika tidsangivelser för den så jag har ingen aning om vilken som är korrekt.
För det andra var det inte "The Stig" som körde nu.
För det tredje så har Jeremy redan sågat FN2 vid fotknölarna i en artikel i Times (det utsågs f.ö. till "Best hot hatch" av Top Gear Magazine, redaktionellt skilt från tv-programmet), att Jeremy skulle överbevisa sig själv finns inte på kartan.

Jaja, trodde den skulle få sämre tid ändå på banan så jag är ganska nöjd. :)
Senast redigerad av 1 Anar, redigerad totalt 19 gånger.
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
fonzeka
Proffs
Proffs
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 17 times

19 november 2007, 20:31

Aerodynamic skrev:Fast han klagade så på den dåliga hjulupphängningen fast han tog in på EP3an i varje kurva
men tappar på rakorna.
Det är ju ganska naturligt att avståndet minskar när farten går ner i en kurva, tyckte inte det såg ut som den tog in nämnvärt någonstans.
Bra test förövrigt, skönt att se att de törs säga vad de tycker.

För er som inte orkar dra torrenten så finns klippet upplagt på youtube i ett par dagar.
<a href="" target="_blank">
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

19 november 2007, 20:44

JC's uttalanden var mindre roliga, men tiden var trots allt bättre än jag hade trott. Om jag förstått hondas målsättning med FN2 så var det att skapa en bil som åtminstone var lika snabb som Golf GTI runt en bana och samtidigt öka "vardagsvänligheten" gentemot EP3, och det lyckades man med i GT-versionen. Race-versionen vet vi ingenting om än, men det får väl framtiden utvisa.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Aerodynamic
Lärd
Lärd
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

19 november 2007, 20:52

fonzeka skrev:<!--quoteo(post=447128:date=19 Nov 2007, 17:51:52:name=Aerodynamic)--><div class='quotetop'>CITERA(Aerodynamic 4 19 Nov 2007, 17:51:52) [snapback]447128[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Fast han klagade så på den dåliga hjulupphängningen fast han tog in på EP3an i varje kurva
men tappar på rakorna.
Det är ju ganska naturligt att avståndet minskar när farten går ner i en kurva, tyckte inte det såg ut som den tog in nämnvärt någonstans.
Bra test förövrigt, skönt att se att de törs säga vad de tycker.

För er som inte orkar dra torrenten så finns klippet upplagt på youtube i ett par dagar.
<a href="" target="_blank">
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Väldigt sant, men det känndes som den hade högre kurvhastighet än EP3an ändå
och att dom klippte filmen lite så det det såg ut som den var mer efter än den var.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
ei9440
Användare
Användare
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

19 november 2007, 21:07

Det var väl inget snack om vilken av dem som var snabbast både rakt fram (ep3)och på bana (ep3), The Stig körde ju den nya på 1.33,5 det är ju ett par sekunder slöare än den gamla, sen att JC tycker att den nya type-r sög är ju trots allt bara en mans åsikt...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

19 november 2007, 22:15

Det förvånande var att den nya inte alls var "ett par sekunder" slöare. Den var 0.7 sek slöare.
Senast redigerad av 1 ToLo, redigerad totalt 19 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Charly
Användare
Användare

19 november 2007, 22:42

Vilket är sorgligt eftersom det är en efterträdare... den borde varit märkbart snabbare.
Medlem 427
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

19 november 2007, 22:56

Oavsett om det är sorgligt eller ej så är det bättre än väntat.
www.toloweb.se
superyll
Wannabe
Wannabe

19 november 2007, 23:04

asså jag vet inte vad jag ska skriva,, men FN2 är ju totalt sågad...
i själva värket bryr jag mig inte för dte är en honda och dte gör FN2 till en bra bill men endast det...

Håller med han totalt när han sägar att ska en Ny model komma utt ska den vara bättre...
och FN2 är inte .. ingen prisvärd bil som han säger..

och på själva testet fick vi även se att EP3 är snabbare rakt fram... drog ju FN2 i starten där...
detta är fakta vi redan vettat om men kul och få det uppfriskat igen...
ser imot nästa banträff med dig zozzo:P hahaha

mvh yll
Yll Ramadani
Anar
Wannabe
Wannabe

19 november 2007, 23:21

FN2 har ju blivit sågad förut av just Jeremy, han hatar den.

Och som ToLo säger, den är 0.7 sekunder långsammare än EP3, det är bättre än väntat (av mig iaf, trodde den skulle hamna 2 sek efter). Att Jeremy hatar den visste jag redan men att den presterade en så fin tid ändå tycker jag är trevligt. Det som är märkligt är att de inte säger något om EP3'ans resultat i programmet, men det är väl för att JC's resonemang skulle bli lidande då...

Alltså, den är tyngre än EP3 och har bara 1hk mer, klart det inte går att göra underverk med det materialet. :)
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
Jonny
Kunnig
Kunnig
Namn: Jonny Lakemountain

20 november 2007, 00:32

Jag bryr mig väl inte nämnvärt av vad herr Clarkson tycker om bilen ifråga, då han tydligen hatar den.
Är då nöjd med min FN2:a, å min är då snabbare raktfram än va Bergans EP3:a är ;-)

En ny sjyst bil... är då min syn på det hela

Skulle jag vilja ha en mer baninspirerad bil hade jag nog inte köpt en civic överhuvudtaget, då hade det blitt en s2k.

Av årets 365 dagar så kör man bilen kanske 320 dagar, å typ 4-5 av dessa på bana... med en del tur å vilja.
Känns som att bilen funkar helt ok för mig=)
Civic Type R -17
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: István Csiszár
Kontakt:

20 november 2007, 02:58

"Snabbare i kurvorna" det va den inte, klart bilen bakom kommer ikapp då farterna minskar som Fonzeka säger. Gapet blir mindre..
Har inget att göra med att den va snabbare i kurvorna på något sätt, tyckte snarare att den drog ifrån lite hela tiden!

Och jo, det var visst "The Stig" som körde, de tar inte ens me tiden på tavlan om inte det är han som kör..
Sen dessutom så sattes den tiden med EP3 för över 2år sen, det va precis efter de bytt ut "gamla Stig" mot han "Nya".
Så alltså fastän man är duktig chaufför, så kan blir nog även han snabbare efter kört samma bana i över 2 år :)

Så för att man egentligen ska kunna jämföra såhär, så ska det va kört samma dag av samma förare. För att det ska bli rättvist enligt mig!
För som sagt, 2år till på en "ny" bana gör även en duktig förare snabbare, samt väder m.m. spelar ju in rätt mkt också!

MVH
István
Senast redigerad av 1 Istvan, redigerad totalt 20 gånger.
http://www.fotoi.se
Honda_kim
Wannabe
Wannabe

20 november 2007, 03:04

Om inte JC hade kört FN2 utan nån annan som inte "hatar" den undrar hur det hade gått då ..lätt för han att släppa litte på gasen med för att "släppa" EP3 litte ....men detta är bara vad jag spekulerar i .....själv tycker jag att den är betydligt snyggare än sin prestanda ..som min polare säger det ser ut som den gör 300 när den står stilla ...hehe det håller jag med om ...test hit och test ditt ....men så är det med alla bilar antingen älskar man den eller så hatar man den...bara för att man inte äger en så behöver man ju inte spotta på den ....

mvh kim
Senast redigerad av 1 Honda_kim, redigerad totalt 20 gånger.
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
Användarvisningsbild
Steffo
Master
Master
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

20 november 2007, 08:46

JC var klart överdrivet negativ anser jag och verkar ha gjort det till sitt uppdrag att såga FN2 vid fotknölarna. Han sågade tex det faktum att stolen inte har lägesminne, men det har den ju inte på EP3 heller :(.

1,32,8 jämfört med 133,5 anser jag kunna vara hugget som syucket. 0,7s på ett varv satt med två års mellanrum kanske under olika förhållanden är inte helt jämförbara. Men det var iofs väntat att EP3 skulle vara snabbare från min sida. De extra kilona går inte att trolla bort och jag tror faktiskt att the Stig hade kapat mer på sin EP3 tid om han testat den igen idag (som Istvan resonerade om).

Jag tycker dock att det är lite lustigt hur hetsk diskussionen blev på Civinfo.com! Där hade de flesta förväntat sig att FN2 skulle vara snabbare vilket jag tycker är lite lustigt med tanke på viktskillnaden och hjulupphängningen... Men det ska bli intressant att se race-versionen... Den borde kunna mäta sig med EP3 på bana. De fetare däcken på FN2 gör ju sitt för att öka fästet i kurvorna, så att det går att åka snabbt i böjar är inte förvånande! Original Bridgestone RE040 på EP3 är inte direkt några klisterdäck...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Anar
Wannabe
Wannabe

20 november 2007, 09:06

Istvan, när jag sade att det inte var "The Stig" som körde hade jag inte sett programmet utan grundade det på vad någon hade sagt på ett annat forum. De menade nog att om "The Stig" hade kört i FN2 vs EP3 racet så hade det sett annorlunda ut. Jeremy är för fet och saknade motivation för att driva på fn2 - menar dem. I time-attacken är det mycket riktigt "The Stig" som kör.

Steffo, på civinfo.com är de lite märkliga. Flera gånger länkas det till youtube-filmen som ligger ute där FN2 vinner över EP3. Problemet är ju bara att det är en video som kommer direkt från Honda. Men de verkar ta det för sanning.
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
Steffo
Master
Master

20 november 2007, 09:25

Hehe! Ja, det är lite lustigt... ;). Den gravida tjejen där verkar onekligen lite militant :P
Stockholm
Anar
Wannabe
Wannabe

20 november 2007, 09:42

Haha, ja, med henne får man se upp så man inte får en utskällning på 20 rader. :)
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Användare
Användare
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

20 november 2007, 10:20

superyll skrev:...
Håller med han totalt när han sägar att ska en Ny model komma utt ska den vara bättre...
och FN2 är inte .. ingen prisvärd bil som han säger..
...
Vad är definitionen på "bättre" när det gäller en gatbil?
EP3 är något snabbare på bana, så för ren bankörning skulle man kanske välja den (om det bara fanns de två modellerna att välja på).
Sen då? De flesta tycker FN2 är bra mycket snyggare, bekvämare, och dessutom kul att ratta.
Hur många, i det stora hela, bryr sig om 0,7 sekunder runt en bana i en standardbil?

Är man helt inne på bankörning så är nog varken EP3 eller FN2 rätt bil.

Mina 50 öre ;)
Malakai
Wannabe
Wannabe

20 november 2007, 12:34

EP3 snabbare än FN2 -> DC5 snabbare än EP3 :P
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Steffo
Master
Master

20 november 2007, 12:59

Men snabbast av alla är Moosemans gamla "häck" från början av 90-talet. Iallafall runt en konbana.
Med vissa mods förstås ;)
Senast redigerad av 1 Steffo, redigerad totalt 20 gånger.
Stockholm
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Kontakt:

20 november 2007, 13:14

Alla tror Race versionen är värsta skillnaden, den är 50kg lättare än GT modellen, alltså fortfarande 70kg tyngre än en EP3.
Sen om vi nu jämnför tider, kommer inte ihåg exakt, men FN2:an va väl typ 2-3s saktfärdigare i Superstage än EP3:an.
Vilket är VÄLDIGT mkt! Och då ändå med tanke på som Steffo sa att FN2an har 225or runt om mot 205or på EP3.

Sen visst, de går köpa "annat" om man vill åka bana, men inte alla kanske vill åka omkring i en CRX som är plåtren på gatorna, och om man nu skulle
råka krocka så kunde man lika gärna suttit i en Trabant typ.. haha. Och sen så sitter det grejjer på den för mer än bilens värde, och man får ut 20-30k av försäkringsbolaget..

Sen tycker jag många är "emot" EP3:an, men jag tycker det är en skit bra utgångsobjekt om man vill åka bana, med små modds kan man få den snabb.
Kolla bara original hur snabb den är i SS, knappast så en EG VTi standard är så snabb..
Och vill man verkligen köra seriöst på bana så kan man lätta ner den 200kg, och du har en underbar motor från början, bara diffbroms som fattas.
Många klagar på hjulupphängningen, att den inte är lika bra som på de äldre, men kolla på t.ex. på många av STCC stallen idag, nästan alla kör Mcphearson, eller hur fan de nu stavas, gammla E30 M3 har inte triangellänk heller, men bevisligen går det åka fort med den...

Jaja, nog om detta..

MVH
István
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

20 november 2007, 13:22

Är ju inte bara vikten som skiller mot Race modellen gämför med GT FN2. Ganska mycket annat, hela bilen är ju bygd som ett utgångsobjekt för Grupp N rally. Dvs, tävlingsbil från fabrik.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Kontakt:

20 november 2007, 13:31

Haha, tävlingsbil från fabrik är ju rent BS, enligt mig då, kolla va som skiljer egentligen, så ska du se att det ända de gjort i stort sett är lättat stereo å AC
å andra smådetaljer, och det enda andra som skiljer är enligt honda att den har lite styvare fjädrar... woow..

Kolla själv va Honda skriver:
<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->För att spara vikt har ljudanläggning, lastlucka och insynsskydd i bagageutrymmet, mittkonsollucka, bakre kurvhandtag, inre grillbeklädnad, undre motorstänkskydd, undre hjälpramsstänkskydd, dynamisk dämpare i hjulupphängningen, ljudisolering och undre täckplattor i instrumentpanelen tagits bort.

Fjädringen har gjorts styvare och är anpassad för tävlingskörning<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Och med allt detta så har de sparat, joo, lyssna nogrant, heeela 20kg mot originalversionen som har AC, stereo och högtalare m.m.
Nätack, då behåller jag hellre AC:n och stereon för de 20kg och slänger ut reservhjulet..

Däremot kan man få Race versionen utrustad med delar från JAS från fabrik, men de kostar ju multum..

MVH
István
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

20 november 2007, 14:00

Honda Sverige har ganska liten koll enligt vad jag hört om race bilen, sitter en annan ECU te x, tunnare rutor bak mm. Bilen skulle egentligen levereras med orginal civic stolar osv.

Samma som t ex EVO medellerna RS, bygda för att tävlas med.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Kontakt:

20 november 2007, 14:16

Tunnare rutor m.m. hmm, och ändå så har de bara lyckats spara in på 20kg, jävligt dåligt måste ja säga?
Eller är all info som står om bilen helt felaktig? Vet inte Honda va de snackar om? Alltså inte bara i Sverige utan i England med..
Tycker det är väldigt konstigt att de går ut med fakta som inte är korrekt, man beställer en Race version, så får man en Type-R med original säten m.m.

Och om den nu är så "speciell", hur kommer de sig att det inte görs nån reklam för den överhuvudtaget? Har varken sett en svensk eller engelsk tidning med ett reportage där de testar Race versionen. Om den nu är en "tävlingsbil från fabrik", så tror jag att många tidningar hade velat testa den.
Och om den va så grym, så hade Honda velat göra reklam för den, för det hade nog ökat kundkretsen en del..

Låter ju som värsta CSL versionen snart, kanske den har kolfiberdetaljer med utan att man vet om det? hehe ;)
Skriv svar