CTR EP3 vs. FN2

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
freddej
Användare
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

21 november 2007, 19:32

Saud: Ja ATSen har ett fint chassi och med lite mods så kan det bli riktigt bra, men att den skulle vara snabbare än ep3, inte en chans alldeles för mjuk för det.
Men med en hårdare setup så kan det nog bli bra. Både min ep3 och ATS hade sänkfjädrar (Tein vs Eibach pro kit). Vad har du för chassimods? Sen gillade jag inte det smala vtec registret hos ATSen. Hade det funnits nån form av kpro till ATSen så hade den säkert blivit kvar, men under tiden jag hade den så var det bara en massa snack om att det skulle komma, men ingen visste när. Inte ens Hondata kunde ge nått svar på den frågan.
Men ATS är helt klart en trevlig bil, inget snack om saken. Saknar den precis som min gamla ep3 ibland, men är ändå mycket nöjd med min nuvarande bil.
Senast redigerad av 1 freddej, redigerad totalt 21 gånger.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
SAUD
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 304
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

21 november 2007, 22:23

Hej Fredrik: Du misstalkar vad jag säger,jag påstar inte att ATS är snabbare än EP3 och det kan inte heller blir pga extra vikten som den släpar.Jag menar att ATS har jätte bra avstämd chassi och jag själv personligen vågar gasa mer i kurvor än jag gjorde med EP3. Vad kn det beror på vet jag ej men det kan vara att man sitter rätt så högt och har den busskänslan? Jag själv saknar min CTR jätte mycket,betydligt mer än ITR.
FN2 som du har just nu är kanon bra bil så det är bara att köra och njuta av vtec-en.
Ha det bra...
MVH SAUD
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
dvs
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 3 maj 2007, 22:36
Ort: Åkersberga

21 november 2007, 23:44

Jag tycker alla sparar ihop till en liten "kassa" så köper vi en EP3'a och en FN2'a å sätter ihop skiten, de bästa av två världar, då kan alla jävla bilar dra åt skogen för då har vi nåt uuuuuuber bra! :prop: :prop: :prop:
[i]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->073-7133458<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Stockholm<!--colorc--></span><!--/colorc-->-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Åkersberga<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Medlemsnummer 2032<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda Civic Type<!--colorc--></span><!--/colorc-->[i]<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--> R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->04' svart<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda Civic Hb<!--colorc--></span><!--/colorc--> [i]<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->VTi<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->92' svart<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->-såld<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
freddej
Användare
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

21 november 2007, 23:48

Saud: Ok då är jag med på hur du menar. :thumbup:
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
zozo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

22 november 2007, 00:16

:wohow: ok dags för mig att skriva något
först tack bonny för länken till filmen , alltså att fn2 var 0.7 långsammare än ep3 tycker jag är positiv trodde att det skulle vara mer än så. och det på en riktig bana och ej som superstage (nu blir :wohow: istvan arg )
och att JC sågar den bryr jag mig ej om killen har konstiga kommetarer ibland, dessutom så har soffpotatis rätt killen väger typ över 100000 kg :D och det är ju som att det satt 2 pers i bilen :wohow:
fn2 är känslig för vikt det vet jag, jag körde en gång och vi var 4 i bilen o pressade bilen vid ett rödljus och kom typ ingenstans :omfg: det kändes som om bilen vägde 2 ton.
och att ep3 testades för 2 år sen och att den skulle vara snabbare nu förstår jag ej. varför skulle det skilja mellan vartiderna om den testades idag undrar zozo ?
ps: vissa vill att den här tråden ska läggas ner men varför jag tycker att det är kul att läsa alla inlägg

mvh
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

22 november 2007, 01:35

Zozo, jag ska förklara för dig varför jag tror att EP3 skulle va snabbare om den kördes idag :)

När de körde EP3an på "banan", för 2år sen, så hade de precis bytt ut "The Stig" till en ny chaufför, nu, 2år senare, och säkert 1000varv senare, så lär
han ju kunna "banan" betydligt bättre än vad han kunde den när han var "ny". Säger ju sig själv liksom, fastän han kanske va jävligt snabbt då, så kan
även den bäste förbättra sig på en "ny" bana, hittar alltid små ställen & knep att köra lite fortare :)

MVH
István
http://www.fotoi.se
Anar
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 augusti 2007, 12:15

22 november 2007, 10:12

Istvan, fast egentligen vet man ju inte om det verkligen är samma person som är "The Stig" varje gång. Du vet inte heller om han kanske är sjuk, har migrän, mensvärk, illamående, du vet inte om bilen är inkörd, om den har "rätt" bensin, om någon spillt olja på banan, hur slitna däcken är, om vädret var aningens annorlunda... Man får ta det med en nypa salt helt enkelt.

0.7sek är hugget som stucket, det man kan säga är väl att den är aningens långsammare än EP3, men det borde inte direkt vara så att man märker det. Att EP3 skulle dra den så hårt som den gör i "racet" är nog inte helt korrekt.
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

22 november 2007, 10:30

Anar skrev:Istvan, fast egentligen vet man ju inte om det verkligen är samma person som är "The Stig" varje gång. Du vet inte heller om han kanske är sjuk, har migrän, mensvärk, illamående, du vet inte om bilen är inkörd, om den har "rätt" bensin, om någon spillt olja på banan, hur slitna däcken är, om vädret var aningens annorlunda... Man får ta det med en nypa salt helt enkelt.

0.7sek är hugget som stucket, det man kan säga är väl att den är aningens långsammare än EP3, men det borde inte direkt vara så att man märker det. Att EP3 skulle dra den så hårt som den gör i "racet" är nog inte helt korrekt.

det kan ju även vara så att alla fördelar du räknade upp var någon FN2an hade vid tidtagningen så att gapet egentligen var än större :whistling:
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Anar
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 augusti 2007, 12:15

22 november 2007, 10:40

Självklart kan det vara så.
Niklas Sandler
HRJ
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 28 juni 2007, 15:30
Ort: Stockholm

22 november 2007, 11:25

Patrik_S skrev:Top gear har väl alltid åsikter som de driver ganska hårt, det hör liksom till.. Har svårt att tro att FN2:an är såå katastrofal.
Exakt!!
TG är först och främst ett underhållningsprogramm och redaktionen verkar anse att blir roligare om det är lite svart-vitt. Testerna skall inte tas alltför seriöst, Jaguar har ju exempelvis en sanslös förmåga att vinna tester där de är med!

Kolla exempelvis videon med Accord Type-R där JC "lär" Damon Hill att recensera bilar, stor underhållning! Borde finnas kvar på Youtube.

Slutligen så är ju alla bilar (särskilt standardbilar) en produkt av en mängd kompromisser och prioriteringar, i fallet med CTR har men förmodligen prioriterat annorlunda i samband med generationsväxlingen. Uppenbarligen har man, sett från Hondas sida, prioriterat rätt eftersom FN2 säljer så pass bra.
Jämför med BMW, man får mycket skit för Bangledesignen men säljer som aldrig förr! Hard-corefansen rasar men företaget tjäner pengar.

JC: "How is the engine?"
DH: "Its good!"
JC: "Its not good, you dont say its good. You say its more powerful than a south american dictator!"
DH: "Its more powerful than a south american dictator!"
JC: "Thats the trick!"

:D
Senast redigerad av 1 HRJ, redigerad totalt 22 gånger.
Rikard Jonsson

Accord 2.2i -90
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3942
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

22 november 2007, 12:49

ATR som av beskrivningen utav JC antagligen krossar både FN2 och EP3 ;)
<a href="" target="_blank">

(Älskar MacGyverslutet!)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Charly
Användare
Användare
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

23 november 2007, 22:08

Joakim Olsson skrev:Till och med snabbare än NSX-R! Otroligt! :shock1:
Härligt att de jämför bilar under olika förhållanden.... :P

Yll: FN2 har under 10 månader sålt 65% bättre än EP3 gjorde under ett helt år. Så mycket sämre kan FN2 alltså inte vara ;)
Hur mycket bättre har inte vanliga civic gen 8 sålt än gen 7? Jag tror det har helt och hållet med utseendet att göra.
Medlem 427
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

24 november 2007, 09:26

Det är till otrligt stor del utseendet på FN2 som säljer denna typ av bil, ingen av konkurrenterna erbjuder en lika utpräglat sportig design och ingen ser lika ball ut, kundkategorin som köper denna typ av bil är otroligt fixerade på hur bilen ser ut inuti och på utsidan.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
ToLo
Användare
Användare
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

24 november 2007, 09:56

Det kan jag skriva under på. FN2 är ett visuellt smörgåsbord, särskilt invändigt, som gör att 0.7 sek är väldigt förlåtligt. Hade den varit vääääldigt mycket långsammare än EP3 och saknat den sköna varvvilliga K20-motorn så hade jag nog däremot inte bytt.
Senast redigerad av 1 ToLo, redigerad totalt 24 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Charly
Användare
Användare
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

24 november 2007, 18:11

Jag måste understryka att jag har absolut ingenting mot utseendet, det är helt perfekt och jäkligt snyggt. Det är snarare andra egenskaper som har fått stryka på foten.
Medlem 427
miicke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 januari 2007, 16:27
Ort: Helsingborg

24 november 2007, 19:46

För mig som för vissa andra här i tråden så tycker även jag att en nylanserad sportbil ska vara storebror och bättre på dem flesta punkterna än lillebror. För mig känns det dåligt av Honda att inte utveckla sina sportbilar som kommer till bättre.
Michael Lennon

<a href="http://www.garaget.org/?car=41786" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=41786</a>
stiivN
Användare
Användare
Inlägg: 254
Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Helsingborg

24 november 2007, 20:07

Tror hellre Honda vill nå fler folk än vad dom gjorde med förra CTR.
Stefan Karlsson
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

24 november 2007, 20:13

Nya civic type R passar ju en större kund krets, inte enabrt för att nöjja sin mindre skala med renodlade entusiaster.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Charly
Användare
Användare
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

24 november 2007, 20:27

Erik, och varför skulle man behöva kompromissa?
Medlem 427
mAbZ
Användare
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 oktober 2004, 20:53
Ort: Sthlm

24 november 2007, 20:53

Världen verkar gå åt det mer bekväma hållet.

Var och kollade nya Impreza STi på Ävsjömässan idag.
Ingen lyxbil direkt, men t.ex. keyless entry, GPS navigering, farthållare blir standard på den bilen.
Jag vill inte ha allt lull-lull i en sådan bil. Men de flesta verkar vilja ha det :snurrig: och Subaru gör reklam av det.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

24 november 2007, 21:02

Några nämner det "bekväma"hållet. Man kan fortfarande ha en bekväm bil med diff, 230 hk osv. Folket hade inte tackat nej precis.

Honda har lagt så mycket cash på interiör och extriör, då skulle bilen bara kosta mer i nybils pris, den ligger redan på gränsen till att vara "dyr".

En sak är säker jag skulle aldrig köpa den för att ha den som banräser ;) Åker heller accord type S än denna space wagon:)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
zozo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

25 november 2007, 01:37

till Istvan, ja du du kanske har rätt men fn2 är ialla fall ej så långt efter som man trodde.

jo angånde det där med att en ny modell ska vara bättre än den förra så håller jag med att 1 hk mer är ej särskilt mycket MEN säg att den skulle ha samma kraft som den har i japan så talar vi om ca 220-225 hk med diff. och visst jag skulle jag ej tacka nej till det, priset hade antagligen gått upp till 260 000 eller mer MEN jag menar räcker det verkligen för er ?
själv skulle jag fortfarande tycke att det ej skulle räcka på långa vägar, på 90 talet så kanske 200 hk hade låtit mycket men ej längre. för att jag skulle vara nöjd så tycker jag att den borde ha minst 250 hk och helst 300 hk för att det skulle spela roll. därför brydde jag mig ej om den hade 200 eller 220 hk när jag bestämmde mig att köpa den.

eller har jag fel ?
Senast redigerad av 1 zozo, redigerad totalt 25 gånger.
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1298
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

25 november 2007, 10:06

Fast den verkliga effekten är väll mer än 201?

Var det inte en länk någonstans som det gjordes en bänkning på den och den hade runt 207 eller liknande?
Någon som känner igen detta?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
mAbZ
Användare
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 oktober 2004, 20:53
Ort: Sthlm

25 november 2007, 11:40

Nä, 300 hk i en sådan bil börjar bli för mycket.
Då måste man sätta dit både diff, bättre bromsar och helst 4-hjulsdrift.
Och då snackar vi plötsligt en HELT annan klass - som just nya Imprezan.
Och priset blir därefter också: 450.000 kr!

JDM Civic Type-R (sedanen) har just blivit vald som en av de bästa sportbilarna av EVO magazine.
Med i samma liga som Lambos etc... Tidningen skriver att den ger samma känsla som NSX-R.
Och det säger inte lite. Tyvärr, EDM CTR har inte mycket gemensamt med den :crybaby:
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Bonny
Användare
Användare
Inlägg: 188
Blev medlem: 19 oktober 2006, 13:51
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist
Ort: Stockholm

25 november 2007, 16:11

Aerodynamic skrev:Fast den verkliga effekten är väll mer än 201?

Var det inte en länk någonstans som det gjordes en bänkning på den och den hade runt 207 eller liknande?
Någon som känner igen detta?

Mvh, Per
Beror väl helt på hur och var bänkningen är utförd. Kan tänka mig att man mycket väl kan få värden mellan 190-210 hk på rullande landsväg lite varstans, men vilket värde är korrekt?
Johan Blomqvist
CTR 05
mAbZ
Användare
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 oktober 2004, 20:53
Ort: Sthlm

25 november 2007, 23:46

Klicka på länken nedan, skriv in er så gör Rototest en ordentlig bänkning av FN2:
<a href="http://www.rri.se/index.php?DN=31&Menu=23" target="_blank">http://www.rri.se/index.php?DN=31&Menu=23</a>

Det var så de gjorde bänkning av årsmodell 2005- folk skrev till dem och önskade ;)
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Bonny
Användare
Användare
Inlägg: 188
Blev medlem: 19 oktober 2006, 13:51
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist
Ort: Stockholm

25 november 2007, 23:57

Vore faktiskt riktigt kul om Rototest skulle testa FN2 också. Först då kan man göra en ordentlig jämförelse.
Johan Blomqvist
CTR 05
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

26 november 2007, 00:10

Hade vart ännu roligare att göra det på RR-P i malmö för att jämnföra bättre :)

MVH
István
http://www.fotoi.se
Bonny
Användare
Användare
Inlägg: 188
Blev medlem: 19 oktober 2006, 13:51
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist
Ort: Stockholm

26 november 2007, 09:23

Jo, det har du helt rätt i. Är ju trots allt en hel del EP3 som bänkats av Redrum nu. Det borde dyka upp en och annan FN2 där när det kommer lite trevligare godis till den nya modellen.
Johan Blomqvist
CTR 05
Användarvisningsbild
HJF
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 november 2007, 12:11
Ort: Helsingborg

26 november 2007, 11:39

Kom hem igår kväll efter en weekend i Stockholm. Har kört Hbg-Sthlm t&r samt lite körning Älvsjö/Sundbyberg, blev väl drygt 120 mil totalt på två dagar. Det var inga som helst problem! För att användas till vardags tycker jag FN2:an har en fin mix av egenskaper, bilen duger till det mesta utan att göra bort sig.

Om nån mot förmodan skulle vara intresserad av bränsleförbrukningssiffror kan jag meddela att första tanken snittade 1,1 l/mil (hastighet 140-170) och andra tanken snittade 0,84 l/mil (hastighet 105-130).
Henrik Fleur
Honda CTR CW -10 "vardagsracer"
Alfa Romeo GTV -96 "långsam banåkarbil"
Alfa Romeo GTV6 3.0 -87 "glassätarbil"
Skriv svar