Hur tuffa är ni på banan?

ENBART för motorrelaterade topics
wiklund2000
Wannabe
Wannabe

10 mars 2008, 21:57

Är ni lika tuffa på banan som på forumet får y2k:n stanna hemma och vinter Meganen får agera banbil :thumbup:

Ses på banan =)
[b]Fredrik Viklund[/b]
Malakai
Wannabe
Wannabe

10 mars 2008, 22:11

Inte många som kan hålla sig till topic här utan babblar på i evigheter om olika saker..

Viklund kom 1 maj till mantorp. Kör lugnatimmen till att börja med (inga omkörningar lågt tempo=minimala risker).
Senare på dagen kan du köra orutinerade. Många är körkåta på förmiddan men senare är de inte lika många som kör. Sen lär du känna lite folk och får se massa snygga hondor oxå :)
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
mAbZ
Användare
Användare

10 mars 2008, 22:39

Wiklund, det är betydligt trevligare och mer proffsigt på HPC träffar jämfört med t.ex.
Japmeet där det verkar vara gott om fjortisar som ibland anstränger sig för att inte bli omkörda...

Kom och kör först lugna timmen, sen de orutinerade passen så ska du se att du blir nöjd.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

11 mars 2008, 05:53

wiklund2000 skrev:Är ni lika tuffa på banan som på forumet får y2k:n stanna hemma och vinter Meganen får agera banbil :thumbup:

Ses på banan =)
Jag åkte ner till Mantorp första gången förra året med intentionen att kolla läget och köra ett par varv på lugna timmen. Eftersom jag aldrig kört bana förut och är väldigt rädd om min bil så tänkte jag att det får räcka så.

Jag körde ett par lugna varv och insåg att jag ville känna på att gasa lite ordentligt också eftersom man blev stoppad av trafiken på lugna timmen. Sagt och gjort så tog jag mig lite nervös ut på ett orutinerat pass och fick prova på att köra åtminstonde ett par varv ordentligt fort. Bilen uppförde sig grymt bra trots gatdäck och det gick att åka på kontrollerade sladdar. Dock så var det mycket trafik ute på banan och jag fick ägna mesta tiden åt kryssa mig förbi folk.

På eftermiddagen tänkte jag avsluta med några varv till, men då fanns det bara rutinerade passet kvar. Men eftersom det bara var några få bilar ute på banan så körde jag ut iallafall och tänkte att jag får väl hålla åt mig när raketerna kommer. Inte heller det var några problem. Jag blev omkörd en gång på 5 varv och körde om ett flertal bilar, så det var inga problem att hänga med där heller.

Med det menar jag inte att man ska ut och köra med de rutinerade första gången, utan det vill ha fram är att jag åkte dit med inställningen att jag nog inte skulle våga köra och åkte därifrån helnöjd med iallafall 10 snabba varv i ryggen. Mer än så ville jag inte åka för att det trots allt sliter gandska hårt på dyra gatdäck som snabbt blir överhettade. Dessutom hade jag standard bromsbelägg som blev överhettade efter 3-5 varv.

I år så blir det S2000-belägg som kanske håller något mer iallafall. Gatdäcken är dock kvar och det kommer att sinka mig i kurvorna, men jag är inte ute efter att pressa tider och jämföra några resultat (det tas förresten inga tider på Mantorp) utan bara med för att ha så kul med min bil som man bara kan ha på en bana där man får köra hur fort man vill!!!

Längtar...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda4ever
Wannabe
Wannabe

14 mars 2008, 23:57

wiklund2000 skrev:Är en nybliven ägare av en honda S2000 -06 (drömbil sedan 1999) och gick med i Klubben för få chansen att åka bana. Har även lurat polaren att köpa en helt ny accord type S. Dock blir man lite nervös då alla verkar vara vältränmade banåkare på forumet. Finns det platts för glada amatörer på banträff eller är det 100% race?

/ Snabbare än tanten
Min erfarenhet av folk som kört på bana är att många är jäkligt snabba bakom tangentbordet, vid baren, på jobbet osv (speciellt hojåkare). Men när det väl kommer till kritan så är det bara en liten bråkdel som backar upp snacket med motsvarande fart på banan. Dock är de allra flesta väldigt trevliga och tillmötesgående vid bankörningar så man behöver inte vara orolig för det.

Självklart ger det extra krydda att hålla koll på tiderna även på bana men man får ju se till att köra frivarv om man ska hålla på med sådant.
Senast redigerad av 1 Honda4ever, redigerad totalt 15 gånger.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
tantgron
Användare
Användare
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Kontakt:

15 mars 2008, 23:07

Istvan skrev:Krister, nu överdriver du väldigt, är man oerfaren, så ska man köra med de oerfarna, för det kan sluta olyckligt om man är i vägen för de erfarna.
De tror att personen sätt att man kommer för att köra om i yttern i kurvan, men personen är så upptagen av sin egna körning att han ser bara rakt fram,
så helt plötsligt så tar han ut svängen jätte mkt, och hoppsan så hände en krock. För der erfarna räknar inte med att man kör som en kratta.
Snarare tvärtom, de räknar oftast att du är erfaren och har bra sikt runtomkring dig själv, så snälla förvirra inte nya människor!
Håller med dig i detta, ,men om jag skulle vilja påstå att det finns två skilda grupper för att i erfarna gruppen så får du räkna med lite tightare omkörningar eftersom båda vet var idealspåret är, medan man i orefarna gruppen visar lite lite mera uppenbart att "nu vill jag köra om" och nu är det fritt fram" så att säga.

Hondaklubbens körningar är gentlemannaaktiga. Jag har aldrig blivit trängd eller "knuffad" ur idealspåret, folk ger rum för den som vill köra om. Ibland nästan lite för fort eftersom det kan vara utvecklande att ligga och spåra lite för varandra, och turas om att ligga först.

Kan tillägga att jag varit på en av finska BMW-klubbens bankörningar på Ahvenisto som "hare" med min Honda, och förutom att banan är en mindre dödsfälla så kan jag sägga att där var det rena vilda västern. :D
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
Skriv svar