F1 - Brasiliens GP

ENBART för motorrelaterade topics
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

16 mars 2008, 07:51

Smacke: Det är klart. Sändningarna började ju 05.15! :)

Intressant lopp. Mycket intressanta fighter överallt utom längst fram. Hoppas nu bara att Barrichello inte blivit diskad så att han får dom där poängen. Men det lär han bli med största sannolikhet.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

16 mars 2008, 08:00

Blir ju bekymmer om man inte diskar Barri. Solklar diskning.
Grymt mkt action på banan. Kaos i Ferrari.
Tillförlitligheten har ju varit hur bra som helst hela vintern så sker de här :shock1:
Men det var grymt att se Raikkönens pace i första stinten. Kör över halva loppet i en tung bil på mjuka däck. De verkar vara överlägset snällast mot däcken.
Massa är bara en katastrof. Vore kul om man fick över Vettel & kan låta Massa kliva åt sidan. Han är ett skämt.
I nästa lopp får vi se mer hur styrkeförhållanderna ser ut på riktigt. Melbourne har aldrig varit en sann värdemätare.
Ferrari var totalt överlägsna förra året för att sen få stryk i andra loppet på en "riktig" bana.
Antonio Pozzi
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

16 mars 2008, 09:35

Antonio Pozzi
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

16 mars 2008, 10:26

jag tycker inte Barri skulle blivit diskad.
Men om man jämför mot förra året i Canada så blev Massa diskad för samma sak så ur den synvinkeln var det ju rätt.
Men tycker att hans 10seconds stopp and go penalty var tillräckligt oxå, å så är det en ny säsong.
Så tycker inte han skulle blivit diskad.

,Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Jalle
Påläst
Påläst
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren

16 mars 2008, 11:33

Är det bara jag som reagerar över de nya reglerna när de stänger av depån när pace caren är ute, blir ju helt fel. Handlar väldigt mycket om tur vid dessa tillfällen. Hamilton hann precis göra sitt depåstopp innan pace caren kom ut men det hann inte Kovalainen och Alonso som pga detta hamnade sist o näst sist! Kan ju drabba vem som helst o när som helst, skulle inte ens förvåna mej om något stall någon gång utnyttjar detta, är ju inte så svårt att se till att pace caren måste ut. Vid rätt tillfälle får man ledaren till o bli sist.

Förstår att det inte är så lätt med rättvisa regler men det här var det sämsta regeln på länge, då var det bättre tidigare när vissa utnyttjade pace kar tiden för depåstopp.

Hoppas verkligen att det inte blir betydelsefulla omplaceringar pga denna regel, men tyvärr så tror jag det kommer att förstöra en hel del.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

16 mars 2008, 11:35

ziggy skrev:Smacke: Det är klart. Sändningarna började ju 05.15! :)
Om man som jag kollar på TV6 hemsida står det i tablån

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Tablå
0600 Formel 1
Australiens GP. Australiens Grand Prix från Melbourne. Säsong 0. Kommentator: Janne Blomqvist, Eje Elgh.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Och då förväntar jag mig av någon konstig anledning att det börjar just kl 06.00.... :annoyed:
Gissa om någon kommer få ett argt mail att svara på imörra..... :ranting:
SMacke #364
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

16 mars 2008, 12:08

Jo jag såg det också. Jag kollade på www.sporttv.nu och då stod det 2 olika tider. Kollade man på lördag så stod det att den började 05.15, men klickade man på söndag, som är mest naturligt, så stod det 06.00. Dåligt det där faktiskt.

Förstod att Barri skulle bli diskad... Det var ju det enda rätta. Men man hoppades ju att det inte skulle hända.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"

Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

16 mars 2008, 12:18

Aerodynamic skrev:jag tycker inte Barri skulle blivit diskad.
Men om man jämför mot förra året i Canada så blev Massa diskad för samma sak så ur den synvinkeln var det ju rätt.
Men tycker att hans 10seconds stopp and go penalty var tillräckligt oxå, å så är det en ny säsong.
Så tycker inte han skulle blivit diskad.

,Per
Barri bröt ju mot 2 regler. Han körde in i depån fast den var stängd & han körde mot rött i utfarten. Annat än diskning vore katastrof då både Fisi & Massa fick de straffet för exakt samma sak.
Antonio Pozzi
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

16 mars 2008, 12:20

Ska kolla loppet igen nu med lite vaknare ögon. Men man ska enligt nya pacecar-regler hålla jämn fart när pacecaren släpper fältet. Alltså inga tjuv & rackarspel i form av att gasa bromsa gasa igen osv.
Tyckte det förekom iaf jag. Men jag var väldigt trött i morse :)
Antonio Pozzi
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

18 mars 2008, 18:23

Håller med, tyckte också att det va nog lite rackarspel bakom pacecar.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Andy63
Wannabe
Wannabe
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Kontakt:

18 mars 2008, 19:06

nu har inte jag läst ngt ovanför, men är det utan antispinn osv iår för att det ska vara lika?
André Fossto
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

18 mars 2008, 19:13

Har just fixat ITV´s sändning. Njuter av den så fort de går dåligt för Hamilton. De är lite väl färgade på ITV, men av förklarliga själ.
Antonio Pozzi
zozo
Wannabe
Wannabe

20 mars 2008, 12:12

jo loppet blev fuckad för mig på lör i kvalet med kimi, o loppet blev bland det löjligaste jag sett att en ferrari kan gå sönder så många gånger.
men min fråga är , tydligen får alla byta motor en gång utan att bli straffade, och så har jag läst att kimi behöver ej oroa sig för att bli straffad för ett motor byte eftersom man får byta en gång. MEN kimi bröt ju loppet så vad menar de? det kan ju ej räknas som motorbyte, han fick en poäng men han BRÖT loppet då skall det väll ej räknas som ett motorbyte eller???????????
så var det förra året ialla fall

jalla Antonio och Tommie Blomqvist ni som kan allt svara på detta tack
Senast redigerad av 1 zozo, redigerad totalt 20 gånger.
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

20 mars 2008, 14:51

Osäker, men allt går att läsa på FIA's reglemente.
Hinner inte sitta och läsa nu, men kanske kan kolla upp det hela senare.

Jag tror, att iom han bröt loppet så får han byta utan straff, men det har tillkommit regler inför 2008, bland annat nya kvar och depå regler.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

20 mars 2008, 15:06

Läste nu, va lite orolig iom Kimi tog poäng, men han åker inte ner 5placeringar pga sitt motorbyte som han nu måste göra.
[b] Cybertuner[/b]

Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

20 mars 2008, 22:45

07,45 på söndag.. då sitter iaf jag bänkad framför TVn.. :)
SMacke #364
Krister
Användare
Användare

20 mars 2008, 22:48

Men whatta... är det nu på söndag igen... shit, då måste man ju kolla.

Tommie, vill ni kan vi kolla på min lilla 32":a här i s-tuna.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

20 mars 2008, 23:54

Tommie den lilla svikaren kommer inte att vara i Sthlm denna helgen...
Jag är öppen för förslag på ställen att titta på. Men får inte vara för lång restid då jag inte har någon bil. Får se vad det är för planer som smids ihop. Beror lite på om man får besök i helgen eller inte.

Krister
Användare
Användare

21 mars 2008, 09:42

Man skulle även kunna köra frukost på O´learys för jag har för mig att de har öppet på mornarna för oss F1:freaks.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

21 mars 2008, 10:08

Ohfan.... Det visste jag inte. Ett alternativ för oss F1-skadade.

Edit: Krister: Det verkar som du har rätt. Var in på O'learys på götgatans sida och dom visar alla lopp i alla fall. Men sen om det är eftersändningarna dom visar eller inte, det kan jag inte svara på. Får försöka få tag på dom idag och kolla upp det där. Återkommer med info.

Button fick 4e bästa tiden på dagens 2a träningspass, efter Hamliton, Räkan och Massa. Visst, förmodligen väldigt lätt, d.v.s. lite soppa, men det är jag övertygad att dom framför var också. Och mindre än 1 sekund efter Hamilton, med snabbaste tiden, blir jag lite imponerad över. Med tanke på hur Hondas testtider har sett ut på försäsongen.

Sjukt laddad inför lördagens kval och söndagens race.

Finns det intresse ifårn folk att se söndagens lopp, live på O´learys, om dom visar det live?
Senast redigerad av 1 ziggy, redigerad totalt 21 gånger.

ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

22 mars 2008, 19:28

Intresset verkar sjukt stort! ;)
Har i alla fall kollat med O´learys idag, och dom visar bara eftersändningen. Då blir det inte intressant för mig i alla fall.
Jag kommer att kolla här hemma, då jag behöver sova efter gårdagens/morgonens bravader! :)

YASH
Påläst
Påläst
Kontakt:

23 mars 2008, 10:12

A det gick ju jävligt bra för Honda som vanligt :crash:
Only M Matters
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

23 mars 2008, 10:18

Jag tycker det går bra mycket bättre än väntat med tanke på testresultaten som dom visade upp under försäsongen.

Jag hoppas dom kommer vara med och slåss om poäng regelbundet i slutet av säsongen. Större förväntningar än så tycker jag inte man ska ha.

FWH
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

23 mars 2008, 10:22

Med tanke på hur både Takumo och Jenson körde så vore det passande med en F1-Edition på CR-Vn.........
// Fredrik Hesse

2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

23 mars 2008, 10:37

ziggy skrev:Jag tycker det går bra mycket bättre än väntat med tanke på testresultaten som dom visade upp under försäsongen.

Jag hoppas dom kommer vara med och slåss om poäng regelbundet i slutet av säsongen. Större förväntningar än så tycker jag inte man ska ha.
Hmm, nä du har rätt. Men med tanke på att i år har Honda den största budgeten av alla team inkl Toyota så blir det till att börja leverera typ igår ;)
Deras bilar må vara överlägsna i körglädje & kvalité per krona, men deras F1 satsning är ganska snart inte långt ifrån ett lika stort skämt som Toyota. Toyota har hållt på att spendera löjliga pengar i bra många fler år än Honda (om man räknar från när Honda blev eget fabriksteam) & vad har man för resultat??

Stallens budgetar i årets F1 Grand Prix.
# Honda: 2,57 miljarder kronor.
# Toyota: 2,45 miljarder kronor.
# McLaren Mercedes: 2,33 miljarder kronor.
# Ferrari: 2,2 miljarder kronor.
# BMW-Sauber: 1,96 miljarder kronor.
# Renault: 1,84 miljarder kronor.
# Red Bull: 1,53 miljarder kronor.
# Williams: 1,35 miljarder kronor.
# Toro Rosso: 0,61 miljarder kronor.
# Force India: 0,49 miljarder kronor.
# Super-Aguri: 0,31 miljarder kronor.

(Från D.I)
Antonio Pozzi
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

23 mars 2008, 10:47

Jovisst har dom det. Men dom har själva sagt att den största satsningen ligger på nästa år.
Problemet med årets bil är ju att den är helt ny jämfört med förra årets. Därför har dom inte särskillt mycket data på hur bilen fungerar, utan måste lära sig allt om den detta året. I stort sett alla andra team, har utvecklat förra årets bil. Då ligger man långt före med att veta vad som måste förbättras mot tidigare bil.

Du vet ju att det krävs mer än pengar för att lyckas i F1. Men pengar är bra att ha såklart. Att förra årets bil genererade en massa downforce som var ohanterbar var ju ett grundfel i konstruktionen och ett stort nederlag. Därför så blir det en omstart för teamet i år. Jag hoppas innerligt att om 2-3 år så kommer Honda vara ett av top teamen inom F1, där dom kommer att vara med och slåss om segern i varje lopp. Men pengar är inget som garanterar detta. Det krävs bra folk, och förmodligen lite tur också, för att ta sig dit.

En liten sidenote, är ju att Toyota ser bättre ut i år än något annat år, så det kanske börjar ge resultat för dom också. Dom kanske är i topp om ett par år.

Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

23 mars 2008, 10:58

Klart att det krävs mer än pengar. Det krävs rätt folk. Rätt folk köper man med pengar ;)
Så i grund & botten får man ju göra som Honda har insett först i år. Köp rätt man & ge honom fria händer att stuva om lite.
Tar man in deras budgetar iberäkningen så måste Honda & Toyota ha fruktansvärt oeffektiva organisationer.
Att det tar 4-5 år att nå toppen är helt accepterat. Men Toyota har hållit på betydligt längre än så.

Sen att man har en ny bil håller inte heller. Ferrari´s bil 2007 hade inte en skruv från 2006. Man bytte t.o.m från single keel till zerokeelkoncept i framvagen. (Något som skall ta flera år att göra bra)
2008:an är mer en utveckling av 2007, men ganska stora förändringar har gjorts även där. Kortad hjulbas, nya upphängningar runt om osv.
Toppstallen klarar ofta av stora förändringar & är trots detta i toppen.

Sen hur vidare Toyota ser bra ut i år. Njae...om bra betyder att gå från botten till mittfältet så ok.
Senast redigerad av 1 Antonio, redigerad totalt 23 gånger.
Antonio Pozzi
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

23 mars 2008, 11:09

Sen återstår det att se vad som händer nu med förslaget om att inför budgettak i F1. Det kan röra om i grytan ordentligt.
Antonio Pozzi
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

23 mars 2008, 11:17

Jag är långt ifrån en expert inom formel 1. Men vad jag menar med att Honda, jämfört med andra, fått börja om, är att dom hade en bil förra året som inte fungerade alls. Och dom trodde att den skulle vara bra. Ferrari, t.ex, hade en bra bil där man visste vad som fungerade. Det dom var missnöjda med förra året kunde dom utveckla tills i år, och då måste Honda försöka skapa en helt ny bil, då deras förra teori om hur en bra bil är, sket sig ordentligt. Det måste vara jobbigt, när alla ens teorier om hur en konkurrenskraftig bil ska vara, bara var att kasta ut genom fönstret. Årets bil ska väl vara en väldigt enkel konstruktion som ska kunna utvecklas hela tiden. Honda ligger långt efter Ferrari i kunskap i F1 verkar det som.

Jag är, och har alltid varit, en Ferrari anhängare. Men då man älskar Hondas personbilar (ja, klart jag älskar Ferraris med, men dom ingår inte i min budget ;) ) så vill jag att det ska gå bra för dom.

Vi får se. Mina tankar om hur det ligger till är bara teorier och förhoppningar om att Honda kommer att bli en stark utmanare inom F1 om några år!

Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

23 mars 2008, 11:30

Aja, en liten parantes. Allt jag menar var bara att man kan börja ställa krav på Honda att leverera.
Men man är på rätt väg iaf.
Antonio Pozzi
Skriv svar