Kompesation fabrikationsfel Seaten

ENBART för motorrelaterade topics
Kullen
Användare
Användare
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström

4 april 2008, 21:00

Upptäckte häromdagen att taket på bilen har en utåtbuckla precis vid den skarpa kanten som ersätter dropplisten på nya bilar.
Det är en jävligt störande buckla som går åt fel håll, den förstör linjerna på bilen när man tittar över taket bakifrån.
Den är inte superstor men klart störande. Är ju sånt här man vill slippa när man köper nytt......
Jävla Seat säger att det är innanför deras toleranser :angry: , så vad ni änn gör köp inte en Seat om dom nu inte har snävare toleranser änn så.
Det positiva är att handlaren håller med mig och är beredda att gå in med kompesation. Nu är frågan vad man kan begära, jag är inne på att dom ska ersätta med vad det skulle kosta att åtgärda felet om jag bestämmer mig för att göra det. Är detta rimlig och vad kostar det ungefär att lacka om ett tak i stockholm med kvitto??
Egentligen tycker jag att dom skulle ersätta med lite till, då halva nöjet att köpa/köra ny bil är borta....
Så vad tycker ni? Förutom att jag får skylla mig själv som köpte en Seat :)
Senast redigerad av 1 Kullen, redigerad totalt 4 gånger.
Brum Brum!
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 6 times
Kontakt:

4 april 2008, 21:18

Försöka går ju alltid, men begär något rimligt så är det nog mindre problem att få igenom det. Jag vet hur jag bedömmer kompensationskrav som jag får.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Kullen
Användare
Användare

9 april 2008, 07:24

Fick 5000kr in på kontot, får väll duga.
Men fattar inte Seats resomang, dom är ett litet märke och borde vara extremt rädda om dom få kunder dom har....då kan man inte tycka att detta är ok!
Får ge Din Bil i Södertälje lte beröm, då dom skötte det hela snyggt iaf.
Brum Brum!
Krister
Användare
Användare

9 april 2008, 13:05

Ett litet märke i en väldigt stor koncern... så de bryr sig nog halvdant.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
adio
Lärd
Lärd
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

9 april 2008, 13:08

Jag hade nog inte nöjt mig med en kompensation om det inte går att fixa till för de 5k vill säga, du hade ju haft rätt och häva köpet om de inte fixade till det. Sedan kunde du ha plockat ut en ny igen och hoppats på att den var buckelfri.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Kullen
Användare
Användare

9 april 2008, 17:57

Detta var en lagerbil ska tilläggas, jag hade tilfälle att titta på den innan köp, men hade missat felet på taket.
Krister, ja så verkar det ju tyvärr vara.....
Brum Brum!
Little Elk
Användare
Användare
Namn: Fredrik Edin

10 april 2008, 16:24

Något som jag har märkt är att man hittar alla dessa buklor och parkeringsskador då man tvättar bilen. Så när vi köpte mammas nuvarande bil bad jag säljaren att få tväta bilen en gång i samband med provturen. Han såg ut som världens största frågetecken men så förklarade jag å då var det fritt fram. Och jag hittade ett enda märke på bilen som var i plasten på bakre kofångaren som jag inte sett innan (grå bil=svårt att se nyansskilnaden).

Så kontentan av det hela är, man kan ju be å få tvätta av bilen en snabbis så man hittar alla skavanker innan köpet :) köper man inte bilen har säljaren iaf en ren bil att visa upp till näste köpare.
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
NeMoo
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

10 april 2008, 16:35

man tycker ju att det vore självklart att säljaren visar upp bilen nytvättad för en kund som bokat besök ....

En säljare som inte gör det är i mina ögon oseriös..

Lie som att springa milen o sedan gå o ragga på krogen utan att duscha innan... typ "äh jag kommer ju bli svettig o lukta skit igen sedan när jag fått sätta på hemsläpet.." ;)
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Kullen
Användare
Användare

10 april 2008, 16:45

Är inte samma sak att tvätta en bil som att titta på en nytvättad bil, när man tvättar synar man hela bilen på ett annat sätt.
Jag är tok noga och har bra blick för bucklor o skavanker ändå missade jag bucklan i bilhallen. Det var nog för att jag kollade mer noggrant på dörrarna och sidorna för att det är där man brukar hitta bucklor.
Brum Brum!
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

11 april 2008, 07:52

Eller så tar man med den mänskliga plåtdefektsdetektorn=Johan Foz när man kollar på bil. Alla försäljares skräck! :D
Team Kalmar
kenny
Användare
Användare
Namn: Kenny

11 april 2008, 13:13

har du kollat vad det kostar att åtgärda felet?
Det verkar ju enligt det du skrivit vara så att seat gjort den bedömningen att den skadan går inom deras toleranser, dessutom har du ju fått 5000:- i "goodwill".
I detta läge så är det ju upp till dig att driva ärendet vidare om du anser att seat har fel, dvs att rättsligt pröva fallet/alternativt gå till ARN.
Det som skulle prövas är om bucklan är tillräcklig för att anses som ett fel eller en brist, detta finns det förmodligen allmänna bestämmelser och riktlinjer att gå efter.

om det döms till din fördel kommer seat bli tvugna att avhjälpa felet med den skyndsamhet som omständigheterna kräver och dessutom behöva betala rättegångskostnaderna. Troligtvis kommer du dessutom att behöva betala tillbaka de 5000:- som du fått i goodwill. Kan inte seat avhjälpa felet så kan du häva köpet efter en viss tid.

döms det till seats fördel så blir du skyldig att betala rättegångskostnader.

Går du till ARN så riskerar du inte att bli skyldig att betala någonting - detta är att rekomendera.

i första hand tycker jag att du ska kolla vad det kostar att få bort bucklan, om det är så att det kostar 5000:- eller mindre så är det onödigt att dra igång en process eftersom det kan komma att bli väldigt tidskrävande för dig och kostsamt rent ekonomiskt(för någon) seat, dig eller skattebetalande svenskar.
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
torque
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

11 april 2008, 23:59

Håller med att en ny bil ska motsvara föväntningarna du har men samtidigt
tycker jag att du ska syna bilen oavsett ny eller begagnat.

Håller själv på med lackering och solfilm och träffar på många människor
som anser att jobbet är helt åt helvete utfört om det är nåt enstaka dammkorn med.

Givetvis gör jag om jobbet för att nöja dessa personer men låt dessa få prova
att göra jobbet själva, så ser det att det är näst intill omöjligt att få 150%igt

Som ex. samtliga svarta bilar av Honda är icke godkända i mina ögon då lackeringen från
fabriken är helt åt helvete, jämför gärna en ny Honda med en ny S80 så ser du skillnaden.

Men jag önskar dig lycka till i ärendet :thumbup:
Toni Ahlqvist
<a href="http://www.ahlqvist-racing.tk" target="_blank">http://www.ahlqvist-racing.se</a>
Kullen
Användare
Användare

12 april 2008, 09:03

Jag har nöjt mig med mina 5000kr, orkar inte hålla på. Har ju fått bilen nästan 50000kr under vad en 08 kostar om jag räkna in dom 5000kronorna.
Brum Brum!
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

16 april 2008, 21:24

du toni,de står en svart s80 på min uppfartm komgärna hit o titta påden o säg att den lacken är bra....my god vilken katastrof...o sånt betalar folk för
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Skriv svar