Pris på service

ENBART för motorrelaterade topics
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

29 maj 2008, 20:13

men Martin de e ju de som e de sjuka, folk betalar GLATT!de kör ju svenskt!
asså de finns inget som gör mig mer irriterad än okunskapen från såväl mig som gemene man!
ALDRIG mer Volvo, jag skiter i vad Bolaget säger...lägger ner skiten hellre!

ett litet exempel på hur man kan pumpa ur pengar...

När V70 II lanserades så märkte de att de va mkt bekymmer me motorna efter partikelfiltret i V70N så de ändrar serviceintervallen till 2000 mil.
växellådor gick på rykande band,kunden får helt enkelt betala två oljebyten inom 12000 mil.automater gäller detta o de flesta väljer ju det.
tiderna på aukt volvo skjuter iväg nåt enormt per jobb, o vem får betala?bilen står ju för fan på utsidan i tre timmar som de tar betalt för!minst!

på tal om torkarblad, på förra bilen hade jag de nya flatblade i 10k mil, byter nu VARJE service a' 600:-

det är helt otroligt att folk fortfarande köper skiten...

är så jävla besviken på mig själv att man tror att de blir bättre!allt blir sämre...allt!

neee inget mer svenskt
Senast redigerad av 1 PatrikGBG, redigerad totalt 29 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Inlägg: 4181
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

29 maj 2008, 23:39

Du e slatt...
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
rallarn
Användare
Användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 juli 2004, 16:59
Bil: Accord Type S
Namn: Rickard Beckius
Ort: Sköndal

10 juni 2008, 23:41

dax för mig att göra en 4000milaservice, fick ett pris på 4800, tycker det lät väldigt mycket.
Då ska det tilläggas att luftfiltetret är exkluderat i priset och hondaklubbsrabatt.


någon annan som gjort 4k mila service hos rosenholtz som fått samma pris?
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

11 juni 2008, 15:20

Låter itne helt orimligt, ventiljustering är väll det som är utöver det "vanliga".

Rosenholtz må vara lite dyrare på service (kan vara men jag vet inte) men den service du får är betydligt bättre än dom flesta andra verkstäder, hur många verkstäder känner du till som river bromsarna varje service för att dom garanterat aldrig ska kärva?
Kontrollera bromsar går ju att tolka på olika sätt... vissa kollar på klossen med en ficklama andra plockar ner bromsarna, gör rent och smörjer upp...
Kristian, Hondalös.
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

11 juni 2008, 21:20

de e ju sånt man gärna betalar för...verkligen alltså!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Daugaard
Ordförande Gold
Ordförande Gold
Inlägg: 1822
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

28 juli 2014, 16:23

Trådnekrofili på hög nivå.

7900kr drygt för 12.000 mila service utan stiftbyte på Accord Type-S Tourer -08
Drygt 9000kr + Ink stift. Är detta sunda priser?
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande* 070-53 41 431
Trackstar/Brukis/Glass
BA4/GP1/KA3
HPC Swish: 1230 334 235
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

28 juli 2014, 19:23

Låter billigt, brukar räkna en krona milen för en 12 000 milsservice då det är den största
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5050
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

29 juli 2014, 13:33

Vad ingår i 12000-mils service?
Min senaste service av min accord 2.0 -09 vid va 9000 mil gick på 4000kr. Luftfilter, kupefilter, olja + filter, smörj av bromsar. Jag tycker det är helt ok. Bara materialkostnaden var väl typ hälften. Gjorde det hos Rosenholtz.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

29 juli 2014, 18:57

Stift, ventiljust, vxl-lådsolja, olja, filter, kupefilter, luftfilter, bromsvätskebyte(oftast) uppsmörjning bromsar bak.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Sjögren Racing
Användare
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2013, 21:50
Namn: Magnus Sjögren
Ort: Växjö

24 november 2014, 14:48

Lyfter denna tråden igen ist för att posta en ny.,
Service på en Type-R -05:a, det är dags för service på 10.000 mil.
Vad ingår i den? Samt pris?
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 924
Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric
Ort: Helsingborg

26 november 2014, 18:26

Om jag inte minns fel så är det byte av olja samt ev. byte bromsvätska och pollenfilter. Pris beror till stor del vem du lämnar den till samt om det tillkommer några extra-arbeten, men räkna mellan 2-4000:-.
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
four
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1156
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Been thanked: 1 time

26 november 2014, 19:02

Står väl i serviceboken vad som ska göras, om du har den till hands?
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
NIzmO
Användare
Användare
Inlägg: 121
Blev medlem: 10 augusti 2004, 04:28
Bil: Honda Civic Type-R FK2
Namn: Daniel Ollikkala
Ort: Söderköping
Been thanked: 1 time

7 december 2014, 12:49

Daugaard skrev:Trådnekrofili på hög nivå.

7900kr drygt för 12.000 mila service utan stiftbyte på Accord Type-S Tourer -08
Drygt 9000kr + Ink stift. Är detta sunda priser?
Gjorde 16.000 mila service på min Type-S nyligen och delar blev ca: 900:- inkl frakt (utom olja som jag lyckades få gratis) och då är det, oljefilter, luftfilter, kupéfilter och stift (allt Bosch och Mahle).
Använde autodata servicepapper, vad det skulle kosta att lämna bort vågar man inte ens kolla upp.
Daniel Ollikkala - Civic Type-R FK2

Time Attack
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3176
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

7 december 2014, 13:57

Med tanke på att motorer rasat just på grund av icke original oljefilter så skulle nog jag satsa på ett sånt nästa gång :)
Det lär inte kosta många kronor mer heller om det nu ens skiljer nåt nämnvärt.
NIzmO
Användare
Användare
Inlägg: 121
Blev medlem: 10 augusti 2004, 04:28
Bil: Honda Civic Type-R FK2
Namn: Daniel Ollikkala
Ort: Söderköping
Been thanked: 1 time

7 december 2014, 15:23

Att motorer rasar pga icke original är inte särskilt troligt men möjligtvis pga fel filter eller felaktig montering, skulle gärna köpt Honda OEM men närmaste Honda handlare är ett skämt för att uttrycka sig milt.
Daniel Ollikkala - Civic Type-R FK2

Time Attack
GSXswe
Användare
Användare
Inlägg: 155
Blev medlem: 7 april 2014, 09:13
Bil: Ingen Honda kvar... :-/
Namn: Janne Horn
Ort: Norrköping

7 december 2014, 16:03

För att fylla på tråden lite så gjorde jag nyss en 8000mil service på en Honda Civic Type R FN2, gick på 3500kr med oljebyte i växellådan som extra och skippat luftfilterbyte (då jag bytt själv). Tycker det är riktigt billigt faktiskt. :-)
moggesthlm
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 866
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:08
Ort: Sollentuna, Stockholm
Been thanked: 1 time

7 december 2014, 18:08

NIzmO skrev:Att motorer rasar pga icke original är inte särskilt troligt men möjligtvis pga fel filter eller felaktig montering, skulle gärna köpt Honda OEM men närmaste Honda handlare är ett skämt för att uttrycka sig milt.

Det är ju så att det faktiskt har hänt, bosch oljefilter specat för rätt motor höll inte måttet och maskinen skar.
Finns fler honda handlare att vända sig till och vissa skickar tom saker som Rosenholz tex
//Morgan Blom, Stockholm


Kör:
Honda Jazz 1.4 -02
Honda Civic 1.6i 16v JRSC -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

7 december 2014, 18:38

NIzmO skrev:Att motorer rasar pga icke original är inte särskilt troligt men möjligtvis pga fel filter eller felaktig montering, skulle gärna köpt Honda OEM men närmaste Honda handlare är ett skämt för att uttrycka sig milt.
Det har hänt i klubben så du vet.

Sen vet du väl också om att i vårat nordiska klimat skall bromsarna motioneras och smörjas upp vid service, så du inte glömmer det.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5050
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

7 december 2014, 20:17

Jag litar personligen inte på att tex bosch vet vad som är rätt för min hondamotor.

Det gäller alla biltillverkare dock.
Sen förstår jag att det kanske i vissa fall är bosch som tillverkar OEM filtret, men då är det biltillverkaren som specat hur filtret ska byggas och inte bosch.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Daugaard
Ordförande Gold
Ordförande Gold
Inlägg: 1822
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

7 december 2014, 20:30

pasen skrev:Jag litar personligen inte på att tex bosch vet vad som är rätt för min hondamotor.

Det gäller alla biltillverkare dock.
Finns ingen anledning att inte lita på ett så välrenommerat företag som Bosch.
Sen ska man inte köpa vilket skräp som helst men Bosch skulle jag i alla fall inte tveka att köra med på mina bilar.
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande* 070-53 41 431
Trackstar/Brukis/Glass
BA4/GP1/KA3
HPC Swish: 1230 334 235
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5050
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

7 december 2014, 20:37

Daugaard skrev:
pasen skrev:Jag litar personligen inte på att tex bosch vet vad som är rätt för min hondamotor.

Det gäller alla biltillverkare dock.
Finns ingen anledning att inte lita på ett så välrenommerat företag som Bosch.
Sen ska man inte köpa vilket skräp som helst men Bosch skulle jag i alla fall inte tveka att köra med på mina bilar.
Av den enkla anledningen att bosch inte byggt motorn så litar jag inte på det. Att honda kanske låter bosch tillverka sina filter är en annan sak. Sen skulle jag inte snåla på en sån simpel, billig och vital del som oljefilter, om Hondas filter kostar säg 50kr mer så väljer jag ändå Hondas.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

7 december 2014, 20:38

Daugaard skrev:
pasen skrev:Jag litar personligen inte på att tex bosch vet vad som är rätt för min hondamotor.

Det gäller alla biltillverkare dock.
Finns ingen anledning att inte lita på ett så välrenommerat företag som Bosch.
Sen ska man inte köpa vilket skräp som helst men Bosch skulle jag i alla fall inte tveka att köra med på mina bilar.
Kan också tilläggas att det var ett Boschfilter som gjorde att Martins motor rasade. ;)

Men allt kan ju ha ändrats nu. Jag förstår dock inte vad man vill åstadkomma genom att spara en 20:- per service genom att inte ta orginalfilter?
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Daugaard
Ordförande Gold
Ordförande Gold
Inlägg: 1822
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

7 december 2014, 20:42

pasen skrev:
Daugaard skrev:
pasen skrev:Jag litar personligen inte på att tex bosch vet vad som är rätt för min hondamotor.

Det gäller alla biltillverkare dock.
Finns ingen anledning att inte lita på ett så välrenommerat företag som Bosch.
Sen ska man inte köpa vilket skräp som helst men Bosch skulle jag i alla fall inte tveka att köra med på mina bilar.
Av den enkla anledningen att bosch inte byggt motorn så litar jag inte på det. Att honda kanske låter bosch tillverka sina filter är en annan sak. Sen skulle jag inte snåla på en sån simpel, billig och vital del som oljefilter, om Hondas filter kostar säg 50kr mer så väljer jag ändå Hondas.
Ja priset är absolut inget att snacka om när det gäller filter. Jag tänker mer på tillgång.
Sen har du (beroende på återförsäljare) i regel 3 års garanti på de flesta reservdelarna.
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande* 070-53 41 431
Trackstar/Brukis/Glass
BA4/GP1/KA3
HPC Swish: 1230 334 235
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3939
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

7 december 2014, 21:10

Minns jag såg någon demonstration på oljefilter till Honda som inte var från Honda själv. Dessa var "reverse engineered" och hade inte testats på t.ex Accord Type R eller S2000. Dom var bara isärsågade, synad i konstruktionen och sen gjorde dom sina egna. Kvalitén var minst sagt varierande. Någon som vet vad jag menar för artikel eller filmklipp?
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5144
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

7 december 2014, 21:32

Daugaard skrev:
pasen skrev:
Daugaard skrev:
pasen skrev:Jag litar personligen inte på att tex bosch vet vad som är rätt för min hondamotor.

Det gäller alla biltillverkare dock.
Finns ingen anledning att inte lita på ett så välrenommerat företag som Bosch.
Sen ska man inte köpa vilket skräp som helst men Bosch skulle jag i alla fall inte tveka att köra med på mina bilar.
Av den enkla anledningen att bosch inte byggt motorn så litar jag inte på det. Att honda kanske låter bosch tillverka sina filter är en annan sak. Sen skulle jag inte snåla på en sån simpel, billig och vital del som oljefilter, om Hondas filter kostar säg 50kr mer så väljer jag ändå Hondas.
Ja priset är absolut inget att snacka om när det gäller filter. Jag tänker mer på tillgång.
Sen har du (beroende på återförsäljare) i regel 3 års garanti på de flesta reservdelarna.
Här borde Scotte flika in! Han har mer kött på benen när det gäller eftermarknadsfilter!
3år på reservdelar gäller just reservdelar, de kommer aldrig att betala dig för en ny motor.
Jag har stor erfarenhet av bosch, hur ska man säga, de gör de bästa bildelarna (både el o mekaniskt) inom europa. Men även att de är bäst i eu så är det rappel o skit. Allt det står bosch på kan man slänga på tippen. O givetvis alla bilar som har bosch delar i sig.
Min erfarenhet gäller inom bilar, båtar och bussar. Dvs stora delar av fordonsindustrin.

Sa jag att jag är Hondafanatiker? Haha.

Honda oem filter, Hamp och något mer märke funkar som det ska på våra motorer.

Förresten så finns det många aspekter på ett oljefilter, polarn hade sett något test angående oljetemp. Vet dock inte om testet var på en honda eller en mazda wankel. Men iaf så sänkte ett s2000-filter oljetempen med 3grader C. (Och -Ja, s2000filter passar utmärkt på en wankelmotor).
Hur? Jo det heter flöde och friktion.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

8 december 2014, 09:32

Ska försöka vara opartisk i så god mån det går med tanke på var jag arbetar:

Följande gäller era bruksbilar, men givetvis kan de tre första appliceras på racerbilen också.

För att göra det enkelt så finns det tre(fyra) saker man aldrig ska snåla på:

1. Kör alltid Honda original oljefilter, jag har personligen och professionell erfarenhet av att eftermarknadsfilter inte på långa vägar håller måttet jämfört med original. Min egen motor rasade efter att jag monterade ett Bosch-filter på grund av skiftande tillverkningskvalitet. I detta fall fick kedjan som sålt filtret stå för en ny motor inkl byte. Detta är 13 år sedan.

I de tester vi utför på Honda så klarar oftast inte eftermarknadsfilterna att hålla flödet på samma nivå under livslängden(1 år/2000 mil) som ett Honda-filter. Reningseffekten är oftast lika bra, men flödet tappar ungefär 10-15% över livslängden. Det som oftast också skiljer är sammansättningskvaliten, limmet är mer sporadiskt utkladdat, filtermassan inte lika linjär, och alla dessa små saker ger skillnad. För genomsnittsbrukaren kommer motorn säkerligen inte uppvisa några som helst symptom men då prisskillnaden är så liten är det inte här man ska spara in slantarna.

2. Tändstift. Kör alltid Denso eller NGK i er Honda med rätt spec för er motor. Här är nog enda gången jag kan säga att eftermarknaden är precis lika bra som original. Det fina med att köpa Denso/NGK från Honda är att stiftgapet redan är korrekt till din motor om du köper efter ditt reg.nummer. Inga andra fabrikat ger samma höga och jämna kvalitet.
Det som oftast händer om man brukar andra fabrikat är inte en direkt felstörning av motorgången utan att de sliter ut dina tänddelar i förtid. Det kan också i vissa fall ge en direkt felstörning av tändningen i form av ryckningar, lite ruffare gång etc.

3. Uppsmörjning av bromsar. En gång om året oavsett miltal, riv ned bromsarna(minst bak) och rengör, slipa till och smörj upp. Det finns få saker som sparar mer pengar än detta. Ett par bromsbelägg bak sitter oftast stumt i sin hållare efter ett års brukande i Sveriges klimat.

(4). Inget tvång men tips:
Åk alltid med så låg viskositet som din motor har specifikation för, det sparar din motor och även lite soppa.
Kör du en Hybrid eller 1.6L Diesel ska det endast brukas Hondas original motorolja då viskositeten för dessa inte går att finna på eftermarknaden alls.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Honda Stockholm
Användare
Användare
Inlägg: 114
Blev medlem: 26 juli 2004, 23:42
Bil: CRV
Namn: Christer Rosenholtz
Ort: Stockholm / Ingarö
Been thanked: 1 time
Kontakt:

8 december 2014, 10:55

Bosch gör inte de diskmaskiner o Kylskåp :D :D :D :D :D
Christer Rosenholtz Dagtid 08-310010 Panik 070-2841993
Skriv svar