Yaris T-sport

ENBART för motorrelaterade topics
Patrik_S
Användare
Användare

5 oktober 2008, 10:31

Haloj,

Har sneglat lite på den lite sportigare yarisen, årgångar 02-05.
Någon som ägt eller kört en och kan ge lite jämförelser med andra liknande bilar?
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
cru
Användare
Användare
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn

5 oktober 2008, 16:42

Har själv inte kört någon, hade en kompis som hade en corolla T-sport, och den modellen va riktigt trevlig faktiskt, jag gick lika med min org civic vti(stora motorn) mot hans T-sport med toyotas egna "vtec" motor som heter VVT-i.

Nu fick du en lite info om hur deras T-sport kan gå. Och de går rätt väl faktiskt, synd bara att de inte har samma utbud på eftermarknadsdelar som honda :]
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

5 oktober 2008, 19:50

Dåligt med egen erfarenhet, men min far provkörde en Corolla T-Sport när han skulle köpa bil för några år sedan och tyckte den var bullrig som fan, typ oacceptabelt i motorvägsfart. Snubblade över en test av Teknikens värld och de påpekar exakt samma sak för Yaris T-Sport tyvärr... <a href="http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml" target="_blank">http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... dex.xml</a>
Patrik_S
Användare
Användare

6 oktober 2008, 21:39

Ja, redan den vanliga yarisen är surrig och bullrig men det som oroar mig mest är utväxlingen och att det blir outhärdligt på motorvägen.
En till sak som talar emot är dåligt med eftermarknadsdelar.

Jag är mest intresserad av jämförelsen mellan själva koncepten t-sport och type-r.
T-sport verkar motsvara mer åt type-s ? Corolla TS verkar ju inte direkt jämförbar med CTR iaf.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

6 oktober 2008, 22:13

Njae, alltså, Yaris T-Sport verkar vara mer åt "pigg liten bil" hållet än något med raceambitioner som Type-R. Jag skulle nog säga att till och med Type-S är lite att ta i om man jämför med T-Sport.

Är det en Type-R du vill ha rekommenderar jag en Type-R :D

Det känns som lite olika klasser... den snabbaste T-Sporten är Celica T-Sport och den har ändå inte alls samma prestanda som CTR, dessutom om man kollar Blocket ligger de få som finns där på samma prisnivå som CTR.

Känns som T-Sport ligger närmare de bekvämt svenskt sportiga Volvo-/Saabmodellerna än Hondas modeller.

Måste säga att en CTR är svårslagen om man vill ha något som är riktigt sportigt men ändå förhållandevis praktiskt. Den är väldigt lättlastad och sväljer mycket, den har ett fullt användbart baksäte och är faktiskt relativt bensinsnål om man lyckas hålla högerfoten i schack.
BjörnEsi
Användare
Användare

6 oktober 2008, 23:38

Har inte kört t - sporten , utan en vanlig vvti. Det jag märkte mest var
att toyotas version av variabla ventiler (iaf i denna bil då) inte alls var
som hondas , där man måste vara å vtec'en kickar in på högre varv.
Denna hade riktigt bra botten drag , åt disel hållet typ och jämnare effekt kurva.
Var inte alls någon problem och dra loss den på asfallten , och då var det en automatare.
Björn Wesslin
Aidin
Användare
Användare
Namn: Aidin Afroozmehr

7 oktober 2008, 00:25

Yaris t-sport har 105hk och corolla t-sport har 192hk! Corollan är starkare men endast 0.4 sekunder snabbare till 100km/h. Yaris gör 0-100 på 9 sekunder blankt. Corollan 8.4.
Yarisen är en bra bil men servic intervallerna är täta och buller nivån och utväxlingen är i mina ögon katastrofala. Yarisen slår bara CTR:en på ett enda vis och det är bränsleförbrukningen. Jag har inte kört yarisen själv men hört att den "bara" är styvare och piggare än snålvarianterna. För dom pengarna hade jag tittat på andra alternativ. Tittar man på blocket ser man att den billigaste Yaris t-sporten ligger från 72-119 tittar man sedan på CTR så är prisbilden från 89 och uppåt.
CTR är en ren körmaskin med perfekt motor och växellåda! Det går att köra snålt med dom om man inte har en allt för tung högerfot. Man kan med små medel få den att bli ännu roligare och snabbare (catback,cai). CTR:en från 20002-03 gör 0-100 6,8sek och 04-05:orna på 6,6sek.
Tillåter din ekonomi dig att köpa en CTR så tycker jag inte att du ska tveka. Med nuvarande "lågkonjuktur" och begagnat marknaden på bilar så kan du med rätt förhandlingsteknik göra ett fynd.
Lycka till mvh aidin
Senast redigerad av 1 Aidin, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

7 oktober 2008, 08:58

Corolla T-sport gör väl 0-100 bra mycket snabbare än 8,4s !?
Jag hittar siffror på 7,6s från fabrik, men att det går att köra snabbare än så om man rattar bra. Ner emot 7,0s vilket verkar rimligt med tanke på effekt och vikt i jämförelse med tex CTR.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

7 oktober 2008, 09:37

Jag tycker toyota gör jäkligt bra bilar.. Nästan lika bra som Honda.. Dock har toyota samma körgädje som volvo typ.. Skit tråkiga oavsett hur mycket pollar dom får.. Dessutom brukar toyoterna vara ganska tunga.. Jag har för mig typ den där carloz zines celikan med 225hk och 4wd väger typ 1,7 ton från 94 eller nått eller om det va den äldre som var den tyngre... Då försvinner massor med effekt.. = trist..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

7 oktober 2008, 09:41

Vi hade en Corolla T-sport inne. Trist design, trist innuti som alla toyotor. Och ja tyckte prestandan var inget att hänga i granen.

CTR var ljusår roligare, för samma pengar typ.

Men se upp, finns drösvis med CTR:er som gått svin hårt, med täta ägar byten. En beg "sportbil" värsta fieende är just föregående ägare. Kolla service service service och ägare!
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

7 oktober 2008, 09:50

Steffo skrev:Corolla T-sport gör väl 0-100 bra mycket snabbare än 8,4s !?
Jag hittar siffror på 7,6s från fabrik, men att det går att köra snabbare än så om man rattar bra. Ner emot 7,0s vilket verkar rimligt med tanke på effekt och vikt i jämförelse med tex CTR.
Du tänker inte på Celica T-Sport? Den har siffror runt 7.x nånting. Den har samma motor men väger lika mycket som en EP3 CTR ungefär, 1280kg, till skillnad från närmare 1400kg för Corollan...

<a href="http://www.automotorsport.se/biltester/ ... m%E5+medel" target="_blank">http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 5+medel</a>

8.4s 0-100 enl. tillverkaren på en -04.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

7 oktober 2008, 10:55

Fabriksuppgiften på 7,6s kom från ett forum jag läste på och det verkar inte stämma med fabriksuppgifter jag hittade när jag letade lite mer. 8,4s ska det vara som du skrev David. Dock så ska det vara en väldigt hög siffra som är förhållandevis lätt att slå.

Saxat ur ett test som Top Gear gjorde mot Accord Type R 2002.

Engelska Top Gear låter Corolla T-sport tävla med Honda Accord Type-R om sportkronan i mellanklassen. Testlaget drar till Wales och slingriga vägar där bilarna kommer till sin rätt. Corollans utseende gillas även om det är uppenbart vart Toyota har vänt blickarna denna gång. Men Hondan är den aggressivare av de två, till utseendet och till uppträdandet. Å andra sidan är T-sport snabbare än tillverkaren uppger, till och med på regnvåt asfalt presterar den 0-100 på 7,8 sekunder vilket är snabbare än Hondan. Motorljudet är trevligare från Toyotan, växellådan trevligare i Hondan. Så där håller man på och till slut koras Hondan till knapp vinnare med 5 mot 4 poäng av 5 möjliga tack vare bättre sportvagnsegenskaper. Men Toyotan är den bekvämaste och mest ekonomiska bilen av de två. Allt handlar om vad man som förare värdesätter mest.
Stockholm
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

7 oktober 2008, 10:56

Dock så handlar tråden om Yaris, och den är nog inget att ha överhuvudtaget om man får se till körglädje.
Stockholm
stegen
Wannabe
Wannabe

8 oktober 2008, 14:52

Finns även en turbokonverterad Yaris! om jag förstod säljaren rätt så pratade han om att ombygggnaden skett i Danmark???
Provade denna för några år sedan... skapligt pigg (150 hästar) med en liten finare in/utsida... men fruktansvärt dyr ny iallafall!!! minns ej summan men den var rejäl!!
Den skulle tydligen vara gjord för att hålla bra... tillförlitligheten är väl alltid viktig för Toyota så det var inte tagit ut så mkt effekt original och man sade sig även ha försökt att förhindra för folk som ville trimma upp ytterligggare (hur nu det går till? trångt helt enkelt kanske :)
Sture Teglund
Skriv svar