Bra GDS-hallar i Sthlm?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

6 november 2008, 19:17

Jag vill höra vad ni andra använder i sthlm när ni ska fixa med bilen. Nu fokuserar jag mest på att byta grenrör och avgassystem då jag ska besikta och detta kräver rätt lyft.

Jag bytte nyligen olja på min CTR. Det började med ett försök hos Farsta men när jag skulle ner och kolla om det fanns platser kvar på lyftarna så sprang det fram en BMW-ägare (rishög) med avklippta skinnhandskar (driving gloves) och snodde den som var ledig. Stället var ändå så sunkigt så dit vill jag inte.

Sen testade jag Årsta men där blev det problem.. Först tog framspoilern i lite men det var lugnt men strax efter så tog avgassystemet i lite då lyftarna var tokhöga så det var bara att avbryta.

Jag tog mig då till Nacka där de hade schyssta ramplyftar som jag använde till oljebytet. Dock så är det ett stort as till kolv i mitten och en balk som går tvärs över så det kommer bli problem om man ska byta avgas tror jag.
Deras pelarlyft kollade jag lite på och den hade "L" formade armar som skulle ha knäckt kjolpaketet eftersom detta går nedanför underredet som en list. De var inte justerbara i höjd utan bara vågrätt. Med kuddarna man ska lägga under så blir det inte så stor yta den lyfter på om man ska undvika att den tar i plasten.
Hur löser man det?

Var finns det vettiga lyftar i sthlm som lämnar fritt för avgassystemet?

Har ni några bra tips för mig som för första gången ska byta från Toda grenrör och Skunk catback till original och efter besiktning tillbaks igen? Lätt eller svårt? Om orig grenrör passar skunk så byts inte det.
Senast redigerad av 1 Yobaman, redigerad totalt 6 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Kosmos
Användare
Användare
Bil: CTR-05
Namn: Mats Bing

6 november 2008, 23:27

Jag brukar åka till OK i rinkeby. Dom har massor med "bås" och så bor en kamrat i bergshamra. Honom plockar jag upp på vägen, så kan han hjälpa till.
Senast redigerad av 1 Kosmos, redigerad totalt 6 gånger.
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->CTR 05<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Kosmos
Användare
Användare

6 november 2008, 23:32

Men du skall väl bara byta grenrör? Se till att ha lite olika förlängare med dig, en av bultarna är krånglig att nå.
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->CTR 05<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

7 november 2008, 07:50

Jag kör på OK i Viksjö och OK i Kunsängen. Båda har den modellen med fet kolv i mitten och sedan en tvärbalk, men det är inga problem att byta avgas ändå.
Att byta avgas är piece of cake, men det kan ha rostat fast ordentligt om du har otur. Glöm inte rostlösare och spraya rikligt på alla muttrar och bultar.

Ta med dig en kompis med egen bil som kan åka iväg och köpa andra verktyg om det skulle krävas. Första gången jag skulle byta grenrör så hade jag fått bort avgaset, krängningshämmaren, och 4 av 5 bultar / muttrar till grenröret. Jag gick bet på den sista för att jag saknade rätt förlängare och lyckades dra runt skallen på den bulten. Det var bara att sätta ihop allting igen och åka iväg och köpa nya verktyg och göra om proceduren senare. Inget kul alls, och ganska dyrt dessutom för ingenting.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

7 november 2008, 09:25

Jag ska bara byta grenrör om original grenrör passar till skunk2 systemet. Skunken och grenröret är ombyggt på uppsala avgasteknik där de satt på en kompensator och förstärkt röret och så. Vet därför inte om det räcker med grenrör eller om catback också måste bort.

Behövs nya avgaspackningar om man ska byta catbacken också? Grenröret har aluminiumpackning så den ska inte behöva bytas vad jag hört. Jag undrar om de som sitter mellan alla skarvar på catbacken, behöver de bytas?

Förlängare är det som gäller tydligen :) Alltså en förlängare för hylsorna?
Senast redigerad av 1 Yobaman, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

7 november 2008, 09:45

Normalt sett så brukar de flesta, eller rent av alla catback jag sett passa med original grenrör. Men om det är ombyggt av Uppsala avgas så vet jag ju inte.

Packningar till avgaset behöver troligen inte bytas. jag har gjort det en gång på kanske 10 av och påmonteringar av avgaset.

Du behöver en uppsättningar förlängare till hylsorna och dina hylsncklar för att vara säker på att få till det. Jag hade 3 olika längder när jag började och ingen av dem var rätt. Förlängare är ganska billiga, så ta med dig din hylsnyckel och gå till tex Jula och köp ett gäng olika längder av förlängare som passar din hylsnyckel.
Stockholm
kenny
Användare
Användare
Namn: Kenny

7 november 2008, 10:40

lite OT men ändå:

sist jag gjorde service på bilen så hade jag en sån lift med fet kolv i mitten..
när jag hade stått under ett tag så gav den med sig och "ramlade" ner typ 1-2cm väldigt plötsligt.. obehagligt som f-n.. det upprepade sig 1 gång till senare.

är det nån risk för att bli mosad under en sån lift?
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

7 november 2008, 11:40

Grejen är ju att det är hydraulik så om tex tryckslangen skulle brista så pyser den ner eftersom oljan måste tryckas undan. Dessutom finns det nog säkerhetssystem som ser till att den låses fast eller liknande vid fel. Har aldrig hört om någon som mosats i GDS hall så det kan nog inte hända. Som sagt så sjunker den nog sakta ner om det skulle bli knas. Din åkte nog ned eftersom trycket inte kan hållas för evigt, domkrafter tex sjunker ju ner med tiden och det är 1 av anledningarna till pallbockar, den andra är att man ska alltid ha några backup lyftpunkter ifall att om man meckar i garaget.

Tack för svaren, det blir att köpa ett gäng förlängare :)

Är det lättare att lossa på grenröret uppifrån eller under?
Senast redigerad av 1 Yobaman, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem

7 november 2008, 14:30

Original grenrör är tvådelat. Den undre delen tas underifrån, men delen som sitter i toppen tar man ovanifrån. Se till att ha starka ryggmusklerför arbetsvinkeln är "sådär".
Stockholm
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

7 november 2008, 20:59

Ok, tack!
Kosmos
Användare
Användare

7 november 2008, 21:35

Jag bytte grenrör igår i garaget med bilen på pallbockar, då kan man snacka obekväm arbetsvinkel...
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

28 december 2008, 19:25

Jag har bytt till original ock tillbaks och måste säga att det var rätt lätt, hade några förlängare och det gick utmärkt, tog alla grenrörsbultar uppifrån och sen plocka ner allt. Plockade inte isär original grenrör utan den var 1 bit och det var enkelt att få dit den.
Är väl lite vad man är van vid som gör om det är svårt eller inte + omständigheterna, själv är svårare. Jag var i GDS hall med min bror och det tog ca 2h. Det största problemet var de gamla bultarna för avgaset som satt som svinet och flera gick sönder men de bytte jag ut mot nya bultar till återmonteringen.

Bytte motor på en Saab 900 turbo -97 (min förra bil) med farsan på 2 helger och det var ganska krångligt tycker jag, upptäckte sen att turbon på den "nya" motorn läckte olja så då skulle den gamla på och det tog 6h själv, tight som fan och inga verktyg fick plats. Efter det har jag fått en annan syn på vad som är jobbigt när det gäller att meka ;)
Visst CTR motorutrymme är tight men det gick rätt bra ändå.
Senast redigerad av 1 Yobaman, redigerad totalt 28 gånger.
Skriv svar