Honda Lämnar F1

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

9 december 2008, 13:02

Tycker det är fantastiskt roligt att läsa alla åsikter.

Bil industrin är ett total KAOS just nu, hos alla parter.

Kanske är HONDA som är en av dom smarta, som sparar in fett med cash nu genom att göra detta. Det är vågat, men smart.

Att spekulera hur bil indsutrin är kan vi alla göra länge, dom som själva jobbar hos argenturerna vet fan inte själva vad dom ska göra. Har själv suttit i möten och fått ventilera mina åsikter, det är TUFFT.

Det handlar nu om att spara in pengar, marknadsföra på rätt sätt.

2009 kommer bli ett fantastiskt spännande år att leva i, i gott och ont. Dollarn går upp nu, el prylar, massa lager bilar har sålts väckn i världen. Allt kommer bli dyrare.

Spekulera är det roligaste som finns :D
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

9 december 2008, 13:17

Ska vi ta Ragnarök också =)

Tror inte det kommer bli så dramatiskt folk försöker spekulera det till.
Bilindustrin får sig en rejäl känga, men i till viss mån kan jag tycka att dom förtjänar ökad lönsamhet.
Men den lönsamheten kan inte bara gå ut på att bliarnas priser skjuter i höjden, utan även produktionseffektiveteten måste kunna höjas.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Användarvisningsbild
Patte
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Honda NSX
Namn: Patrik Skold
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

9 december 2008, 16:54

ziggy skrev:<!--quoteo(post=518453:date=7 Dec 2008, 17:18:31:name=Patte)--><div class='quotetop'>QUOTE(Patte @ 7 Dec 2008, 17:18:31) <a href="index.php?act=findpost&pid=518453"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Ni som har koll. Var det inte så att Bruno Senna var kontrakterad för Honda för 2009 års säsong? Rubens hade väl gjort sitt för stallet. Sen är ju F1 alltid motorsportens nr 1 även om mitt intresse svalnat i och med att det gått allt sämre för Honda. :(
Bruno Senna var inte kontrakterad av Honda. Han hade testat för Honda för att utvärderas tillsammans med en annan förare, som jag inte kommer på namnet nu, inför nästa säsong. Men så vitt jag vet så hade han aldrig blivit erbjuden ett kontrakt.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tack klubbkamrat. Den informationen var guld värd. :thumbup:
Patrik Sköld
Kristian
Master
Master

9 december 2008, 22:55

Som jag har fått förklarat för mej så är det så att Honda har en viss kapacitet på sina fabriker, den kapaciteten är maxad och fabrikerna går för fullt. Ska man då försöka expandera på en marknad så betyder det altså att man måste bygga nya fabriker för att täcka ett eventuellt behov på den "nya" marknaden vilket skulle kosta enorma pengar och att vissa modeller skulle byggas i flera olika fabriker, som jag har förstått det så byggs alla av samma modell i samma fabrik, detta blir ju enorma "risk" pengar och jag tycker inte Honda verkar vara ett företag som vill ta så stora risker.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Användare
Användare
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

10 december 2008, 10:01

Antonio skrev:Frågan är om Hondas Earth Dream-kampanj var så lyckad. Hitta denna grafen på ett F1 forum. Om den stämmer, vilket den ser ut att öra så syns det tydligt hur mycket Toyota och Honda pumpar in från egna kassor. Inte så smart att fimpa sponsorer helt som Honda valde att göra:
Tror inte tanken med kampanjen var att tjäna pengar.
Som Martin skrev tidigare så har Honda som mål att bli "A company that society wants to exist". Att miljöprofilera sig, och säga nej till diverse sponsorer (tobak etc) kan ju ha något med detta att göra.

Kampanjen genererade ju dessutom pengar som skänktes till välgörande ändamål.
Senast redigerad av 1 Joakim Olsson, redigerad totalt 10 gånger.
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

11 december 2008, 12:41

Tanken va fin från Honda, men detta bevisar att sponsorerna är väldigt viktiga i kedjan till framgång.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

12 december 2008, 14:42

Nu är det spikat vad som gäller:

The full list of cost-cutting measures
Friday, December 12th 2008, 13:10 GMT

The World Motor Sport Council met in Monaco on 12 December 2008. The following decisions were taken:

FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP

The following measures to reduce costs in Formula One have been agreed by the World Motor Sport Council. These proposed changes have the unanimous agreement of the Formula One teams, who have played a major role in their development. The FIA is grateful to the Formula One Teams' Association (FOTA) and its Chairman Luca di Montezemolo for their incisive contribution.

2009

Engine

Engine life to be doubled. Each driver will use a maximum of eight engines for the season plus four for testing (thus 20 per team).

Limit of 18,000 rpm.

No internal re-tuning. Adjustment to trumpets and injectors only.

The three-race rule voted on 5 November remains in force.

Cost of engines to independent teams will be approximately 50% of 2008 prices.

Unanimous agreement was reached on a list of proposed changes to the Renault engine for 2009; all other engines will remain unchanged. Comparative testing will not be necessary.

Testing

No in-season testing except during race weekend during scheduled practice.

Aerodynamic research

No wind tunnel exceeding 60% scale and 50 metres/sec to be used after 1 January 2009.

A formula to balance wind tunnel-based research against CFD research, if agreed between the teams, will be proposed to the FIA.

Factory activity

Factory closures for six weeks per year, to accord with local laws.

Race weekend

Manpower to be reduced by means of a number of measures, including sharing information on tyres and fuel to eliminate the need for "spotters".

Sporting spectacle

Market research is being conducted to gauge the public reaction to a number of new ideas, including possible changes to qualifying and a proposal for the substitution of medals for points for the drivers. Proposals will be submitted to the FIA when the results of the market research are known.

Note: It is estimated that these changes for 2009 will save the manufacturer teams approximately 30% of their budgets compared to 2008, while the savings for independent teams will be even greater.

2010

Power train

Engines will be available to the independent teams for less than €5 million per team per season. These will either come from an independent supplier or be supplied by the manufacturer teams backed by guarantees of continuity. If an independent supplier, the deal will be signed no later than 20 December 2008.

This same engine will continue to be used in 2011 and 2012 (thus no new engine for 2011).

Subject to confirmation of practicability, the same transmission will be used by all teams.

Chassis

A list of all elements of the chassis will be prepared and a decision taken in respect of each element as to whether or not it will remain a performance differentiator (competitive element).

Some elements which remain performance differentiators will be homologated for the season.

Some elements will remain performance differentiators, but use inexpensive materials.

Elements which are not performance differentiators will be prescriptive and be obtained or manufactured in the most economical possible way.

Race weekend

Standardised radio and telemetry systems.

Ban on tyre warmers.

Ban on mechanical purging of tyres.

Ban on refueling.

Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research).

Factory activity

Further restrictions on aerodynamic research.

Ban on tyre force rigs (other than vertical force rigs).

Full analysis of factory facilities with a view to proposing further restrictions on facilities.

Longer term

The FIA and FOTA will study the possibility of an entirely new power train for 2013 based on energy efficiency (obtaining more work from less energy consumed). Rules to be framed so as to ensure that research and development of such a power train would make a real contribution to energy-efficient road transport.

An enhanced Kinetic Energy Recovery System (KERS) system is likely to be a very significant element of an energy-efficient power train in the future. In the short term, KERS is part of the 2009 regulations, but is not compulsory. For 2010 FOTA is considering proposals for a standard KERS system. The FIA awaits proposals.

A number of further amendments were adopted for the 2009 and 2010 Sporting and Technical Regulations.
Antonio Pozzi
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

15 december 2008, 13:38

Hoppas nu F1 inte blir förmycket enhetsserie, eller så kommer det bli så att man startar en ny serie.
[b] Cybertuner[/b]

superyll
Wannabe
Wannabe

17 december 2008, 20:04

Jag håller med Krister..
Marknadsföring säljer killar..

Honda gör alldeles för dålig reklam i Sverige(europa)

En fråga..

Är företag som SEAT, Citroeng större och rikare änn honda..?
jag tror inte det..
Men fan sätter man på tv så ser man deras reklamer över allt och på andra sätt
När honda skulle lansera den NYA Civicen FN2 så såg jag knappt någon reklam.
Satte fan på TV för att kunna fånga in en honda reklam...!

MVH
Yll Ramadani
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

17 december 2008, 21:11

superyll skrev:Jag håller med Krister..

MVH
VA?! Har Krister sagt det. Det tror jag inte. Det kallas väl koppleri och är olagligt i Sverige! :P

Men för att vara seriös.

Så som situationen är i världen just nu så har jag full förståelse för att Honda drar sig ur. Det kanske visar sig vara ett riktigt bra drag i slutändan.
Jag tror verkligen att vi kommer att få så Honda i F1 igen så fort det har vänt. Efter varje lågkonjunktur så kommer en högkonjunktur.
Men det är otroligt tråkig då jag sett fram emot nästa säsong av F1 i ca 1 år nu. Hoppas att dom hittar en köpare på hela paketet. Det vore roligast om Prodrive köpta det, men just nu verkar väl PSA (?) vara dom som ligger närmast till för att köpa alltihop.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
superyll
Wannabe
Wannabe

17 december 2008, 23:23

ziggy skrev:<!--quoteo(post=520036:date=17 Dec 2008, 20:04:22:name=superyll)--><div class='quotetop'>QUOTE(superyll @ 17 Dec 2008, 20:04:22) <a href="index.php?act=findpost&pid=520036"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag håller med Krister..

MVH
VA?! Har Krister sagt det. Det tror jag inte. Det kallas väl koppleri och är olagligt i Sverige! :P

Men för att vara seriös.

Så som situationen är i världen just nu så har jag full förståelse för att Honda drar sig ur. Det kanske visar sig vara ett riktigt bra drag i slutändan.
Jag tror verkligen att vi kommer att få så Honda i F1 igen så fort det har vänt. Efter varje lågkonjunktur så kommer en högkonjunktur.
Men det är otroligt tråkig då jag sett fram emot nästa säsong av F1 i ca 1 år nu. Hoppas att dom hittar en köpare på hela paketet. Det vore roligast om Prodrive köpta det, men just nu verkar väl PSA (?) vara dom som ligger närmast till för att köpa alltihop.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jag manar att jag håller han när det gäller att honda ska synas mer...det är väll en sorts marknadsföring..
eller har jag missuppfattat allt..
Yll Ramadani
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

27 december 2008, 22:38

<a href="http://www.skysports.com/story/0,19528, ... 25,00.html" target="_blank">http://www.skysports.com/story/0,19528, ... 00.html</a>

Honda will be present on the starting grid in 2009 after the Formula One team was rescued by the world's second richest man.

Italian newspaper La Stampa has reported that Mexican billionaire Carlos Slim has ploughed his cash into the ailing firm after they announced earlier this month that they would withdraw from F1 due to the global financial crisis.

The newspaper did not name its source but claimed that Jenson Button and rookie Bruno Senna would represent the team next year, with veteran Rubens Barrichello as expected dropping out.

"The news is not official as all the details have yet to be formalised," said the paper. "But two things are certain - the team has been saved and the drivers will be Jenson Button and rookie Bruno Senna."

Honda had a disappointing year, finishing ninth in the constructors championship with just 14 points, but the announcement of their withdrawal still came as a shock.

The Japanese company first competed in F1 in 1964 with the latest of its three Grand Prix wins coming via Button's success in Hungary in 2006.

Motorsport in Japan has already been hit by the financial slowdown with Subaru and Suzuki pulling out of the world rally championship.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

27 december 2008, 23:10

vore ju fruktansvärt trevligt om det stämmer.. :)
SMacke #364
YASH
Påläst
Påläst
Kontakt:

28 december 2008, 00:03

Intressant, nu är Dani och Junior stolta för telecom miljardären Carlos Slim är Libanes till grunden. :o

Bild
Senast redigerad av 1 YASH, redigerad totalt 28 gånger.
Only M Matters
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

28 december 2008, 00:12

Hehe japp det stämmer, utan Libanon vad hade då Honda gjort :D

Vore skitskoj om man fick se Honda i F1, känns som ett stort antiklimax annars så som man väntat på denna säsongen med tanke på att Honda och Brawn snackat om att det är 2009 man siktar på att verkligen konkurrera, än är det väl inte klart men man får hoppas på det.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Kristian
Master
Master

28 december 2008, 08:08

coolt att gå in å sponsra F1 som privatperson, vad ska han kräva för reklam på bilen? "Carlos Slim is a cool dude" över hela bilen?

Hoppas självklart att det stämmer, det blir ju mer intressant att följa cirkusen då...
Senast redigerad av 1 Kristian, redigerad totalt 28 gånger.
Kristian, Hondalös.
M.P
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: Civic Type R FK8
Namn: Magnus Pettersson

28 december 2008, 09:57

"Honda är räddat"officiell nyhet på viasatsport.se\motor.
Magnus Pettersson
Nässjö,mitt i stan 070-3386552

CTR FK8
Carbon Pack

Tidigare:
Scirocco R 16
Megane RS 265
Seat Leon Cupra R 2010
S2000-07
Civic Type R -04
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic
Namn: Per Axblom

28 december 2008, 10:24

Kristian skrev:coolt att gå in å sponsra F1 som privatperson, vad ska han kräva för reklam på bilen? "Carlos Slim is a cool dude" över hela bilen?

Hoppas självklart att det stämmer, det blir ju mer intressant att följa cirkusen då...
Han har säkert ett gäng företag som han har möjligheten att använda som sponsorer
antar att om Hondas F1 team ska överleva på sikt så får dom nog klistra på lite mer dekaler på den där bilen.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

28 december 2008, 11:08

M.P skrev:"Honda är räddat"officiell nyhet på viasatsport.se\motor.
De citerar ju bara den italienska tidningen, så det är inget officiellt med det.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Masaru
Wannabe
Wannabe
Bil: Integra DC5R
Namn: Alessandro Kuric

29 december 2008, 17:08

Va glad man blir nu ^^
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

29 december 2008, 17:46

Det hela är officiellt dementerat. Så det stämde inte...
Men Ross Brawn är ändå hoppfull...
Antonio Pozzi
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

23 februari 2009, 16:19

<a href="http://www.f1network.net/main/s169/st140565.htm" target="_blank">http://www.f1network.net/main/s169/st140565.htm</a>

En massa rykten hela tiden. Men detta är väl det som har låtit mest troligt den sista tiden.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"

ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

27 februari 2009, 16:39

<a href="http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... rse_order=" target="_blank">http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... _order=</a>

Intressanta vingar ifrån Williams... Inte sett dom på bilen tidigare under något utav testerna så vi får så om dom blir kvar. Pratar om dom som sitter bredvid/bakom cockpiten.

Skriv svar