Sida 1 av 2

Postat: 24 mars 2009, 11:27
av Elvis_EG2
Tjena

Ville bara förvarna er som inte visste.

När jag var och besiktiga min bil i fredes (gick igenom utan problem ;) ) så sa besiktningsgubben att dom tydligen kommer ha bullertest på alla helbilsgodkända bilar..

Bara en heads up!

Lycka till :)

Postat: 24 mars 2009, 11:46
av Junior
finns orginal avgas att montera :)

Skönt att man slipper klaga med skiten hehe

Postat: 24 mars 2009, 11:52
av henkoh
såg att det fanns en tråd på zatzy som behandlade ämnet, kanske står något matnyttigt <a href="http://www.zatzy.com/allmaent/344379-ny ... bilar.html" target="_blank">-där-</a>

Postat: 24 mars 2009, 11:55
av luckan
Junior skrev:finns orginal avgas att montera :)

Skönt att man slipper klaga med skiten hehe
Synd för dem (oss) som har bytt liiiite mer än avgas då :P

Mvh,

Postat: 24 mars 2009, 17:35
av *PAPPOUS*
Började inte dom med det redan några år sedan?
Jag fick nedslag för att min lät för högt med mitt BC3-system.
"Sätt i pluggen och kom tillbax" sa hon till mig.
"Den sitter redan där"svarade jag då :D

Postat: 24 mars 2009, 19:02
av {BÅGEN}
Dom börjar med det 1 April 2010 är de bestämt. :)

Postat: 24 mars 2009, 19:06
av luckan
Ahh.. Jag som precis bokat tid bara för det... Aja, bilen ska ju besiktigas i vilket fall som...

Mvh,

Postat: 24 mars 2009, 19:08
av Yobaman
Skit samma, måste ändå byta till original pga kat ;) Det är jag väl knappast ensam om?

Postat: 24 mars 2009, 21:37
av NilsG
Finns ju redan en regel om att det inte får låta mer än orginal, men det är ju upp till bes.mannen att avgöra som det är just nu.

Postat: 24 mars 2009, 21:41
av Krister
Samma sak gäller hoj tydligen... gissa om det är många som kommer få trubbel med det.

Postat: 24 mars 2009, 21:46
av Kristian
MC har dom ju gjort db mätningar på länge... frågan är bara om dom är kvalificerade att göra ljudmätningar på SBP, de e skapligt avancerat även om man "bara" ska läsa av ett instrument.

Postat: 24 mars 2009, 21:52
av Krister
Kristian: Jo, men skillnaden är att de tidigare godkänt bara det inte låter satan... nu skall det enbart godkännas så länge det inte låter mer än orginal.

Postat: 24 mars 2009, 23:29
av smacke
min båge skulle de alltid mäta... varje år...

Första året ja åkte in så sa han till mig direkt att den inte går igenom...
-Va !?!? varför inte de svarade jag..
-Vi kan ju testa om det roar dig fick ja till svar...

gränsen var 85 db vid ca: 6000 rpm.... min hade 118 db.. :D

Postat: 25 mars 2009, 07:50
av Krister
Min gick igenom för en månad sedan med slipon i alla fall och nu är det två år till nästa gång den skall besiktigas... jag är nöjd. :)

Postat: 25 mars 2009, 11:16
av Steffo
smacke skrev:min båge skulle de alltid mäta... varje år...

Första året ja åkte in så sa han till mig direkt att den inte går igenom...
-Va !?!? varför inte de svarade jag..
-Vi kan ju testa om det roar dig fick ja till svar...

gränsen var 85 db vid ca: 6000 rpm.... min hade 118 db.. :D
85dB vid 6000 varv är ju inte högre än lite pillow talk... Löjligt lågt! Finns det någon maskin som klarar det ens original? För en herrans massa år sedan var gränsen 95dB för hojar och redan det var i princip omöjligt att klara om man inte körde med originalsyste,. För bilar var samma siffra 110 dB. Varför ska det skilja? Varför var (kanske är) det OK att en bil låter mycket mer än en hoj?

Jag hatar ologiska regler...

Postat: 25 mars 2009, 23:07
av Yobaman
Det är skillnad på buller och buller. Som exempel en HD som blöddrar sig fram i livet mot en Yamaha R1 som låter som en jävla F1 bil. Det blir olika resultat beroende på frekvens på ljudet. Det anses väl som mer störande med en sporthoj på fullgas än en HD med tanke på att det är väldigt lågfrekvent ljud.

När man mäter i industri och ska ha en standard så ska mätningar utföras på 1m avstånd har jag för mig, tex när man skriver ljudnivå på en fläkt eller så.
Sen får du tänka på att decibelskalan är algoritmisk och det innebär att 3db ökning = dubbel ökning av ljudnivå.
85 db är klart högre än ett samtal i sängen, det är högre än ett vanligt samtal och det kräver att du får höja rösten för att konversera. Klart att det inte är så hemskt men hur låter hojen då vid 10k rpm? Det är det de tänker på. Det är löjligt, jag håller med men tyvärr är det så.

Postat: 25 mars 2009, 23:29
av Kristian
Anledningen till att en dov HD kan låta lika mycket som en högpitchig R1a och ändå gå igenom har med dämpningsfaktorn i dbA skalan, tyvärr så är det så att man igentligen ska mäta i dbB eller rent av i dbC när man mäter så pass höga ljud tryck som 100db eftersom örat uppfattar ljuden olika vid olika nivåer. Så frågan är vad dom ska mäta i för skala och om dom kommer att mäta rätt...

Jag har sett en undersökning där dom satte på folk hörlurar och gav dom ett "grundljud" på ca 50-60dba, sen ökade dom ljudnivån steglöst och testpersonen skulle trycka på en knapp när dom tyckte att ljudet var dubbelt så högt. Resultatet varierade kraftigt, folk tryckte vid en ljudnivå ökning mellan 1 och 18dbA!!!
Så på det viset är det ju bra att dom ska börja med ljudmätare... förutsatt att dom kan hantera den och att dom tar hänsyn till bakgrundsljud...

Postat: 26 mars 2009, 11:27
av Yobaman
Ja det är ju en del parametrar att ta hänsyn till och det är där det fallererar på bilprovningen tror jag. De kör på med 1 maskin och samma grej oavsett vad de ska mäta. De gör som de vill, de behöver inte följa några riktlinjer om det inte finns sådana. Tex att ta hänsyn till ljudtryck och köra enligt en viss skala beroende på situation.

Postat: 26 mars 2009, 11:44
av Dorfus
sen är det en ganska stor skillnad på ljudnivån som blir i en testhall på SBP mot utomhus... men det tänker dem nog på...
edit: vad innebär begreppet helbilsgodkända bilar och vilka är det?

Postat: 26 mars 2009, 13:30
av smacke
iaf när man mäter hojar gör man de utomhus..

Postat: 26 mars 2009, 15:14
av Masaru
vilken tur att min ep3a inte är helbilsgodkänd då ^^

Postat: 26 mars 2009, 16:23
av Steffo
Det är alla svensksålda bilar sedan länge, så du slipper inte undan om du inte har en USA-import eller något liknande.

Postat: 26 mars 2009, 16:28
av Yobaman
Dorfus skrev:sen är det en ganska stor skillnad på ljudnivån som blir i en testhall på SBP mot utomhus... men det tänker dem nog på...
edit: vad innebär begreppet helbilsgodkända bilar och vilka är det?

Det är vissa bilar efter en viss årsmodell som omfattas. Det innebär att du inte får modifiera bilen speciellt mycket. Du får tex inte byta fälgar från 17" till 18".
Jag tror att om delarna är godkända inom EU så får du ha delarna på, tex stylinggrejer som kjolpaket och så. Delarna ska vara testade och godkända. Sitter ju lappar på vissa grejer med typ TÜV.
Wiki:
TÜV, förkortning för Technischer Überwachungsverein är en tysk organisation med regionala underavdelningar runt om i Tyskland. Målet är att skydda människor och miljön från faror från fabriker, produkter m.m. TÜV fungerar som en oberoende konsult och kontrollerar fabriksanläggningar, elinstallationer, fordon m.m. TÜV har mycket stränga krav för att godkänna (TÜV geprüft) och har blivit en av de starkaste kvalitetsmärkningarna internationellt

Byter du stolar så ska de vara godkända att ha i bilen och så. dock är ju sånt alltid upp till varje enskild besiktningskontrollant. Min var snäll och lät allt flyga igenom, sparco stolar, avgas och allt möjligt.

Postat: 26 mars 2009, 16:36
av Masaru
nee men min ep3a är reggad som lätt lastbil = helbilsgodkännandet *kapoofff* borta, finns alltid kryphål^^

Postat: 26 mars 2009, 17:07
av Dorfus
okej. men från vilket år gäller detta på våra hondor då? Någon som vet? Känns kanske inte så viktigt bara man har en trevlig besiktningsman/kvinna men om dem kommer göra något slags kampanj så kanske det börjar krångla :) i värsta fall har man ju originalgrejerna kvar ;)

Postat: 26 mars 2009, 17:12
av JDM-Junior
Alla bilar från årsmodell 1998 o uppåt är helbilsgodkända, om det var det du undrade.

Postat: 26 mars 2009, 19:08
av David Lundin
Masaru skrev:nee men min ep3a är reggad som lätt lastbil = helbilsgodkännandet *kapoofff* borta, finns alltid kryphål^^
Smart!

Hur påverkar det försäkringen?

Postat: 27 mars 2009, 00:42
av Masaru
Ingen aning då den fortf. är avställd, men skatten blir billigare iaf ^^

Postat: 27 mars 2009, 09:31
av Yobaman
Hur gick det till på en EP3?

Postat: 28 mars 2009, 13:13
av Masaru
river inredningen bak, skaffar "hundbur" bakom stolarna och betalar 900:-, och se till att du har ALLT original för att undvika att komma tillbaka som jag gjorde ^^