Sida 5 av 7

Postat: 5 juni 2009, 22:15
av Clabbe
Hoppsan... Fredrik... När vart du Ordförande?
Snacka om att jag inte har nå koll på forumet lägre.. :)

Postat: 6 juni 2009, 09:34
av smacke
sedan när har du någonsin haft koll clabbe ? :P

Postat: 9 juni 2009, 19:39
av PatrikGBG
jag vill ha mer info om den här plåten som var så het.

enligt konkurrenter är de bullshit, de vill jag ju inte tro men de verkar ju lite suspekt, att en bil som inte kan rosta, rostar mer än med den vanliga plåten !

kan man få fakta av nån som VET?

Postat: 9 juni 2009, 19:40
av David Lundin
Rostar MER vet jag inte, vilka är dessa rostfria bilar med den "vanliga" plåten du pratar om?

Postat: 9 juni 2009, 20:04
av PatrikGBG
vet du vilken diskussion jag refererar till?

Postat: 9 juni 2009, 20:05
av David Lundin
Jag förutsatte att du pratade om CTR och dess "superplåt" eftersom tråden handlar om CTR och du nämner specialplåt?

Postat: 9 juni 2009, 20:11
av PatrikGBG
mm !

vi hade ju en långlivad tråd när den nya "superplåten" kom, och alla var stolta. jag med såklart.

men ingen kunnig som jag pratat med anser att det finns någon superplåt, att det bara är tomt säljsnack.

det är inte så Honda brukar sälja bilar, därav tycker jag det borde finnas FAKTA.

förra generationen accord hade då fan ingen superplåt och den ser jag aldrig med rost.tror inte ens jag sett nån med stenskottsrost.

kan vara tillfälligheter dock.

CTR rostar dock bevisligen...oavsett anledning.

Postat: 9 juni 2009, 20:15
av David Lundin
Nä det är ju konstigt om det skulle blivit SÄMRE med den nya plåten. Frågan är om inte Accorden också rostat i vanlig omfattning och ingen höjt på ögonbrynet bara, jämfört med CTR som de kanske basunerade ut lite väl hårt INTE skulle rosta.

Postat: 9 juni 2009, 20:18
av PatrikGBG
mm kan va så.
det mest skumma är att man får aldrig fakta, vilket alltis slängs upp så fort nåt diskuteras här på klubben...

detta är ju rätt relevant!

en av de ansvariga på Audi hävdar att det är rent skitsnack, likaså en "ganska kunnig" på volvo.

skulle vara riktigt skönt o knäppa de på fingrarna istället för o säga att man hört nåt tomt rykte

Postat: 9 juni 2009, 21:13
av Joakim Olsson
Snackar ni om Galvanneal? (stavning?)
<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanneal" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanneal</a>

Postat: 10 juni 2009, 09:41
av David Lundin
En form av galvanisering alltså.

Det förklarar ju inte hur det kan uppstå rost under en list dock, där borde inte galvaniseringen kunna skadas?

Postat: 10 juni 2009, 10:05
av smacke
Hmm... ja har ett svagt minne av att det bara var nedre halvan som "galvades".. skulle isf kunna förklara rosten uppe på bagageluckan..

Postat: 10 juni 2009, 11:41
av David Lundin
Förklarar även hur rost kan uppstå under dörrlister isåfall... men det vore fint att få detta bekräftat så man vet var man skall hålla extra koll på sin bil :)

Postat: 10 juni 2009, 12:15
av xzbatt
Om man förväntar sej att en bil aldrig ska rosta så borde man nog göra en reality check. Bilar rostar, vatten är vått och himlen är blå.

Postat: 10 juni 2009, 12:40
av Eisenhut
Dessutom är det uppåt 8 år gamla bilar vi pratar om...

EP3 är långt ifrån nya bilar.

Postat: 10 juni 2009, 12:45
av David Lundin
Nu handlar ju dock diskussionen till stor del om att Honda själva (eller? någon som har källa på det?) sagt att denna bil inte skall rosta pga. denna "galvanneal".

Hade det inte varit för detta hade nog ingen brytt sig nämnvärt.

Postat: 10 juni 2009, 12:47
av xzbatt
Ja men är man korkad nog att gå på ett sånt uttalande så är det väl bara att bita i äpplet.

Postat: 10 juni 2009, 12:54
av David Lundin
Tror ingen valde CTR för det förnämliga rostskyddet utan av helt andra skäl, det är inte relevant i sammanhanget dock.

Så du tycker det är helt självklart att Honda (och dess representanter här på forumet) blåljuger hela tiden och att man inte kan lita på ett ord de säger?

(EDIT: Bäst att klargöra att jag inte tror det varken om Honda eller dess representanter :P).

Postat: 10 juni 2009, 17:42
av Nollåttan
Eisenhut skrev:Dessutom är det uppåt 8 år gamla bilar vi pratar om...

EP3 är långt ifrån nya bilar.
Sorry men min bil är inte 8år :prop: den är 6år och sen har vi en -05 och en -07 :D

Postat: 10 juni 2009, 18:32
av Chrille79
Jag köper att bilar rostar. Men det roliga är att i slut ändan så kvittar det oftast om du misskött eller varit pedant med bilen. För bilar börjar rosta ungefär vid samma tidspunkt. Iaf vad jag har sett, å då har jag ju sett endel bilar på när håll. Inbyggd antirost timer kanske ? :)

Ne men det är konstigt. Vissa bilar rostar och vissa klarar sig bättre. Min galant -89 som varit i familjen sen ny har alltid stått ute och är relativt misskött. Inte ofta den sett en tvätt. Trots allt är det en av dom finare orginal galanterna i landet, ang rost då alltså hehe. Å sen ser man typ -98 och uppåt som är sönder kexade. Konstigt.

Postat: 12 juni 2009, 01:11
av Little Elk
Vi har bara haft en bil i famlijen som fått bruna sjukan. Det var en V40 -01 och det var iof mer ett konstruktionsfel/monterings fel men det fixade vi till och sen så var det fina fisken i ett år till tills den såldes. :)

Jag tycker att det är lite som Chrille säger. Alla bilar fostar förr eller senare. Har man en liten fläck nu, kommer det vara en stor fläck om ett år. Då fixar man den snabbt som attan. Så blir den inte en stor. :)

Postat: 13 juni 2009, 12:13
av Chrille79
Vet inte om ni hört nåt om Hondas nya superplåt ? Men nu är den här iaf.

CTR -04

<a href="http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... 38ℑ=684589" target="_blank">Bild</a>

Postat: 13 juni 2009, 13:45
av millia
Min?...

Mm... vet om den dära fläcken.
Var inne på honda och kolla men sa att det måste typ rosta hål om garantin ska gälla. Så som jag förstod det.

Tråkigt tråkigt.
Chrille79 skrev:Vet inte om ni hört nåt om Hondas nya superplåt ? Men nu är den här iaf.

CTR -04

<a href="http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... 38ℑ=684589" target="_blank">Bild</a>

Postat: 13 juni 2009, 14:11
av Nollåttan
Åter igen få ut rost garanti på en bil spelar ingen roll märken är nästan omöjligt dom har alltid en bortfeklaring. Jag tycker fortfarande att rost garantin är ett skämt och en försäljnings trick, Chrille79:s bil är väll också säker dåligt servad som min därför har den rost ;) Hallå grabbar det är bilar under 6år det är inte ok med rost på skumma ställen och att en företag bråkar om stämplar bla bla bla, jag tar om man fått stenskot eller repa o fått rost men sånt här är för MIG garanti spelar ingen roll om man har 30 miljoner stämplar eller 0 på service boken, bilen är under 6år så ska man behöva bråka och de där att på servicen går igenom alla hörn på bilen kan ni köra med någon annan jag är 37år och inte hell tappad bakom släp. Det konstiga är att det är ägarna som hittar rosten och inte verkstan dom som är så noga :surprise: :hmm: ;) Skit samma jag har bestämt mig att lacka om hela bilen Champions. White så sliper jag rosten på dörren :P

Här är bilden på rosten för dom som missat den.

Postat: 13 juni 2009, 15:11
av Charly
Chrille79 skrev:Vet inte om ni hört nåt om Hondas nya superplåt ? Men nu är den här iaf.

CTR -04

<a href="http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... 38ℑ=684589" target="_blank">Bild</a>
:shock1:

det där ska ju åtgärdas, jag hade fan aldrig gett mig!

En fråga, eftersom verkstaden kollar ALLA skarvar efter rost på alla servicar... fixar de rosten utan att säga något eller säger de till och byter dörr eller annan del som rostat vid ett nytt tillfälle?

Postat: 13 juni 2009, 21:55
av PatrikGBG
jag fattar verkligen inte...

vart är faktan när man vill ha den?för att kunna ha n ågot konkret?

inget jävla wikiskit, fakta från honda!

tomt snack om superplåt biter ju verkligen inte nu, med dessa bilder.

garantifrågan om en bil som ej är servad på hondaverkstad e ju självklar, det är inte de jag ställer mig frågande till...de e ju plåten som är intressant

Postat: 13 juni 2009, 22:07
av ei9440
Om Honda kunde kosta på sig att lackera bilarna med flera än ett lager lack skulle vi troligtvis slippa se sånt elände... :(

Postat: 13 juni 2009, 22:23
av MikaelR.
PatrikGBG skrev:jag fattar verkligen inte...

vart är faktan när man vill ha den?för att kunna ha n ågot konkret?

inget jävla wikiskit, fakta från honda!

tomt snack om superplåt biter ju verkligen inte nu, med dessa bilder.

garantifrågan om en bil som ej är servad på hondaverkstad e ju självklar, det är inte de jag ställer mig frågande till...de e ju plåten som är intressant
Det är ju bara o googla på "galvaneal" så får du reda på hur plåten är behandlad.

Postat: 13 juni 2009, 22:55
av PatrikGBG
nej. då får jag ingen ren fakta från honda

Postat: 14 juni 2009, 08:17
av MikaelR.
Om inte det duger (för det är galvaneal dom använder) så föreslår jag att du ringer Honda på måndag.