Rost på CTR!!!!!

ENBART för motorrelaterade topics
element
Användare
Användare

29 maj 2009, 20:52

M Scotte skrev:Honda lämnar 12 års rostskydd på alla nyare bilar, inget krav på efterbehandling, och inte ett ord om att garantin inte gäller OM bilen har fullstämplad servicebok på Honda verkstad. Det är vad garantin går ut på. Att Honda skulle ha sämre rostskydd än genomsnittsbilen är nonsens, ingen med självrespekt vågar lova 12 år om inte produkten uppfyller kraven, skulle en kund mot förmodan få en bil som drabbats av rost, är det inga problem att åtgärda om ovanstående uppfyllts.

jamen va bra, då ska åka till honda och visa min dörrar, inte mycket rost med det har börjat, servade nämligen den för en vecka sedan, inget dom anmärkte på då. men jag skall ringa dom och be dom fixa det, för enligt dej skall det inte vara några problem, va bra då behöver jag inte fundera över detta något mer.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

29 maj 2009, 21:00

Läs dina garantivillkor så blir du lika upplyst som en liljeholmare, kolla också så att den är servad på alla tidigare servicear på år/miltal.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
element
Användare
Användare

29 maj 2009, 21:09

M Scotte skrev:Läs dina garantivillkor så blir du lika upplyst som en liljeholmare, kolla också så att den är servad på alla tidigare servicear på år/miltal.
har fullstämplad bok, en gång per år, men garantin tar genomrostning står det, definiera gärna detta? den rost jag har kommer inifrån så det borde väl gå under katigorin genomrostning,=gått genom lacken, :D eller vad?
Nollåttan
Wannabe
Wannabe
Bil: CTR -03
Namn: Gustavo Mastalli

29 maj 2009, 21:18

Håller med er alla här men mest med Charly, inte fan går mekaniker och plåt gubbar och kollar genom under lister etc etc etc vid en service!!!! Konstig då att min service bok är senas stämplat vid 8000 mil på Honda för 1,5 år sen och dom fan ingen rost då??????? Jag har haft plåt och lack verkstad och kan intyga att den rosten på min dörr var på g längre en 1,5 år!! Men nu är den inte stämplat på 10.000 mil servicen så jag kan dra åt...... Det är detta jag kallar för hyckleri när flera bilar får samma fel på exakt samma ställen och man måste tjafsa med dom, service dit service hit. Är det inte enklare för dom att ta sin ansvar och utgå med en god exempel rentav bra reklam för Honda???????? Jag menar inte första gången man hör av företag som det är svårt o få ut garantin på, det är en FÖREKOMMANDE fel på flera bilar varför tjafsa???? Det är en sån liten peng för Honda att fixa på dom ex som har fått denna fel och så dyrt för den enskilde, men vet ni vad vad än händer så ÄLSKAR jag min CTR glöm att jag byter mot något annat spelar ingen roll rost eller icke rost förövrigt tycker att ep3 har bra rost skydd använder min bil året runt och har inga problem förutom där.
mAbZ
Användare
Användare

29 maj 2009, 21:43

M Scotte skrev:Det finns ett enkelt svar på Nollåttans fråga om garanti. Är bilen servad på auktoriserad Hondaverkstad en gång om året eller var 2000:de mil sedan den togs ut? Är den inte det så är där ingen garanti på rostskyddet. Är svaret det senare så behöver du inte lägga tid på att ringa till Honda, då svaret är att rostskyddsgarantin inte är giltig.
En stilla undran:
har inte Honda hört om ett s.k. gruppundantag? Ett EU direktiv som bl.a. förbjuder
biltillverkare att tvinga kunder till sina auktoriserade verkstäder? :blink2:

Konsumentverket:
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Enligt gruppundantaget ska en garanti inte påverkas av att en bilägare lämnar sin bil för service
och reparationer till en fristående verkstad så länge som arbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt.
<a href="http://www.konkurrensverket.se/upload/F ... 2008-3.pdf" target="_blank">http://www.konkurrensverket.se/upload/F ... uoteEEnd-->

Det är ju för fan skandal om det kommer rost på en 2 år gammal FN2!
Bytte man olja på fel ställe så vill Honda utnyttja det till att neka garanti?
Ren paragrafrytteri och ett solklart fall för Konsumentverket i så fall :angry:
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

29 maj 2009, 21:58

En icke märkesverkstad har ju inte Hondas egna diagnosprogram etc. Därav kan de inte göra ett arbete på ett fackmannamässigt korrekt sätt.
Om Honda skickar ut en servicebulletin eller nåt som ska åtgärdas, hur fan ska Mohammeds Pizza & Skiftnyckel AB i Södertälje få del av det?
Om du då väljer att serva din bil där så missar du väsentlig info & bilen blir ju inte servad på rätt sätt.
Allvarligt, om ni själva tillverkade & sålde bilar så skulle ni nog vilja ha samma kontroll.
Sen är det ingen skillnad med just Honda. Andra märken har samma krav. Inget unikt för Honda.
Antonio Pozzi
mAbZ
Användare
Användare

29 maj 2009, 22:06

Behövs ett diagnosprogram för att kontrollera rost?
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

29 maj 2009, 22:09

mAbZ skrev:Behövs ett diagnosprogram för att kontrollera rost?
Nej, men alla bilmärken kräver att serviceboken är stämplad för att övriga garantier skall gälla. Det är väl solklart.
Skulle du själv pröjsa garanti för en bil om ägaren kom med en rostig bil & påstår att han tagit hand om den & sen är det inga stämplar i serviceboken.
Skiter man i att serva bilen på rätt sätt är risken ganska stor att man skiter i bilen i övrigt.
Antonio Pozzi
mAbZ
Användare
Användare

29 maj 2009, 22:52

Antonio skrev:Skiter man i att serva bilen på rätt sätt är risken ganska stor att man skiter i bilen i övrigt.
Klart är det så.
Men med förbehåll att icke-märkesauktoriserad men fackmannamässig verkstad också räknas som "rätt sätt".

Biltillverkare kan tycka vad de vill, men de måste ju acceptera och följa lagen.
Senast redigerad av 1 mAbZ, redigerad totalt 29 gånger.

Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

29 maj 2009, 22:59

Nej,

Om Honda kommer på att en list (för att knyta an till rosten) är felkonstruerad och skickar ut en bulletin om detta och alla märkesverkstäder byter denna när bilarna kommer in för service och där igenom förhindrar rostangrepp, varför skulle de då bekosta en kund som vill ha garanti för att han inte bytt listen (pga att hans "kunniga" bilverkstad inte visste om den defekta listen)
Antonio Pozzi
PhR34k
Användare
Användare
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures

29 maj 2009, 23:37

Men det är skitsnack, om jag köper en honda och kanske inte bor i en stad där honda säljs eller inte finns honda verkstad då måste jag fan kunna åka till en verkstad som kan göra service på den, Det är fan ingen rymdstation vi snackar om... glöm inte det! Och då ska fan inte garanti har nåt med det här och göra och inte misnt rost garanti! Om honda har tillverkat en list fel då äre deras fel och får stå för rostlagning utav bilar med rost PUNKT SLUT! Annars kan man lägga ner o sälja bilar! Man kan inte komma o börja göra egna lagar så de passar en bäst, därför finns kosumentverket och enligt dem har Honda fel. Så skicka skiten till konsumentverket och få eran rost fixad, thats it!
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

29 maj 2009, 23:53

PhR34k skrev:Men det är skitsnack, om jag köper en honda och kanske inte bor i en stad där honda säljs eller inte finns honda verkstad då måste jag fan kunna åka till en verkstad som kan göra service på den, Det är fan ingen rymdstation vi snackar om... glöm inte det! Och då ska fan inte garanti har nåt med det här och göra och inte misnt rost garanti! Om honda har tillverkat en list fel då äre deras fel och får stå för rostlagning utav bilar med rost PUNKT SLUT! Annars kan man lägga ner o sälja bilar! Man kan inte komma o börja göra egna lagar så de passar en bäst, därför finns kosumentverket och enligt dem har Honda fel. Så skicka skiten till konsumentverket och få eran rost fixad, thats it!
Nej, det är inget skitsnack. Det enda man kan kräva nåt utav är NYBILSGARANTIN. Övriga "utövergarantier" är helt upp till resp biltillverkare att bestämma över.
KIA med sina tjusiga långa garantier ställer samma krav. Märkesverkstad=full garanti. Övriga värkstäder ger kortare och minsta möjliga garanti.

Rekommendation från Motormännen:
En allmän verkstad har också rätt att få tillgång till all serviceinformation om en bilmodell för att kunna göra servicen rätt, säger Terje Eklund, tekniker på Motormännen.
Det här gäller alla bilar. Både gamla och nya.
Trots det här rekommenderar Terje Eklund att man gör servicen på en auktoriserad märkesverkstad under bilens garantitid.
– Det görs ibland en del uppgraderingar på bilarna när man gör service hos en märkesverkstad utan att kunden vet det, och om det uppkommer fel när fabriksgarantin precis upphört är chansen större att bilföretaget går med på en så kallad goodwill-reparation om man servat bilen på deras verkstäder, säger Terje Eklund.

Varför vara dumsnål & serva bilen på en icke märkesverkstad när det dessutom påverkar andrahandsvärdet i slutändan.

<a href="http://hd.se/motor/2008/06/28/maerkesve ... -allt-ett/" target="_blank">http://hd.se/motor/2008/06/28/maerkesve ... lt-ett/</a>

Björn Forssell, förbundsjurist för MRF, Motorbranschens riksförbund:

– Rättsläget är oklart. Frågan har inte prövats i svensk domstol sedan den nya förordningen kom. Jag vågar inte säga vad utslaget skulle bli, säger han.

Björn Lidén, avdelningsråd på konkurrensverket, är inte lika tveksam, utan tolkar det nuvarande rättsläget som att biltillverkaren har rätt att ställa krav om att bilägaren ska göra servicen på en märkesverkstad om de förlängda garantierna ska gälla.

– Från början tyckte jag det var självklart att förordningen måste tolkas som att bilägaren hade rätt att fritt välja verkstad så länge servicen och reparationerna gjordes på rätt sätt. Och att det även gällde garantierna som går utöver fabriksgarantin. Men jag har ändrat ståndpunkt, säger Björn Lidén.

Han hänvisar till ett rättsfall i Tyskland som vandrat hela vägen upp till Högsta Domstolen, där företaget Mercedes-Benz vann över en besviken kund vars bil hade börjat rosta och som hade gjort sin service på en fristående bilverkstad.

– Min tolkning är att vill du vara säker på att garantierna utöver fabriksgarantin ska gälla så bör du serva din bil på en märkesverkstad om biltillverkaren kräver det i sina villkor, säger Björn Lidén.
Senast redigerad av 1 Antonio, redigerad totalt 29 gånger.
Antonio Pozzi
PhR34k
Användare
Användare

29 maj 2009, 23:58

Vem fan bryr sig vad motormännen tycker? Ska jag dra fram nåt urklipp utav någon lirare från youtube som snackar om rost på honda eller?
De handlar inte om att vara dumsnål, utan att vara smart. Varför pröjsa 8000kr när du kan pröjsa 4000kr? Om du vill pröjsa 8000kr istället för 4000kr äre du som är dum!
Jag har aldrig servat mina bilar på märkesverkstäder och kommer aldrig att göra det, ser ingen som helst mening för det för att även ifall jag förlorar rostskyddsgaranti så äre billigare för mig att ta bilen till en lackerare och be han fixa skitet än o serva den hos Honda vart 1000:e mil!
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

30 maj 2009, 00:02

Jo, och din hobbylackade rosthög får du säkert lika bra betalt för som en bil med full servicebok sen...
Antonio Pozzi
PhR34k
Användare
Användare

30 maj 2009, 00:04

Hobbylackade, du vet ju inte ens vem som lackar mina bilar.
Och min har full service bok. :glaapa:
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

30 maj 2009, 00:10

Jag generaliserade lite. Menar inte bara din utan samtliga som väljer att låta oberoende serva sina bilar.
Det är ju samma människor som köper piratmediciner (en kopia av Alvedon som är 2 kr billigare än originalet tex), eller ICA´s egna märkesvaror & som skiter i att betala TV licensen.
För Astra utvecklar ju inte nya mediciner eller så. Att kopiera kan alla göra. Sen skall det utvecklas nytt också. :)
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

30 maj 2009, 00:57

Vad är så svårt att fatta? Det är först när ni själva jobbar på en verkstad som ni kommer förstå Hondas och Antonios argument. Att köpa bilar för en kvarts mille och sen snåla in på en tusenlapp om året är så jävla dumt så det är löjligt. Ge fan i att köpa en splitt ny bil om den tusenlappen är så jävla viktig för eran existens då. Garantier finns men de finns inte där för att vem som helst ska påstå vad som helst och komma undan med allt. Skärp er för fan och öppna ögonen eller låt era icke märkesverkstäder göra allt på eran bil istället för att låta de serva bilen och sen gråta hos Honda för att de sålt på er en rishög som minsann rostar.

Snark...så ungefär hade jag reagerat om jag hört era argument och jobbat på Honda :whatever:
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
mAbZ
Användare
Användare

30 maj 2009, 10:34

Antonio skrev:<!--quoteo(post=549930:date=29 May 2009, 22:52:44:name=mAbZ)--><div class='quotetop'>QUOTE(mAbZ 4 29 May 2009, 22:52:44) <a href="index.php?act=findpost&pid=549930"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Biltillverkare kan tycka vad de vill, men de måste ju acceptera och följa lagen.
Nej,

Om Honda kommer på att en list (för att knyta an till rosten) är felkonstruerad och skickar ut en bulletin om detta och alla märkesverkstäder byter denna när bilarna kommer in för service och där igenom förhindrar rostangrepp,
varför skulle de då bekosta en kund som vill ha garanti för att han inte bytt listen (pga att hans "kunniga" bilverkstad inte visste om den defekta listen)
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Därför att enl. det s.k. gruppundantaget är Honda skyldig att tillhandahålla information
om denna felkonstruerad list för ALLA verkstäder, inte bara sina utvalda.
Du skriver ju dessutom själv vad Motormännen säger:
"En allmän verkstad har också rätt att få tillgång till all serviceinformation om en bilmodell för att kunna göra servicen rätt."
För att inte tala om att det är brukligt att skicka kallelser per post till bilägarna i sådana fall.
Att Motormännen råder kunder att ändå serva på auktoriserade ställen,
det bara en konsekvens av man inte respekterar den nya lagen.

Visst, det är tyvärr en tolkningsfråga vilka verkstäder kan anses fackmannamässiga.
Men att ett märke helt vägrar acceptera icke auktoriserade verkstäder är ett lagbrott.
Antonio skrev:Nej, det är inget skitsnack. Det enda man kan kräva nåt utav är NYBILSGARANTIN.
Övriga "utövergarantier" är helt upp till resp biltillverkare att bestämma över.
Just därför har jag använt ordet paragrarytteri förut.
Jobbar du på en auktoriserad verkstad, Antonio?
Du låter onekligen så- du är inte objektiv och står uppenbarligen inte på bilägarnas sida.

Dani skrev:Att köpa bilar för en kvarts mille och sen snåla in på en tusenlapp om året är så jävla dumt så det är löjligt.
Ge fan i att köpa en splitt ny bil om den tusenlappen är så jävla viktig för eran existens då.
Det handlar inte om det, Dani. Själv skulle jag aldrig serva bilen på en icke märkesverkstad.
Men detta är avlånga Sverige och man kanske bor långt ifrån "rätt" verkstad- som någon tidigare hade skrivit.
Vad det handlar om är att bilverkstäder och bilimportörer har ingen rätt att vägra garanti ifall man t.ex. bytt olja på "fel" verkstad.
Dani skrev:Vad är så svårt att fatta? Det är först när ni själva jobbar på en verkstad som ni kommer förstå Hondas och Antonios argument.
[...]
Snark...så ungefär hade jag reagerat om jag hört era argument och jobbat på Honda :whatever:
Det är lätt att förstå er ståndpunkt: ni försöker tolka lagen till er egen vinning.
Mitt råd i liknande fall:
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->skriv till någon biltidning, t.ex. "Vi bilägare" - de har hjälpt många att vinna i sådana här tvister.<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Senast redigerad av 1 mAbZ, redigerad totalt 30 gånger.

Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

30 maj 2009, 11:06

Jobbar inte inom bilbranschen ens.
Tycker bara det är sunt bondförnuft att vilja ha originaldelar, och expertis från folk som jobbar med just mitt bilmärke.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Kontakt:

30 maj 2009, 11:55

Nu vet jag inte vad alla bilmärken har för servicepunkter osv men det är sällan man bara byter oljan på en service utan man kollar i princip alltid flera punkter som chassi, el osv så fastän man bara byter ut en grej så gör man fortfarande en kontroll på mkt annat. Sen förstår jag absolut bilägarens ståndpunkt men hade bilägaren själv vart bilförsäljare så har jag svårt att tro att bilägaren skulle vilja ge så mkt gratis som den själv kräver. Sen vet jag inte hur opartiska "Vi Bilägare" kan va i en sån här fråga ;)
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Kontakt:

30 maj 2009, 11:57

För övrigt, varför ska verkstaden få ta smällen för att en ev. kund bor långt ifrån? Varför ska inte ansvaret ligga på kunden? Varför väljer man då inte en bil som har en verkstad som finns i närheten istället? Man gör det väldigt ofta väldigt lätt för sig genom att "tycka" och "kräva" och hota med ARN och Sverker och allt möjlighet när man egentligen bara borde va tyst, tänka efter ett par sekunder och inse att ibland bör man dämpa sig och inte bete sig som man gör.
Honda CRV 2.2D 2014
Nollåttan
Wannabe
Wannabe
Bil: CTR -03
Namn: Gustavo Mastalli

30 maj 2009, 14:30

Dani skrev:För övrigt, varför ska verkstaden få ta smällen för att en ev. kund bor långt ifrån? Varför ska inte ansvaret ligga på kunden? Varför väljer man då inte en bil som har en verkstad som finns i närheten istället? Man gör det väldigt ofta väldigt lätt för sig genom att "tycka" och "kräva" och hota med ARN och Sverker och allt möjlighet när man egentligen bara borde va tyst, tänka efter ett par sekunder och inse att ibland bör man dämpa sig och inte bete sig som man gör.
Du har en konstig resonemang :prop: inte fan går du in till Honda eller vilken annan bilförsäljare och han seger till dig = Du bor i Gällivare tyvärr är detta är sista Honda så långt upp i landet så vi kan kolla vilken bilförsäljare på gula sidorna som ligger där.... ja du har Volvo så tyvärr. :prop: Se har jag jobbat på Saab, Fiat etc etc haft egen verkstad så jag vet hur dom tänker du pratar om fullt bok? Försök o få ut något på garantin nu hos Saab God luck. Sen har vi gått litet ut från temat jag har en sketen -03 med fullt bok på Honda fram till 8.000 men en slarvig ägare skett i 10.000 så jag förväntar mig en nej men en -05 en -07 och alla andra trådar som finns om ROST PÅ DETTA PLATS är det inte lite fult att säga tyvärr du saknar en stämpel??????? Jag tror inte på att alla dom andra bilar som har fått rost på samma ställe alla ska vara o servade, när man får in bilar som är 2-4 år gamla med samma fel är det inte då dax för ett utskick till dom som har bil modellen om att det kan förekoma ett litet fel som dom kan komma in och få undersökt så är det klart.
Senast redigerad av 1 Nollåttan, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer

30 maj 2009, 14:48

Men hur funkar det nu då typ nybils garantier funkar hos mekonomens verkstäder? Eller det gör den inte igentligen ? Borde ju funka samma med resten av garantierna då. För annars är man ju körd direkt om man gör första servien hos mekonomen.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
M Scotte
Kontakt:

31 maj 2009, 00:16

Jag förklarar en gång till så att alla förstår hur Hondas garanti fungerar:

För att få utföra service och underhåll med bibehållna nybilsgarantier ska följande uppfyllas:

Tillgång till all info om service och uppdatering genom MaRIS(Hondas serviceprogram). Går att få tillgång till för icke aukt verkstäder genom MaRIS Pay and Go. Verkstaden betalar för att läsa/ ta del infon, men kan samtidigt utföra en service som gör att nybilsgarantin bibehålls. Hitintills i dagsläget så finns det inte en enda som betalt för denna tjänst av icke aukt. Först när man har denna info kan servicen utföras fackamannamässigt. Det krävs även att man går X- antal utbildningar per år för att få utföra service, (ingår i aukt verkstäders utbildningsprogram)

Slutsats: Ingen nybilsgaranti gäller om bilen servas av icke aukt verkstad i dagsläget. Förändras om bilen servas hos icke aukt den dagen den har betalt för infon.

Rostskyddsgaranti:

Bilar av senare årsmodell har antingen 12- eller 6 års rostskyddsgaranti, mot genomrostning. Inget krav på efterbehandling av skyddet, men årlig kontroll ska utföras för att få bibehålla garantin, (vad som görs kan ni fråga vid er nästa service. För mycket info för att skriva här). För att få utföra denna kontroll måste man ha gått utbildningen som vi tillhandahåller för samtliga modeller. Denna är tillgänglig för icke aukt verkstäder, mot betalning:

Slutsats: Ingen icke aukt verkstad har gått någon av dessa utbildningar, vilket automatiskt gör att ni blir av med er rostskyddsgaranti om ni inte servar på aukt Hondaverkstad

Lackgaranti:

3 års lackgaranti. Här krävs det underhåll av stenskott för att garantin ska gälla. Därför ligger det ett lackstift i bilen när man köper en ny Honda för att underlätta för kunden att underhålla ev lackskador som kan uppkomma av brukning av bilen. Verkstaden går också igenom yttre skador som kan förhindras med lackstiftets hjälp innan det blir rost. Lackutbildning och serviceinfo kommer ut löpande till aukt Hondaverkstäder om uppdateringar, förbättringar etc som ska utföras vid servicetillfällen, denna info går också att köpa av icke aukt verkstäder, se ovan för svar på hur många som köpt infon.

Slutsats: Servar man hos icke aukt verkstad försvinner automatiskt lackgarantin

Gruppundantaget är en bra sak för att märkesverkstäderna ska känna lite konkurrens och på så vis leverera bättre service till sin kunder, men det ska ske på samma villkor. Räkna på vad det kostar att driva en Aukt verkstad jämfört med kalle på hörnets verkstad så förstår dem flesta att det troligtvis, men inte nödvändigt kommer bli dyrare att serva bilen där. Tänk även på att bilar som skötts exemplariskt på aukt verkstad alltid har chans att få saker åtgärdade efter garantitiden genom goodwill, den möjligheten är det inte ens tal om för bilar som servats av icke aukt.

Mabz: Ralljera inte om gruppundantag när det enda du skriver är sådant som inte stämmer eller är ryckt ur sitt sammanhang. Fakta först, åsikt sedan.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
M Scotte
Kontakt:

31 maj 2009, 00:21

Chrille79 skrev:Men hur funkar det nu då typ nybils garantier funkar hos mekonomens verkstäder? Eller det gör den inte igentligen ? Borde ju funka samma med resten av garantierna då. För annars är man ju körd direkt om man gör första servien hos mekonomen.
Som svar på detta i dagsläget med ovanstående svar så är all form av garanti helt borta om första servicen utförs av icke aukt.

Men man ska inte klaga, för bristen på kunskap bland icke aukt verkstäder, så säljs det massvis med saker som är helt kostnadsfritt att åtgärda hos aukt verkstad för kunden. Tror ni kunder blir halvt irriterade när dem ringer om andra saker, och man förklarade för dem att den delen du precis fick bytt på mekonomen till en kostnad av 1700kr, täcks av en återkallning på din bil och hade kostat noll kronor om kunden åkt till aukt hondaverkstad.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
element
Användare
Användare

31 maj 2009, 00:39

M Scotte skrev:<!--quoteo(post=550024:date=30 May 2009, 14:48:08:name=Chrille79)--><div class='quotetop'>QUOTE(Chrille79 4 30 May 2009, 14:48:08) <a href="index.php?act=findpost&pid=550024"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Men hur funkar det nu då typ nybils garantier funkar hos mekonomens verkstäder? Eller det gör den inte igentligen ? Borde ju funka samma med resten av garantierna då. För annars är man ju körd direkt om man gör första servien hos mekonomen.
Som svar på detta i dagsläget med ovanstående svar så är all form av garanti helt borta om första servicen utförs av icke aukt.

Men man ska inte klaga, för bristen på kunskap bland icke aukt verkstäder, så säljs det massvis med saker som är helt kostnadsfritt att åtgärda hos aukt verkstad för kunden. Tror ni kunder blir halvt irriterade när dem ringer om andra saker, och man förklarade för dem att den delen du precis fick bytt på mekonomen till en kostnad av 1700kr, täcks av en återkallning på din bil och hade kostat noll kronor om kunden åkt till aukt hondaverkstad.

mekonomens reklam är ju helt åt helvete i så fall. hur kan dom få fortsätta sända den om det du säger är 100% sant, falsk marknadsföring,
bredbandsbolagen fick väl sig en känga när dom lovade högre hastigheter än vad som kunde levereras,

det mekonomen sysslar med är ju bra mycket värre då det drabbar ovetande hårt, service hos dom=garanti borta,

själv servar jag alltid mina bilar på auk verkstad, alltid gjort, kommer alltid göra, man vill ju kunna byta bil utan att torska allt för mkt.
Charly
Användare
Användare

31 maj 2009, 09:52

M Scotte skrev:Jag förklarar en gång till så att alla förstår hur Hondas garanti fungerar:

För att få utföra service och underhåll med bibehållna nybilsgarantier ska följande uppfyllas:

Tillgång till all info om service och uppdatering genom MaRIS(Hondas serviceprogram). Går att få tillgång till för icke aukt verkstäder genom MaRIS Pay and Go. Verkstaden betalar för att läsa/ ta del infon, men kan samtidigt utföra en service som gör att nybilsgarantin bibehålls. Hitintills i dagsläget så finns det inte en enda som betalt för denna tjänst av icke aukt. Först när man har denna info kan servicen utföras fackamannamässigt. Det krävs även att man går X- antal utbildningar per år för att få utföra service, (ingår i aukt verkstäders utbildningsprogram)

Slutsats: Ingen nybilsgaranti gäller om bilen servas av icke aukt verkstad i dagsläget. Förändras om bilen servas hos icke aukt den dagen den har betalt för infon.
vad kostar infon?

Bra att honda skickar med ett lackstift i varje bil idag, när började man med det?
Medlem 427
mAbZ
Användare
Användare

31 maj 2009, 17:59

M Scotte skrev:Mabz: Ralljera inte om gruppundantag när det enda du skriver är sådant som inte stämmer eller är ryckt ur sitt sammanhang. Fakta först, åsikt sedan.
Fakta: Honda struntar i EU direktivet kallad gruppundantag.
Åsikt: om någon råkat göra service på fel ställe och Honda utnyttjar det till att vägra garanti, så är det i alla fall värt en strid.

Vi lever i en marknadsekonomi där konsumenten regerar. Släng er i väggen med era monopolfasoner.

PhR34k
Användare
Användare

31 maj 2009, 18:01

mAbZ skrev:<!--quoteo(post=550096:date=31 May 2009, 00:16:45:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 31 May 2009, 00:16:45) <a href="index.php?act=findpost&pid=550096"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Mabz: Ralljera inte om gruppundantag när det enda du skriver är sådant som inte stämmer eller är ryckt ur sitt sammanhang. Fakta först, åsikt sedan.
Fakta: Honda struntar i EU direktivet kallad gruppundantag.
Åsikt: om någon råkat göra service på fel ställe och Honda utnyttjar det till att vägra garanti, så är det i alla fall värt en strid.

Vi lever i en marknadsekonomi där konsumenten regerar. Släng er i väggen med era monopolfasoner.

+1
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

31 maj 2009, 18:30

Och snåla & gnälliga konsumenter hämmar utvecklingen och åker snålskjuts på de som betalar för märkesprylarna. Trist.
Antonio Pozzi
Skriv svar