Sida 3 av 7

Postat: 31 maj 2009, 18:40
av Antonio
mAbZ skrev:Fakta: Honda struntar i EU direktivet kallad gruppundantag.
Vad har du för fakta???
Har du konkreta bevis? Om verkstäderna inte har tillgång till de diagnosinstrument som de behöver kan de inte utföra jobbet på rätt sätt. Då har inte Honda brutit mot nån lag.
Sen kan du ju öppna gluggarna & sluta gnälla som ett barn hela tiden så inser du att Honda är långt ifrån ensamma om detta.

Postat: 31 maj 2009, 19:04
av PhR34k
Bla bla bla, vilken gnäll spik du är Antonio! Vafan äre som är så jäkla speciellt med märkes grejer, Köper du enbart märkes kläder? Har du endast fortum som din elleverantör, kör bara med telia, comhem, köper endast absolut vodka. Om de ska vara best of the best hela jäkla tiden... Vafan köpte du en honda för.. God damnit! Det är ingen jäkla rymdstation vi snackar om... Det är en bil med motor och 4 hjul.

Postat: 31 maj 2009, 19:12
av David Lundin
mAbZ skrev:<!--quoteo(post=550096:date=31 May 2009, 00:16:45:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 31 May 2009, 00:16:45) <a href="index.php?act=findpost&pid=550096"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Mabz: Ralljera inte om gruppundantag när det enda du skriver är sådant som inte stämmer eller är ryckt ur sitt sammanhang. Fakta först, åsikt sedan.
Fakta: Honda struntar i EU direktivet kallad gruppundantag.
Åsikt: om någon råkat göra service på fel ställe och Honda utnyttjar det till att vägra garanti, så är det i alla fall värt en strid.

Vi lever i en marknadsekonomi där konsumenten regerar. Släng er i väggen med era monopolfasoner.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Läste du Martins post eller? Honda tillhandahåller all info, men ingen frågar efter den. Är det Hondas fel?

Knappast, och inte Hondas problem heller, då de har gjort allt rätt.

Alltså bryter de inte mot några lagar eller direktiv.

EDIT: Och bestrider du det har de svart på vitt att den icke auktoriserade verkstaden INTE skaffat rätt information från Honda, och därmed förlorar du garanterat din tvist.

Postat: 31 maj 2009, 19:42
av Antonio
PhR34k skrev:Bla bla bla, vilken gnäll spik du är Antonio! Vafan äre som är så jäkla speciellt med märkes grejer, Köper du enbart märkes kläder? Har du endast fortum som din elleverantör, kör bara med telia, comhem, köper endast absolut vodka. Om de ska vara best of the best hela jäkla tiden... Vafan köpte du en honda för.. God damnit! Det är ingen jäkla rymdstation vi snackar om... Det är en bil med motor och 4 hjul.
Märkersprylar behöver inte vara de dyraste heller. Men företag som lever enbart på att kopiera bidrar inte till utvecklingen.
Större företag som är innovativa måste ju ta betalt för sina prylar för att kunna utveckla nya & bättre grejer. Därav kan de vara dyrare i pris också.
Om ett annat företag väljer att kopiera varan eller produkten bara för att prispressa har de första företaget gått miste om intäkter som de kan använda till att utveckla vidare med.
Sen vill alla tjäna pengar. Även de företaget som kopierar. Att de är billigare beror inte på att de säljer sina prylar till lägre marginaler. De säljer en billigare produkt och har förmodligen inte lika mycket andra kostnader att ta hänsyn till.

Postat: 31 maj 2009, 20:15
av Chrille79
Hoppas verkligen verkstäderna informerar sina kunder om detta. Synd om dom som lämnar in å blir blåsta på sin garanti när man precis köpt en bil för kanske 300 000:-

Postat: 31 maj 2009, 20:26
av David Lundin
Tveksamt om de är så duktiga på det, de har ingen informationsplikt och det skulle göra att de förlorar pengar genom att folk åker till sin auktoriserade verkstad istället.

Postat: 31 maj 2009, 23:03
av M Scotte
mAbZ skrev:<!--quoteo(post=550096:date=31 May 2009, 00:16:45:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 31 May 2009, 00:16:45) <a href="index.php?act=findpost&pid=550096"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Mabz: Ralljera inte om gruppundantag när det enda du skriver är sådant som inte stämmer eller är ryckt ur sitt sammanhang. Fakta först, åsikt sedan.
Fakta: Honda struntar i EU direktivet kallad gruppundantag.
Åsikt: om någon råkat göra service på fel ställe och Honda utnyttjar det till att vägra garanti, så är det i alla fall värt en strid.

Vi lever i en marknadsekonomi där konsumenten regerar. Släng er i väggen med era monopolfasoner.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Läs nu på istället för att spela ut alla dina kort här och göra dig själv till åtlöje. Gruppundantaget gäller fullt ut, NÄR verkstaden gjort vad dem ska för att få utnyttja gruppundantaget, du måste verkligen kontrollera dina fakta innan du uttalar dig, för med din inställning och text förvillar du massvis med människor som kanske tror att dem kan ¨åka till vilken icke aukt verkstad som helst och få bilen servad och bibehålla garantin. Om någon av dessa personer sedan går i tvist om detta, i tron att det du skriver kommer hjälpa dem så blir det en oerhört dyr och obehaglig överraskning för dem när allt går i stöpet, på grund av något du skrivet som är felaktigt.

Det man ska tänka på är att garantin är inte en rättighet utan åttaganden, det kräver rätt procedur för att hålla liv i den.

Postat: 31 maj 2009, 23:07
av M Scotte
Charly skrev:<!--quoteo(post=550096:date=31 May 2009, 00:16:45:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 31 May 2009, 00:16:45) <a href="index.php?act=findpost&pid=550096"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag förklarar en gång till så att alla förstår hur Hondas garanti fungerar:

För att få utföra service och underhåll med bibehållna nybilsgarantier ska följande uppfyllas:


Tillgång till all info om service och uppdatering genom MaRIS(Hondas serviceprogram). Går att få tillgång till för icke aukt verkstäder genom MaRIS Pay and Go. Verkstaden betalar för att läsa/ ta del infon, men kan samtidigt utföra en service som gör att nybilsgarantin bibehålls. Hitintills i dagsläget så finns det inte en enda som betalt för denna tjänst av icke aukt. Först när man har denna info kan servicen utföras fackamannamässigt. Det krävs även att man går X- antal utbildningar per år för att få utföra service, (ingår i aukt verkstäders utbildningsprogram)

Slutsats: Ingen nybilsgaranti gäller om bilen servas av icke aukt verkstad i dagsläget. Förändras om bilen servas hos icke aukt den dagen den har betalt för infon.
vad kostar infon?

Bra att honda skickar med ett lackstift i varje bil idag, när började man med det?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Samma kostnad uträknat per dag som en Honda Åf. Absolut inte billigt, men inte på något sätt dyrt heller. Dock blir det nog mycket dyrt per bil för en icke aukt, då de troligtvis inte har så stor omsättning av Honda som ska servas etc. Det är nog anledningen som gör att ingen köpt tjänsten.

Postat: 31 maj 2009, 23:07
av Steffo
Jag har alltid servat på Rosenholtz, köpt alla reservdelar där och kommer att fortsätta med det även nu efter att min garanti gått ut. Det kostar inte alls så mycket som man kan tro. Faktum är att jag knappt skulle kommit billigare undan om jag lämnat den till "killen på hörnet". Typ 2500 kr var 2000:e mil ytterligare 1500 när det är ventiljustering och växellådsoljebyte tex. Dvs ca 1:50 kr / mil i servicekostnad.

För övrigt så kollade jag mina dörrlister idag och jag har inte en tillstymmelse till rostangrepp där trots 10 000 mil och flera vintrars körning.

Postat: 31 maj 2009, 23:08
av M Scotte
element skrev:<!--quoteo(post=550097:date=31 May 2009, 00:21:53:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 31 May 2009, 00:21:53) <a href="index.php?act=findpost&pid=550097"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=550024:date=30 May 2009, 14:48:08:name=Chrille79)--><div class='quotetop'>QUOTE(Chrille79 4 30 May 2009, 14:48:08) <a href="index.php?act=findpost&pid=550024"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Men hur funkar det nu då typ nybils garantier funkar hos mekonomens verkstäder? Eller det gör den inte igentligen ? Borde ju funka samma med resten av garantierna då. För annars är man ju körd direkt om man gör första servien hos mekonomen.
Som svar på detta i dagsläget med ovanstående svar så är all form av garanti helt borta om första servicen utförs av icke aukt.

Men man ska inte klaga, för bristen på kunskap bland icke aukt verkstäder, så säljs det massvis med saker som är helt kostnadsfritt att åtgärda hos aukt verkstad för kunden. Tror ni kunder blir halvt irriterade när dem ringer om andra saker, och man förklarade för dem att den delen du precis fick bytt på mekonomen till en kostnad av 1700kr, täcks av en återkallning på din bil och hade kostat noll kronor om kunden åkt till aukt hondaverkstad.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


mekonomens reklam är ju helt åt helvete i så fall. hur kan dom få fortsätta sända den om det du säger är 100% sant, falsk marknadsföring,
bredbandsbolagen fick väl sig en känga när dom lovade högre hastigheter än vad som kunde levereras,

det mekonomen sysslar med är ju bra mycket värre då det drabbar ovetande hårt, service hos dom=garanti borta,

själv servar jag alltid mina bilar på auk verkstad, alltid gjort, kommer alltid göra, man vill ju kunna byta bil utan att torska allt för mkt.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Den som lever får se utgången av denna reklam........

Postat: 1 juni 2009, 09:19
av PatrikGBG
ärligt talat...

ni som argumenterar borde väl fatta snart?

det är inte bara Honda som har såna regler, utan snarare alla, och det är så logiskt det bara kan bli.

Postat: 1 juni 2009, 18:35
av Chrille79
Hur som helst så är det ju inte ovanligt med rost på bilar idag från typ -05-06-07 osv. Ser dagligen rost på nyare bilar. Synd att bilarna blir sämre och sämre när det gäller det. Prio 1 idag hos bil tillverkarna är mest utrustning i bilen vinner typ.

Å lusläser man garantierna till många bilmärken så inser man rätt snabbt att det knappt är lönt att köpa nytt då det är så krångligt när det väl händer nåt.

Men så är det iof med allt :) Snabba att dra pengar från oss konsumenter men inte så snabba i andra änden.

Rost är en självklarhet för att bil industrin ska överleva. Rostfria bilar? Tänk vad som hade hänt då :)

Postat: 1 juni 2009, 21:33
av Dani
mAbZ skrev:<!--quoteo(post=550096:date=31 May 2009, 00:16:45:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 31 May 2009, 00:16:45) <a href="index.php?act=findpost&pid=550096"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Mabz: Ralljera inte om gruppundantag när det enda du skriver är sådant som inte stämmer eller är ryckt ur sitt sammanhang. Fakta först, åsikt sedan.
Fakta: Honda struntar i EU direktivet kallad gruppundantag.
Åsikt: om någon råkat göra service på fel ställe och Honda utnyttjar det till att vägra garanti, så är det i alla fall värt en strid.

Vi lever i en marknadsekonomi där konsumenten regerar. Släng er i väggen med era monopolfasoner.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hur F.A.N råkar man göra en service på en icke aukt. verkstad? Kör man till Honda och sen bara utav en händelse när man pillat klart på AC.n så tittar man upp och vips så är man på Mekonomen och bilen är upphissad eller? Jag fattar inte hur man kan RÅKA göra en service på en icke aukt. verkstad.

Idag ringde ett geni till mig, han har en Mazda och frågade vad en 4.ooomils service kostar. 2.698:- svarade jag och då utbrister han: SÅ DÅ ÄR NI DYRARE ÄN EN ANNAN VERKSTAD JAG RINGT??? Jag ba...öööh ja tydligen är vi ju det. När jag frågade om det var en märkesverkstad sa han: ......nej! Sen frågar geniet hur han gör med stämpeln i serviceboken (Mazda har elektronisk servicebok vilket innebär att Mazda ger verkstaden en inloggning där man kan "stämpa" boken vid service och skriva ut en kopia åt kunden). När jag svarade att vi inte kan stämpla en annan verkstads arbete och att han då inte får nån stämpel blev han grinig. Jag avslutade samtalet rätt snabbt och förklarade att han är välkommen om han var sugen på att betala de 700:- som vi var dyrare.

Jävla idioter det finns, hur kan man ens med att ställa såna frågor och kräva sånt?

Postat: 1 juni 2009, 21:48
av Antonio
Jag ska lägga Mekonomen på minnet. Kollade lite priser för skojs skull.
Framskärm Mekonomen: 5200 kr
Honda org: Halva priset :D

Har kollat in lite bilmärkens hemsidor, allt från Mercedes till Ford och alla skriver att garantier bibehålls med originaldelar. Läser man mellan raderna så är icke auk verkstäder ingen hit.
Fast om jag tvingades köra Ford igen så skulle jag satsa på Mekonomen helt klart. Piratgrejerna där kan ju inte vara värre än originalet ;)

Postat: 1 juni 2009, 22:03
av Clabbe
Antonio skrev:Jo, och din hobbylackade rosthög får du säkert lika bra betalt för som en bil med full servicebok sen...
I feekin LÖV you Antonio...
Den repliken fick mig att garva länge idag... All heder till dig... :biglaugh2:

Postat: 1 juni 2009, 22:09
av TommyESi
Det här var en intressant diskution.
Hur ställer sig HONDA till Konsumentköplagen? Enligt den har man 3 år på sig att reklamara ett fel som man kan bevisa är ursprunligt. Lagen gäller ju oavsett vad Honda säger angående service osv. Skulle säkert dras till en process men har det prövats? Gäller givetvis samtliga märken. Gissar att problemet är att bevisa vad som är urprungligt och vad som är allmänt slitage/handhavande.

Postat: 1 juni 2009, 22:09
av Antonio
Clabbe skrev:<!--quoteo(post=549951:date=30 May 2009, 00:02:15:name=Antonio)--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 30 May 2009, 00:02:15) <a href="index.php?act=findpost&pid=549951"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jo, och din hobbylackade rosthög får du säkert lika bra betalt för som en bil med full servicebok sen...
I feekin LÖV you Antonio...
Den repliken fick mig att garva länge idag... All heder till dig... :biglaugh2:
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

:D , kul :)
Fick uppmuntrande samtal idag också ang denna tråden :D

Postat: 1 juni 2009, 22:20
av PhR34k
Verkligen, humor festival i Haninge.

Postat: 1 juni 2009, 22:37
av civic vtec
Chrille79 skrev:Diskuterades ctr´en rostskydd här på forumet för några år sen om hur bra det skulle vara osv.

Ja bevisligen så suger det, som vanligt när det gäller rost och Honda.
ja d kommer jag ihåg, hur jävla bra d skulle vara, och att audi skulle använda den plåten också, även om där upp kom en repa skulle det inte rosta,,jag var så på att man skulle rost skydda men det skulle inte behövas, dock hade det inte hjälpt i detta fallet, men jag har sett nyare honda med ganska rostiga servorör m,,m o där hade rostskyddet gjort underverk.

men långt ifrån bara honda har detta problem,,se på bilar som tex, merca, ford ,mazda ja jag kan nämna många ,dem har ju också problem.
dem har ju betyldligt större problem än lite i dörrkant...

så hondas rostskydd e inte så dåligt som ni tror, jag har sett 1år gamla bilar med rikitiga rostangrepp inne i bakskärmarna. det finns inte på hondor

Postat: 1 juni 2009, 23:17
av David Lundin
Tråd rensad lite, mer skitsnack eller personangrepp leder till direkt varning.

Postat: 1 juni 2009, 23:20
av and1
:poohappens:

Postat: 2 juni 2009, 16:59
av adio
Detta gäller även bilar.

<a href="http://www.bilar.konsumentverket.se/mal ... icleId=133" target="_blank">http://www.bilar.konsumentverket.se/mal ... eId=133</a>

Tre års rätt att reklamera.

Postat: 2 juni 2009, 17:27
av Nollåttan
Ok för alla märkes verkstads fanatiker nu undrar jag, SERVICE GJORDES VID 8000 MIL PÅ HONDA STÄMPLAR I BOKEN CHEKLISTA PÅ SERVICE PUNKTER JAG SER INGEN PÅ ROST KOLL UNDRE LISTER DETTA BETYDER INTE ATT DOM INTE HAR TITTAT DÄR så till frågan SÅG DOM ROSTEN OCH SKETT I DEN ELLER KAN DET VA SÅ ATT DOM ÄR OCKSÅ MÄNNISKOR OCH MISSA DETTA????? Då åter till de jag menar nu kan jag inte bevisa att rosten var där och kan tydligen inte få garanti eftersom 10.000 mils servicen inte är stämplat, vem som helst som vet om bil plåt kan se att rosten som jag har har varit där mer än 1,5 år. Jag ska till Honda ändå och kolla har bara varit bra bemöt där och personal som är väldigt yrkes kunniga. Jag kommer och visa skadan och bäreta de jag bäretat här och fråga vad kommer först hönan eller ägget? Jag tycker att både Honda och föra äggaren har gjort fel Honda missat rosten och föra äggaren som skett i 10.000 mila servicen men det ska väl inte jag betala för fult för eller? Jag menar man kan dela på ansvar, samtidigt så tycker jag att en bil som är 6 år och yngre ska inte rost på sådana ställen men det är bara vad jag tycker. Honda har hög kvalitet på sin personal kan inte säga detsamma om andra bil märken, man gubbar varför är ni så kritiska till "verkstan i hörnan" är det inte yrkes män dom med alla är inte klåpare tvärtom dom bästa jag känner har "verkstan på hörnet" för att dom var så trötta på alla klåpare på deras jobb hos stora bil företag. Grotis R:I:P jobbade från en liten verkstad i Haninge och va bland dom bästa i världen när det kom till toppar och det finns en hel uppsjö av namn som jag kan nämna ENEM, Dhalbäck racing etc etc. Jag sköter för det mesta servicen själv då vet jag att det blir korrekt, men grejer som kräver speciel kunskap som ventiler etc då lämnar jag in till yrkesman.

Postat: 2 juni 2009, 17:47
av David Lundin
Tyvärr finns det gott om märkesverkstäder som slarvar, gäller alla märken, farsan slutade köpa Saab när märkesverkstaden för miljonte gången klantade sig rejält (och ville att de skulle dela på kostnaden för en koppling som de förstört typ).

Hade nu bilen i detta fallet varit servad hos Honda hade du ju dock haft garanti, så de hade varit tvungna att fixa problemet kostnadsfritt för dig. Oavsett tidigare slarv.

Nu har du köpt en bil som inte har fullstämplad servicebok, och även om du kan påvisa och få medhåll från experter eller liknande att felet troligtvis funnits där även vid senaste servicen på aukt. verkstad så har du ju en massa jobb framför dig med att bevisa detta, något du hade sluppit helt om bilen varit servad på Honda.

Sen slarvas det nog lika mycket på andra verkstäder, är ju knappast bara på auktoriserade verkstäder som folk tar genvägar... skillnaden är att när de slarvar så gäller inte din garanti.

Jobbig situation, men tyvärr måste man vara upplyst som konsument annars blir man lätt blåst...

Postat: 2 juni 2009, 18:03
av Nollåttan
David Lundin skrev:Tyvärr finns det gott om märkesverkstäder som slarvar, gäller alla märken, farsan slutade köpa Saab när märkesverkstaden för miljonte gången klantade sig rejält (och ville att de skulle dela på kostnaden för en koppling som de förstört typ).

Hade nu bilen i detta fallet varit servad hos Honda hade du ju dock haft garanti, så de hade varit tvungna att fixa problemet kostnadsfritt för dig. Oavsett tidigare slarv.

Nu har du köpt en bil som inte har fullstämplad servicebok, och även om du kan påvisa och få medhåll från experter eller liknande att felet troligtvis funnits där även vid senaste servicen på aukt. verkstad så har du ju en massa jobb framför dig med att bevisa detta, något du hade sluppit helt om bilen varit servad på Honda.

Sen slarvas det nog lika mycket på andra verkstäder, är ju knappast bara på auktoriserade verkstäder som folk tar genvägar... skillnaden är att när de slarvar så gäller inte din garanti.

Jobbig situation, men tyvärr måste man vara upplyst som konsument annars blir man lätt blåst...
Men varför ska din far jag eller du eller vem som helst behöva bråka om självklara grejer? Reglerna där funkar bara åt ett hål slarvet var deras först. Men vi ska INTE jämföra Honda Och Saab garantier för Saab har inga dom är en katastrof, vet om bilar med 5000 mil dom vägrar göra vid. :prop:
Och man blir alltid blåst dom är stora vi är små, det är väldigt få brancher kvar där kunden har alltid rätt en av dom är min ta han om hela Lunds färdtjänst försök o diskutera med Helga 97år att hon har fel hahaha, det är bara o säga jag du har rätt jag skickar en ny bil :prop: :D Sorry för oftropiken där man är lite miljö skadad. Nä mina vänner vi får se jag åker ditt och hö,r mer en ett förväntat nej kan man inte få måste ändå boka 12.000 mila servicen eller bättre delar av den.

Postat: 2 juni 2009, 20:26
av Joakim Olsson
Chrille79 skrev:Hoppas verkligen verkstäderna informerar sina kunder om detta. Synd om dom som lämnar in å blir blåsta på sin garanti när man precis köpt en bil för kanske 300 000:-
Är ganska övertygad om att det står i instruktionsboken vad som gäller för garanti.

Postat: 2 juni 2009, 23:12
av Chrille79
Ja vi fortsätter lite till va :)

Saxat från mekonomens hemsida :)

I enligthet med de nya EU-reglerna har vi tillgång till samma erforderlig information och tekniska utrustning som märkeshandeln. Därför kan du med fördel serva din nya bil hos en Mekonomen Bilverkstad då ingen tveksamhet råder huruvida garantin gäller eller inte

Postat: 2 juni 2009, 23:18
av David Lundin
Om det som Martin säger är sant, dvs. att de inte alls har skaffat den information som krävs från Honda, är det där ren lögn med andra ord.

Nästan så någon borde ringa och höra vad de har att säga om det...

Postat: 2 juni 2009, 23:25
av M Scotte
Chrille79 skrev:Ja vi fortsätter lite till va :)

Saxat från mekonomens hemsida :)

I enligthet med de nya EU-reglerna har vi tillgång till samma erforderlig information och tekniska utrustning som märkeshandeln. Därför kan du med fördel serva din nya bil hos en Mekonomen Bilverkstad då ingen tveksamhet råder huruvida garantin gäller eller inte
Ren lögn när det gäller Honda, så dem ska nog få ett samtal vad det lider.

Postat: 3 juni 2009, 01:15
av PatrikGBG
nu börjar de likna.