Frågor civic 1.5 -93

ENBART för motorrelaterade topics
iqbad
Användare
Användare
Namn: Eric Andrén

13 augusti 2009, 18:34

Ok, jag kanske ska köpa en billig bil att ha på vintern i Norge och jag har spanat in en en Civic -93 med lite reparationsbehov. Jag kan ingenting om dessa men jag tänkte att jag kunde få hjälp med svar på några frågor!

1. Vad sitter det för motor i en sådan? En -93 har väl insprutning och lambdasond + katalysator? (90hk enligt annonsen, 1.5L) Annonsören mumlar nåt om förgasare men jag tror kanske att han inte har så bra koll bara helt enkelt.
2. Ett hjullager sägs vara slut bak, är det jobbigt att byta ett sådant på en civic?
3. Finns det några bussningar fram som är jobbiga att byta? Dyra?
4. Det står något på "Eu-protokollet" (typ bilbesiktningen) om nedre "bärekula" som är slitet, vad kan detta vara? Styrleder? Vad finns det för komponenter som har kulled som de kan klaga på vid besiktning?
5. Är 21 tusen mil mycket för en sådan bil?

Tacksam för svar!

Mvh Eric
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Kristian
Master
Master

15 augusti 2009, 00:33

1 Det är troligen en LSi eftersom han mumlar om förgasare, detta är givetvis fel. Det sitter en insprutning med 2 centralt placerade spridare.
2 inge svårt alls, du köper ett original lager där du får med hela navet för småpengar och byter det på parkeringen på under 1 timme om du aldrig har gjort det innan men har alla verktygen (enda special är en 32mm hylsa för centrumbulten)
3 alla bussningar är jobbiga att byta på alla bilar, men det är inget som är mer avancerat på en Civic än på någon annan bil.
4 troligen nedre spindelled, inga större problem att byta. Det kräver däremot lite större verktygsarsenal och kunnande än hjullagret här ovan.
5 21000 mil är en lagom inkörningsperiod ;) kolla rosten vid bakskärmarna och på bakluckan som är dom 2 standard ställena..
Kristian, Hondalös.
iqbad
Användare
Användare
Namn: Eric Andrén

15 augusti 2009, 09:48

Tack för svar!

1. Jag tror mig ha listat ut att bilen borde ha en D15Z1 med VTEC-E. Verkar helt ok, lite annorlunda at den växlar mellan 12 och 16 ventiler, men den ska tydligen dra lite bensin.

2. Ok, skönt att det är problemfritt, vissa bilar måste man ju ha pressverktyg för att ordna det i bakvagnen, bra att det inte är så.

3. Jag har nog missuppfattat säljaren, bussningar är ok, men det är nog styrled/spindelled som han talar om.

4. Hur blir det med hjulinställningen, brukar ni notera hur den är monterad (typ hur många varv) eller mäta så det blir ungefär samma senare?

5. Den har kanske lite rost i bakskärmar men det såg inte så farligt ut på bilden. Rostar dessa bilar undertill så man kan få problem med besiktningen?

Mvh Eric
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Kristian
Master
Master

15 augusti 2009, 10:48

dom rostar "aldrig" undertill. Men är det en VEi med VTEC-E så är det ju kanon, dom går ju riktigt snålt å de e ju perfekt för en vinterbil... Det är väldigt lätt att se om mana bara tittar ner i motorrummet, VEi har "traditionellt" insug och LSi har ett insug som påminner om ett förgasarinsug.
Kristian, Hondalös.
Skriv svar