Garagetråd

ENBART för motorrelaterade topics
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

17 januari 2010, 22:46

Håller precis på att färdigställa mitt garage, och känslan är grym att få det precis som jag vill, även om ytan inte är något enormt.

Garaget är 6.5 meter långt och 3,8 meter brett invändigt. Porten är std-mått, vilket kanske är 2.5m.

Har helisolerat hela ytan så takhöjden är rätt snålt tilltagen med 2.3m.

Har satt spånskiva på alla vägar, sedan gips utanpå för at tinte behöva oroa mig för vart jag ska montera saker.

Det jag vill få lite hjälp med är vad för typ av inredning man ska använda?

Ingenting mer än ett litet arbetsbord får ta av golvytan. Funderar på ikeas köksinredning med högblanka luckor i rött, då garaget är målat med grått nederst, röd bård i näshöjd och vitt ovanför och i tak. I taket har jag monterat 8 st 1200mm lysrörsarmaturer för bra ljus.

Frågan är var man ska placera inredningen, framför eller bredvid bilen? Civicen är bilen som ska ta plats i garaget.

Alla däck hängs upp på väggarna för att frigöra golvyta.

Behöver också lite tips på vad jag ska ha på golvet, epoxi eller klinkers? Erfarenheter från någon som har detta?

Uttag etc, hur har ni placerat sådant? Tak, brösthöjd, golvhöjd?

Alla tips är välkomna, är i slutetskedet men inte beställt inredning etc än.

Tips på tryckluftsvinda, och kabelvinda för väggmontage tas också mot.

Asse, Chrille79, plus alla andra som kan ge tips! Vad hade ni gjort annorlunda mot hur ni gjorde?

Uppvärmning kommer ske med luft/luftvärmepump för fritidshus, så jag kan hålla 10-12 grader när jag inte är i garaget, men snabbt kunna öka.

Porten är vanligt helport som har 30 år på nacken, tips på ny port?

Bilder kommer före och efter så fort allt är färdigt.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Little Elk
Användare
Användare
Namn: Fredrik Edin

18 januari 2010, 11:24

Rent isolerings mässigt tror jag man vinner en hel del på att byta port. Dock kan ja inget om vad en sådan kostar men jag tippar på att man har igen kostnaden under en 3 års period.

Något som jag stör mig på kollosalt i pappas garage är avsaknaden av el uttag. Sätt många eluttag efter långsidorna. Och jag skulle personligen satt dom en bit upp för att ha så lite saker som möjligt i golv nivå. Mer än så kan jag inte komma på som icke garage innehavare. :)
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
M Scotte
Kontakt:

18 januari 2010, 11:28

3 st doser på var sida med 4 uttag i varje är tänkt. Brösthöjd. Sedan en 20m kabelvinda på väggen som man kan dra ut.
Var sida med uttag är avsäkrade med 10 amp. Och en extra utgång till tre-fas med egen säkrning.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer

18 januari 2010, 18:32

Ang golv och målning. Mitt har hållt över förväntan. tyvärr var jag lite för ivrig med at köra in bilarna innan golvet hade härdat ordentligt. Där av släppte det under hjulen. Men nu har inget mer släppt. Och jag högtrycks tvättar, spiller olja, kastar verktyg på golvet. Sen köpte jag ju oxå den absolut billigaste färgen som gick att få tag på :) Nu ser man att skiten sätter sig lite i färgen. men åter igen. Billig färg.

Har nu fixar fluggers golv färg som ska vara riktigt bra. Så jag tror målning är det absolut vettigaste, klinker i all ära. Men när jag tappade domkraften i golvet var jag glad att jag bara målat :) Lätt att fylla i om det behövs osv.

Ang inredning. Min kompis köpte skånska byggvarors garage inredning. Skit snyggt och han är nöjd med det. Bild på hans garage:

Bild

Inredningen ska stå framför. Jag har en arbetsbänk längs hela sidan. Helt kass tycker jag. Så framför röstar jag på iaf.

Han fick just oxå det problemet med klinkern att det sprack. Iaf precis vid infarten.

Annars är mitt tips bara att ha så lite grejer på golvet som bara möjligt. Upp med allt. Gör ordentliga hyllor som sitter fast i taket så du kan ha däck å skit där.
Börjar sj bli trött på att ha alla hjul stående på golvet..

Harald nyborg har annars sjukt prisvärda hyllor. Gedigen kvalitet.

Har man mindre garage så funkar ju golv plattor.

Bild

Ang port kommer jag sj nog köpa skånska byggvarors portar. Dom är isolerade och håller bra kvalitet till priset.
Annars är crawford the shit. Dom hade nån kampanj för ett tag sen. 15 000:- porten. Hyffsat.
k-rauta har nåt nu. 10 000:- inkl montering. Oxå bra pris. dock utan motor då.

Sen ett tips är att skaffa sån aut propskåp eller vad det nu heter :) Som bara slår ifrån, sen bara slår man på det igen :)
Med 10amp kommer man inte så långt. Räcker med 2 grejer så ryker den säkringen. Blir dyrt och jobbig i längden att byta. Har sj sånt. Mycket bra då jag ofta har kompressor samt nån polermaskin igång samtidigt. Men sen å andra sidan kan du ju köra nåt på 3 fasen :) Så ja. Skit samma kanske hehe
Senast redigerad av 1 Chrille79, redigerad totalt 18 gånger.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
Koffe
Gillar Honda!
Gillar Honda!

18 januari 2010, 19:19

ja du vet hur de ser ut i mitt garage, har målat om väggarnan u o byggt lite hyllor, kommer mer krokar o hyllor vartefter jag känner att de behövs, de j ska göra härnäst är o måla golvet, vilkn färg köpte du chrille biltema?

o larm givetvis med duktigt med sirener ;)
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master

18 januari 2010, 19:21

Koffe skrev:ja du vet hur de ser ut i mitt garage, har målat om väggarnan u o byggt lite hyllor, kommer mer krokar o hyllor vartefter jag känner att de behövs, de j ska göra härnäst är o måla golvet, vilkn färg köpte du chrille biltema?

o larm givetvis med duktigt med sirener ;)
Alpina golv färg. Byggmax :) 198:- för 2,5l då.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
moggesthlm
HPC Medlem
HPC Medlem
Been thanked: 1 time

18 januari 2010, 20:14

Chrille79 skrev:Har man mindre garage så funkar ju golv plattor.

Bild

Sånna där plattor har dom på jobbet och det är inget jag rekomenderar.
Allt skit man drar in åker ner i hålen och golvet ser konstant smutsigt ut.
Likaså om man sumpar nån liten grej på golvet så ramlar det alltid ner i nått hål.
Viadre hållbart är det inte heller, så usch säger jag om dessa golv plattor! :annoyed:
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Jazz 1.4 -02
Honda Civic 1.6i 16v JRSC -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Koffe
Gillar Honda!
Gillar Honda!

18 januari 2010, 20:15

e den 2K chrille?
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master

18 januari 2010, 20:17

Koffe skrev:e den 2K chrille?
Nope. Är inte till garage golv igentligen. Är typ till tvättstugan, källaren osv med mindre slitage. Men som sagt håller bra. Å till det priset kan man knappt gå fel. Men visst finns det bättre
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master

18 januari 2010, 20:27

www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 1 time

18 januari 2010, 20:49

Ja du scotte jag tycker att du absolut skall ha allt framför bilen. Pga av att civic är ändå ganska kort och du vill inte ta yta som du kanske kommer att behöva bredvid bilen när du meckar eller skall gå förbi och sånt.

När de gäller arbetsbord så bör du ha något stabilt om du skall ha skruvstycke på bänken. Jag hatar när allt rör på sig om man skall dra och slå på något som man har i stycket. Så något som verkligen står på jorden.

Ibland kan de vara bäst att tillverka själv, kanske inte så snyggt men de blir stabilt iafall. detta är ju inget man har lust att ändra sen när man upptäcker att de inte funkar med biltema bänken... ;)

Utan gör rätt från början...

Sen så gillar jag såna hyllor som funkar så att man sätter upp skenor på väggen och så hakar man fast hyllan där man vill ha den, då behöver den inte ta någon golvyta i form av ben som går hela vägen ner. Man bestämmer själv helt enkelt. :)

Sen ang färg på golvet så har jag ingen erfatenhet av detta men de låter ju logiskt att hoppa klinkers och måla med någon bra färg. Även där så gäller de ju att göra ordentligt från början för de e ju segt att stå med de igen sen när de flagnar och ser skit ur. Vet inte vad du tycker men jag HATAR att måla. :)

Dom där plats plattorna SUGER så glömde med en gång.

Eluttagen tycker jag funkar bäst i när man sätter strax över takhöjd på civicen. det är de måttet jag har gått efter. Och sen kan man ALDRIG ha för många eluttag vi bänken.

Och sladdvinda är ju givet, jag köpte en billig på biltema och jag ångrar mig nu när den inte rullar upp sig så bra så försök att titta runt lite för kvaliteten skiljer sig mycket.

Och om du har möjlighet så kan du dra in internet till en gammal dator för de saknar jag mycket. Visserligen så har du garaget nära men ändå.

Ja de var väl de jag kom på nu..

Lycka till...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
M Scotte
Kontakt:

18 januari 2010, 20:52

Aut.säkringar är det så klart, men vägguttagen har två egna grupper, dvs 12 uttag per 10 amp säkring, dessa uttag är endast för småsaker som lampor, batteriladdare etc. Sedan har jag två grupper till som har ett uttag var på 10 amp, samt en tre-fas på egen grupp med 10 amp. Alla grupper har jordfelsbrytare.

Jag kommer köra däckhängare på väggarna, och endast en smal arbetsbänk med överskåp, under arbetsbänken kommer jag rulla in verktygsvagnen, jag har förhållandevis liten yta att röra mig med mot ditt megagarage Chrille, så allt måste verkligen vara minutiöst planerat.

Ingen åsikt om att köra med Ikeas köksserie till skåp etc? <a href="http://www.ikea.com/PIAimages/41815_PE136406_S3.jpg" target="_blank">http://www.ikea.com/PIAimages/41815_PE136406_S3.jpg</a>
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

18 januari 2010, 21:03

jag tror de kommer att funka fint. Dom verkar robusta.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

M Scotte
Kontakt:

18 januari 2010, 21:04

Till bänk funderar jag på att limma ihop två bänkskivor, så dem nästan bildar 80mm tjocklek, vad tror ni om det?
Uttagen är inmåttade till 150cm ovan golv idag.

Bågen: Har tittat på biltemas vägghängda sladdvinda, mest för det är nära och enkelt. Andra tips om denna inte är hundra?

Bredband har jag genom det trådlösa, routern sitter på väggen närmst garaget.

Fler tips pojkar! Redan många bra. Saker att undvika är jag också intresserad av. Jag kan direkt säga att allt som är gjort i plast och ska fungera som tryckluftsvinda går bort, har haft två olika båda läcker eller går sönder efter ett tag.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
M Scotte
Kontakt:

18 januari 2010, 21:07

Tryckluft:

Har en 125L från Haraldnyborg, men hur stor slang ska man köra som matning till vindan? Köpte även en förtidig födelsedagspresent i form av en Rodcraft mutterpicka, lätt och fin.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson

18 januari 2010, 21:26

Det beror ju helt på hur stor kompressor du har och hur stor motor.
Men har du 125 liter så gissar jag på 3,5 hästar.
Den lär väl ge runt 275 liter fri luftmängd per minut.

Så en 10mm invändigt duger nog fullgott. Blir de för tjocka så är de bara i vägen.

Jag målade mitt golv med en tvåkomponents epoxi med klarlack på.

Men egentligen är det nog inte så noga, det kommer slitas ut och skitas ner till slut. Mitt golv ser inte alls lika fint ut som när det var nytt. Ska iofs ta å skura det till sommarn men tror inte att det får sin forna lyster.

Köp en hyfsat billig färg om du inte ska köra in nått mer än bilar.

Hur du än gör så kommer du önska en större verkstad om ett tag. Man får aldrig nog med plats, bara mer skit att ställa dit.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

18 januari 2010, 21:39

Bänk ideen låter fin den.

Nje den på biltema gillar jag inte. Kanske man skall kolla på något mer industri inriktat. För sladdvindan använder iallafall jag jämt typ så de är smart att ha en bra sådan. Farsan har en grym men jag kommer inte ihåg vad den heter men efter som han är ett fan av Kamikaza (stavning?) verktyg så är den säkert därifrån

Men detta verkar ju bli bra martin...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

18 januari 2010, 21:50

inte kamikaza, men kamasa :P
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

18 januari 2010, 21:55

Precis.. Mitt tips är att snåla på allt för det första du vill göra är att bygga ut garaget.. 3 fas ska väll vara 16A? Om inte så är ettt tips at fixa det..

Ikea behövs väll knappast om du inte ska göra sallad i garaget? De bänkar jag gjort har varit ett gäng 2"4 i brädd och billigaste hårdaste klickgolvet på.. Sedan har jag haft vinkeljärn runt som skydd och som en regäl kant att rikta skit på.. Klick golvet går att byta ut billigt och enkelt.. Själv vill jag ha plåtskåp eller något som sitter ett par dm ovanför golvet eller i så fall på hjul.. Skåp för att spackeldam osv inte ska lägga sig över allt.. Ett par dm ovanför golvet så man kan spruta ut avfettnign eller vatten så man kan kara rent ordentligt med typ duch skrapa eller vad de heter.. Jag tror jag hade kört med en 2k färg på golvet i alla fall för att få en hållbar färg som är lätt att hålla ren. Jag vet inte riktigt vad det kostar men 2lax kan det väll vara värt för en bra golvfärg men ligger epoxy på mycket mer får det väll bli något billigare kanske..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

18 januari 2010, 23:14

om det kan vara till hjälp för mina vänner så har jag nog rätt bra pris på portar ännu...hoppas jag iaf.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
M Scotte
Kontakt:

18 januari 2010, 23:22

3-fas är en 16 jag som skrev fel.

Har tittat på plåtskåp, men inte riktigt hittat något som verkar fint för överkomliga priser, inredningen ska inte kosta flera 10 000kr, utan max 5000kr. Enda anledningen at tjag tittat på ikeas saker är för att köken har grym kvalitet, tål mycket stryk och last, samt att luckorna är högblanka och lätta att torka av, samt riktigt bra pris. Och att jag kan rita upp exakt hur jag vill ha det i köksplaneraren från Ikea.

Golvskåp hade också varit trevligt, men tar av golvytan i garaget, har två golvskåp i förrådet för allt extra till bilen.

Duras inredningar till garage hade varit en önskedröm, kunde man fått det skräddarsytt, men den summan är inte aktuellt för mitt privatgarage. www.dura.co.uk

Min kompressor var tydligen inte på 125L utan denna:
<a href="http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp? ... 25&n=20100" target="_blank">http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp? ... n=20100</a>
375L/min, 10mm duger gott?

Utbyggnad hade varit en lösning men det tillåts inte, mer än dem 8 ggr 4 som redan är där, så jag måste försöka göra det bästa av det som finns. Behöver jag lyft, eller annat har jag allt på jobb, detta är mer förvaring och lätt mek, polering etc.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
JG
Användare
Användare
Kontakt:

18 januari 2010, 23:33

nu har jag onormalt stora ytor i mitt garage, men jag gillar att ha många uttag, jag har 35*10m i "stora" hallen, jag tänker sätta 220 och 380 var 5e meter samt även fasta rör med tryckluft vid vardera uttag.
höjdmässigt så gillar jag midjehöjd lätt o bekvämt att komma åt varesig man står upp eller ligger ner om det skulle va så.
sen är det bra att komplettera med 220 och tryckluftsvida i tak. olje påfyllare och tömmare och "tyngre" grejjer är ju givet runt lyftar om man har det.
när man ändån gör det är det inga stora pengar att göra lite extra.
man retar sig bara i efter hand när man ska behöva springa kors o tvärs för att använda sina grejjer.
jag vill ha slät betong med dammbindare och bra betongfärg, lätt att städa och tåler mkt slitage, vi har hårdplastmatta på jobb, men den är lite känslig för svetsloppor om man ska göra det.
har ni små ytor så gäller det att sätta förvaringshyllor och få upp så mkt som möjligt högt upp på väggar eller i förråd. det finns inget värre än att ha lager, verktyg och maskiner i samma ytrymme som där man skruvar och har bilen/biarna tycker jag. sen får det ju inte heller va för mkt på väggarna.
luftvärmepump är att föredra till mindre garage.
Jag ska nog satsa på varmluftspanna med spilloljebrännare. men jag tänker inte hålla värme mer än precis när jag är på plats och meckar. vindtätt, bra fönster och hyfsat isolerat. isolera golv gör väldigt mycket om man har möjlighet till det. bra belysning är viktigt. harald nyborg är det som gäller på armaturer om ni inte kommeröver billiga partier privat.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
M Scotte
Kontakt:

18 januari 2010, 23:52

Bra inputs Johan!

Belysning vet jag av erfarenhet att man knappt kan ha för mycket av så jag tog i från knäna, 8 st takmonterade 1200mm lysrörsarmaturer med två 36W rör i varje, samt två likadan väggmonterade. Sammanlagt 24 lysrör. Detta till 17 kvm garage.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

19 januari 2010, 12:27

Själv har jag ett stort garage som jag delar med andra, så yta kan jag inte gnälla om utan det finns så att det räcker, och jag har massor med hyllor och det finns även förrådsutrymmen som jag använder flitigt, men nånting som jag saknar hela tiden är golvyta för så fort man meckar så ska man ta av hjulen och dra fram verktyg, domkraft, mutterpicka, pallbockar, spilldunk osv. Och mina hyllor är vanliga trähyllor med ben så dem tar mycket golvyta, så hur jag än gör så är det trångt när jag skruvar, så smarta lösningar är vettigt, det ska jag ha i mitt nästa garage.

Problem nr2, för min egen del så finns det ALDRIG tillräckligt med arbetsbänk, det spelar ingen roll hur jävla stor och välstädad man håller den, det blir trångt och fullt likförbannat, så denna bänk från Gladiator är jag duktigt sugen på, eller kanske att bygga själv då den kostar ett finger o lite till:

Bild

Sen är ju smaken som baken, men jag röstar som de flesta här på Epoxi, och helst med klarlack. Hjälpe pappa att lacka hans golv vitt och sen klarlack på det, först tyckte jag att det var helt jäkla onödigt med klarlack, men jäklar var lätt det är att hålla rent och det ju hur mycket våld som helst. Vi köpte epoxin i lokala färghandeln, dyrt som fan men riktig bra kvalite. Det var en jäkla kvalitetskillnad jämfört med Biltemas 2k golvfärg som enligt mig inte riktigt duger till ett meckargarage.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Koffe
Gillar Honda!
Gillar Honda!

19 januari 2010, 16:06

ett tips till arbetsbänken är o klä den på ovansidan med nåt hårt o lättrengjort material, min e klädd i rostfri plåt kanontåligt o rostar inte

jag har även 2 amp uttag i taket ovanför bilarna vilket har varit behändigt vid polering o iblandn är man ska ha en arbetslampa ner i motorrummet, kanske overkill men dom sitter där till portautomatiken så :D
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

20 januari 2010, 00:16

själv tar jag hellre ett mjukt material på arbetsbänken, tex en EKskiva eller en tjock gummiduk så att man inte skadar ömtåliga delar, men allt beror väl på vad man har på bänken. Hudusaken är att den måste vara lätt att rengöra och vara stabil.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold

20 januari 2010, 09:16

Ja eller så kan man har både och som jag ;)

En bild på hur min bänk ser ut Martin. Den är väl inte riktigt klar än men snart...

Bild
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Tahiti
Användare
Användare

20 januari 2010, 15:07

Mera på ämnet bänk: jag har två bänkar, dels en i mag/brösthöjd för pilla jobb och pelarborrmaskin, sedan har jag en traditionell skolsnickarbänk som jag monterat på kraftiga gångjärn så den går att fälla upp från väggen. Den är mer i midje höjd när man behöver vålda/slakta/hyvla. Ovanför den högre bänken har jag en spotlight som jag kan rikta ner på det jag pillar med. Som du skrev, bra ljus kan man inte få för mycket av.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Per-Anders J
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda CR-V
Namn: Per-Anders Jungefjord

22 januari 2010, 09:35

Ett tips ifall man skall ha IKEA stommar / luckor så passa på när de byter kök på IKEA, då brukar det vara gott om stommar / luckor på fyndet. Även de röda kan ibland finnas på fyndet.
Per-Anders Jungefjord - Brastad
Honda CR-V - 2011
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic
Namn: Per Axblom

22 januari 2010, 20:12

Skoj tråd Martin.

Några saker jag tänkt på angående garaget jag är i som har en del bra och en del dåliga saker.
Tänk på placeringar av lysrörs armatur kanske några långt ut mot väggarna och även långt fram och långt bak. I mitt garage har min far inte satt någon lampa där porten fälls upp.

Om du ska använda golvfärg rengör golvet ordentligt och använda riktigt miljöfarlig 2 komponents färg.
Vi har det i vårat garage och det är skit bra.

Hyllor sätt de djupaste hyllorna högst upp (vi har djupa hyllor högt upp som är en flyttlådas höjd från taket + några centimeter över.
Och då de grundare hyllorna längre ner.

Sen har jag gjort en flyttbar arbetsbänk med ett fällbart arbetsbord vilket är väldigt smidigt.
Kan fixa bilder nu i helgen om det är något du vill se bild på.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Skriv svar