Lacka dörrskador

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

25 januari 2010, 21:07

Jo jag tänkte sköta mina inbrottsskador på bilen någonstans. Är Torvalla bil i haninge bra? Behöver ju lacka om båda dörrarna och byta lite plast i inredningen och vill veta om någon haft lackjobb där och synpunkter på verkstan överlag om det finns :) Tack!
Senast redigerad av 1 Yobaman, redigerad totalt 29 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
nenilsson
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson

25 januari 2010, 21:44

Köpa reservdelar där suger, bemötandet och servicen har varit urusel de ggr jag varit där. Men det är några år sen jag var där sist, så det kan ju ha ändrats.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

25 januari 2010, 22:17

Ja det är ju tråkigt, när jag ringt och pratat har de varit trevliga.
Eftersom de ska lacka dörrarna känns det lite viktigt att det blir rätt gjort men iofs så är det väl så att om de gör det dåligt får de göra om? Det som är bra är ju att de är honda verkstad och de ska ju ändå byta lite plast och sånt också som skadades..
Användarvisningsbild
Masaru
Wannabe
Wannabe
Bil: Integra DC5R
Namn: Alessandro Kuric

25 januari 2010, 23:19

Yee lycka till att färgen kommer stämma mot skärmarna om du pratar om din röda ep3a. De lär typ lacka halva bilen om färgen ska bli bra
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

26 januari 2010, 09:15

Masaru skrev:Yee lycka till att färgen kommer stämma mot skärmarna om du pratar om din röda ep3a. De lär typ lacka halva bilen om färgen ska bli bra

Vad ska jag göra då? Måste lacka om dörrarna, massa repor på dem.
Hur gör man i såna fall så det inte blir förjävligt i nyanserna?
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson

26 januari 2010, 20:37

Yobaman skrev:<!--quoteo(post=578416:date=25 Jan 2010, 23:19:21:name=Masaru)--><div class='quotetop'>QUOTE(Masaru 4 25 Jan 2010, 23:19:21) <a href="index.php?act=findpost&pid=578416"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Yee lycka till att färgen kommer stämma mot skärmarna om du pratar om din röda ep3a. De lär typ lacka halva bilen om färgen ska bli bra

Vad ska jag göra då? Måste lacka om dörrarna, massa repor på dem.
Hur gör man i såna fall så det inte blir förjävligt i nyanserna?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Säg till dom att dom ska ta "meryta" på framskärmar och bakskärmar om dom inte föreslår det själv.
Med meryta menas att man dimmar ut med färg på båda sidor av den lackade delen och sen klarlackas allt. När detta görs blir det ingen färgskillnad.
Robert Nilsson #233
Little Elk
Användare
Användare
Namn: Fredrik Edin

27 januari 2010, 22:40

Gå loss med nycken på bilen något varv och ett kryss på huv och tak så blir det nog bra.

// Edin vår allas försäkringsfuskare...

Nej men allvarligt. Kolla vad det kan kosta att be dom lacka hela bilen annars. Kolla med försäkringsbolaget och se om ni kan deala fram något. En röd bil blir ju lagom fin om man lackar om vissa delar och inte andra. Det är ju sådant här man har försäkring till. Om man har värde extra som vissa bolag har som tillägg så kan man ju dra det lite dit, hur kommer värdet på bilen bestå om dörrarna är nylackade och i en annan nyans än resten av bilen..?
Senast redigerad av 1 Little Elk, redigerad totalt 27 gånger.
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

28 januari 2010, 21:10

Kostar mycket mer att lacka om hela bilen och tror nog att försäkringsbolaget skiter i värdeminskning osv. De har fixat skadan och sen är deras ansvar klart.
Ska lämna in bilen på rekond sen i vår så får de polera både det nya och gamla så det gamla blir finare och de är närmare varandra.
Huven ska jag lacka om på en gång för egen bekostnad pga alla stenskott som jag gärna blir av med. Slipper "startavgift" för lackningen då som ligger på typ 2000.
Ska däremot snacka med lacken när jag lämnar in bilen och fråga så de dimmar ut det om nödvändigt.

Jo man kan ju teoretiskt gå runt och repa rubbet i samband med sånt här men tyvärr är jag för ärlig för att göra det.
Förövrigt är det Hallbergs jag besiktat skadorna hos och som ska få sköta lackningen. Han trodde inte det skulle bli sån extrem skillnad i nyans men såklart blir det lite. Dock tror jag att om man kör en ordentlig rekond så kan man få det gamla och nya att gå ihop smidigare.
De lackar ju med R81 så färgen är ju densamma, gäller ju mest att den gamla färgen är så fräsch som möjligt.
Senast redigerad av 1 Yobaman, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Kunnig
Kunnig
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

29 januari 2010, 15:54

Ja men när du lackerar om i efterhand så blir det aldrig samma blandning som när bilen hellackerades original. Det blir oftast lite färgskillnad, men allt beror ju på lackerare och vilken färg bilen i fråga har.
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

29 januari 2010, 16:24

Jo såklart.. Jag är glad att den lackas så det blir nytt och fint. Sen får de gärna dimma lite så ska be dem om det.
Quick
Användare
Användare
Namn: Olof Karlsson

29 januari 2010, 16:58

Jag fick min förardörr omlackad förr förra sommaren. Lite färgskillnad blev det. Det syns liksom när man vet om det men annars tänker man inte på det. Vet inte alla har märkt det men all lackerad plast på bilen är lite mörkare. Enligt lackeraren var det på grund av den vattenbaseradfärgen. Den svarta plasten skiner väl igenom lite. Den färgskillnaden som är mellan plasten och plåten är väl nått liknande som jag har mellan min nylackade dörr och original lacken. Helt ok enligt mig. Dessutom är det ju en bil och den är ju till för att användas.
Olof Karlsson
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

29 januari 2010, 17:43

A men det låter ju bra. Röd ska ju vara en jobbig färg i såna här sammanhang men ärligt talat är jag inte särskilt nojig. Kör man bara en schysst rekond på en i övrigt välskött lack så ska det nog se bra ut. Huvens omlackning blir riktigt trevligt, den är ju blästrad av stenskott som så många andras :)

Passagerardörren har ett gäng dörruppslag också sedan förra ägaren hade den så det är också skönt att bli av med. Blir lacken hållbarare än original tro? De använder väl samma sorts lack eller blir det tjockare lager eller nåt sånt?

EDIT: Ändrade titeln då den inte stämmer speciellt bra längre med tråden.
Senast redigerad av 1 Yobaman, redigerad totalt 29 gånger.
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

30 januari 2010, 10:34

Kolla med rosenholtz de lär ha koll på vilka man ska vända sig till..

Jag fick själv en parkerings skada på en bakskärm och tänker lägga till en del för att få en hellack men jag hatar när man maskerar runt rutor osv då det aldrig blir riktigt bra så det är en massa jobb som tillkommer om man vill ha det riktigt bra.. En bra lackerare ska kunna bryta färgen så de inte blir en nyanskillnad.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Kunnig
Kunnig
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

30 januari 2010, 12:31

Färgskillnad mellan plåt och plast på bilar beror helt enkelt på att det ena är plast och det andra är plåt. Man får inte samma nyans på färgen även om det är samma blandning eftersom det är två helt olika material.

Hur hållbar lacken blir jämfört med original beror ju på hur tunn original färgen är, har du väldigt tunn färg så kommer man att märka skillnad, men annars så brukar det bli bättre än original eller hålla samma kvalité. Det beror även på hur många lager färg och klarlack lackeraren väljer att spruta på.
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

30 januari 2010, 13:56

Dra på en jävla massa lager, speciellt på huven och avsluta med 5 lager klarlack, tack! :)

Welen: Så du har någon skada på bakskärm och ska lacka om hela bilen? Blir dyrt om man inte har kontakter, vet inte om du har det men det har inte jag iallafall.
Rosenholtz använder Hallbergs som jag har anlitat för detta. Jag får lägga till drygt 2k för att lacka huven så för att lacka hela bilen kan jag gissa på minst 10k extra.
Welen
Proffs
Proffs

30 januari 2010, 14:09

jag har inga kontakter riktigt men gör mycket själv eftersom jag är bilplåtslagare i grunden. Jag har inga riktiga grejjer för sånt så jag har köpt på mig trycklufts driven ocilerande slip och ett par slipfilar och riktiga slippapper och en massa färg.. Jag får lite ångest måste jag säga då bara färgen till 2 bilar och lite slipmatreal gick på 8000.. Sedan har jag 3 bilar som ska hellackas.. RAce bilen och vinter bilen som tjejen rulla med och nu bruks bilen... Det blir svettigt för economin så jag är tvungen att göra så mycket jag kan själv.. Köpte ett partytält från biltema och ställer bilen i för att inte damma ner allt i lokalen/garaget.. Sedan tänkte jag slipa ner bilarna själv och lacka racebilen invändigt själv och låta lackeraren lägga slutlacken på utsidan. Vi får se hur det går.. Går det bra tänkte jag lacka vinterbilen utvändigt själv med. Igentligen ska man ha stor kompressor och oljeavskiljare filter och kyltork mm Men jag ska prova få se hur det går.. I värsta fall får lackaren ta allt och jag får klia banken under hakan.. Igen...

Edit..: jag skriver för fort och som en kråka..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 30 gånger.
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

30 januari 2010, 23:24

Jaha då förstår jag :)

Har du erfarenhet av lackning eller är det precis början?
Welen
Proffs
Proffs

31 januari 2010, 11:04

jag har lackat små delar typ någon stötfångare och skärm och så när man haft tillgång till riktiga grejjer men aldrig en hel bil.. Men jag är som sagt bilplåtis och 90% av billackering om inte mer är förarbetet och det kan jag skapligt.. Men när man inte håller på med såntså mycket längre så tappar man lite.. Att slipa fram bilens former rak och med rätt radie osv är detsom är svårt.. Som texefter ett skärmkants byte eller som nu lagt igen taklucka osv..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 31 gånger.
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig

10 februari 2010, 23:50

Nu är det så att bilen är inne sen måndag. Den svarta delen av instrumentbrädan har skador på sig, brytmärken, som de har försökt snygga till med värme. Han sa att jag får avgöra om det är ok eller inte. Om det inte är det så är ett byta av hela instrumentbrädan det som gäller. Det går ju då på försäkringen men undrar om det finns någon nackdel med det.
Tänker på att det kan börja gnissla o jävlas eller så om det är ett stort ingrepp överlag?
Trist att ha kvar om märkena syns men då får det bli byte.
Skriv svar